Fælgprojekt.....
Fra : Brian Sørup

Dato : 02-04-04 22:12

Dawz de obligatoriske + resten.....

Jeg vil lige berette lidt om projekt "sommerhjul".

Jeg har et sæt 7½ x 16" Borbet RST fra Mazda'en.
ET er 35. dvs de passer på Scorpio'en hvad det angår.
Boltmønster er 5x114,3 og Scorpio'en har 5 x 112.
Hullerne i fælgene er ca.14mm - i Scorpiofælgene er de ca.21mm.

Jeg tager fælgene med over på jobbet og spænder dem op i *min*
drejebænk, der også kan lave fræse-/bore-opgaver.

Jeg tilpasser et bor således det laver et gennemgående hul på ø21mm og
en konus der svarer til møtrikkerne fra Scorpio'en.
Derefter borer jeg hullerne op og flytter dem de 1,15mm ind mod midten
af fælgen - og vupti - har jeg et sæt fælge til Ford-vognen med næsten
nye 205/55 dæk.

De fine ved operationen er, at jeg ikke engang skal have dækkene
afmonteret

Hele operationen kommer til at tage et par timer, medmindre Murphy
kommer på besøg
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : John Sahl

Dato : 02-04-04 22:19

Brian Sørup wrote:
> Hele operationen kommer til at tage et par timer, medmindre Murphy
> kommer på besøg

Husk at tage billeder af det hele til gruppens hjemmeside..

Spændende projekt!

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Brian Sørup

Dato : 02-04-04 22:39

> Husk at tage billeder af det hele til gruppens hjemmeside..

God ide - det vil jeg gøre.

> Spændende projekt!

Jepz...

--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 02-04-04 23:01

"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Hele operationen kommer til at tage et par timer, medmindre Murphy
> kommer på besøg

Husk på at aluminium er blødt, pas på ikke at brokke fælgen. - Men ellers
ganske interessant projekt.

-M

Fra : Brian Sørup

Dato : 02-04-04 23:36

"Morten Lorenzen" <MortenLorenzenSPAM@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> "Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Husk på at aluminium er blødt, pas på ikke at brokke fælgen.

Vi har nogle hjemmelavede klør der normalt spænder indvendigt i
blankhonede rør uden at lave mærker.
Dem bruger jeg til at spænde op på, med et afstandsstykke ind til
patronen, så jeg ikke borer i drejebænken, det bliver mester nok glad
for

Derudover rigeligt med kølevand og 0,05mm/omdr. i tilspænding - så kan
det ikke gå galt - tro mig - jeg har været med til nogle ret
interessante opspændinger på formstøbt alu, der skulle planfræses
(udstødningsmanifolde til en V8 bådmotor)
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 02-04-04 23:51

On Fri, 2 Apr 2004 23:11:39 +0200, "Brian Sørup"
<brian.sorupXXX@privat.dk> wrote:

>Dawz de obligatoriske + resten.....

Jamen halløjsa der da

>Boltmønster er 5x114,3 og Scorpio'en har 5 x 112.

Vil ovenstående ikke give problemer, altså med forskellen, og hvis at
det ikke vil give problemer, er der så en venlig sjæl der vil forklare
hvorfor at det ikke vil det?
Flemming Jacobsen

Fra : Brian Sørup

Dato : 03-04-04 00:24

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

> Jamen halløjsa der da

> Vil ovenstående ikke give problemer, altså med forskellen, og hvis at
> det ikke vil give problemer, er der så en venlig sjæl der vil forklare
> hvorfor at det ikke vil det?

Det kommer (forhåbentlig) til at passe fordi jeg borer hullerne op fra
ca.14mm til 21mm og samtidig flytter hullernes centrum 1,15mm længere
ind mod navet.
Samtidig ændrer jeg den koniske del af hullet så det passer til de lidt
større møtrikker på Scorpio'en, der har løse konuser.

Jeg har også et sæt 8 x 17 AC Schnitzer kopier til at ligge - hmmmmmm
Naarrjj - jeg må hellere lade være
)
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : John Sahl

Dato : 03-04-04 00:36

Brian Sørup wrote:
> [...]
> Samtidig ændrer jeg den koniske del af hullet så det passer til de
> lidt større møtrikker på Scorpio'en, der har løse konuser.

Husk at centreringshullet i fælgen er mindst lige så vigtigt!

Fra : Brian Sørup

Dato : 03-04-04 00:51

> Husk at centreringshullet i fælgen er mindst lige så vigtigt!

Eftersom jeg bruger centerhullet til at spænde fælgen op i/på/med, vil
det komme til at passe med 1-2 tiendedele's nøjagtighed.
Jeg laver selvfølgelig også et sæt center-ringe til fælgene.
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : John Sahl

Dato : 03-04-04 00:57

Brian Sørup wrote:
> Eftersom jeg bruger centerhullet til at spænde fælgen op i/på/med, vil
> det komme til at passe med 1-2 tiendedele's nøjagtighed.
> Jeg laver selvfølgelig også et sæt center-ringe til fælgene.

Jeg regnede egentligt med at du var klar over det, men ville lige
sikre mig

Fra : Brian Sørup

Dato : 03-04-04 00:57

> Jeg regnede egentligt med at du var klar over det, men ville lige
> sikre mig

Havde du et billede af en *kænguru-Scorpio* på nethinden eller hvad ?

--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : John Sahl

Dato : 03-04-04 01:09

Brian Sørup wrote:
> Havde du et billede af en *kænguru-Scorpio* på nethinden eller hvad ?

Nah, nogen gange kan jeg bare ikke undlade at skrive en
kommentar der kan være oplysende for andre. Det er nemlig
ikke alle der fatter at centreringen er så vigtig, jeg havde dog
en god anelse om at du ikke var i tvivl

Fra : Roberto Saldo

Dato : 19-04-04 06:23

Brian Sørup wrote:
> [...]
> afmonteret
>
> Hele operationen kommer til at tage et par timer, medmindre Murphy

De ser jo fine ud, men jeg tør næsten ikke spørge om du har brugt en
rigtig alu-grunder ... for ellers kommer du nok til at gøre det om :(

--
Roberto Saldo