Rentetilskrivning på forfalden saldo
Fra : Kurt

Dato : 03-04-04 19:33

Hej
Min virksomhed skylder et forfaldent beløb hos en kreditor - ikke noget man
praler af, men sådan ligger landet altså. Kreditor har nu uden videre
tilskrevet 4% i rente, og meddeler at der fremover tilskrives 4% pr.
påbegyndt måned. En pæn rentetilskrivning er naturligvis helt på sin plads,
men 4%/måned er jo mildest talt en noget ublu rente, og mit spørgsmål går
derfor på hvorvidt det overhovedet er lovligt - er der regler for den slags?

Mvh. Kurt Jacobsen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 03-04-04 20:54

Kurt wrote:
> [...]
> plads, men 4%/måned er jo mildest talt en noget ublu rente, og mit
> spørgsmål går derfor på hvorvidt det overhovedet er lovligt - er der

Jep, lad os kigge på renteloven;
http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20020074329

§ 3. Rente skal betales fra forfaldsdagen, hvis denne er fastsat i forvejen.

og:

§ 5. Renten efter forfaldsdagen fastsættes til en årlig rente, der svarer
til den fastsatte referencesats med et tillæg på 7 pct. Som referencesats
anses i denne lov den officielle udlånsrente, som Nationalbanken har
fastsat henholdsvis pr. den 1. januar og den 1. juli det pågældende år.

og:
http://www.nationalbanken.dk/DNDK/minfo.nsf/side/Officielle_Rentesatser!OpenDocument

Jeg kan ikke huske hvad diskonto og folio betyder... Men der står NB's
udlønsrente er 2,15% så under alle omstændigheder, lyder 4% pr. måned til
at være for meget... Måske nogen vil forklare det nærmere...

Jeg syntes nu ikke at der står noget om nogen rente fastsat d. 1.januar 2004
på NB'ens hjemmeside...?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 03-04-04 22:14

Martin Jørgensen wrote:

> Jeg kan ikke huske hvad diskonto og folio betyder... Men der står NB's
> udlønsrente er 2,15% så under alle omstændigheder, lyder 4% pr. måned til
> at være for meget... Måske nogen vil forklare det nærmere...

Mellem erhvervsdrivende kan loven afviges ved aftale jvf. §1 stk. 3.
Jeg er lidt usikker på hvornår man præcist kan siges at have indgået en
aftale om højere rente, men det ved de sikkert mere om i .jura gruppen.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Kurt

Dato : 04-04-04 11:15

> [...]
> Jeg er lidt usikker på hvornår man præcist kan siges at have indgået en
> aftale om højere rente, men det ved de sikkert mere om i .jura gruppen.

Der er ikke indgået nogen aftale om rentetilskrivning overhovedet, og der
foreligger ikke handelsbetingelser eller andet tillægsmateriale. Hvis jeg
forstår de refererede paragraffer korrekt, kan den årlige rente maksimalt
udgøre 7% + diskontorenten på måske 3% - altså en årlig rente i
størrelsesorden 10%. En hurtig beregning bringer mig frem til at en månedlig
rentetilskrivning på 4% svarer til en årlig rente på 60% !

Jeg håber nogen vil bekræfte ovenstående. Er der nogen bud på hvordan jeg
bør gribe sagen an?

Mvh. Kurt Jacobsen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 04-04-04 13:19

Kurt wrote:

> Jeg håber nogen vil bekræfte ovenstående. Er der nogen bud på hvordan jeg
> bør gribe sagen an?

Hvordan er din økonomiske situation? Kan du betale gælden her og nu?

Hvordan er dit forhold til leverandøren?

Hvad siger din bank om evt. at låne dig pengene?

Dit oplæg kunne være, at du beklager forsinkelsen og tilbyder at
betale hovedgælden straks mod at de sletter alle renter og gebyrer. De
vil formentlig gerne have pengene i kassen og lukket sagen.

Ellers prøv at lave en anden aftale med dem. Du kan godt give udtryk
for, at du anser 4% som helt urimeligt, men gem det juridiske slagsmål
til der ikke er andre udveje.

Hvis du ikke kan betale og ikke får lavet nogen aftale, kan kreditor
i sidste ende begære dig (virksomheden) konkurs.

Er hverken bank eller kreditor til at tale med, kan du reelt ikke
gøre meget andet end at betale så meget, som du har mulighed for og se
hvad kreditor vælger at gøre.

Fra : Kurt

Dato : 04-04-04 14:10

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Er hverken bank eller kreditor til at tale med, kan du reelt ikke
> gøre meget andet end at betale så meget, som du har mulighed for og se

Ok - tak skal du ha' for hjælpen
Mvh. Kurt