Lidt spørgsmål om El
Fra : Henrik Lynge

Dato : 04-04-04 21:25

Jeg har for kort tid siden købt en camping vogn (Adria 410) og kunne godt
tænke mig at forbedre lidt omkring el-nettet i denne vogn. Jeg har dog lidt
spørgsmål som jeg håber at i kan hjælpe mig med.

Jeg kunne godt tænke mig at benytte en El-blæser til opvarmning (1000 Watt)
er det ok eller trækker den for meget støm hvis jeg har en 10 A sikring ??

Må man selv montere halogen belysning, og hvad skal man så være opmærksom på
??

Hvordan trækker man kabler over loftet på en CV ??

Fra : Peter Schroeder

Dato : 05-04-04 07:24

"Henrik Lynge" skrev
> Jeg kunne godt tænke mig at benytte en El-blæser til opvarmning (1000 Watt)
> er det ok eller trækker den for meget støm hvis jeg har en 10 A sikring ??

1000W er noget nær det maksimum
campingpladserne stiller til rådighed
per plads. Du kan næppe lave f.eks. kaffe
samtidig, hvis du bruger en kaffemaskine.
Som regel er centralvarmeanlægget både
bedre og hurtigere til at varme op end en
varmeblæser.

> Må man selv montere halogen belysning, og hvad skal man så være opmærksom på

Modstanden i ledningerne. Der bruges en del
Ampere. En kyndig ven har fortalt mig at man desuden
kan risikere støj i radioen, hvis ledningerne har "forkerte"
længder...

> Hvordan trækker man kabler over loftet på en CV ??

Små, selvklæbende ledningsbakker. De fåes i
ethvert byggemarked.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Søren

Dato : 14-04-04 14:23

> [...]
> samtidig, hvis du bruger en kaffemaskine.
> Som regel er centralvarmeanlægget både
> bedre og hurtigere til at varme op end en

Nu er der nok ikke centralvarme i en Adria 410
Og sikkert heller ikke blæservarme som du nok mener. Men derimod kun
punkvarme fra gasovnen under skabet.
Du kan sagtens trække 1000 watt fra 220 volt, da det kun er cirka 4 amp.
(Altså 6 amp. tilbage til kaffemaskinen, lys osv., og det skulle være
rigeligt.) Men det er ikke alle campingpladser der tillader det. Spørg på
pladsen hvor mange amp. du må trække !!

> Modstanden i ledningerne.
Du skal bruge de ledninger der følger med i pakken, og du skal følge
vejledning især hvad gælder luft omkring lamperne, ellers risikerer du at
der går ild i dem. Og du skal desuden bruge den transformator der følger
med. Altså ikke noget med selv at tilslutte dem til 12 volt forsyningen i
vognen !

> Der bruges en del
> Ampere. En kyndig ven har fortalt mig at man desuden
> kan risikere støj i radioen, hvis ledningerne har "forkerte"
> længder...

Hvad gør ham til kyndig ????? Det med støj gælder vist først når du kommer
op i frekvenser langt over de 50 Hz som lysnettet kører med.

Fra : Michael H Svensson

Dato : 14-04-04 19:45

"Søren" wrote
> [...]
>
> Hvad gør ham til kyndig ????? Det med støj gælder vist først når du kommer
> op i frekvenser langt over de 50 Hz som lysnettet kører med.

Støj fra halogen-belysning ved brug af forkerte ledningslængder er nu slet
ikke så underligt.
Mange transformatorer til lavvolt halogen er i dag af typen "elektroniske
transformere", de bruger meget små transformatorer, men tilgængæld meget
høje frekvenser.
Faktisk ensrettes de 230 VAC 50 Hz til DC, hvorefter de "klippes" til
pulserende jevnspænding med meget høj frekvens, der så transformeres til
lavspænding.
Fikst og effektivt, men det "støjer" elektrisk, og derfor skal de originale
ledninger benyttes og ingen andre.

Husk iøvrigt at læse hvad Carsten Stage skrev tidlige i tråden vedr.
installationer i campingvogne 230 VAC eller 12 VAC/VDC.

Og så iøvrigt til almindelig orientering:
Sændingen i det danske el-net er 230/400V og ikke som i gamle dage 220/380
V.
Spændingen er tilpasset i de meste af Europa og har været det i mange år
(mere end 15 år).
Det har betydning ved effektberegning (P=U*I eller effekt=spænding * strøm)

Hilsen
Michael

Fra : phk

Dato : 14-04-04 22:34

"Michael H Svensson" <svensson@pcpost.dk> skrev i en meddelelse
> "Søren" wrote

> Og så iøvrigt til almindelig orientering:
> Sændingen i det danske el-net er 230/400V og ikke som i gamle dage 220/380
> V.

Skal vi vædde på at spændingen er nærmere 220V på en campingplads når du har
varmeovn på end 230V? ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Sten Bo

Dato : 15-04-04 06:16

phk wrote:
> "Michael H Svensson" <svensson@pcpost.dk> skrev i en meddelelse

> Skal vi vædde på at spændingen er nærmere 220V på en campingplads når
> du har varmeovn på end 230V? ;)

Vi har engang på en godkendt 2.5 kvadrat kabel været ude for at der kun
var 170 volt når vi satte vores melissa 2200 W vandkoger i gang.
Kunne ikke forstå at det varede en evighed - og at lyset blev så gult.
Men sikringen i standeren holdt - var 10 A - men der må ha været være
noget alvorligt galt op ad linien.

Var ellers i et næsten tomt afsnit så det var ikke fordi vi var flere
på. Nu bagefter kan jeg se at jeg burde ha givet pladsen et praj.
Rissiko for brand hvis det skyldes en enkelt dårlig forbindelse.

Mit lille multimeter kostede 20 kr. på loppemarked og er bare en
"testpind" m lidt display og en omskifter. Kan, hvis man leger lidt med
indstillingerne og måler rigtigt - sikkert også vise når æggene er klar

hilsen sten bo

Fra : Søren

Dato : 15-04-04 10:28

> [...]
> lavspænding.
> Fikst og effektivt, men det "støjer" elektrisk, og derfor skal de

Okay jeg var ikke klar over at halogensæt kom med switchmode
strømforsyninger

Fra : Sten Bo

Dato : 15-04-04 07:29

Søren wrote:

> Hvad gør ham til kyndig ????? Det med støj gælder vist først når du
> kommer op i frekvenser langt over de 50 Hz som lysnettet kører med.

Hovsa
de kan skam støje gevaldigt hvis de er deffekte - kører med nogle
spidser i spændingen konverteringen der hvis de ikke er lavet ordenligt
snærren meget ubehageligt i højtaleren. eller laver striber i tv.
har i min grønne ungdom prøvet at lave hjemmestrikket lysdæmper og havde
bøvl med støj.

hilsen sten bo

Fra : J S L

Dato : 14-04-04 19:10

"Peter Schroeder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> 1000W er noget nær det maksimum
> campingpladserne stiller til rådighed
> per plads.

Hej!

Jeg er ikke elektrikker. Men nu har de fleste pladser 8 amp. pr plads.
Luxuxpladser 10 amp.

Hurtigt omregnet bliver det: 8 amp. X 220V = 1760W.

Så 1000W max. passer ikke helt...

Mvh
Jaime

Fra : Carsten Stage

Dato : 05-04-04 19:19

Henrik Lynge wrote:

> Jeg har for kort tid siden købt en camping vogn (Adria 410) og kunne
> godt tænke mig at forbedre lidt omkring el-nettet i denne vogn. Jeg
> har dog lidt spørgsmål som jeg håber at i kan hjælpe mig med.

Inden svar på dine spørgsmål, så får du lidt orientering:

Da emnet var oppe tilbage i marts måned indhentede jeg de rette oplysninger
hos elrådet der er myndigheden på området. De svarede blandt andet:

"Installationer i campingvogne skal udføres efter bestemmelserne i
Stærkstrømsbekendtgørelsen, Afsnit 6, kapitel 708, som kan lånes på
biblioteket eller købes hos Schultz tekniske forlag.
Installationer i campingvogne er endvidere omfattet af Elinstallatørloven og
skal udføres af aut. elinstallatør eller fabrikant (ikke af lægmand).
Elinstallatørloven kan findes på vor hjemmeside, www.elraadet.dk "

"Der er principielt ingen lempelser for 12 V anlæg (de nævnte bestemmelser i
afsnit 6 gælder fra 0 til 1000 V), idet 12 V også er stærkstrøm, godt nok
ikke med berøringsfare, men med brandfare! Det eneste 12 V udstyr lægmand
selv må installere er færdige lavvoltbelysningssæt, som regnes for en samlet
brugsgenstand.
Bemærk dog, at det som er omfattet af vore bestemmelser er de faste
elektriske installationer for vognen, og ikke det udstyr som hører til
vognen (eller bilen) ved kørsel.
Stærkstrømsbekendtgørelsen findes ikke på nettet, men skal købes eller
lånes."

> Jeg kunne godt tænke mig at benytte en El-blæser til opvarmning (1000
> Watt) er det ok eller trækker den for meget støm hvis jeg har en 10 A
> sikring ??

Der er stor forskel på, hvor stor sikring der sidder i campingpladsernes
installation. Det er herhjemme meget almindeligt, at man har 6A (svarende
til 1440 Watt ved 240V spænding) eller 10A (svarende til 2400W ved de samme
240V).

For at regne ud hvor meget du har i "overskud" til elvarme, skal du kende
dit øvrige forbrug. Køleskabet bruger cirka 100W og så er der en eventuel
lader til batteriet samt belysning, TV osv. Men 650-1000W er der gerne til
opvarmning - hvis man ikke bruger f.eks kogekedel, det ofte bruger cirka
10A.

> Må man selv montere halogen belysning, og hvad skal man så være
> opmærksom på ??

Ja, det må du - hvis du blot iagttager ovenstående.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk