Trække kørsel fra i firma ??
Fra : KD

Dato : 03-04-04 15:04

Kan jeg som selvstændig trække alle udgifter til bil fra, når den ikke er
forsikret i firmaets navn, men som privatbruger.

Eller skal registrerings attesten laves så firmáet står, som bruger, og jeg
selv som ejer.

Jeg må lige nævne at det er enkeltmands virksomhed, jeg taler om.

Kort fortalt er jeg ude efter at kunne trække mest mulig fra i firma
øjemed...

Kim

Fra : Ralph

Dato : 03-04-04 16:38

"KD" <kd@bugtens.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg må lige nævne at det er enkeltmands virksomhed, jeg taler om.
>
> Kort fortalt er jeg ude efter at kunne trække mest mulig fra i firma

Erhvervsmæssig befordringsgodtgørelse 2003 2004
- kørsel i egen bil eller motorcykel
indtil 20.000 km/år 290 øre/km

298 øre/km

- kørsel i egen bil eller motorcykel
ud over 20.000 km/år 160 øre/km 162 øre/km

- kørsel på egen cykel, knallert eller EU-knallert 40 øre/km
40 øre/km

--
venligst
Ralph

Fra : Ralph

Dato : 03-04-04 17:06

> "KD" <kd@bugtens.dk> skrev i en meddelelse

> jeg

Det kom da vist til at stå noget rodet, men her er et link:

http://www.erhverv.toldskat.dk/display.asp?o_id=133799&ov_id=200464&mode=2

--
venligst
Ralph

Fra : Omeg@ Support

Dato : 04-04-04 17:59

> [...]
> forsikret i firmaets navn, men som privatbruger.
>
> Eller skal registrerings attesten laves så firmáet står, som bruger, og

Du har følgende muligheder:

1.. Fri bil
Det er muligt at lade bilen indgå i virksomheden og blive beskattet af fri
bil. Reglerne er følgende:
- bilen indgår i virksomheden til nyprisværdi, hvis bilen er registreret
første gang for mindre end 3 år siden.
- bilen indgår til aktuel værdi, hvis bilen er registreret første gang for
mere end 3 år siden. Det anbefales at få en skriftlig vurdering af mindst 2
forhandlere.
- man bliver beskattet af 25 % af bilen nyprisværdi eller bilens aktuelle
værdi, afhængig af første registreringsdato. Minimumsgrundlag er kr. 160.000
svarende til et beskatningsgrundlag på kr. 40.000 pr. år. Af de nævnte kr.
40.000 skal der betales AM- og SP-bidrag samt B-skat.
- alle udgifter (også private) kan fratrækkes i virksomhedens regnskab mod
dokumentation.
- der kan afskrives med op til 25 % af bilens indgangsværdi i
virksomhedens regnskab. Afskrivningsgrundlaget nedskrives efter
saldometoden, dvs. at første år er det 25 % af indgangsværdien / købsprisen,
2. år er det 25 % af (75 % af indgangsværdien) osv.

2.. Omkostningsfordeling efter kørebog
Bilen indgår i virksomheden og værdiansættes på samme måde som med fri
bil. I stedet for beskatning med 25 % af bilens indgangsværdi / nyprisværdi,
kan man fratrække den del af omkostningerne, der er erhvervsrelateret.
Denne mulighed kræver, at der føres dagligt kilometerregnskab med
afstemning til bilens kilometertæller samt specifikation af den
erhvervsmæssige kørsel herunder dato og bestemmelsessted el.l.
- bilens dokumenterede omkostninger samt 25 % afskrivninger fordeles efter
antal kilometer privat og antal kilometer erhverv. Hvis der fx er 50 %
privat og 50 % erhverv, gives der fradrag for 50 % af omkostningerne inkl.
50 % af afskrivningerne.

3.. Kilometergodtgørelse efter Ligningsrådets takster
- bilen holdes 100 % privat og alle omkostninger inkl. værditab
(afskrivning) er også 100 % privat.
- der føres et regnskab over den erhvervsmæssige del af kørslen. Denne del
skal indeholde dato, bestemmelsessted og antal km som et minimum.
- der gives et fradrag i virksomhedens regnskab på kr. 2,98 (2004 sats) og
beløbet beskattes ikke for ejeren.
Kommentarer til de 3 muligheder / principper.

Ad 1.

Denne mulighed vælges primært ved køb af ny bil samt hvis ens privatkørsel
er stort. Efter nogle år, når bilens skattemæssige værdi er nedskrevet, så
bør bilen overgå til mulighed 2.

Ad 2.

Denne mulighed vælges, hvis bilen er af nyere dato og hvis der er stort
erhvervskørsel.

Ad 3.

Denne mulighed bruges, hvis man har en ældre bil af lav værdi. Ældre biler
er normalt finansieret fuldt ud og er derfor billig i den løbende drift.

Mulighed 1 og mulighed 3 kan ikke blandes!!

Det er i øvrigt tilladt at skifte princip én gang med den samme bil.

Som du kan se, så kan det kræve en beregning over flere år, får at se, hvad
der bedst kan betale sig i længden. Bemærk at du kan fradrage hel eller
delvis moms på driften for punkt 1 og 2, men ikke på punkt 3.

mvh

Jørgen