Hjælp...min Passat går i stå!
Fra : OleJ

Dato : 02-04-04 19:37

Har en Passat 2,0 1996 som ellers går rigtig fint, men den har et problem.

Når jeg tager gassen af motoren går den 200-400 o/min under tomgang i et
kort øjeblik. Hvis man kører med helt lave omdrejninger, som f.eks. i en kø,
kan den sætte helt ud når man kobler ud og slipper speederen. Der er ingen
problemer hvis man giver speederen et hurtigt tråd, men mere hvis man holder
konstant omdr. lidt tid.

Bilen har kørt 210000km, og har ellers ingen startproblemer eller mislyde i
motoren.

//OleJ

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-04 08:36

"OleJ" <ole_jepsen@yahoo.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> konstant omdr. lidt tid.
>
> Bilen har kørt 210000km, og har ellers ingen startproblemer eller mislyde

Hvis det er en ADY eller AGG motor kan det være et problem med gasspjælds
enheden.
Der sidder en lille stepper motor som styrer tomgangsreguleringen, den er
kendt for at gå istykker, (har selv prøvet det) der irriterende er at OBD
diagnosen ikke kan lokalisere fejlen da alle måleværdier ligger inden for
tolerancen, den regulere blot ikke tomgangen, istedet kører den på en
nødkørsels fjeder som sørger for at gasspjældet står lidt åbent når man ikke
træder på spederen.

Steppermotoren sidder inde bag det sorte dæksel på gasspjældsenheden, du kan
evt. afmontere dækslet og se om den regulere tomgangen vha af den lille
motor. Hvis der ingen regulering sker mens motoren kører tomgang (dvs
steppermotor og tandhjul stå helt stille) så har du fundet fejlen.
Hvis der reguleres, er det ikke fejlen ( og du kan ånde lettet op for et ny
gasspjæld koster næsten 3.000 kr.) og du må lede videre.
Evt. få udlæst fejllageret fra motorstyringen.

Skulle det være gasspjældet, anbefaler jeg et du kører en tur til Tyskland
og henter et nyt der koster det kun ca. det halve.
En hugger er også en mulighed, men så skal det være billigt og med få
kilometer ellers render du nok bare ind i problemet igen.

Jeg smider lige et billede af gasspjældsenheden i dk.binaer.motor Emne: VW
gasspjæld.Så kan du se hvordan det ser ud indvendigt:

Jeg håber du finder ud af det.

Claus Peteresen

http://vwfanatic.dk

=== Døden overhaler de hurtige ===

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 03-04-04 08:56

On Sat, 3 Apr 2004 09:35:33 +0200, "Claus Petersen"
<claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote:

> [...]
>En hugger er også en mulighed, men så skal det være billigt og med få
>kilometer ellers render du nok bare ind i problemet igen.

En helt fjerde mulighed er at finde ud af underleverandørens navn (det
er jo ikke/sjældent VAG) for derefter at købe det "uorginalt". Det
gjorde jég vedr. netop ovenstående (som dog hos Opel ikke koster 3.000
kr). Min besparelse var til at få øje på!

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-04 09:02

> [...]
> gjorde jég vedr. netop ovenstående (som dog hos Opel ikke koster 3.000
> kr). Min besparelse var til at få øje på!

Jamen det har du da helt ret i Mogens.
Det er VDO der laver det omtalte gasspjæld.
Jeg har tidliger forsøgt at finde Bosch dele (Bl.a. MAF sensorer) direkte
ved Bosch uden om VW men har ikke haft held med det.
Måske er VDO nemmere at have med at gøre.

/Claus

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 03-04-04 14:47

On Sat, 3 Apr 2004 10:02:14 +0200, "Claus Petersen"
<claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote:

>Jamen det har du da helt ret i Mogens.

:)

>Jeg har tidliger forsøgt at finde Bosch dele (Bl.a. MAF sensorer) direkte
>ved Bosch uden om VW men har ikke haft held med det.

Hvorfor ikke?
Robert Bosch A/S
Telegrafvej 1
2750 Ballerup

/Mogens

Fra : OleJ

Dato : 03-04-04 16:32

> [...]
>
> Jeg smider lige et billede af gasspjældsenheden i dk.binaer.motor Emne: VW
> gasspjæld.Så kan du se hvordan det ser ud indvendigt:

Jeg takker for svaret, det lyder faktisk rimelig sansynligt. Er det hos
enhver autoriseret forhandler i Tyskland de kan købes til halv pris?

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-04 17:54

Tyskland

VW

> Jeg takker for svaret, det lyder faktisk rimelig sansynligt. Er det hos
> enhver autoriseret forhandler i Tyskland de kan købes til halv pris?

Jep, prisen på so ein ding er i ved ethvert VW værksted i Tyskland lige knap
210,- Euro.

/Claus

Fra : OleJ

Dato : 03-04-04 19:58

> "OleJ" <ole_jepsen@yahoo.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> Tyskland

Emne:
> VW

> Jep, prisen på so ein ding er i ved ethvert VW værksted i Tyskland lige
knap
> 210,- Euro.
>
> /Claus

Og så lige et sidste spørgsmål (indtil videre)!!! Er det noget man selv kan
skifte, eller kræver det special værktøj?

//OleJ

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-04 06:27

> [...]

kan
> skifte, eller kræver det special værktøj?

Du kan sagtens selv skifte det, muligvis skal du bruge Security Torx, men
det er nemt det tager max en halv time.

Jeg kan desværre ikke besvare evt. spørgsmål før efter Onsdag, da jeg drager
mod Salzgitter for at kigge på VW's motorfabrik.

http://besucherdienst.volkswagen.de/

Claus Peteresen

http://vwfanatic.dk

=== Døden overhaler de hurtige ===

Fra : Brian

Dato : 04-04-04 07:13

Hejsa

Claus Petersen skrev:

> Jeg kan desværre ikke besvare evt. spørgsmål før efter Onsdag, da jeg
> drager mod Salzgitter for at kigge på VW's motorfabrik.
>
> http://besucherdienst.volkswagen.de/

Er den tur at sidestille med en muslims pilgrimsfærd til Mekka?

God tur!

/Brian

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 04-04-04 08:53

On Sun, 4 Apr 2004 08:12:53 +0200, "Brian" <Nejtak@til.spam> wrote:

>Er den tur at sidestille med en muslims pilgrimsfærd til Mekka?
>God tur!

He, he - næppe:
Produktion:
Wassergekühlte Motoren für den Konzernverbund; Industriemotoren

/Mogens

Fra : OleJ

Dato : 06-04-04 19:45

> [...]
ny
> gasspjæld koster næsten 3.000 kr.) og du må lede videre.
> Evt. få udlæst fejllageret fra motorstyringen.

Hej Claus

Har lige haft dækslet af og kigget på sagen. Der sker det at når man slipper
gassen ser det ud til at den regulerer frem og tilbage et par gange, for så
at falde helt til ro! Så mon ikke den er i orden?!?! Hvis du har andre gode
ideer er du meget velkommen til at lufte dem.

Ellers skal du have tak for rådet.

//Ole J