retssikkerhed: privatliv kontra arbejdsliv
Fra : Andropov

Dato : 02-04-04 21:56

Anita skrev:

> [...]
> offentlig arbejdsplads om at vedkommende har kigget på børneporno.
> Synes du det er i orden så ?

>I princippet nej! Jeg blander mig ikke i hvad folk foretager sig i
deres
>private hjem. Nogle piratkopirer spil, film, musik m.v. andre ser på
porno.
>Det er selvfølgelig kedeligt at folk overtræder loven, men i første
omgang
>kan jeg ikke se, hvad det har med deres arbejde at gøre, så længe de
passer
>deres job og opfører sig ordentligt dér.

Men hvis du nu tilfældigvis fik nys om at en af de mandlige pædagoger
i den daginstitution hvor du fik passet dine børn så børneporno i
massevis ville du så ikke blive nervøs ?

>Så kan man altid bagefter gå ind og se på de pædagogiske og
menneskelige
>aspekter i det. At lærere og pædagoger er at betragte som
rollemodeller for
>børnene. Men kom ikke og sig at alle pædagoger og lærere overholder
>fartbegrænsningerne og ingen af dem ejer et stykke kopieret software,
musik
>eller lign. Men der er vel ingen der opponerer imod at de kan passe
deres
>job af dén grund?

Men hvis en mand går bag ved dig på en bælgravende mørk landevej så er
du vel mere nervøs for ham hvis du ved han er tidligere dømt for
voldtægt end hvis du ved han er dømt for tyveri. Det viste sig så
bagefter at han tilfældigvis bare skulle den samme vej.

Fra : Anita

Dato : 02-04-04 22:07

"Andropov" <andropov@ofir.dk> skrev

> Men hvis du nu tilfældigvis fik nys om at en af de mandlige pædagoger
> i den daginstitution hvor du fik passet dine børn så børneporno i
> massevis ville du så ikke blive nervøs ?

Måske mere opmærksom, men ikke nervøs.

> [...]
> voldtægt end hvis du ved han er dømt for tyveri. Det viste sig så
> bagefter at han tilfældigvis bare skulle den samme vej.

Jeg ville ikke være nervøs over at en mand går bag mig, uanset.

Venligst Anita

Fra : PerX ...

Dato : 03-04-04 23:42

In article <406dd5ff$0$18691$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>,
anita@*SLET*stofanet.dk says...

> Jeg ville ikke være nervøs over at en mand går bag mig, uanset.

Kommer vel an på hvor tæt på? ;)

Fra : Jan Hansen

Dato : 04-04-04 09:25

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ville ikke være nervøs over at en mand går bag mig, uanset.

Du burde være nervøs hvis der går tre somaliere bag dig, der er lige blevet
voldtaget endnu en ung pige af de bæster.

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 04-04-04 17:47

"Jan Hansen" <johnjohnxy@yahoo.com> wrote in message

> Du burde være nervøs hvis der går tre somaliere bag dig, der er lige
blevet
> voldtaget endnu en ung pige af de bæster.

"De bæster"? Folk som begår voldtægt er nogle bæster, men det omfatter ikke
nødvendigvis eller udelukkende folk fra Somalia...

-Michael.

Fra : Jan Hansen

Dato : 04-04-04 23:21

"Michael Jørgensen" <Joergen@SoftHome.net> skrev i en meddelelse

> "Jan Hansen" <johnjohnxy@yahoo.com> wrote in message
>
> "De bæster"? Folk som begår voldtægt er nogle bæster, men det omfatter
ikke
> nødvendigvis eller udelukkende folk fra Somalia...

Det er sgu da den eneste måde de magre tændstikker kan komme tæt på en dansk
dame på.

Fra : nusle

Dato : 06-04-04 23:34

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

> Jeg ville ikke være nervøs over at en mand går bag mig, uanset.

Det er modigt - sådan har jeg det ikke.

Da jeg tog fat i en ung mand, som bankede min søn, og
"fulgte" ham ud af vores opgang, mens han slog løs på
mig - der var jeg heller ikke særlig bange. Men da jeg
efterfølgende fik oplyst, at han allerede havde været
fængslet for at have stukket en kvinde ned med kniv
- ja, så tænkte jeg godt nok meget over det, når jeg
passerede ham nede på gaden.

Og efter at jeg har været låst inde og gennemtævet (osv.
i mange, mange timer), kan du være forvisset om, at jeg
ville være meget nervøs ved at have den mand gående
bag mig, og havde jeg vidst, at han havde gjort sådan
noget før, havde jeg ikke givet ham muligheden for at
gøre det mod mig.

Jeg lød som dig engang.

mange hilsner
nusle

Fra : Andropov

Dato : 07-04-04 09:00

"nusle" <nusle@mail.dk> wrote in message news:<40733071$0$177

> [...]
> fængslet for at have stukket en kvinde ned med kniv
> - ja, så tænkte jeg godt nok meget over det, når jeg

Der er også enkelte steder som mænd ikke er så glade for at gå sent om
natten på grund af at man bliver overfaldet og frarøvet penge. Det er
jo snart lige gyldig hvor stor en mand det er hvis der kommer en
klynge fyre med knive og vil have penge er man jo ret udsat. Desuden
hvis man selv gør noget ender det såmænd nok med at man får en langt
hårdere voldsdom end tyveknægtene ville have fået. Jeg kan huske
f.eks. Tom McEwan (en af klyderne) blev udsat for at en ung fyr stjal
100 kr fra ham som han lige havde hævet i en hæveautomat. Tom McEwan
fik fat i den unge fyr og holdt ham og ville have de 100 kr. igen. Men
så havde fyret åbenbart en kniv på sig og Tom fik et stik han var lige
ved at dø af. Så hvis man skal være sikker på ikke at få et stik skal
man slå manden i jorden med det samme som Tom nemt kunne have gjort
ved den lille splejs. Men lur mig om ikke Tom så havde fået en hæftig
voldsdom for det....

Fra : Anita

Dato : 07-04-04 12:24

"nusle" <nusle@mail.dk> skrev
> Det er modigt - sådan har jeg det ikke.

Måske ikke modigt, men mere rationelt.

> [...]
> bag mig, og havde jeg vidst, at han havde gjort sådan
> noget før, havde jeg ikke givet ham muligheden for at

Det ville jo også være direkte dumt. Man skal jo aldrig sætte sig i
farezonen, hvis man kan undgå det. Men hvis den hypotetiske situation er, at
jeg kommer gående hen ad gaden og en mand går bag mig, vil det ikke
umiddelbart fremkalde en nervøs reaktion hos mig.

Jeg har det nok i højere grad sådan at jeg noterer mig en eventuel
faresituation, men reagerer ikke ved at blive nervøs. Jeg reagerer i højere
grad ved at blive mere opmærksom på situationen og omgivelserne.
Nervøsiteten kan jeg ikke bruge til så meget.

> Jeg lød som dig engang.

Skal det forståes som om, at du mener, at du er blevet klogere med tiden,
eller hvordan?

Venligst Anita

Fra : nusle

Dato : 07-04-04 13:15

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

> [...]
> grad ved at blive mere opmærksom på situationen og omgivelserne.
> Nervøsiteten kan jeg ikke bruge til så meget.

Jeg bliver opmærksom, og agtpågivende. Men efter at
jeg har erfaret, at jeg ikke er "usårlig", er dette blevet
mere udtalt. Jeg ved nu, af erfaring, at jeg ikke nødven-
digvis kan "klare mig". Det troede jeg fejlagtigt tidligere.

Om det er "nervøs", ved jeg ikke.

> Skal det forståes som om, at du mener, at du er blevet klogere med tiden,
> eller hvordan?

Ja, jeg blev klogere.

Jeg troede f.eks. at jeg ville vide det, hvis en person
udgjorde en trussel - men nej, det kan man ikke altid
vide. Jeg troede også, at jeg ville være i stand til at
forsvare mig - men nej, det kan man ikke altid. Jeg
troede tilmed, at skulle det værste ske, så ville jeg
reagere rationelt - men nej, det gør man ikke altid.
Jeg troede også engang, at mennesker ville komme
en til hjælp, hvis man råbte højt nok - men nej, det
gør de langt fra altid.

Jeg troede mange ting - og jeg blev klogere. Har det
så forandret mit liv - nej. Jeg går stadig på gaden
alene, også midt om natten. Jeg er stadig lidt af en
"reje-kælling" når det tager mig osv. Men jeg vil med
altså ikke længere påstå, at jeg ikke ville være nervøs,
hvis:

Jow, jeg ville være nervøs - hvis jeg vidste at der gik en
mand bag mig, og han tidligere var dømt for voldtægt.

Den mand der tilbageholdt mig osv., han viste mig papirer
på at han var psykopat, på hvad han havde gjort tidligere
(var dømt for/tiltalt for mod andre kvinder) - når en sådan
mand truer med at ville skade ens børn, hvis man går til
politiet - så vejer det sandelige meget mere, end hvis jeg
ikke havde vidst det (eller hvis han "bare" havde begået
tyveri). Det "beviser" ligesom hvad han er i stand til at gøre.
Det bliver en meget overbevisende psykisk "spændetrøje",
som man ikke lige tager af sig.

Du kan tro, at der er forskel på at vide at manden bag
en om natten på en øde vej har det i sig, at han rent
faktisk kan begå sådan en modbydelig handling, som
voldtægt er - og så på at vide at han "kun", indtil da,
har kunnet begå tyveri (ikke engang røveri, men "kun"
tyveri).

Men jeg kan godt se hvad du mener - og jeg har jo
altså haft det selv sådan engang. For, som jeg bl.a.
tænkte, hvorfor skulle det han havde gjort tidligere
gøre en forskel - men det gør det faktisk. Det for-
tæller meget om et menneske, hvad de rent faktisk
har gjort (vist de er i stand til at gøre). Og selvom
man ikke kan vide, at de vil gøre det igen - så er
tvivlen herom en ekstra faktor, som ikke er der i
relation til en mand som aldrig har begået et fysisk
overgreb på nogen.

Så givet af man havde den viden - i det skitserede
scenario - så jo, så ville jeg være nervøs (læs: utryg
ved situationen). Og jeg ville være lidt mere nervøs,
end hvis jeg ikke vidste det (eller det var noget andet
om personen jeg vidste).

mange hilsner
nusle

Fra : Anita

Dato : 07-04-04 14:15

"nusle" <nusle@mail.dk> skrev

> [...]
> mere udtalt. Jeg ved nu, af erfaring, at jeg ikke nødven-
> digvis kan "klare mig". Det troede jeg fejlagtigt tidligere.

Det ved jeg heller ikke. Tænkte også på det før - hvad er nervøs og hvornår
er man det?

> [...]
> Jeg troede også engang, at mennesker ville komme
> en til hjælp, hvis man råbte højt nok - men nej, det

Og alt det ved jeg udemærket godt.

> Jeg troede mange ting - og jeg blev klogere. Har det
> så forandret mit liv - nej. Jeg går stadig på gaden
> alene, også midt om natten. Jeg er stadig lidt af en
> "reje-kælling" når det tager mig osv.

Udemærket. Og det samme gør jeg - går alene på gaden om natten, når der er
behov for det.

> Jow, jeg ville være nervøs - hvis jeg vidste at der gik en
> mand bag mig, og han tidligere var dømt for voldtægt.

Egentlig synes jeg at den situation er lidt skør, da man jo ikke kan vide at
en tilfældig mand på gaden har sådan en dom. Men rent hypotetisk set er jeg
overbevist om at jeg ville reagere på samme måde i denne situation, som en
situation med en anden mand.

[klip]
> [...]
> ved situationen). Og jeg ville være lidt mere nervøs,
> end hvis jeg ikke vidste det (eller det var noget andet

Jeg kan sagtens følge dig. Men jeg tror min bagvedlæggende tankegang er, at
jeg ikke har tænkt mig at blive hjemme, og når man bevæger sig udenfor,
havner man nogle gange i uheldige situationer. Velvidende dette, kan jeg
ikke gøre ret meget for at ændre på en anspændt situation, hverken ved at
blive nervøs eller bange. Jeg tror mere på, at jeg vil komme ud af en
eventuel situation med "mig selv" i behold, hvis jeg holder hovedet klart.
Jeg ved hvad jeg kan, hvilke muligheder jeg har - og er det ikke nok til at
redde mig ud af situationen, ja så er der ligesom ikke noget at gøre ved
det. Måske er jeg afklaret med dette og derfor ikke bange på "forskud", hvis
man kan sige det sådan. Selvfølgelig ville jeg blive nervøs og bange, hvis
jeg rent faktisk blev overfaldet.

Giver det mening?

Venligst Anita

Fra : nusle

Dato : 10-04-04 00:46

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

> [...]
> er man det?

> Udemærket. Og det samme gør jeg - går alene på gaden om natten, når der er

Ja, man skal ikke (hvis det er muligt) lade sig knægte af
dårlige oplevelser.

> [...]
> ikke gøre ret meget for at ændre på en anspændt situation, hverken ved at

Enig. Derfor oplever jeg heller ikke mig selv som "bange"
i langt de fleste henseender. Men det kan hænde, at jeg
pludselig uforvarende reagerer med angst, som jeg så
godt ved er irrationel, og som jeg derfor lader svinde bort
igen. Det er så en af "efterveerne", som jeg måske må
lære at leve med også fremover. Men eftersom det ikke
ændrer mit liv (min måde at leve på), da jeg fortsat gør
det jeg ønsker at gøre - så betyder det ikke så meget.

Ja.

mange hilsner
nusle

Fra : Anita

Dato : 10-04-04 10:49

"nusle" <nusle@mail.dk> skrev
> [...]
> ændrer mit liv (min måde at leve på), da jeg fortsat gør
> det jeg ønsker at gøre - så betyder det ikke så meget.

Jeg synes det virker til at du håndterer din angst på meget fornuftig vis,
på trods af at den er yderst velbegrundet. Der er mange mennesker som går
rundt og er bange for alt muligt, på trods af at de aldrig har oplevet noget
konkret. Og det kan de så bruge en hel masse energi på.

Venligst Anita