Andet multimedie
bentjuul 3670
Fotos på hjemmesider
Fra : Bach|DK|

Dato : 03-04-04 13:49

Nu har jeg længe bøvlet med at få mine fotos til at fylde så lidt som
muligt, uden at miste for meget af kvaliteten. Det er lykkedes mig at
lave gode billeder på omkring 100-150 KB i en opløsning på 640X480px.
Nu har jeg så taget nogle forårsbilleder og de fylder omkring 250 KB.
Nedtur, nu troede jeg lige jeg havde løst mine problemer. Hvad gør i for
at bevare kvaliteten og samtidig holde størrelsen nede?

--
Michael Bach

http://m-b-f.dk - under opbygning
ICQ#: 56140045

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-04-04 19:47

"Bach|DK|" <post@NOSPAMPLEASEm-b-f.dk> skrev :

> [...]
>lave gode billeder på omkring 100-150 KB i en opløsning på 640X480px.
>Nu har jeg så taget nogle forårsbilleder og de fylder omkring 250 KB.

Optimerer dem i et grafikprogram af en eller anden slags.

Klart det kan ikke undgå at gå ud over kvaliteten, men
spørgsmålet er om det til skærmbrug gør den store forskel.

Jeg kan ikke se nogen væsentlig synlig forskel.

Jeg har tilladt mig at låne et af dine billeder og optimeret det,
så det fylder mindre end 1/3 af dit (28 KB i stedet for 99 KB).

http://home13.inet.tele.dk/smedpark/images/02a.jpg

Så kunne du evt. linke til en bedre version, hvis du synes folk
skal have mulighed for at printe en bedre version ud.
--
Knud

Fra : Peter Loumann

Dato : 03-04-04 20:04

Knud Gert Ellentoft <ellentoft@mail.tele.invalid> skrev:

> [...]

*.jpg? Hvordan bøvlet? Hvad har du gjort?

>Det er lykkedes mig at

Jeg lander som regel også på ca. 100 i den størrelse, afhængig af
motivet.

Naturmotiver? Min erfaring er at organiske former komprimes dårligere
end motiver med rette linjer.

------
>Optimerer dem i et grafikprogram af en eller anden slags.

Hvis man ikke vil ofre penge på et dyrt grafikprogram, så komprimerer
det gratis Irfan View efter min erfaring godt.

> [...]
>
>Jeg har tilladt mig at låne et af dine billeder og optimeret det,
>så det fylder mindre end 1/3 af dit (28 KB i stedet for 99 KB).

Der synes jeg nu godt jeg kan se forskel. Men så skal man nok gøre op
med sig selv hvor vigtigt det er. Er det bare en supplerende
illustration eller er billedets kvalitet i sig selv væsentlig? Og i
den forbindelse målgruppen - man kan måske formode at folk der gerne
ser fotos på nettet, enten har en hurtig forbindelse eller stor
tålmodighed.

Som udgangspunkt vælger jeg 70% i Photoshop (Elements). Det forekommer
mig at være et acceptabelt kompromis til et egentligt fotosite, men
jeg holder også øje med resultatet. Talværdierne er anderledes i andre
programmer. Efter sigende kan man også i nogle programmer komprimere
forskellige områder i billedet forskelligt, men det har jeg ikke
erfaring med.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-04-04 21:00

Peter Loumann <me@privacy.net> skrev :

>Der synes jeg nu godt jeg kan se forskel.

Selvfølgelig kan man se lidt forskel, men jeg synes ikke, at den
er væsentlig.

Men som jeg skrev, man kan jo linke til en bedre version.

Eller måske bedre, lave thumbnails,

>Efter sigende kan man også i nogle programmer komprimere
>forskellige områder i billedet forskelligt, men det har jeg ikke
>erfaring med.

Det har jeg gjort i det aktuelle tilfælde.

--
Knud

Fra : Peter Loumann

Dato : 03-04-04 22:43

>Selvfølgelig kan man se lidt forskel, men jeg synes ikke, at den
>er væsentlig.

Det kommer som sagt helt an på formålet med billedet.

>Men som jeg skrev, man kan jo linke til en bedre version.

>Eller måske bedre, lave thumbnails,

Det er to gode forslag, igen afhængig af formålet.

Med hvilket program?

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-04-04 23:18

Peter Loumann <me@privacy.net> skrev :

>Med hvilket program?

Image Optimizer Professional Edition

http://www.xat.com/image_optimizer/image_optimizer.shtml
--
Knud

Fra : Mikkel Gjøl

Dato : 03-04-04 21:56

Bach|DK| wrote:
> Hvad gør i for at bevare kvaliteten og samtidig holde størrelsen
> nede?

Photoshop kan anbefales. Det har tilmed funktionalitet til automatisk at
lave thumbnails og html. Og det laver den bedste jpg-komprimering
(markant bedre end f.eks. gimp).

Med venilg hilsen,
\\Mikkel Gjøl

Fra : Peter Loumann

Dato : 03-04-04 22:54

Mikkel Gjøl <s971661@SPAMMESILLYstudent.dtu.dk> skrev:

>Photoshop kan anbefales. Det har tilmed funktionalitet til automatisk at
>lave thumbnails og html. Og det laver den bedste jpg-komprimering
>(markant bedre end f.eks. gimp).

Det er lidt standardsvaret her, og jeg synes det lader folk i stikken.
Photoshop er glimrende, men et program til mange kilokroner. Måske er
det ikke spørgerens behov, måske er det ikke hans problem, det
fortæller han desværre ikke.

To gode alternativer, afhængig af behov, er
- Photoshop Elements, hvis det hovedsagelig handler om fotos. Mig
bekendt er kompressionsalgoritmen identisk og resultatet ens, ret mig
hvis jeg tager fejl.
- Paint Shop Pro, hvis det handler om grafik mere bredt.
Begge fås for væsentlig under 1000 kr., det første er billigst og for
fotos imho. bedst.

Som sagt komprimerer det gratis Irfan View imponerende godt. Ellers
roser mange JPG Optimizer, der koster et par hundrede. Jeg kender det
ikke selv.

De tre førstnævnte kan også lave thumbnails automatisk og gør det
udmærket. Det samme kan adskillige billedbrowsere, som f.eks. acdsee.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Bach|DK|

Dato : 03-04-04 23:00

Takker for indlæggene. Beholder den stil/størrelse jeg har haft indtil
nu. Vil ikke gå lavere i kvalitet.

--
Michael Bach

http://m-b-f.dk - under opbygning