Broadcasting af ens musik - må man det ?
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 04-04-04 10:39

Man kan få en lækkert lille program til Mac, som laver ens computer om
til en radiostation forstået på den måde at al ens musik kan streames ud
på nettet.

På den måde kan man sætte sin computer til at spille ens musik hjemmefra
og så høre den hvor som helst i verden.

Må man det ?

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Hauge

Dato : 04-04-04 10:48

Hejsa

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message
> Må man det ?

Det må man vel ikke, da man jo ikke må digitalisere sin musik, altså rippe
en CD, eller noget i den stil.

Men.. Hvem skulle finde ud af det, hvis du streamer til dig selv, og
undlader at gøre din "station" offentlig?

/Hauge

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 04-04-04 11:13

Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Hejsa
>
> "Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message
>
> Det må man vel ikke, da man jo ikke må digitalisere sin musik, altså rippe
> en CD, eller noget i den stil.

Du må da gerne rippe dine egne CD'ere til din computer.

> Men.. Hvem skulle finde ud af det, hvis du streamer til dig selv, og
> undlader at gøre din "station" offentlig?

Jamen er der forskel på at man streamer til sig selv eller om andre kan
lytte med ?

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Hauge

Dato : 04-04-04 11:16

Hejsa

> Du må da gerne rippe dine egne CD'ere til din computer.

Ok, mener jeg nu ikke, men det er der nok andre der kan svare 100% på.

> Jamen er der forskel på at man streamer til sig selv eller om andre kan
> lytte med ?

Umiddelbart ja, da det jo så er en radiostation, som der skal betales
Coda-afgift af, eller hvem det ellers er der skal have penge.
Kører du kun til dig selv, er der jo kun dig til at "sladre" til
afgiftsmodtagerne.

/Hauge

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 04-04-04 11:19

Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Hejsa
>
> "Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message
>
> Ok, mener jeg nu ikke, men det er der nok andre der kan svare 100% på.

Jamen det er da helt lovligt at rippe sine egne CD'ere til fx. mp3 !

> [...]
> Coda-afgift af, eller hvem det ellers er der skal have penge.
> Kører du kun til dig selv, er der jo kun dig til at "sladre" til

Så hvis man har en ghettoblaster med på stranden og hører sine egne
CD'ere, så må andre ikke lytte med ?

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-04-04 11:39

Jesper Haaber Gylling skrev:

>Så hvis man har en ghettoblaster med på stranden og hører sine egne
>CD'ere, så må andre ikke lytte med ?

Udgangspunktet er at man ikke må spille musik offentligt (gøre
den offentligt tiilgængelig) uden aftale med
ophavsretsindehaveren.

At spille musik for sig selv er ikke en offentlig fremførelse.
Hvis du ikke spiller specielt højt, er der ikke noget lovbrud.
Hvis du spiller højt, bryder du to love (eller måske kun én og en
politivedtægt), nemlig yderligere en bestemmelse om ro og orden
(eller sådan noget).

--
Bertel

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-04-04 14:08

Bertel Lund Hansen wrote:

> At spille musik for sig selv er ikke en offentlig fremførelse.

Hmm, det var da et issue med kombinationen bilradio, skraldemænd og koda
Ved ikke om du kan huske den?

- Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-04-04 15:22

Peter Lykkegaard skrev:

>Hmm, det var da et issue med kombinationen bilradio, skraldemænd og koda
>Ved ikke om du kan huske den?

Nej, det kan jeg ikke. Hvad drejede den sig om? Link?

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-04-04 15:40

Bertel Lund Hansen wrote:

> Nej, det kan jeg ikke. Hvad drejede den sig om? Link?

http://www.koda.dk/usr/koda/kodaweb.nsf/default?OpenForm&URL=sider/omkoda_kodanyt_fornuften

Samme link i kort udgave:
http://shor.ter.dk/965523322

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-04-04 16:37

Kim Ludvigsen skrev:

>Samme link i kort udgave:
>http://shor.ter.dk/965523322

Ultrakort referat:

> musiklytning er afgiftspligtig, når det sker i førerhuset på et erhvervskøretøj

Jeg underforstod at vi snakkede om private ("ghettoblaster med på
stranden").

--
Bertel

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-04-04 18:13

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ultrakort referat:

Njahh, Koda's udlægning er hvis man er mer end 40 medarbejder så er
musiklytning afgiftspligtig uanset formen - hvis jeg har forstået det
korrekt

> Jeg underforstod at vi snakkede om private ("ghettoblaster med på
> stranden").

Er man på stranden i forbindelse med sit erhverv så gælder reglen vel uanset
om man bruger sin egen private ghettoblaster eller ej
Jeg mente blot at man bør skelne mellem fritid og arbejde i forb med
musikaflytning

Hmm, gad vide om alle firmaer med mer end 40 ansatte har en aftale med
Koda...

- Peter

Fra : Kristian Thy

Dato : 04-04-04 11:20

Jesper Haaber Gylling uttered:
> Jamen er der forskel på at man streamer til sig selv eller om andre kan
> lytte med ?

Kan man ikke password-beskytte en sådan stream?

\\kristian
--
Min mor har altid sagt mig, at man bliver hvad man spiser
Så vil du være flad, så slug et par fliser

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 04-04-04 11:31

Kristian Thy <thy@it.edu> wrote:

> Jesper Haaber Gylling uttered:
>
> Kan man ikke password-beskytte en sådan stream?

Godt spørgsmål.

Men det afklarer jo ikke om det er lovligt ?

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-04-04 11:43

>Men det afklarer jo ikke om det er lovligt ?

Hvis du sikrer dig at kun du selv har adgang til musikken, så
skal man være ret pedantisk anlagt for at gå op i om der sker et
teknisk lovbrud.

Når man spiller en cd i sin computer, 'streamer' man jo også
musikken til sin højttaler. Det er ligegyldigt om det undervejs
passerer en sender og en modtager (f.eks. trådløse
hovedtelefoner) blot andre ikke kan koble sig på udsendelsen.

--
Bertel

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 04-04-04 11:50

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
> passerer en sender og en modtager (f.eks. trådløse
> hovedtelefoner) blot andre ikke kan koble sig på udsendelsen.

Så det her er ulovligt ?

http://www.rogueamoeba.net/streams/

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-04-04 12:41

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Så det her er ulovligt ?
>
> http://www.rogueamoeba.net/streams/

I det omfang de streamer musik uden at have fået tilladelse fra
ophavshaver, og med forbehold for at de ikke befinder sig i et eller
andet obskurt land, hvor det er tilladt at streame musik uden
tilladelse, så er ulovligt.

Det er til gengæld fuld ud lovligt at benytte programmet til at lave
radioudsendelser uden musik, for eksempel dine egne debatprogrammer,
eller at streame lyden fra din dagligstue, sådan som Ralph åbenbart gør
det - medmindre du spiller musik i dagligstuen, for så skal du have
tilladelse fra musikkens ophavshaver.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-04-04 14:12

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> gør det - medmindre du spiller musik i dagligstuen, for så skal du
> have tilladelse fra musikkens ophavshaver.

Jeg kom til at tænke på en ting
I min sprøde ungdom spillede vi en del copy musik samt egne numre (liveband)
Dengang tog vi det ikke så nøje

Hvordan er reglerne egentlig for at fremføre kopimusik offentligt?

- Peter

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-04-04 14:25

http://www.koda.dk/usr/koda/kodaweb.nsf/index

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-04-04 14:28

Kim Ludvigsen wrote:

> http://www.koda.dk/usr/koda/kodaweb.nsf/index

Øv, den var i en ramme. På ovennævnte side skal du klikke på Anmeld
arrangementer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-04-04 15:20

Kim Ludvigsen wrote:

> http://www.koda.dk/usr/koda/kodaweb.nsf/index

Det en anmeldelse vedr arrangementer og ikke reglerne som sådan
Såvidt jeg kan gennemskue så er det arrangøren der er ansavrlig for
anmeldelse til Koda og ikke selve orkestret der spiller til fx en
kollegiefest ?

- Peter
- Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-04-04 15:36

Peter Lykkegaard skrev:

>Såvidt jeg kan gennemskue så er det arrangøren der er ansavrlig for
>anmeldelse til Koda og ikke selve orkestret der spiller til fx en
>kollegiefest ?

Korrekt. Arrangøren er naturligvis ansvarlig for hele baduljen.
Det er jo det der ligger i at være arrangør.

I praksis afleverer bandet en underskrevet musikliste til
arrangøren som han så sender ind til Koda. Hvis han fusker med
det, risikerer han at stå uden tilladelse til at arrangere
offentlig musik.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-04-04 15:37

Peter Lykkegaard wrote:

> Det en anmeldelse vedr arrangementer og ikke reglerne som sådan

Der er et link til reglerne nederst på anmeldelsesskemaet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Michael

Dato : 04-04-04 16:35

[snip]

> Kan man ikke password-beskytte en sådan stream?
>
> \\kristian
> --
[snip]

Nej. Broadcasting er baseret på at du reelt bare sender data ud på nettet
uden at vide hvem og hvor mange der lytter med. Præcis som en radio-station,
der bare sender uden at vide hvem der lytter med.
(dette gøres med protokollen UDP.)
Idéen med broadcast er netop at ingen logger sig på den pc der broadcaster.
D.v.s at f.eks. en radiostation ikke ved hvem der lytter med. Grunden til
dette er for at spare båndbredde.
I dit tilfælde vil en peer-2-peer forbindelse være ideelt (dette gøres med
TCP/IP).

Med venlig hilsen
Michael.

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 04-04-04 18:29

http://www.infokiosk.dk/sw9430.asp

--
Bjarne D Mathiesen http://mozilla.mathiesen.info/
København N ; Danmark ; Europa

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 04-04-04 17:41

"Michael" <agentmikie@cFJERNDETTE.dk> writes:

> [...]
> uden at vide hvem og hvor mange der lytter med. Præcis som en radio-station,
> der bare sender uden at vide hvem der lytter med.

Det er ikke korrekt. UDP sender pakker mellem to IP-adresser, lige som
TCP. Man kunne lade en af dem være IP-"broadcast"-adressen, men jeg
tvivler *meget* på at det er sådan det er lavet.

Jeg kan se at streams fra Rogue Amoeba (som også kan spilles i WinAmp)
bruger TCP.

> Idéen med broadcast er netop at ingen logger sig på den pc der broadcaster.
> D.v.s at f.eks. en radiostation ikke ved hvem der lytter med. Grunden til
> dette er for at spare båndbredde.

Nu virker netværk ikke som luft. Man kan ikke bare broadcaste
"radiobølger" i alle retninger. Det ville tage masser af båndbredde, om
det blev hørt eller ej.
Hvis man vil høre en stream, så forbinder man sig stadig væk til serveren
of fortæller at man vil lytte med.
Den kan så måske bruge multicast til at spare lidt på båndbredden, men
temmeligt sikkert ikke broadcast.

> I dit tilfælde vil en peer-2-peer forbindelse være ideelt (dette gøres med
> TCP/IP).

Man kan køre de samme ting over TCP og UDP. Det er udelukkende et valg,
baseret på om man vil lade protokollen tage sig af at bemærke og gensende
tabte pakker, eller man vil gøre det selv. UDP er godt til streaming fordi
man kan vælge at ignorere en enkelt tabt pakke og blot få et hul i lyden i
stedet for en forsinkelse.

Men det er vist off-topic :)
/L

Fra : Michael

Dato : 04-04-04 18:35

Der var vist liiiige en ting jeg havde misforstået...tilsyneladende. :)
Tror lige jeg smutter over i dk.edb.programmering ;)

Med venlig hilsen
Michael.

<URL:http://www.infimum.dk/HTML/rasterTriangleDOM.html>