Villa Paranoia
Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 04-04-04 13:05

Villa Paranoia - hvad synes I?

Efter at have set Clausen male sig mere og mere op i et hjørne med flere og
flere film i samme spor var jeg positivt overrasket over en film, der var
foruroligende på den fede måde. Frits Helmuth gør alt det han skal og mere
til. En mærkelig blanding af sjov og uhygge, som til tider var kikset, til
tider fungerede rigtigt godt.

Jeg syntes også der var en del kunstneriske fejlgreb, og blandingen af sjov
og alvor var forvirrende på en til tider irriterende måde. Men
helhedsindtrykket var så positivt, at jeg helt sikkert vil se Clausens næste
film også.

Kæft, Sonja Richter er god!

Mikkel

Fra : J

Dato : 04-04-04 13:40

"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@FJERNfabel.dk> skrev i en meddelelse

> Kæft, Sonja Richter er god!
>
> Mikkel

Og smuk!

Jonas

Fra : @

Dato : 04-04-04 15:17

"J" <albuerum@hotmailminusspam.com> skrev i en meddelelse

> "Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@FJERNfabel.dk> skrev i en meddelelse

> Og smuk!

Og single!

Fra : Jørgen Jacobsen

Dato : 04-04-04 15:03

Hej
Jeg synes faktisk at de fleste af Clausens film er rigtig gode, nogle fremragende. Villa Paranoia er efter min mening det sidste! Og så er hans film altid gennemsyret af den specielle Clausenske humor: grinekurset, kontaktannoncepigen, der er for tyk, hans scoretøj og -bil etc. Hans forrige film Slip hestene løs kan også varmt anbefales.

Jørgen

Fra : Bo Warming

Dato : 06-04-04 09:42

Færre hjemmehjælpere, mere sundhed

Erik Clausen-filmen Villa Paranoia viser skarpt og realistisk hvordan
statslig medlidenhed skaber sygdom. Når man kan få kommunal pasning af en
pensionist i rullestol så fastlåser man ham i ulykkeligt handicapliv.
Ved at håne ham visr man ham respekt og han mander sig op og bliver
selvhjulpen

Der er dyb psykologi i alle rollerne i denne fine film, og jeg indså at min
lort-pis eksperimenteren ikke er 100% udsprunget af naturvidenskabelig
nysgerrighed og lyst til at hjælpe de inkontinente med bedre løsninger. Jeg
nyder også opmærksomhed og kritik - helt som Fritz Helmuth der foregiver
demens og provokerer sin søn Erik Clausen i filmen.

Der er milliarder for godhedsindustrien i at belønne hjælpeløshed og
hjemmehjælpere har næsten så mange sygedage som slagteriarbejdere, fordi de
provokerer de gamle til vold mod dem, læs nedenstående som viser at
virkeligheden er mere fantastisk end en Erik Clausen-film-
Selvfølgelig ville volden forsvinde hvis man tacklede de gamle kærligt,
klogt, straffende som Sonja Richter gør i filmen. Men der er fordele for
godhedsindustrien i det nuværende, som skaber enorm ulykke.

http://politiken.dk/visartikel.iasp?pageid=314151

5. apr 2004 kl. 22:05 ErhvervMere vold mod hjemme-hjælpere
4.859 gange blev kvindelige hjemmehjælpere indlagt på sygehus i 2002. Kun
slagteriarbejdere har flere sygehusbesøg. Årsagen er primært løfteskader -
men vold fra demente tegner sig for en støt stigende andel.
Af Michael Lund Send artikel Print artikel
Fru Jensens hjemmehjælper må ofte en tur på hospitalet. Og oftere end
tidligere er fru Jensen den direkte årsag til sygehusbesøget. Ud over
slidskader i håndled og ryg efter det hårde fysiske arbejde må landets
kvindelige hjemmehjælpere nemlig i stigende grad tage imod slag og skub fra
senildemente ældre.

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at kvindelige hjemmehjælpere i 2002
havde næstflest indlæggelsesdage på sygehusene blandt alle kvinder på
arbejdsmarkedet - kun overgået af slagteriarbejdere. De 58.000 kvindelige
hjemmehjælpere havde i alt 4.894 indlæggelser i 2002. Og det er 22 procent
flere end gennemsnittet.

Hyppige sammenstød
Løfteskader er den primære årsag til indlæggelserne. Men ifølge eksperter,
fagforening og arbejdsgivere er voldelige sammenstød med de ældre en stadig
hyppigere årsag.

I flere tilfælde er volden af så alvorlig karakter, at hjemmehjælperne får
varige mén: En opgørelse fra Arbejdsskadestyrelsen viser, at 21
hjemmehjælpere har fået anerkendt en arbejdsskade i 2003 som følge af vold -
og flere sager er endnu ikke afgjort. Året før var tallet 14.

»Der er en stigende tendens til, at hjemmehjælpere udsættes for vold fra
ældre demente, som nemt bliver utrygge, når der er uro omkring dem. Er der
for eksempel en stor udskiftning af hjemmehjælpere, går folk med demens nemt
i panik og reagerer med skub, slag eller kradsen«, siger konsulent Svend
Erik Christensen fra Branchearbejdsmiljørådet Social og Sundhed, der
rådgiver ansatte og arbejdsgivere inden for socialsektoren.

Flere ældre
Flere steder i landet har man taget fat på problemet. I den nordjyske
kommune Sejlflod rådgiver ledende sygeplejerske Lis Nødgaard
hjemmehjælperne, og hendes forklaring på volden er ligetil:

»I takt med at levetiden stiger, og folk bliver ældre og ældre, får vi også
flere tilfælde af demens«, forklarer hun.

»Sygdommen svækker sanserne og hukommelsen, og ofte forstår de ældre ikke,
hvad der sker omkring dem. Er personalet ikke uddannet til at håndtere
situationerne, kan hjælpen blive misforstået af den ældre, der kan reagere
aggressivt«, siger Lis Nødgaard.

Også hos de kommunale arbejdsgivere i Kommunernes Landsforening (KL) kender
man til de ubehagelige episoder:

»Når de demente ældre reagerer aggressivt og frembrusende, er det jo et
primitivt forsøg på at kommunikere nogle ting. Men det kan være utroligt
vanskeligt at tyde de dementes behov. Derfor forsøger vi og mange kommuner
at forberede hjemmehjælperne på de mulige konflikter med kurser og
brochurer«, siger chefkonsulent i KL Preben Meier Pedersen.

Stress og krav
Hos Foreningen af Offentligt Ansatte (FOA), som organiserer de kommunale
hjemmehjælpere, er man ikke overrasket. Tidligere opgørelser har nemlig
vist, at hjemmehjælperne også har en kedelig rekord, når det gælder antallet
af sygefraværsdage.

»Problemet bliver større, når hjemmehjælperne hele tiden er udsat for stress
og urimelige krav. En dement har behov for ro og stabilitet. Hvis
hjemmehjælperen ikke har tid til at sætte sig ned og snakke med vedkommende,
fordi arbejdspresset er for stort, så opnår man aldrig den nødvendige
tryghed«, siger faglig sekretær i FOA Tage Christensen.

Jobbet som hjemmehjælper er at finde på Arbejdstilsynets topti over særligt
farlige job - i selskab med jobtyper som jernbanearbejder,
--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N