Pava eller Dintrol til Mondeo fra 1997
Fra : Kim Eichen

Dato : 04-04-04 00:55

Hej gruppe

Jeg skal have rustbeskyttet Mondeo stationcar'en fra 1997.
Den er ikke blevet rustbeskyttet før, så den skal have en ordentlig omgang.
Nu er jeg imidlertid i tvivl om hvilken behandling jeg skal vælge.
Umiddelbart kan jeg se at der er Pava og Dinitrol, men er den ene at
foretrække frem for den anden?
Jeg er også kommet frem til at de større og mindre lakskader samt rustskader
der er rundt omkring betyder at jeg har valgt at bilen skal hellakeres.
Dette skal jeg betale ca. 13000 kr. for (selve lakeringen udgør ca.
halvdelen af prisen, resten af beløbet dækker over reparation af bagskærmene
(nedslibning, fjernelse af rust) samt afmontering af alt der skal afmonteres
i forbindelse med lakeringen samt reparation af varmen i førersædet samt
reparation af bagagerumslyset.)
Er det bedst at rustbeskytte bilen inden lakeringen, rustbeskytte bilen
efter lakeringen eller er det ligegyldigt?
I forbindelse med rustbeskyttelsen bemærkede jeg også at det blev nævnt at
det var anbefalelsesværdigt at montere plastinderskærme, hvad er jeres
erfaringer med dem?

Mvh Kim Eichen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 04-04-04 06:14

"Kim Eichen" <eichen@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Umiddelbart kan jeg se at der er Pava og Dinitrol, men er den ene at
> foretrække frem for den anden?

Der er andre, Tectyl,Suvo etc., det vigtiste er at arb. er udført ordentligt
og SAMVITTIGHEDSFULDT. Jeg vil fortrække Dinitrol, årtilbage havde jeg
dårlige erfaringe med Pava, det blev slidt af i skærmene hurtigt og revnede
andre steder , men de kan ha' forbedret produktet siden da.

> Er det bedst at rustbeskytte bilen inden lakeringen, rustbeskytte bilen
> efter lakeringen eller er det ligegyldigt?
Jeg ville gøre det til sidst, men har ingen erfaring.

> det var anbefalelsesværdigt at montere plastinderskærme, hvad er jeres
> erfaringer med dem?

Det vil være en RIGTIG god ide.

Fra : AA

Dato : 04-04-04 07:21

Har altid haft god erfaring med PAVA men som jørgen skriver det vigtigste er
at det påføres omhyggeligt

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-04 08:00

> [...]
> Nu er jeg imidlertid i tvivl om hvilken behandling jeg skal vælge.
> Umiddelbart kan jeg se at der er Pava og Dinitrol, men er den ene at

Ligemeget

> [...]

> I forbindelse med rustbeskyttelsen bemærkede jeg også at det blev nævnt at
> det var anbefalelsesværdigt at montere plastinderskærme, hvad er jeres

Sidder de ikke på?
Ellers er det bare at få nogle monteret, de kan da trods alt reducere
rustangrebene noget. De er heller ikke lavet af filt eller lign, men af
gedin plast.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 04-04-04 09:06

On Sun, 4 Apr 2004 08:59:51 +0200, "Tom"
<t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Ligemeget

Som JR skriver: Det vigtigste er at finde en seriøs "behandler". Dem
er der ikke mange af - vi har lige mødt een af dem i Birkerød. Hvis du
bor på Sjælland, ville jég unbedingt bruge ham i Helsinge. Han er
skide dyr, har meget lange ventetider, men arbejdet er ok. Hvér gang.
(jeg har ikke firmaets navn - sorry)

>Ligemeget

Jeg ville nu anvende dén rækkefølge, at man først maler og sidenhen
undervognsbehandler. Ellers bli'r det pokkers svært at få "Pava" på
skærmkanten!

>Ellers er det bare at få nogle monteret, de kan da trods alt reducere
>rustangrebene noget.

Enig

/Mogens

Fra : Klaus Rejkjær

Dato : 04-04-04 09:50

> [...]
> bor på Sjælland, ville jég unbedingt bruge ham i Helsinge. Han er
> skide dyr, har meget lange ventetider, men arbejdet er ok. Hvér gang.

Helsinge Bilpleje, Nørretoften 11, 3200 Helsinge. Hen hedder Ebbe Clemens
Pedersen.

Ganske rigtigt ikke den billigste - så langt fra. Men nok den bedste.

MVH Klaus

Fra : Olesen

Dato : 04-04-04 10:03

> Ligemeget

Hvis der skal afmonteres dele i stor stil, så tror
jeg folkene som skal gøre det helst vil arbejde
på en tør bil. Samtidig kan de se, om
der er rustskader andetsteds. Dette vil højst sansynlig
blot være dækket af olie hvis du behandler FØR.

Fra : Olesen

Dato : 04-04-04 10:01

> [...]

rustskader
> der er rundt omkring betyder at jeg har valgt at bilen skal hellakeres.

Hvor slemt er det egentlig ?
Du får aldrig en bedre lak end den der sidder på bilen fra ny.
Og det er langtfra alle malere, som er lige omhyggelige, og alt
skal af+påmonteres igen, hvilket også kan gi' problemer.
Er det kun motorhjelmen, så er det ikke det store problem.

> [...]
afmonteres
> i forbindelse med lakeringen samt reparation af varmen i førersædet samt

Hvis du kan få alt dêt gjort for 13.000,- så er det absolut
ren røverpris, og der må ligge en hund begravet et sted.
Det er simpelthen for billigt til det kan blive perfekt.

> Er det bedst at rustbeskytte bilen inden lakeringen, rustbeskytte bilen
> efter lakeringen eller er det ligegyldigt?

Du skal vente med at gi' den en omgang rustbehandling til sidst.

> I forbindelse med rustbeskyttelsen bemærkede jeg også at det blev nævnt at
> det var anbefalelsesværdigt at montere plastinderskærme, hvad er jeres
> erfaringer med dem?

Hvis din rustbehandling er intakt overalt, så er inderskærme omsonst.
Inderskærme skal beskytte mod skidt osv, men sidder ofte selv
og gnaver hul med tiden. Så glem inderskærmene, og hold hjulkasserne
perfekte, helst med en gang SUVO (som jeg selv har gode erfaringer med).

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 04-04-04 10:31

Hej!

Olesen wrote:

> Du får aldrig en bedre lak end den der sidder på bilen fra ny.

Ikke til dén pris, men det kan skisme sagtens lade sig gøre. Så du lakeringen af
den restaurerede E-type på Discovery? Den blev _simpelthen_ bare flot. Så kan
div. lakeringsrobotter godt pakke sammen...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Olesen

Dato : 04-04-04 10:52

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kan
> div. lakeringsrobotter godt pakke sammen...

ja okay, men til husmandsbrug er snakken nok en anden.
Der er jo afrensning, der skal grundes, lakeres, og så en klarlak.
En omstændig opgave synes jeg, og en ens lakering via en robot
er nok ikke SÅ dårlig.

Det jeg vil sige er, at er det kun småting der skal udbedres,
så er det nok bedre at få det gjort profesionelt, istedet for
en komplet 'salgslakering'.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 04-04-04 11:08

Hej!

Olesen wrote:

> ja okay, men til husmandsbrug er snakken nok en anden.

Jeps. Jeg mener der blev brugt 7 (!) arbejdsdage på lakeringen.

> Der er jo afrensning, der skal grundes, lakeres, og så en klarlak.
> En omstændig opgave synes jeg, og en ens lakering via en robot
> er nok ikke SÅ dårlig.

Tj, jeg har set en VW med så tynd lak (det var en nyere Polo mener jeg) at man
kunne se "mønster" fra pladen nedenunder. Om det var galvaniseringen man kunne
se ved jeg ikke, men pænt var det ikke. Selvfølgelig kan man kun se det tæt
på...

> Det jeg vil sige er, at er det kun småting der skal udbedres,
> så er det nok bedre at få det gjort profesionelt, istedet for
> en komplet 'salgslakering'.

Helt enig. Heller lokal success end global elendighed

Salgslak er kun god til hvad navnet antyder - ved salg.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-04-04 11:19

Kim Voss Schrader <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev :

>Jeps. Jeg mener der blev brugt 7 (!) arbejdsdage på lakeringen.

tror da pokker - de brugte jo mere tid på at fjante end arbejde

Fra : Kim Eichen

Dato : 04-04-04 14:21

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> wrote in message

> [...]
> skal af+påmonteres igen, hvilket også kan gi' problemer.
> Er det kun motorhjelmen, så er det ikke det store problem.

Nu er jeg jo ikke hverken autolakerer, pladesmed eller mekaniker, så min
vurdering af hvad der er bedst er nok lidt et gæt, men fyren, der står for
det er pladesmed og virker meget fornuftig, men det er indrømmet i højere
grad en intuitiv fornemmelse end det er er en kvalificeret vurdering. Men
udfra hvordan han forklarede hvad der skulle gøres virkede han meget
kompetent.
Såvidt jeg har kunnet forstår bliver mere eller mindre alt afmonteret,
bortset fra i hvert fald forruden, da denne vist har det med at gå i stykker
når den bliver afmonteret og det ville være lidt en skam, da ruden er næsten
ny og koster en formue (der er varme i den).
Men hvis jeg skal sikre mig at lakeringen bliver udført godt nok, er der så
noget jeg skal spørge om bliver gjort, skal det eksemplevis være 2-lags?, er
der noget i forbindelse med nedslibning jeg skal forhøre mig om?
Hvorvidt det overhovedet er nødvendigt tjaa, Højre bagskærm skal males,
taget skal males (lavthængende tagbagagebærer tror jeg, den har i hvert fald
efterladt nogle grimme spor), motorhjelmen vil det pynte gevaldig på med en
klat maling. Derudover er der diverse småbuler rundt omkring (af typen man
primært ser fra den rette vinkel), måske en 5 stykker. Småbulerne ville jeg
normalt ikke gøre noget ved, men når jeg nu alligevel er i gang.
Samtidig synes jeg da også at det lyder besnærende med en skinnende
nylakeret bil

> [...]
> ren røverpris, og der må ligge en hund begravet et sted.
> Det er simpelthen for billigt til det kan blive perfekt.

Der kan jo også være andre forklaringer

> Du skal vente med at gi' den en omgang rustbehandling til sidst.

Ok, der er felst der siger til sidst, nogle mener det er ligemeget, hvorimod
ingen siger at rustbehandlingen skal foretages først, så jeg vælger at følge
rådene om at vente med rustbehandlingen til efter lakeringen.

> [...]
> og gnaver hul med tiden. Så glem inderskærmene, og hold hjulkasserne
> perfekte, helst med en gang SUVO (som jeg selv har gode erfaringer med).

Her er jeg til gengæld i vildrede, da der åbenbart ikke er enighed og jeg
selv er temmelig inkompetent i forhold til at vurdere hvad der er bedst.

Fra : Olesen

Dato : 04-04-04 16:43

> Men
> udfra hvordan han forklarede hvad der skulle gøres virkede han meget
> kompetent.

Sådan lyder de ofte, når man ikke selv er helt hjemme i sagerne,
og det er meget naturligt, at det lyder 'flot' osv.
Al ære og respekt.

> [...]
næsten
> ny og koster en formue (der er varme i den).

Well...så må man håbe de kan komme pænt ind under gummilisten
så det ikke ser sjusket ud...

> [...]

er
> der noget i forbindelse med nedslibning jeg skal forhøre mig om?

Da bilen er relativ ny (i mine øjne), så burde en proff holde sig
til 'fabriksspecifikationerne' hvad lakerigen samt farve mv. angår,
altså holde sig til det oprindelige.

> [...]
jeg
> normalt ikke gøre noget ved, men når jeg nu alligevel er i gang.

Ja argumenterne for at få det gjort er såmænd fine nok *S*.

> Samtidig synes jeg da også at det lyder besnærende med en skinnende
> nylakeret bil

Ja, og påsken nærmer sig, -sommerferien i en perfekt vogn..*S*..
-men lad dig ikke besnære af den fremtidige drøm, hvis vejen
dertil blir' fuld af skuffelser osv.

> [...]
følge
> rådene om at vente med rustbehandlingen til efter lakeringen.

Tjah, jeg vil kalde det sund fornuft og vil mene, at sige andet
vil være svært at argumentere for

> Her er jeg til gengæld i vildrede, da der åbenbart ikke er enighed og jeg
> selv er temmelig inkompetent i forhold til at vurdere hvad der er bedst.

Nogen siger, eet midel skalder af, det tror jeg ikke på.
Nogen sir', dêt og dêt er bedst.
Men som ofte nævnt før, så er det det udførte arbejde
som er vigtigst. Men SUVO har altid virket godt på mine
små perler..)

Fra : Kim Eichen

Dato : 05-04-04 00:08

> "Kim Eichen" <eichen@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
>
> Sådan lyder de ofte, når man ikke selv er helt hjemme i sagerne,
> og det er meget naturligt, at det lyder 'flot' osv.
> Al ære og respekt.

Selvfølgelig, men jeg hæftede mig eksempelvis ved at han mente at det var
mest fornuftigt at afmontere den ene sidebagrude (ikke i døren, den bagved,
der skal skæres fri) fordi der var nogen rustbobler ved kanten, som det
umiddelbart kunne blive svært at behandle ordentligt, med følgende risiko
for at de bobler op igen, hvis ikke ruden fjernes. Det syntes jeg i hvert
fald lød som en meget fornuftig indstilling (og ja, jeg er godt klar over at
jeg selvfølgelig betaler for det).

> stykker
> næsten
>
> Well...så må man håbe de kan komme pænt ind under gummilisten
> så det ikke ser sjusket ud...

Ja, det bekymrede også os begge lidt, men en ny forrude med varme koster
mindst 5000 kr. at få sat i (orange), så jeg syntes at det ville være en
lidt voldsom ekstraudgift når ruden ovenikøbet kun er 2 måneder gammel, bare
ærgeligt at rusten ikke lige blev fjernet da ruden blev skiftet

> [...]
>
> Da bilen er relativ ny (i mine øjne), så burde en proff holde sig
> til 'fabriksspecifikationerne' hvad lakerigen samt farve mv. angår,

Det er også hvad jeg er blevet lovet, men igen så er jeg ikke proff.

> [...]
>
> Ja, og påsken nærmer sig, -sommerferien i en perfekt vogn..*S*..
> -men lad dig ikke besnære af den fremtidige drøm, hvis vejen

Hvordan sikrer jeg mig så mod at vejen bliver fuld af skuffelser?

> [...]
> Nogen sir', dêt og dêt er bedst.
> Men som ofte nævnt før, så er det det udførte arbejde
> som er vigtigst. Men SUVO har altid virket godt på mine

Nu har jeg netop fået et rigtig godt tilbud på en gang dobbelt Pava, så jeg
tror jeg prøver om det er lykken.

Fra : Olesen

Dato : 05-04-04 18:18

> [...]
> fald lød som en meget fornuftig indstilling (og ja, jeg er godt klar over

Lyder fornuftigt, ja.

> [...]
bare
> ærgeligt at rusten ikke lige blev fjernet da ruden blev skiftet

Et dilemma..) men du har nok ret.

> Hvordan sikrer jeg mig så mod at vejen bliver fuld af skuffelser?

Du skal nok regne med, der er nogle meget små småting,
som du vil hæfte dig ved og stille dig spørgende over for
den første uges tid sammen med bilen efterfølgende.
Ellers skal du SNAKKE med manden undervejs, før og efter,
så i får jer pejlet ind på hinanden.
Og sig til ham med det samme, at du hellere vil gi' 2000,-
mere, bare så du er sikker på, det ikke blir' noget juks...
"-samtala fremmar forståelsen", var der en klog kvinde
som sagde på tv..)

> Nu har jeg netop fået et rigtig godt tilbud på en gang dobbelt Pava, så
jeg
> tror jeg prøver om det er lykken.

Lyder som en rigtig god idê.
PAVA står iøvrigt for "PAul V. Andersen"..)
SUVO står for "Speciel UnderVogns Olie"..

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-04-04 14:31

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev :

>Hvis din rustbehandling er intakt overalt, så er inderskærme omsonst.

sludder Olesen!

>Inderskærme skal beskytte mod skidt osv, men sidder ofte selv
>og gnaver hul med tiden.

Kun hvis de er monteret forkert.

Inderskærmene skåner resten af tingene for at blive "sandblæst"

Fra : Olesen

Dato : 04-04-04 16:56

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> sludder Olesen!

Næh. Jeg har aldrig haft inderskærme, så jeg har
altid kunne komme til med en vandslange både
vinter og sommer. Og når en underv.behandling
er perfekt, så er skærmene unødvendige.

> Kun hvis de er monteret forkert.

Sandkorn og småsten vil altid finde et hvilested.

> Inderskærmene skåner resten af tingene for at blive "sandblæst"

-netop her kommer en komplet og velholdt undervognsbehandling
frem i billedet. Den beskytter alt, og ikke mindst selve kanten af skærmen
som alt for ofte ses i bilens farve. Den skal være S-O-R-T, så den modstår
stenslag, og 'sandblæsning'.

-blot min mening, men mine 18 år gamle skærmkanter
gir' mig nok ret, hehe *S*.

Se evt. dk.binaer.motor under "antirust"

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-04 15:51

> [...]
> I forbindelse med rustbeskyttelsen bemærkede jeg også at det blev nævnt at
> det var anbefalelsesværdigt at montere plastinderskærme, hvad er jeres

Vi har altid brugt Dinitrol til vores bil.. der er 20 år.Hvis du bor i
Storkøbenhavn kan jeg varmt anbefale dig det sted vi får ordnet vores.Bedre
service kan man vist ikke få.Sidst da vores bil skulle have en
omgang..ringede de der fra for at fortælle,at han havde fundet et lille hul
i bunden af vangen.Han ville lige vide om vi ville have det lavet først.Vi
kontaktede vores Mekaniker,der kørte ned og så på bilen.Det endte med,at han
tog bilen med på værksted..fik lavet hullet inden den blev rustbeskyttet.Det
vil vi kalde en god service...en man har tillid til.

Hilsen
AM