skal man bruge (-) i summasummarum?
Fra : Hjalte

Dato : 03-04-04 15:09

Jeg er pludselig blevet helt i tvilv om hvordam man bogfører i
summasummarum.

Indtil nu har jeg bare gjort hvad jeg syntes virkede mest logisk, men efter
at have registreret programmet, og læst lidt i manualen, ken jeg ikke finde
rundt i det mere...

Så jeg har lige et par spørgsmål:

1) Skal jeg skrive minus foran en udgift, eller er det nok at jeg debiterer
den på en konto der er beregnet til udgifter?

2) Alt det der med dobbeltbogholderi, hvordan skal jeg forholde mig til det?
Er det noget summa... gør automatisk eller skal jeg hver gang jeg bogfører
en enkelt post, gentage det på flere forskellige konti?

3) Det sidste spørgsmål har ikke så meget med summa... at gøre som sådan,
men; jeg har en cafe, og jeg havde igår næsten 1000 kr. mindre i kassen, end
der skulle være ifølge min kasse.
Det var ikke mig selv der var på arbejde igår, så det må være en af mine
ansatte der har lavet en fejl, eller i værste fald stjålet fra kassen.
Men det korte af det lange er, hvordan bogfører jeg det?
Og hvad skal jeg mere gøre ved det? Rent regnskabsmæssigt...

Fra : Allan Soerensen

Dato : 03-04-04 16:59

"Hjalte" <hjalte@reloaded.dk> skrev i en meddelelse

> 1) Skal jeg skrive minus foran en udgift, eller er det nok at jeg
debiterer
> den på en konto der er beregnet til udgifter?

Det komme an på hvordan du har indstillet din kasseklade.
Det gøres under Funktioner > Kasseklade
Hvis du trykker F1 når du har markeret en af de 3 valgmuligheder for
beløbskolonner får du forklaring til bl.a. fortegnet.

> [...]
> Er det noget summa... gør automatisk eller skal jeg hver gang jeg bogfører
> en enkelt post, gentage det på flere forskellige konti?

Det betyder bare at en postering skal altid skal medsvares af en postering.
Hvis du f.eks. køber varer og betaler med penge i banken, skal du modpostere
din bankkonto.
Sådan fungere alle de programmer jeg har set, så det er ikke specielt for
Summarum.

PS: Tror du ikke det snart er på tide at du får bestilt den manual til
Summarum

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-04 17:13

Hjalte wrote:
> [...]
> Men det korte af det lange er, hvordan bogfører jeg det?
> Og hvad skal jeg mere gøre ved det? Rent regnskabsmæssigt...

Jeg ville lave en konto under udgifter som jeg ville kalde "svind" og
bogføre dem der.

/karsten