Marea 2.0 HLX `97-98
Fra : TBP

Dato : 02-04-04 19:46

Har set mig lun på subj. .......................

Hvad skal man evt. være opmærksom på? Jeg ved at tandremmen, er et dyrt
bekendskab,og den villle jeg forlange skiftet ved. evt. handel.
Men derudover?
Har pt. kig på en 11- 97`er med kun 80.000 km. på bagen,een ejer,service ok.
Er brændstof forbruget helt horribelt højt?????????

MVH
Torben

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 03-04-04 06:48

On Fri, 2 Apr 2004 20:45:49 +0200, "TBP" <torbenbp@tele2adsl.dk>
wrote:

>Hvad skal man evt. være opmærksom på?
>Er brændstof forbruget helt horribelt højt?

MacDaddy skriver:
Kik efter at alle elektriske ting fungerer, som de skal. Både lygter
el-bagrude, blæser, spejle, sæder etc, etc..

Store dele af bilen er galvaniseret. Gå alligevel efter et eksemplar,
der er efterbehandlet med rustbeskyttelse. Der er set kraftig
rustangreb i bare få år gamle biler. Blandet andet i kanter og
samlinger samt vanger (under bilen)

Kabinen er i lighed med mange andre sydeuropæiske biler ikke så stærk,
som den kunne være. Vogt dig for "flade" sæder der er nussede i
betrækket. Lyt godt efter gearkasse. Bravo/Brava har haft problemer
med at de begyndte at larme.. Mon ikke nogle af gearkasserne går igen
i de to modeller. Mærk blandt andet også efter, om gear-stangen
bevæger sig fint mellem gearene. Ellers er det måske slidte
synkromeshringe, der er dyre at udskifte.

Endeligt - check at bremseforstærkeren fungerer... Dem har de også
haft lidt problemer med...
Men lad dig nu ikke skræmme.. Det er en dejlig bil - specielt kværnen
i 2.0´eren spinder jo som en veltilfreds løvemor..

Dennis skriver:
Købte min '97 Marea Weekend 2,0 HLX i efteråret 2002 med 130.000 km på
uret. Fik skiftet tandrem som en del af handelen da man ikke kunne
finde oplysninger om hvornår den sidst var skiftet.

Jeg fik at vide, at en fingernem mekaniker kan skifte tandremmen uden
at hive motoren ud. D.v.s. ca. 4000 kr. (Fiat Viborg skulle have 8000
kr.)

Jeg kan kun sige godt om Marea'en, den er efter min mening en overset
bilmodel. Af plus'er kan nævnes:

Lækker motorlyd
Masser af kræfter
Lækkert gearskifte
og masser af udstyr så som klima, ratbejtent radio, alt i el, aluhjul,
o.s.v.
God samlekvalitet på "tysker-niveau"

Minus'er:

Højt brændstofforbrug
Højt sprinklerforbrug (den har i alt 16 !!!!! dyser)
Se min møgbeskidte "Il tempo Gigante" på http://www.krojmand.dk/fiat/

>Jeg ved at tandremmen, er et dyrt bekendskab, og den villle
>jeg forlange skiftet ved. evt. handel.

A)
Tandrem skal skiftes for hver 120.000 eller 3 år. Pris kr. 8.500,-
incl. moms.

B)
Jeg fik at vide, at en fingernem mekaniker kan skifte tandremmen uden
at hive motoren ud. D.v.s. ca. 4000 kr. (Fiat Viborg skulle have 8000
kr.)

/Mogens

Fra : bme

Dato : 03-04-04 09:48

> B)
> Jeg fik at vide, at en fingernem mekaniker kan skifte tandremmen uden
> at hive motoren ud. D.v.s. ca. 4000 kr. (Fiat Viborg skulle have 8000
> kr.)

Det er korrekt. Fiat har udviklet et stykke værktøj der gør det muligt at
skifte tandremmen lige så hurtigt som ved en alm. 4-cylindret. Ved at løsne
motorophængene og få motoren til at hænge skævt kan der opnås den plads der
er nødvendigt. Det er dog ikke alle fiatværksteder der "tør binde sig an"
med opgaven, så spørg først.

/bo

Fra : Henrik B.

Dato : 05-04-04 10:11

TBP wrote:
:: Har set mig lun på subj. .......................
::
:: Har pt. kig på en 11- 97`er med kun 80.000 km. på bagen,een
:: ejer,service ok. Er brændstof forbruget helt horribelt højt?????????

Hvis det er den 5-cyl. Så ja, har jeg hørt at brændstofforbruget er højt.

M.v.h.