The Passion Of The Christ, part 2
Fra : Morten Steen

Dato : 05-04-04 01:30

Da den første tråd om subj. gik lidt op i hat og briller, vil jeg tillade
mig at starte en ny.

Har netop været inde og se den. Svært at sætte ord på (selvom det så ud til
at gå fint for min sidemand - også UNDER filmen. Idiot) så stærk en
oplevelse.

Jeg må sige at al postyret omkring filmen, og især den udpenslede vold, er
fuldt fortjent. Filmen er tæt på uudholdelig nogle steder. Men samtidig
synes jeg den opnåede at røre mig, hvilket velsagtens har været (et af)
Gibsons formål med den.

Man kunne måske argumentere for at det bliver "for meget" på et tidspunkt,
og at man som seer dermed mister interessen. At se Jesus blive slået for
117. gang virker ikke helt så stærkt som 1. gang det sker. Jeg mistede dog
ikke interessen. Filmen var stærk, forfærdelig, rørende, sågar morsom visse
steder (scenen hos Herodes var tæt på komedie).

I tråd med "kildematerialet" savnede jeg i DEN grad en forløsning. Jeg sad
tilbage og kunne ikke finde ud af om det var ment som en film der skulle
opløfte "the human spirit" på et eller andet niveau? For den følelse jeg sad
med umiddelbart bagefter, var nærmere nedslåethed. Vil Gibson bare oplyse os
med filmen? Kunne den være lavet anderledes? Jeg ved det ikke...

Men at anbefale den er svært. At skulle "give den karakter" er svært. At
sætte ord på hvordan den påvirkede mig er svært. Måske skal jeg lige bruge
en dag eller to på at lade den sætte sig, før jeg vil kunne vurdere den som
en film, og ikke en... lektion. (I mangel af bedre ord).

Kommentarer fra nogen som rent faktisk har SET filmen?

Morten

Fra : sniper_Nolight

Dato : 05-04-04 15:14

> Har netop været inde og se den. Svært at sætte ord på (selvom det så ud
til
> at gå fint for min sidemand - også UNDER filmen. Idiot) så stærk en
> oplevelse.

kaos i odense - vores forudbestilte biletter (over en måned siden) i bio 1 i
midten blev pludselig ændret til en anden sal da vi kom! - jeg var ved at
smide folk ud af bio 1 inden det gik op for mig at filmen kørte andetsteds -
det afstedkom at mange simpelthen kom travende ind til filmen i op til 10
minutter efter filmen var igang - tommelfingeren nedad til biocity odense
for den oplevelse - mit posse og jeg fik den dog at se fra start men med
skygger og lys fra indgangen i de første 10 min.

> [...]
> fuldt fortjent. Filmen er tæt på uudholdelig nogle steder. Men samtidig
> synes jeg den opnåede at røre mig, hvilket velsagtens har været (et af)

ja - samme her.

> [...]
visse
> steder (scenen hos Herodes var tæt på komedie).

jeg mistede heller ingen interesse på noget tidspunkt.

> [...]
os
> med filmen? Kunne den være lavet anderledes? Jeg ved det ikke...

jeg ved heller ikke, men man sad lidt og tænkte "hvorfor går folk ikke amok
og hvorfor deler jesus ikke lige en gang håndmadder ud?!" - vel vidende det
ikke skete

> [...]
som
> en film, og ikke en... lektion. (I mangel af bedre ord).

lige efter vidste jeg heller ikke rigtigt hvad jeg skulle synes, men her et
par dage efter syns jeg den er ok - jeg er ikke særligt religiøs og at se
historierne fra biblen som film gør dem heller ikke mere interessante, men
min viden er dog så stor at jeg får en god film ud af det - den holder ok
fra start til slut og den skulle heller ikke vare længere end den gør. mht
volden - helt fint, han blev i den grad pint under pontius pilatus!
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : zcully

Dato : 05-04-04 20:50

"Morten Steen" <morten.x@NOSPAMfilm.dk> wrote in message
> [...]
til
> at gå fint for min sidemand - også UNDER filmen. Idiot) så stærk en

Min sidemand sad og grinte flere steder af at folk græd. Det var ret
irreterende!

> [...]
> en film, og ikke en... lektion. (I mangel af bedre ord).
>
> Kommentarer fra nogen som rent faktisk har SET filmen?

Det jeg hadede ved filmen var at man sjældent fik fortalt/forklaret ting
eller navne deri. Jeg er ikke specielt kristen selv, så det er 100 år siden
jeg har været i biblen.
En af de store grunde til at jeg tog ind og så den var nok at jeg gerne
ville have hele "myten" sat på plads, så jeg forstod det! Men jeg er nærmere
mere forvirret nu!!!!! Mange personer deri anede jeg overhovedet ikke hvem
var og fik det heller ikke at vide. Filmen er åbenbart lavet sådan at man
SKAL kende alle personer og handling i forvejen. Det syntes jeg sgu er
skod!!

Men som ros vil jeg sige at filmens billed og lydside er helt fantastisk og
at Mel Gibson har holdt sig til original sproget er også stort.

/Zcully

Fra : @

Dato : 05-04-04 21:15

"zcully" <zcullyremovethis@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg er ikke specielt kristen selv, så det er 100 år siden
> jeg har været i biblen.

Hvilken udgave og hvilken side?

Fra : Nicolai Zoffmann Hei~

Dato : 11-04-04 20:17

@ wrote:
> "zcully" <zcullyremovethis@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvilken udgave og hvilken side?

Den er da nem nok, han er selvfølgelig Methusalem :P

Fra : Per

Dato : 06-04-04 08:10

> [...]
> oplevelse.
>
> Jeg må sige at al postyret omkring filmen, og især den udpenslede vold, er

Jeg syntes ikke det var så slemt igen. Jeg har set værre da.

Filmens problem for mig er, at der ikke fortælles en konkret historie, men
nærmest et lille uddrag af en historie, som fokuserer meget på volden,
hvilklet bliver trivielt. Men den var da rørende til tider.

Fra : vadmand

Dato : 06-04-04 09:22

"Per" <no@sorry.com> skrev i en meddelelse
og især den udpenslede vold, er

Sjov formulering! Første gang læste jeg det, som om du mente, at Jesus havde
rigtig godt af det

Per V.

Fra : Brian Nielsen

Dato : 06-04-04 23:33

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> wrote in message

> [...]
> og især den udpenslede vold, er
>
> Sjov formulering! Første gang læste jeg det, som om du mente, at Jesus

Det havde han da også. Sådan en lusket gudsbespotter!

Det er da klart at når man får valget mellem at få løsladt
en morder og en gudsbespotter, så vælger man da morderen,
det må da være klart for enhver.

(hvis nogen er i tvivl, så er jeg ekstremt sarkastisk i ovenstående)

/Brian

Fra : vadmand

Dato : 07-04-04 09:54

"Brian Nielsen" <bn73@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det må da være klart for enhver.
>
> (hvis nogen er i tvivl, så er jeg ekstremt sarkastisk i ovenstående)

Det havde jeg aldrig gættet, hgis du ikke havde skrevet det

Helt uden ironi: Historisk set har religionsgrundlæggere såmænd nok gjort
mere skade end de fleste mordere.

Per V.

Fra : David Rasmussen

Dato : 07-04-04 11:19

vadmand wrote:

> Det havde jeg aldrig gættet, hgis du ikke havde skrevet det
>
> Helt uden ironi: Historisk set har religionsgrundlæggere såmænd nok gjort
> mere skade end de fleste mordere.

Hmm. Jeg vil sige at mennesker har brugt religion som undskyldning for
at gøre skade. Jeg tror ikke at den historiske Jesus ville synes at
korstog og andre blodige religiøse hændelser var i hans ånd. For at
parafrasere en gammel kliché om våben: Det er ikke religionsgrundlæggere
der dræber. Det er mennesker der dræber.

/David

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 07-04-04 12:19

> [...]
> parafrasere en gammel kliché om våben: Det er ikke religionsgrundlæggere
> der dræber. Det er mennesker der dræber.

Det var ikke Jesus, der grundlagde kirken.

Det var Paulus, Peter og Jakob, Jesu bror (og måske et par stykker flere).

Kunne man også sige.

Mikkel

Fra : David Schjelde

Dato : 07-04-04 20:17

"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@FJERNfabel.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> Det var ikke Jesus, der grundlagde kirken.
>
> Det var Paulus, Peter og Jakob, Jesu bror (og måske et par stykker flere).
>
> Kunne man også sige.
>
> Mikkel

Måske er det påskeøllene der taler, men: "Jesu bror" - jeg er ikke med?

Mvh
David

--
Fjern "nyheder" i mailadressen ved svar til denne.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-04-04 21:29

"David Schjelde" <schjeldenyheder@mailme.dk> writes:

> Måske er det påskeøllene der taler, men: "Jesu bror" - jeg er ikke med?

Jakob, manden der fulgtes med Mariaerne, er i protestantisk tradition
Jesu bror (eller halvbror). I katolsk tradition har Maria kun en født
søn, så der er der tale om ren indsupplering ("Moder, her er din
søn.").

--
Peter B. Juul, o.-.o "All great epics come to an end. The Iliad. The
The RockBear. ((^)) Odyssey. War and Peace. Buffy the Vampire Slayer.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 08-04-04 08:40

> [...]
> Jesu bror (eller halvbror). I katolsk tradition har Maria kun en født
> søn, så der er der tale om ren indsupplering ("Moder, her er din

se, det er jo den slags info der havde gjort filmen endnu mere interessant -
man bør nok kende sin religion lidt bedre end jeg gør, jeg synes filmen var
god, men kan forestille mig den er endnu bedre hvis man har indblik i
historierne - lidt lissom den måde jeg synes lotr filmene fik en ekstra
dimension da jeg læste bøgerne og først derefter så ttt og rotk. mht christ
så vidste ejg lige nøjagtigt nok til at historien gav mening, men heller
ikke mere og derfor forventede jeg ikke noget særligt og derfor fik jeg en
god filmoplevelse.

Fra : vadmand

Dato : 08-04-04 09:12

> [...]
> ikke mere og derfor forventede jeg ikke noget særligt og derfor fik jeg en
Tja... jeg har ikke set filmen i sin helhed, men de klip, jeg har set, synes
jeg, var ret kvalmende. Visse actionfilminstruktører burde have forbud mod
slowmotion.

Per V.

Fra : David Rasmussen

Dato : 08-04-04 11:04

vadmand wrote:

> Tja... jeg har ikke set filmen i sin helhed, men de klip, jeg har set, synes
> jeg, var ret kvalmende. Visse actionfilminstruktører burde have forbud mod
> slowmotion.

Måske skulle du (som sædvanligt) se filmen før du udtaler dig, istedet
for at lade dine fordomme råde (som sædvanligt).

/David

Fra : vadmand

Dato : 08-04-04 21:51

> Måske skulle du (som sædvanligt) se filmen før du udtaler dig, istedet
> for at lade dine fordomme råde (som sædvanligt).

Jeg udtalte mig netop (som sædvanligt) kun om de scener, jeg har set. Og min
afsmag for volds- og dødsscener i slowmotion kan jeg belægge med eksempler
fra masser af film, jeg har set fra ende til anden.

Mon du ikke skulle lade være med (som sædvanligt) at tillægge mig ting, jeg
ikke har skrevet?

Per V.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 08-04-04 18:36

"sniper_Nolight" <sniper_nolight@hotmail.com> writes:

> se, det er jo den slags info der havde gjort filmen endnu mere
> interessant -

filmen antager helt klart, at folk kender de historier den fortæller.

Jeg er selv godt inde i stoffet, men måtte flere gange studse over
scener, fordi jeg ikke helt kunne placere dem.

Jeg antager dog, at kvinden, der kom ud og tørrede Jesu ansigt var
Veronica. I så tilfælde er kluden et af de fire hovedrelikvier i
Peterskirken i Rom - og rent faktisk netop det som blev båret frem og
fremvist da jeg var dernede for nogle uger siden. Det giver lidt mere
kød til historien

--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))

Fra : vadmand

Dato : 08-04-04 21:53

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> skrev i en
meddelelse news:m2n05mtlrr.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> [...]
> Peterskirken i Rom - og rent faktisk netop det som blev båret frem og
> fremvist da jeg var dernede for nogle uger siden. Det giver lidt mere

Ja, det er utroligt, hvad man kan bilde folk ind - hvis man samlede alle de
"splinter af kristi kors", der ligger som relikvier i katolske kirker, ville
man have nok til 30-40 kors.

Per V.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 09-04-04 01:50

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> writes:

> Ja, det er utroligt, hvad man kan bilde folk ind - hvis man samlede alle de
> "splinter af kristi kors", der ligger som relikvier i katolske kirker, ville
> man have nok til 30-40 kors.

Det er muligt.

Det er også muligt, at det er en af disse så ofte fremførte påstande,
der betragtes som sandfærdig, fordi det er blevet sagt så tit - og
fordi man ønsker at tillægge katolikkerne en ekstrem tendens til at
svindle og/eller at være godtroende.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Det, der gør så megen fantasy-litteratur
The RockBear. ((^)) selvhøjtidelig og dræbende kedelig er,

Fra : Peter Knutsen

Dato : 09-04-04 09:34

vadmand wrote:
> Ja, det er utroligt, hvad man kan bilde folk ind - hvis man samlede alle de
> "splinter af kristi kors", der ligger som relikvier i katolske kirker, ville
> man have nok til 30-40 kors.

Det siges jo (blandt andet af broder William af Baskerville, såvidt
jeg husker). Men der er andre der påstår, at hvis man samler alle de
stumper der var alment anerkendt, så bliver det kun til cirka 1/3 kors.

Men du har da ret i at man kan bilde folk alt muligt bizart ind. Det
har dine trosfæller også benyttet sig hæmningsløst af, gennem de
sidste cirka 100 år. Kritisk sans er en sjælden ting.

--
Peter Knutsen

Fra : vadmand

Dato : 09-04-04 12:10

"Peter Knutsen" <peter@knutsen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har dine trosfæller også benyttet sig hæmningsløst af, gennem de
> sidste cirka 100 år. Kritisk sans er en sjælden ting.

Mine trosfæller?

Per V.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 09-04-04 13:51

vadmand wrote:

> Mine trosfæller?

Nåja undskyld, jeg var ikke klar over at du også personligt benyttede
dig af folks godtroenhed, derfor valge jeg, for ikke at fornærme dig,
at undlade at inkludere dig. Men der er da flot at du tilstår, helt af
dig selv.

--
Peter Knutsen

Fra : vadmand

Dato : 09-04-04 18:54

> [...]
> dig af folks godtroenhed, derfor valge jeg, for ikke at fornærme dig,
> at undlade at inkludere dig. Men der er da flot at du tilstår, helt af

Jeg aner ikke, hvad du snakker om. Gør du mon selv?

Per V.

Fra : Jensen

Dato : 10-04-04 12:41

On Fri, 9 Apr 2004 13:09:52 +0200, "vadmand"

Et umiddelbart gæt: Socialismen.

Fra : vadmand

Dato : 10-04-04 14:29

"Jensen" <marikins@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Et umiddelbart gæt: Socialismen.

Det kan ikke passe. Jeg har aldrig været troende socialist. Jeg er
pragmatisk socialdemokrat, hvilket er noget ganske andet.

Per v.

Fra : David Schjelde

Dato : 08-04-04 13:29

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> skrev i en
meddelelse news:m2ad1nv8f4.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> [...]
> Jesu bror (eller halvbror). I katolsk tradition har Maria kun en født
> søn, så der er der tale om ren indsupplering ("Moder, her er din

Aha! Det var jeg ikke klar over. Burde jeg som klassisk dansk leverpostejs
protestant vide det? Jeg kan ikke undgå at føle mig lidt dum her.

Mvh
David
--
Fjern "nyheder" i mailadressen ved svar til denne.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 08-04-04 18:37

"David Schjelde" <schjeldenyheder@mailme.dk> writes:

> Aha! Det var jeg ikke klar over. Burde jeg som klassisk dansk leverpostejs
> protestant vide det? Jeg kan ikke undgå at føle mig lidt dum her.

Næh. Det er sandsynligvis kun den "lærde elite", der ved det

Fra : David Schjelde

Dato : 09-04-04 07:28

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> skrev i en
meddelelse news:m2isgatlqg.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> Næh. Det er sandsynligvis kun den "lærde elite", der ved det

Og jeg som troede jeg var en del af denne! Så er det igang med det nye
testamente så jeg kan få mit selvværd tilbage (-:

Mvh
David

--
Fjern "nyheder" i mailadressen ved svar til denne.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 09-04-04 09:38

David Schjelde wrote:
> "Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> skrev i en
>
> Og jeg som troede jeg var en del af denne! Så er det igang med det nye
> testamente så jeg kan få mit selvværd tilbage (-:

Jeg savner faktisk en god, håndvenlig udgave af NT og/eller GT. For et
par år siden købte jeg en flot, dyr sag i læderbind, men bindet er
blødt og den har ultratynde sider, hvilket gør den særdeles
irriterende at læse i.

Det ville være dejligt med en paperback-bivel, evt. i flere bind.
Nogen der kan anbefale et godt ISBN? Allerhelst King James, men en
anden og/eller dansk udgave kan også gøre det.

--
Peter Knutsen

Fra : JH

Dato : 09-04-04 09:47

Peter Knutsen wrote:

> Det ville være dejligt med en paperback-bivel, evt. i flere bind.
> Nogen der kan anbefale et godt ISBN? Allerhelst King James, men en
> anden og/eller dansk udgave kan også gøre det.

Du kan få en dansk paperback Bibel for ca. kr. 150
fra "Det Danske Bibelselskab" hos en almindelig boghandler.

Jeg er ikke religiøs, ikke medlem af Folkekirken og absolut
ikke særligt bibelkyndig.
Men efter at have set slutscenen i Magnolia, blev jeg
nødt til at have styr på de frøer, og blev faktisk overrasket
over at man kunne få en Bibel så billigt.

JH

Fra : Peter Knutsen

Dato : 09-04-04 13:53

JH wrote:

> Du kan få en dansk paperback Bibel for ca. kr. 150
> fra "Det Danske Bibelselskab" hos en almindelig boghandler.

Inklusiv det Gamle Testamente? Det er da en okay pris, så...

> Jeg er ikke religiøs, ikke medlem af Folkekirken og absolut

Det er jeg heller ikke. Men jeg vil da gerne vide lidt mere konkret,
hvad det er alle biveltosserne render rundt og tror på.

> ikke særligt bibelkyndig.
> Men efter at have set slutscenen i Magnolia, blev jeg
> nødt til at have styr på de frøer, og blev faktisk overrasket
> over at man kunne få en Bibel så billigt.

Ja, man kan blive nysgerrig af mange grunde.

--
Peter Knutsen

Fra : JH

Dato : 10-04-04 08:53

Peter Knutsen wrote:

> Inklusiv det Gamle Testamente? Det er da en okay pris, så...

Ja, det er inkl det Gamle Testamente
Bogen er over 1500 sider og murstenstyk.
Så det er ikk' så ring' endda

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 12-04-04 16:09

> Inklusiv det Gamle Testamente? Det er da en okay pris, så...

Ja for søren, både etteren og toeren for samme pris!

Mikkel

Fra : Peter B. Juul

Dato : 12-04-04 16:28

"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@FJERNfabel.dk> writes:

> Ja for søren, både etteren og toeren for samme pris!

Hvilket minder mig om, at den der The Passion of The Christ lægger
lidt rigeligt op til en sequel.
--
Peter B. Juul, o.-.o "We haven't lost and we never will
The RockBear. ((^)) Today you came into our grasp

Fra : David Rasmussen

Dato : 12-04-04 16:32

Peter B. Juul wrote:

> Hvilket minder mig om, at den der The Passion of The Christ lægger
> lidt rigeligt op til en sequel.

Og en prequel.

/David

Fra : Peter Knutsen

Dato : 13-04-04 23:09

Peter B. Juul wrote:
> Hvilket minder mig om, at den der The Passion of The Christ lægger
> lidt rigeligt op til en sequel.

Det jokede jeg med for flere dage siden!

--
Peter Knutsen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 13-04-04 23:12

Peter Knutsen <peter@knutsen.dk> writes:

> Det jokede jeg med for flere dage siden!

Ja, men folk læser det _jeg_ skriver.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Kritikken af dine indlæg skyldes alene det
The RockBear. ((^)) faktum, at du er en idiot."

Fra : David Rasmussen

Dato : 14-04-04 08:42

Peter B. Juul wrote:

> Ja, men folk læser det _jeg_ skriver.

LOL!!

/David

Fra : Peter Knutsen

Dato : 09-04-04 09:36

Peter B. Juul wrote:

> Næh. Det er sandsynligvis kun den "lærde elite", der ved det

Jeg vidste godt at Jakob var Jesu bror, men ikke at katolikkerne ikke
anerkendte det, det var en helt ny oplysning for mig.

Men hvordan hulen forklares Santiago de Compostela så? Valfartede
katolikkerne ikke til stedet i tusindvis? Det forekommer mig at være
en overdreven reaktion, hvis Jakob kun var papbror.

--
Peter Knutsen

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 09-04-04 11:47

On Fri, 09 Apr 2004 10:35:39 +0200, Peter Knutsen <peter@knutsen.dk>
wrote:

> [...]
>katolikkerne ikke til stedet i tusindvis? Det forekommer mig at være
>en overdreven reaktion, hvis Jakob kun var papbror.

Jeg mener bestemt, at der er tale om to forskellige Jakob'er, og at
Jesu bror ikke er identisk med disciplen.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Christina Estrup

Dato : 09-04-04 14:58

Niels Søndergaard wrote:
> Jeg mener bestemt, at der er tale om to forskellige Jakob'er, og at
> Jesu bror ikke er identisk med disciplen.

Korrekt. Disciplen Jakob var bror til disciplen Johannes.
Christina Estrup

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 09-04-04 15:32

On Fri, 9 Apr 2004 15:58:23 +0200, "Christina Estrup"
<klawz@hotmail.com> wrote:

>Korrekt. Disciplen Jakob var bror til disciplen Johannes.

Til gengæld hævder nogle så, at Thomas var Jesu tvillingebror!

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Christina Estrup

Dato : 10-04-04 21:41

Niels Søndergaard wrote:
> Til gengæld hævder nogle så, at Thomas var Jesu tvillingebror!

Har de røget bananskræller, eller overfortolker de bare hans navn?
Christina Estrup

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 10-04-04 21:58

On Sat, 10 Apr 2004 22:41:19 +0200, "Christina Estrup"
<klawz@hotmail.com> wrote:

>Har de røget bananskræller, eller overfortolker de bare hans navn?

Ved det ikke. Prøv at søge på Google. Det var dér, jeg fandt det.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Peter B. Juul

Dato : 10-04-04 01:06

Peter Knutsen <peter@knutsen.dk> writes:

> Jeg vidste godt at Jakob var Jesu bror, men ikke at katolikkerne ikke
> anerkendte det, det var en helt ny oplysning for mig.

Det er en nødvendig effekt af at de mener, at Maria forblev jomfru
hele livet.

> Men hvordan hulen forklares Santiago de Compostela så? Valfartede
> katolikkerne ikke til stedet i tusindvis? Det forekommer mig at være
> en overdreven reaktion, hvis Jakob kun var papbror.

Well... Man kan vel sige, at hvis han indsuppleres som bror af
Vorherre selv, så er det juridisk bindende
--
Peter B. Juul, o.-.o "Could it possibly get uglier? I used to be a
The RockBear. ((^)) highly respected Watcher and now I'm a wounded

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 10-04-04 10:15

On 10 Apr 2004 02:06:28 +0200, p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk
(Peter B. Juul) wrote:

>Det er en nødvendig effekt af at de mener, at Maria forblev jomfru
>hele livet.

Det kan hun umuligt have været, da hun jo fødte Jesus, hvorved
jomfruhinden jo uundgåeligt må være blevet brudt.

>Well... Man kan vel sige, at hvis han indsuppleres som bror af
>Vorherre selv, så er det juridisk bindende

Nu er det jo altså *disciplen* Jakob, der efter sigende ligger
begravet i Santiago.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Peter B. Juul

Dato : 10-04-04 11:34

Niels Søndergaard <ns@post.cybercitypunktumdk> writes:

> Nu er det jo altså *disciplen* Jakob, der efter sigende ligger
> begravet i Santiago.

OK. Jeg er ikke inde i begravelseskirkerne. Der kender jeg kun
Peterskirken og kirken for den hellige Paulus af Jedi-ordenen

( http://geekculture.dk/visbillede.php3?id=3983 )

--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : Jensen

Dato : 10-04-04 12:43

(Peter B. Juul) wrote:

>Det er en nødvendig effekt af at de mener, at Maria forblev jomfru
>hele livet.

Jeg stiller lige et spørgsmål der muligvis bekræfter min manglende
religionskundskab:
Hvad skete der egentlig med Josef? Marias mand. Dør han eller "udgår"
han bare af Bibelen på et tidspunkt?

Fra : Peter B. Juul

Dato : 10-04-04 21:54

markins@hotmail.com (Jensen) writes:

> Jeg stiller lige et spørgsmål der muligvis bekræfter min manglende
> religionskundskab:
> Hvad skete der egentlig med Josef? Marias mand. Dør han eller "udgår"
> han bare af Bibelen på et tidspunkt?

Efter hændelsen med Jesus som 12-årig (hvor han bliver væk fra sine
forældre og de finder ham i templet) hører vi intet om, hvad der sker,
før han går i gang med sin treårs-mission i 30-års-alderen.

Ved 12-års-historien er Josef med, i de senere er han væk. Det er nok
en rimelig antagelse, at han er død i mellemtiden.

Katolsk tradition siger, at han er en noget ældre enkemand, da han
finder Maria og at Jesu søskende er Josefs børn fra det tidligere
ægteskab.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Og hvis man vælter en planet
The RockBear. ((^)) alligevel, så smelter den."

Fra : sniper_Nolight

Dato : 11-04-04 09:14

> [...]
>
> Katolsk tradition siger, at han er en noget ældre enkemand, da han
> finder Maria og at Jesu søskende er Josefs børn fra det tidligere

virkelig god info i kommer med her - jeg har lige et tillægsspørgsmål.... og
med fare for at lyde virkeligt dum og som en ren ignorant vil jeg lige
høre - jeg troede maria magdalena var jomfru maria - men det var det ikke -
hun var åbenbart den prostituerede han frelste - hvad er hendes historie? og
hvad hedder jomfru maria så? -andet end maria, jeg var sikker på det var
hende der var magdalena.

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 11-04-04 11:23

> [...]
og
> hvad hedder jomfru maria så? -andet end maria, jeg var sikker på det var

Maria Magdalena's historie er at hele byen vil stene hende til døde fordi
hun netop er prostitueret. Men som man ser i et kort klip i Passion, kommer
Jesus og hjælper hende op. Han taler netop folket til fornuft, og det er
bla. her han kommer med den berømte sætning "Let he who is without sin,
throw the first rock"...

Jofru Maria hedder blot Maria mener jeg da vist ?

Mvh. Martin

Fra : David Rasmussen

Dato : 11-04-04 11:44

Martin Ohlsson wrote:

> [...]
> Jesus og hjælper hende op. Han taler netop folket til fornuft, og det er
> bla. her han kommer med den berømte sætning "Let he who is without sin,

Jeg tror normalt man vil sige "stone". Men i øvrigt så er der vist intet
der rent faktisk understøtter at hun skulle være prostitueret. Der er i
hvert fald flere forskere der påstår at det er en fejloversættelse.

/David

Fra : sniper_Nolight

Dato : 11-04-04 14:40

> Jeg tror normalt man vil sige "stone". Men i øvrigt så er der vist intet
> der rent faktisk understøtter at hun skulle være prostitueret. Der er i
> hvert fald flere forskere der påstår at det er en fejloversættelse.

ok - så blev man det klogere - stone / stene - er det ikke det samme på hhv
engelsk og dansk - tror i begge har ret der.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 11-04-04 16:59

Det siges også at den *anden* Marias jomfruelighed skyldes en
fejloversættelse.

Men et eller andet må Maria Magdalene da have gjort, siden hun skulle
stenes?

sniper_Nolight wrote:
> ok - så blev man det klogere - stone / stene - er det ikke det samme på hhv
> engelsk og dansk - tror i begge har ret der.

Jo, men "stoned" kan også betyde andre ting på engelsk...

--
Peter Knutsen

Fra : sniper_Nolight

Dato : 11-04-04 17:13

> Jo, men "stoned" kan også betyde andre ting på engelsk...

hehe - jo det....

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 11-04-04 22:44

On Sun, 11 Apr 2004 17:59:26 +0200, Peter Knutsen <peter@knutsen.dk>
wrote:

>Jo, men "stoned" kan også betyde andre ting på engelsk...

Såmænd ja. I en "Yes Prime Minister"-episode bliver der sagt noget i
retning af: "In Moslem countries women commit adultery and get stoned.
In England women get stoned and commit adultery."

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : David Rasmussen

Dato : 11-04-04 21:17

sniper_Nolight wrote:

> ok - så blev man det klogere - stone / stene - er det ikke det samme på hhv
> engelsk og dansk - tror i begge har ret der.

Nu var det mere vendingen "Let he who ... throw the first stone" jeg
tænkte på. Der tror jeg ikke man ville bruge ordet "rock". Google siger
5290 til "throw the first stone" og 452 til "throw the first rock".

/David

Fra : Peter Knutsen

Dato : 11-04-04 23:17

David Rasmussen wrote:
> Nu var det mere vendingen "Let he who ... throw the first stone" jeg
> tænkte på. Der tror jeg ikke man ville bruge ordet "rock". Google siger
> 5290 til "throw the first stone" og 452 til "throw the first rock".

En "rock" er for stor til at man kan kaste den.

--
Peter Knutsen

Fra : vadmand

Dato : 12-04-04 08:40

> En "rock" er for stor til at man kan kaste den.

Har du aldrig hørt om Hulk? Han bestiller ikke andet.

Per V.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 12-04-04 10:00

On Sun, 11 Apr 2004 22:16:56 +0200, David Rasmussen
<david.rasmussen@gmx.net> wrote:

>Nu var det mere vendingen "Let he who ... throw the first stone" jeg
>tænkte på. Der tror jeg ikke man ville bruge ordet "rock". Google siger
>5290 til "throw the first stone" og 452 til "throw the first rock".

Og 31.600 til "cast the first stone" - og det betyder ikke, at Sharon
S. skal have rollen.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : David Rasmussen

Dato : 12-04-04 10:05

Niels Søndergaard wrote:

> Og 31.600 til "cast the first stone" - og det betyder ikke, at Sharon
> S. skal have rollen.

Yep, den lagde jeg også mærke til.

/David

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 12-04-04 23:32

On Mon, 12 Apr 2004 11:05:13 +0200, David Rasmussen
<david.rasmussen@gmx.net> wrote:

>Yep, den lagde jeg også mærke til.

Det er også den, der er rigtigt citeret. "Cast" står der i den
engelske bibel.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : David Rasmussen

Dato : 13-04-04 09:49

Niels Søndergaard wrote:

> Det er også den, der er rigtigt citeret. "Cast" står der i den
> engelske bibel.

Nu findes der jo mere end en version af bibelen på engelsk.

/David

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 14-04-04 00:21

On Tue, 13 Apr 2004 10:49:08 +0200, David Rasmussen
<david.rasmussen@gmx.net> wrote:

>Nu findes der jo mere end en version af bibelen på engelsk.

Jep, men nogle versioner er mere udbredte end andre, og i King James
står der "cast". Det er derfor, det får så mange hits på Google.

Hvilken version citerer du fra?

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : David Rasmussen

Dato : 14-04-04 08:43

Niels Søndergaard wrote:

> Hvilken version citerer du fra?

Ingen bestemt, bare Google :)

Jeg nævner bare at der findes flere versioner, og at det kan tænkes at
"throw" bruges i nogle af dem. Men jeg ved det ikke.

/David

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 14-04-04 11:12

On Wed, 14 Apr 2004 09:43:01 +0200, David Rasmussen
<david.rasmussen@gmx.net> wrote:

>Ingen bestemt, bare Google :)
>
>Jeg nævner bare at der findes flere versioner, og at det kan tænkes at
>"throw" bruges i nogle af dem. Men jeg ved det ikke.

Jo, det bruges i New International Version og sikkert også andre.
"Cast" er meget gammeldags, men folk foretrækker åbenbart den
gammeldags stil i King James, hvis man skal dømme efter Google.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Peter Knutsen

Dato : 15-04-04 09:31

Niels Søndergaard wrote:
> Jo, det bruges i New International Version og sikkert også andre.
> "Cast" er meget gammeldags, men folk foretrækker åbenbart den
> gammeldags stil i King James, hvis man skal dømme efter Google.

Eller også er det fordi, de føler sig tryggere ved at citere fra den,
idet teksten er public domain, hvorimod nyere oversættelser typisk
stadig er under copyright.

--
Peter Knutsen

Fra : Christina Estrup

Dato : 11-04-04 15:13

sniper_Nolight wrote:
> høre - jeg troede maria magdalena var jomfru maria - men det var det
> ikke - hun var åbenbart den prostituerede han frelste - hvad er
> hendes historie?

Luk. 8,2 fortæller, at Maria Magdalene var en kvinde, som Jesus havde drevet
syv onde ånder ud af. Hun er også blevet identificeret med den unavngivne
synderinde i farisæerens hus, der i Luk. 7,36ff salver Jesus' fødder.
Christina Estrup

Fra : Jensen

Dato : 12-04-04 21:12

On 10 Apr 2004 22:54:14 +0200, p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk
(Peter B. Juul) wrote:

> [...]
>
>Ved 12-års-historien er Josef med, i de senere er han væk. Det er nok
>en rimelig antagelse, at han er død i mellemtiden.

Takker for info. Jeg så filmen skærtorsdag og det var en speciel
oplevelse. Den har ligget inde i hovedet siden, mest fordi den virker
ekstrem realistisk. Med sproget og skuespillerne sad jeg med
opfattelsen at uanset hvad man tror på, så er tingene foregået som vi
så.
Og rart at få nogle visuelle billeder på de beretninger man har hørt
så ofte.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 12-04-04 16:27

p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk (Peter B. Juul) writes:

> [...]
> Jesu bror (eller halvbror). I katolsk tradition har Maria kun en født
> søn, så der er der tale om ren indsupplering ("Moder, her er din

Sikke noget forvirret vås, jeg her fik fyret af.

"Moder, her er din søn"-fyren er jo Johannes. Det var nok skægget, der
snød mig. Eller noget.

det med Jesu brødre er fra mattæus 13, hvor de andre folk i Nazaret
klynker over, at han kommer rendende der og tror, at han er noget:
"Hvorfra har han denne visdom og kraften til at gøre mægtige
gerninger? Er det ikke tømrerens søn? Hedder hans mor ikke Maria og
hans brødre Jakob og Josef og Simon og Judas? Bor alle hans søstre
ikke her hos os? Hvor har han så alt dette fra?"

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 12-04-04 16:34

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> skrev i en
meddelelse news:m2d66dp68l.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> det med Jesu brødre er fra mattæus 13 [...]

Du *næsten*-redning på målstregen - dit indlæg kom lige lidt efter at jeg
havde citeret den reference

Mikkel

Fra : Peter B. Juul

Dato : 12-04-04 17:39

"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@FJERNfabel.dk> writes:

> Du *næsten*-redning på målstregen - dit indlæg kom lige lidt efter at jeg
> havde citeret den reference

OK, det har jeg desværre overset.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Får kan ikke lide at blive slået med en pind."
The RockBear. ((^)) -Marianne Juul, 2003

Fra : Peter Knutsen

Dato : 13-04-04 23:11

Peter B. Juul wrote:
> "Moder, her er din søn"-fyren er jo Johannes. Det var nok skægget, der
> snød mig. Eller noget.

Minder mig om en filmatisering af en islandsk saga, jeg engang så i
gymnasiet. Seksten mænd, alle med sort skæg og stort set ens klædt på,
alle taler de et sprog jeg ikke forstår en brik af. De var sgu svære
at kende forskel på...

> [...]
> hans brødre Jakob og Josef og Simon og Judas? Bor alle hans søstre
> ikke her hos os? Hvor har han så alt dette fra?"

Dengang forstod man sig ikke ret godt på genetik...

--
Peter Knutsen

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 12-04-04 16:05

"David Schjelde" <schjeldenyheder@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> "Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@FJERNfabel.dk> skrev i en meddelelse
>
> [snip]

> Måske er det påskeøllene der taler, men: "Jesu bror" - jeg er ikke med?

Matthæus 13,53:
v53 Da Jesus var færdig med at fortælle disse lignelser, gik han bort
derfra. v54 Og han kom til sin hjemby og underviste dem i deres synagoge,
så de blev slået af forundring og spurgte: »Hvorfra har han denne visdom og
kraften til at gøre mægtige gerninger? v55 Er det ikke tømrerens søn?
Hedder hans mor ikke Maria og hans brødre Jakob og Josef og Simon og Judas?
v56 Bor alle hans søstre ikke her hos os? Hvor har han så alt dette fra?«
v57 Og de blev forarget på ham. Men Jesus sagde til dem: »En profet er ikke
miskendt undtagen i sin hjemby og i sit hus.« v58 Og han gjorde ikke mange
mægtige gerninger dér på grund af deres vantro.

God påske.

Med venlig hilsen,
Mikkel

Fra : David Schjelde

Dato : 13-04-04 20:18

> [...]
mange
> mægtige gerninger dér på grund af deres vantro.

Er det "den" Judas der er Jesu bror?

Og ved man hvor mange søstre han havde?

Og selv jeg kan med mit 8,6 snit nu komme til at læse teologi på KU hvilket
bestemt er en overvejelse værd............

Mvh
David
--
Fjern "nyheder" i mailadressen ved svar til denne.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 13-04-04 20:22

> Er det "den" Judas der er Jesu bror?

Judas forrædderen er ikke broderen.

> Og ved man hvor mange søstre han havde?

Nej.

> Og selv jeg kan med mit 8,6 snit nu komme til at læse teologi på KU
hvilket
> bestemt er en overvejelse værd............

Ja, det er et studium som bringer mange spændende overraskelser for både
troende og ikke troende.

Mikkel

Fra : Mette

Dato : 12-04-04 09:34

> [...]
> parafrasere en gammel kliché om våben: Det er ikke religionsgrundlæggere
> der dræber. Det er mennesker der dræber.

Took the words right out of my mouth!

Fra : Peter Knutsen

Dato : 09-04-04 09:30

vadmand wrote:
> "Per" <no@sorry.com> skrev i en meddelelse
> og især den udpenslede vold, er
>
> Sjov formulering! Første gang læste jeg det, som om du mente, at Jesus havde
> rigtig godt af det

Det har han da også! Han er en skide "vende-den-anden-kind-til"
pacifist...

--
Peter Knutsen