Den nye Skoda Octavia...
Fra : Mogens Knudsen

Dato : 02-04-04 18:13

Jan W skrev den 3. februar:
Så kommer den nye Octava -> "Både designmæssigt og teknologisk er
Skoda Octavia en top-moderne bil"
/Jan W Nielsen

Tja' - ikke alle er enige i dén betragtning:
www.autoscout24.de/content_ger/magazin/mz_neu_und_getestet/mz_ng_erstkontakte/mz_ng_news_14_2004_skoda.asp
"Seine Technik ist vom Golf V bekannt, die Motoren auch, selbst der
Innenraum ist praktisch Golf. Einzig das Design des neuen Octavia bot
die Chance, Selbständigkeit zu präsentieren. Und gerade deshalb wagte
man keine Experimente. Der Neue ist dem Alten wie aus dem Gesicht
geschnitten"

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-04 23:28

> Så kommer den nye Octava -> "Både designmæssigt og teknologisk er
> Skoda Octavia en top-moderne bil"

Det var nu Semlers ord - VAG-importøren i Danmark.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 03-04-04 11:24

> Det var nu Semlers ord - VAG-importøren i Danmark.

Og som en ægte journalist giver man bare ordene videre fuldstændig
ukritisk...

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-04 17:25

> Og som en ægte journalist giver man bare ordene videre fuldstændig
> ukritisk...

Du savner til gengæld ikke nogen kritisk sans, sådan som du gider skrive de
indlæg, du ofte gør.

Besynderligt at du gider skrive den slags lort der - også selv, om der er en
smiley i enden.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 06-04-04 07:24

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote in message news:<c4m3cl$2kpas2$1@ID-144871.news.uni-berlin.de>...

> Og som en ægte journalist giver man bare ordene videre fuldstændig
> ukritisk...

Okay, jeg kiggede lige tilbage i Google efter Jans oprindelige indlæg
fra 3. februarr om den nye Octavia. Her skriver han:

JWN> Her er den officielle pressemeddelelse:
JWN>
JWN> "Både designmæssigt og teknologisk er Skoda Octavia en
top-moderne bil.
.... osv. osv.

Der er således ikke tvivl om at det ikke er Jans egen mening men
derimod en prssemeddelelse, der her gengives.

Og det kunne du s'gu' godt have undersøgt før du for i flæsket på Jan
istedet for hovedløst at angribe ham for noget han ikke har gjort.

Ebbe

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-04 09:22

> [...]
> die Chance, Selbständigkeit zu präsentieren. Und gerade deshalb wagte
> man keine Experimente. Der Neue ist dem Alten wie aus dem Gesicht

Jeg kan da ikke se at de nævner at den ikke skulle være top-moderne.
Den er bygget over samme koncept som Golf V, som vel nok er ret moderne :)

/Claus

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 03-04-04 14:50

On Sat, 3 Apr 2004 10:22:27 +0200, "Claus Petersen"
<claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote:

>Den er bygget over samme koncept som Golf V, som vel nok er ret moderne :)

Det var netop dét, der trickede mig. Jeg, som ikke - efter utallige
VAG-vogne - interesserer sig en kæft for VW, mente lige et
splitsekund, at den nye Golf hed VI

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-04 15:00

> Det var netop dét, der trickede mig. Jeg, som ikke - efter utallige
> VAG-vogne - interesserer sig en kæft for VW, mente lige et
> splitsekund, at den nye Golf hed VI

LOL - med de priser de har på en V'er bliver den garanteret dyr.

/Claus

Fra : jan@stevns.net

Dato : 03-04-04 15:06

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>Det var netop dét, der trickede mig. Jeg, som ikke - efter utallige
>VAG-vogne - interesserer sig en kæft for VW, mente lige et
>splitsekund, at den nye Golf hed VI

Deri har du jo ret - V'eren er i handlen nu, så den nye må jo være
VI'eren .....

Som Microsoft med NT 4, nåede til serivcepack 6, er det vel den sidste
Golf vi skal belemres med ? <grin>

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-04 17:58

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Deri har du jo ret - V'eren er i handlen nu, så den nye må jo være
> VI'eren .....
>
> Som Microsoft med NT 4, nåede til serivcepack 6, er det vel den sidste
> Golf vi skal belemres med ? <grin>

Nu er jeg jo i den branche og kan oplyse at der faktisk i 2001 kom en
servicepack 7 til NT.
Så der er håb endnu.

/Claus

Fra : jan@stevns.net

Dato : 03-04-04 19:56

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev :

>Nu er jeg jo i den branche og kan oplyse at der faktisk i 2001 kom en
>servicepack 7 til NT.
>Så der er håb endnu.

samme her - og der kom jo noget langt bedre inden (2000) - så mon ikke
Golf'en snart bliver udskiftet til ..... en bil ?

Fra : Ole Thomsen

Dato : 04-04-04 17:56

Claus Petersen wrote:

> Nu er jeg jo i den branche og kan oplyse at der faktisk i 2001 kom en
> servicepack 7 til NT.

Hvilken branche?

NT4 SP6a er da vist den sidste officielle MS release. (Sp7 var på
tegnebrættet men blev aflyst)

http://www.microsoft.com/ntserver/sp7.asp

Ole Thomsen

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-04 17:26

> Jeg kan da ikke se at de nævner at den ikke skulle være top-moderne.
> Den er bygget over samme koncept som Golf V, som vel nok er ret
> moderne :)

Tænke nøjagtigt det samme.

Og Golf V er jo med ny teknologi fra den ene ende til den anden..

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 03-04-04 17:33

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev :

>Og Golf V er jo med ny teknologi fra den ene ende til den anden..

Øehh nå ?

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-04 17:31

Er den ikke...?

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 03-04-04 17:50

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev :

>Er den ikke...?

Ikke hvis vi skal tage det bogstaveligt ;)

lad os pille tingene lidt i stykker :

fra deres egen forsidereklame:

"Den nye Golf har overlegne køreegenskaber og innovativ
motorteknologi"

Overlegne køreegenskaber ? I forhold til en Focus falder den gennem
på flere punkter....

Og ja, jeg har prøvet den ny Golf !

"Den nye Golf har gennemgået den største udvikling – optisk og teknisk
– siden din debut."

Bortset fra stavefejlen, føles den nu ikke synderligt anderledes end
forgængeren, så gad vide hvor den udvikling er sket. Ikke karossen,
den virker stadig småfed at se på , og har stadig store blinde vinkler
bagud til siderne

Har de opfundet et nyt ABS system ? Nej vel
Har de opfundet et nyt ATC system ? Nej vel

Motorene er måske nytilpassede - men kræver en bensin der ikke findes
i Danmark , for at yde sit bedste - suk !

Helt ærligt - jeg finder sgutte noget belæg, for at påstå at der er ny
teknologi fra ende til anden

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-04 22:23

> Overlegne køreegenskaber ? I forhold til en Focus falder den gennem
> på flere punkter.

Tjaa..

> Bortset fra stavefejlen, føles den nu ikke synderligt anderledes end
> forgængeren
> Og ja, jeg har prøvet den ny Golf !

Så fristes man til at spørge, om DU mon kan den forskel, der er. Det kræver
også, at man har kørt den ældre - måske lige inden..

> den virker stadig småfed at se på , og har stadig store blinde vinkler
> bagud til siderne

Jeg ved ikke, om vinklerne er så blinde, som du skriver - men c-stolpen er
ganske rigtigt kraftig. Det har kendetegnet bilerne siden Golf 1.

> Helt ærligt - jeg finder sgutte noget belæg, for at påstå at der er ny
> teknologi fra ende til anden

Det kommer jo an på, hvad man mener med ordet "ny". Man kunne jo vælge den
mest ektreme fortolkning, og så ville det være den rene nonsens at påstå at
noget som helst var nyt.

Jeg tror, formuleringen var ment på den måde, at bilen er ny i forhold til
Golf IV, og det synes jeg personligt lyder meget fornuftigt.

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-04-04 06:14

>Tjaa..

Netop (grin>

>Så fristes man til at spørge, om DU mon kan den forskel, der er. Det kræver
>også, at man har kørt den ældre - måske lige inden..

Jeg skrev jo "....føles den nu ikke synderligt anderledes end for-
gængeren" så jo, den er da prøvet, og det er nu ikke så længe siden,
at jeg har glemt den.

>Jeg ved ikke, om vinklerne er så blinde, som du skriver - men c-stolpen er
>ganske rigtigt kraftig. Det har kendetegnet bilerne siden Golf 1.

Så sæt dig ind i den bil - og kør en tur !

og så var vinklen i ur-golf'en til at leve med, den kunne dårligt
skjule Gøg. Jeg kørte ikke mange 100 meter i en golf IV, før jeg var
ved at nedlægge en cyklist

> [...]

>Jeg tror, formuleringen var ment på den måde, at bilen er ny i forhold til
>Golf IV, og det synes jeg personligt lyder meget fornuftigt.

Det skal du jo mene, da du jo ellers er nødt til at indrømme, at din
iver for at rose VW vist tog lidt overhånd , hehe ;)

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-04 08:33

> Så sæt dig ind i den bil - og kør en tur !

Jeg kører i dem hver dag.

> og så var vinklen i ur-golf'en til at leve med, den kunne dårligt
> skjule Gøg. Jeg kørte ikke mange 100 meter i en golf IV, før jeg var
> ved at nedlægge en cyklist

Nå, for dulan...

Jeg troede ellers, dig og brormand kunne køre bil. Stort kørekort og hele
balladen.. ))

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-04-04 08:44

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev :

>Jeg kører i dem hver dag.

Så forstår jeg endnu mindre.

>Nå, for dulan...

Jep. Det var iøvrigt tæt på det sted du holder til.

>Jeg troede ellers, dig og brormand kunne køre bil. Stort kørekort og hele
>balladen.. ))

Ser du ... vi er jo vant til at køre i biler, hvor man kan se, hvad
der er bagude.. ikke biler, hvor designere/ingeniører skider på små
detaljer som trafiksikkerhed. Så fik de sgu' den

(Gu' ved om den kan bremse i regnvejr ? ????)

Fra : Steen D. Pedersen

Dato : 04-04-04 14:24

<jan@stevns.net> skrev

> Ser du ... vi er jo vant til at køre i biler, hvor man kan se, hvad
> der er bagude.. ikke biler, hvor designere/ingeniører skider på små
> detaljer som trafiksikkerhed. Så fik de sgu' den

Den gyldne sætning: "Det er ikke nok ikk' at se nogen.. Man skal se at der
ikke er nogen."

Mvh
Steen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-04-04 14:29

"Steen D. Pedersen" <sdp@FjernDetteMailme.dk> skrev :

>Den gyldne sætning: "Det er ikke nok ikk' at se nogen.. Man skal se at der
>ikke er nogen."

Jep - det er tvivlen, der er problematisk.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 04-04-04 08:48

On Sun, 4 Apr 2004 09:33:13 +0200, "Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote:

>Jeg troede ellers, dig og brormand kunne køre bil.

Dét er jo netop pointen -> lige indtil de entrede den nye Golf

/Mogens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-04-04 08:54

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>Dét er jo netop pointen -> lige indtil de entrede den nye Golf

harhh harhhh ;)

Fruentimmeret var helt syg med den, indtil prøveturen var overstået...

hendes ord: mage til <censur> skal man lede længe efter..

(nu er hun jo også vant til noget med lidt bedre sæder end Golf'ns)

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 04-04-04 09:07

On Sun, 04 Apr 2004 09:53:59 +0200, jan@stevns.net wrote:

>(nu er hun jo også vant til noget med lidt bedre sæder end Golf'ns)

Alfa.....?

/Mogens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-04-04 09:21

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>Alfa.....?

Kun hvis *den* alfa, har plads til 47 passagerer (Bus)

;)

Fra : Arne

Dato : 04-04-04 07:18

Moderne ?

Hvis der er en ting man må imponeres over - så synes jeg det er VW's
marketingsafdeling.
Den er istand til at få selvfølgeligheder til at være en fantastisk
nyopfindelse osv:

Eksempel:

"Golf V - ny med avanceret bagvogn med uafhængig affjedring"
(vi har opfundet en en ny og avanceret.... bla bla bla)
Faktum er at Golf IV havde ret dårlige køreegenskaber iforhold til en Ford
Focus osv
at man var nødt til at gøre noget - man fiksede dette ifølge rygterne ved at
hyre nogle af
de folk der havde udviklet bagakslen til Ford Focus - skal vi kalde det en
kopi ?

"Vi har forøget akselafstanden med 6 cm til gavn for
bagsædepassagererne....."

Ja der var også alt for lidt plads i den gamle - ihvertfald hvis man er
standard størrelse Dansker.
Til reference er akselafstanden stadig 4 cm mindre end i en Focus - 2 cm
mindre end i en 307...

"Vi har udviklet et nyt og revolutionerende elektrisk system (CAN Bus)"
Måske noget nyt - men hvad giver det mig som forbruger ? - hvis det f.eks er
nemmere at indstallere end
et kabelsystem - så lad det da komme til udtryk i en faldende pris ? Men
hvis det f.eks betyder at man ikke mere
kan få f.eks et anhænger træk indstalleret efter man har købt bilen uden at
skulle betale en million - så kniber det med
at finde revolutionen.

"Vores motor (gælder alle FSI) yder så og så mange HK..... "
Nej de gør ej - de yder cirka 6-8 % mindre og har også en dårligere bensin
økonomi, hvor næsten alle andre i DK opgiver
hvad deres motorer yder ved 95 Oktan - så har VW opgivet ydelsen ved 98
oktan lavsvovlsbensin - og det sjove ved det er
at ingen journalister har bidt mærke i det - men gengivet VW's tal totalt
ukritisk.....
Og sidst jeg checkede ku jeg altså ikke købe 98 oktan ret mange steder og
jeg er sikker på at de fleste motorer vi gi en sjat mere
ydelse ved 98 oktan end ved 95.......
- men er det ikke fup at lave brochurer med ydelser der ikke kan opnås i DK
?

Jeg indrømmer at startprisen på en ny Gluf er rimelig set i forhold til
konkurrenterne - men altså
er VW's ekstraudstyr lavet af NASA ? - det virker helt skørt at skulle gi
6000 kr for et læderrat -
har koen fået massage hver morgen ?

mvh

Eivind

Som enormt gerne ville eje en Gluf - men ikke bryder sig om at man fifler
med sandheden i brochurerne osv

Fra : Brian

Dato : 04-04-04 07:56

Hejsa

Arne skrev:

> [...]
> til konkurrenterne - men altså
> er VW's ekstraudstyr lavet af NASA ? - det virker helt skørt at

*lol*

Flot gennemgang

Jeg har også indimellem tænkt over, om Golf ejere tror at deres bil er
lavet af guld. Det er ikke sjældent man ser en en Golf2 som ejeren mener
er +30.000 værd, hvis den er nysynet.

/Brian

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 04-04-04 08:52

On Sun, 4 Apr 2004 08:56:10 +0200, "Brian" <Nejtak@til.spam> wrote:

>*lol* - Flot gennemgang

Den skreg "vi" meget af grin over

I gamle dage var landvindingerne endnu større: Polo Hit
- hjulkapsler i matsort design
- sort dekorliste ved bagrude
- cigartænder

Godt ord igen - jeg ville gerne eje en W8 eller Pheaton. Ingen tvivl
om det. Måske dét bliver muligt snart, med den afsætningsfrekvens,
bilerne lægger for dagen. Dét må alt andet lige giver "pæne"
priser på brugtmarkedet...

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-04 08:56

> Den er istand til at få selvfølgeligheder til at være en fantastisk
> nyopfindelse osv:

Det kan ALLE producenter - er du begyndt at læse brochurer i går, da du
første gang fik en i hånden - og det tilhøre VW. )

> Faktum er at Golf IV havde ret dårlige køreegenskaber i forhold til en
Ford
> Focus osv

Det er noget æwl at tale om "dårlige køreegenskaber". Man kan tale om, at
bilen var lagt ud til en anden stil - men køreegenskaberne var entydige og
sikre. Læsere af bilblade gennem mange år vil vide, at der er sket en
udvikling i det, som anmeldere roser ved biler. Producenterne tilpasser
deres bilers køreegenskaber, der til en given tid er efterspurgt i markedet,
men naturligvis er det bedst, når bilen kan "alt".

> "Vores motor (gælder alle FSI) yder så og så mange HK..... "
> Nej de gør ej - de yder cirka 6-8 % mindre og har også en dårligere bensin
> økonomi, hvor næsten alle andre i DK opgiver
> hvad deres motorer yder ved 95 Oktan -

Er du nu helt sikker på, at du har fået rigtigt fat i det der..?

> - men altså er VW's ekstraudstyr lavet af NASA ?

Enig - VWs priser er voldsomme. Derfor ville jeg ikke købe en... fra ny.

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-04-04 09:03

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev :

>Det er noget æwl at tale om "dårlige køreegenskaber".

quotefuck ! - der stod i forhold til en Focus
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

>Man kan tale om, at bilen var lagt ud til en anden stil

feberredning ehh ?

>men naturligvis er det bedst, når bilen kan "alt".

Vi venter stadig ;)

>Er du nu helt sikker på, at du har fået rigtigt fat i det der..?

det er vist en ret kort version af historien, ja - men essensen er go'
nok. motoren er ikke bygget til danske bensinstandere

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-04 11:00

> quotefuck ! - der stod i forhold til en Focus
> ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Slet ikke - at en Fokus styrer mere sportsligt er ikke det samme som at
Golfen havde dårlige køreegenskaber.

> feberredning ehh ?

Slet ikke.

> det er vist en ret kort version af historien, ja

Men der er rod i detaljerne.

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-04-04 11:13

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev :

>Slet ikke

Det er det da ved gu'grød

>...- at en Fokus styrer mere sportsligt er ikke det samme som at
>Golfen havde dårlige køreegenskaber.

Nejda - der blev skrevet den havde dårligere køreegenskaber *end* en
Focus

Det er da langtfra det samme, som at påstå at Golf'n har dårlige
køreegenskaber

>Slet ikke.

ork jo doh ;)

>Men der er rod i detaljerne.

hvilke ?

at den kører kortere på literen end VW påstår, eller yder mindre end
VW påstår ?

begge ting er vist rimeligt dokumenterede

Fra : Arne

Dato : 04-04-04 09:17

> Er du nu helt sikker på, at du har fået rigtigt fat i det der..?

Måske - men nok skrevet lidt kort. Prøver igen

Ifølge "det med småt" i VW's egen brochure så gælder de 115 HK (1.6 FSI) og
bensin økonomi tallene ikke
hvis der ikke benyttes oktan 98 svovlfattig.
Andre kilder på nettet opgiver at ved dansk standard bensin (oktan 95
blyfri) giver motoren nok cirka
6-8 procent mindre effekt.
Bensinøkonomien er nok også dårligere - men kender ikke tallene.
Anyway - det jeg bare synes er lidt trist er at i prissammenligningerne - så
skriver 8 ud 10 journalister,
at Gluf'en godt nok er dyr - men den har jo også 115 HK osv. eller at den
accelererer fra 0-100 så og så hurtigt.
(og tallene er jo nok noget andet med 6-8 % færre pruh heste)

De rigtige tal burde være

1.6 FSI - 108 HK(115) - 0-100 11.2(10.8) bensinøkonomi 14.2 Km/l (15.2)
Tophastighed 182km/t (192)

Tallene er lidt opdigtede - og betyder i daglig drift ikke ret meget - men
synes bare VW burde oplyse de rigtige tal. En ting
ville være - hvis brochure kun fandtes på tysk eller lign. men når de nu har
lavet en fin brochure på dansk - så ....
En ting er sikkert - de har helt sikkert diskuteret dette hos
importøren/fabrikken - og er blevet enige om at "pynte" på sandheden.
Jeg ved også at de fleste danske journalister har været i Tyskland og køre
bilerne med "superbensin" ......

Anyway - keder mig lidt idag - tror jeg skal ud og ha en tur i en Gluf

Eivind

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 04-04-04 09:22

On Sun, 4 Apr 2004 10:17:07 +0200, "Arne"
<Eivind.Olsen@ARNEmail.tele.dk> wrote:

> [...]

Det er helt ufattelige, at sådan en kapacitet som dig hænger ved hér.
Blot min mening - get real :)

>Anyway - keder mig lidt idag - tror jeg skal ud og ha en tur i en Gluf

Jég ville ALDRIG bytte en tur i en Golf med F1 i TV. Never!

/Mogens

Fra : Arne

Dato : 04-04-04 09:49

> Jég ville ALDRIG bytte en tur i en Golf med F1 i TV. Never!

Kender jo resultatet..... Skomageren vinder.....

Eivind

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-04 11:03

> Jég ville ALDRIG bytte en tur i en Golf med F1 i TV. Never!

Argh - lade være...

R32´eren var da sjov nok, selvom den måske ikke var så vild, som andre
biler.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Arne

Dato : 04-04-04 15:50

Var ude og trille en tur i en Gluf 1.6 FIS med 5 døre og aircon
Den havde nogle 17" sutter på og var i sølvmetal.

Synes først jeg sad lidt dybt i den - men nu har VW og Audi jo også høje
kanter så
det gik nok.
Den kørte også fint og alt var godt - og forhandleren kørte også kampagne
(15000 ned i pris)
så den var jo fjong.
Jeg tænkte - gad vide... hvad de så gir for den gamle - og tænk de gav
5-10000 mindre end hvad der står på diverse
prissider på internettet og 20-40000 mindre end de står udbudt til....

Så er det da let at gi "rabat".......

anyway - tror nok den næste bil ku bli en Gluf - men måske skal den være
brugt.

Eivind

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-04 17:21

Hejsa

Affødt af en snak om VWs FSi-motorer og deres opgivelser af ydelse vil jeg
her lige fortælle en histore.

Mange forarges over, at VW ikke bare fortæller at 1,6-potten har 110 hk i
stedet for 115 hk, hvis det er det, som den faktisk har på alm brændstof.
Jeg er også selv delvist forarget, MEN.....

.... i Tyskland kører man på en bedre brændstof, end man gør i Danmark. Den
indeholder langt mindre svovl, og for FSI-motorerne handler det mere om
svovlindhold end om selve oktantallet.

For at fungere optimalt kræver FSi-teknikken svovlfattig oktan 98 benzin.
Det findes endnu ikke herhjemme. Og når FSi-motoren skal nøjes med svovlfed
oktan 95 benzin, falder præstationsevnen. VW anslår selv, at kræfterne
reduceres med fem procent, mens den gennemsnitlige benzinøkonomi forværres
fra 13,5 til 12,8 km/l. Indtil superbenzinen kommer i 2005 virker
FSi-motoren altså ikke optimalt. Men med tysk 95 oktan benzin er effekten
"næsten" som med 98 oktan.

Som det første bilmærke introducerede Mitsubishi for knap ti år siden en
benzinmotor med direkte indsprøjtning, kaldet GDI. Større effekt og længere
på literen var løfterne, som ikke holdt i praksis.

Ford, som har Mondeo 1,8 SCi, opgiver et tab på op til ti procent med 95
oktan, mens Opel siger, at dets Signum 2,2 Direct er målt med 95 oktan og
formentlig vil yde mere end lovet, hvis man kører på højoktan benzin.

Højoktanbenzin sælges kun på 123 ud af cirka 2.200 tankstationer. Det
skyldes, at 98 oktan indeholder MTBE, som ødelægger grundvandet, og må
derfor kun sælges fra særligt sikrede anlæg.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 04-04-04 17:25

On Sun, 4 Apr 2004 18:21:12 +0200, "Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote:

> [...]
>stedet for 115 hk, hvis det er det, som den faktisk har på alm brændstof.
>Jeg er også selv delvist forarget, MEN.....

I DK kunne VW blot vælge en annoncering, som tog udgangspunkt i de
brændstoffer, der kan erhverves. Længere er den ikke!

VAG og andre skal iøvrigt være heldige med, at vi ikke har tyske
forhold, hvor en bil blot kan afleveres igen, hvis den ikke svarer til
fabrikkens opgivelser !

/Mogens

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 04-04-04 17:30

KLIP

> I DK kunne VW blot vælge en annoncering, som tog udgangspunkt i de
> brændstoffer, der kan erhverves. Længere er den ikke!

You have got a point..!

I disse tider hvor klagemål er så populære, kunne man så ikke anlægge en
retssag på baggrund af falsk reklame..?

Det må da lige være 'Gefundenes fressen' for diverse forbrugerklagenævn..:)

Hr. Bjørn

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 04-04-04 17:33

On Sun, 4 Apr 2004 18:29:40 +0200, "Bjørn Jørvad"
<mrbear@post_dot_tele_dot_dk> wrote:

>You have got a point..!

.)

>I disse tider hvor klagemål er så populære, kunne man så ikke anlægge en
>retssag på baggrund af falsk reklame..?

Tja'

>Det må da lige være 'Gefundenes fressen' for diverse forbrugerklagenævn..:)

Jow, jow - klagenævnets afgørelse er blot ikke retsligt bindende.
Det er en anvisning, som man kan vælge at blæse på den.

/Mogens

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 04-04-04 17:35

KLIP

> Jow, jow - klagenævnets afgørelse er blot ikke retsligt bindende.
> Det er en anvisning, som man kan vælge at blæse på den.

Det er sgú lige til at klage over..;)

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-04 20:53

> I DK kunne VW blot vælge en annoncering, som tog udgangspunkt i de
> brændstoffer, der kan erhverves. Længere er den ikke!

Helt enig - det havde været det eneste rigtige.

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-04-04 20:49

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev :

>Hejsa

daws du ;)

> [...]

>indeholder langt mindre svovl, og for FSI-motorerne handler det mere om

Og - vi befinder os nu engang i lille dannevang , og må tage det i
betragtning , ikke hvad de kan alle mulige andre spidsfindige steder
ude i den store verden.

Reklamerer man med 115 hypper, skal der være 115 hypper, alt andet er
at stikke folk blår i øjnene.

>Men med tysk 95 oktan benzin er effekten "næsten" som med 98 oktan.

Hvad skal man bruge det til på en dansk tankstation ?

>Som det første bilmærke introducerede Mitsubishi for knap ti år siden en
>benzinmotor med direkte indsprøjtning, kaldet GDI. Større effekt og længere
>på literen var løfterne, som ikke holdt i praksis.

Arwssss.. er det en at de ting VW påstår nu at have (gen)opfundet ?

apropos ny teknik fra ende til anden ;)

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-04 20:56

> Og - vi befinder os nu engang i lille dannevang , og må tage det i
> betragtning , ikke hvad de kan alle mulige andre spidsfindige steder
> ude i den store verden.

Enig.

> apropos ny teknik fra ende til anden ;)

Så var der lige det der med fortolkningen af ordet "ny"..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Søren M

Dato : 04-04-04 21:02

I news:40706841$0$497$edfadb0f@dread14.news.tele.dk, skrev Jan W.
Nielsen :

> Enig.

> Så var der lige det der med fortolkningen af ordet "ny"..
>
> --
> /Jan W Nielsen

det er "Nyt" hos dem

--
/Søren M
"some famous quote"
Young people have an almost biological destiny to be hopeful.
Marshall Ganz

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-04-04 21:41

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev :

>Enig.

> apropos ny teknik fra ende til anden ;)

>Så var der lige det der med fortolkningen af ordet "ny"..

Spøjst at VW kan få ordet "ny" til at lyde som om de har opfundet
hjulet igen ;)

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-04 08:54

> Spøjst at VW kan få ordet "ny" til at lyde som om de har opfundet
> hjulet igen ;)

Det er i det dele taget spøjst, hvordan bilfabrikanter kan få alting til at
være nyt og fantastsisk.

Jeg mener ikke, den slags "tvivlsom markedsføring", gælder specielt for VW.

Gør du..?

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Arne

Dato : 05-04-04 09:44

> Jeg mener ikke, den slags "tvivlsom markedsføring", gælder specielt for
VW.

Det ka du ha ret i - men VW kører jo frem med "bessermachen" osv
så kunne man jo tro at de var blevet bedre til at måle eller bedre til at
lave brochurer eller
bedre til at lave motorer der kan køre på den brændstof der er til
rådighed - f.eks
kan man godt synes at vi har "dårlig" bensin i Danmark - men det findes
altså meget værre i andre lande.
Så "bessermachen" betyder altså at man er blevet bedre til at lyve .....
Men Ford, Opel og Peugout angiver da ydelsen ved 95 Oktan ? - men måske
kommer den nye Focus og eller andre
nye biler også med en 98 Oktan opgivelse - da man så kan opgive en lidt
højere effekt
Hvem ved - mange gange er VW jo en trendsætter - så måske kommer andre også
ud med sjove tal. Mærkeligt
fordi hvis vi var i USA - så ville VW aldrig turde det....

anyway - de er ikke de 5 HK der betyder noget for mig - det er princippet

Eivind

Som gerne vil ha Gluf - men ikke vil betale 300K

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-04-04 13:45

> [...]

>være nyt og fantastsisk.

>Jeg mener ikke, den slags "tvivlsom markedsføring", gælder specielt for VW.

De er ikke ene om det - det der bragte mig på dupperne var bare, at
du kritikløst viderebragte tingene ;)

>Gør du..?

markedsfører tvivlsomme ting ? <grin>

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-04 14:24

> De er ikke ene om det - det der bragte mig på dupperne var bare, at
> du kritikløst viderebragte tingene ;)

Jeg ved godt, at de sender en smiley i enden på den der, Jan - men det
irriterer mig grusomt, at jeg skal høre den uberettigede kritik fra højre og
venstre.

Jeg skriver et indlæg for at fortælle om den nye Octavia - samtidig linker
jeg til helt nye og ikke rigtigt offentliggjorte billeder af bilen og
skriver så: "Pressemeddelelsen lyder således: bla-bla-bla..."

Når jeg gør dette, er det efter min egen og bedste mening ikke tilfældet, at
jeg bare "kritikløst" omtaler deres produkter. Jeg videregiver så meget
interessant information så hurtigt som det er muligt - endda før mange
bilblade - og så fortæller jeg tydeligt, at det er koncernens egen
beskrivelse af bilen.

Hvad skulle jeg gøre - holde pressemeddelelsen tilbage af frygt for at støde
nogle af skribenterne herinde..?

Det synes jeg altså ikke - og jeg synes heller ikke, at der er noget galt i
at viderebringe en pressemeddelelse og helt nye billeder af en bil.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : John Sahl

Dato : 05-04-04 14:35

Jan W Nielsen wrote:
> Hvad skulle jeg gøre - holde pressemeddelelsen tilbage af frygt for
> at støde nogle af skribenterne herinde..?

Jeg ser intet forkert i det du har skrevet eller viderebragt i
denne tråd. Fortsæt gerne.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-04 14:35

> Jeg ser intet forkert i det du har skrevet eller viderebragt i
> denne tråd. Fortsæt gerne.

Takker...!

Jeg tror dog også, at Jan kender mig så godt, at han ved, jeg ikke lige
stopper sådan uden videre.. )

--
/ Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-04-04 14:47

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev :

>Jeg tror dog også, at Jan kender mig så godt, at han ved, jeg ikke lige
>stopper sådan uden videre.. )

På det punkt minder du mig svært meget om Tanja (Gødyret)

Umuligt at kyse ;)

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-04 15:37

> På det punkt minder du mig svært meget om Tanja (Gødyret)
> Umuligt at kyse ;)

*LOL*

--
/Jan W Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 05-04-04 15:40

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

> *LOL*

Mangler Jan ikke et 's' ...

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-04 15:51

> Mangler Jan ikke et 's' ...

Se - nu ved jeg ikke, om Jan har for vane at kysse sine hunde, men jeg dét
har jeg nu alligevel ikke mistænkt ham for.. )

--
/Jan W Nielsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 05-04-04 16:39

KLIP

> Se - nu ved jeg ikke, om Jan har for vane at kysse sine hunde, men jeg dét
> har jeg nu alligevel ikke mistænkt ham for.. )

Hmmm .... Jeg har ellers ladet mig fortælle af hans broder at Jan springer
på hvad som helst....)

Hr. Bjørn (der sidder og dukker sig)

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-04-04 16:53

"Bjørn Jørvad" <mrbear@post_dot_tele_dot_dk> skrev :

>Hmmm .... Jeg har ellers ladet mig fortælle af hans broder at Jan springer
>på hvad som helst....)

<< skribler_sig_noget_bag_øret.avi >>

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-04-04 14:46

>Jeg ved godt, at de sender en smiley i enden på den der, Jan - men det
>irriterer mig grusomt, at jeg skal høre den uberettigede kritik fra højre og
>venstre.

åehhh - hør nu her Jan - det her er en debatgruppe. Hvis du ikke
ønsker at lægge øre til at folk (berettiget/uberettiget) tager
stilling til hvad de serveres, så skal nu nok fremover bare nøjes med
at poste VW reklamerne i en opslagsgruppe i stedet.

Nu er det jo engang sådan, at der i gruppen her findes en hel del
mennesker (dig selv includeret) som ved mere end bare lidt om biler,
deribland også mennesker der lyter og læser hvad der er fremme i
medierne, det være sig bilmagasiner, et al. og de fleste af dem har jo
hørt historien om VW's lidt vel optimistiske tal - så :

At folk påtaler fejlene i VW's reklamer, er den onde lyneme ikke noget
angreb på dig , selv om du åbenbart tror det.

Fes den ind på lystavlen ? <grin>

Du er sgu' da uddannet journalist i my memory serves me right, og
skulle da om nogen have en lidt bedre kristisk sans

> [...]

>interessant information så hurtigt som det er muligt - endda før mange
>bilblade - og så fortæller jeg tydeligt, at det er koncernens egen

Jeg tror sgu du opfattede ordet kritikløst forkert : Jeg mente med det
, at der manglede nogle komentarer (kritik) fra dig selv.

Kritik er ikke nødvendigtvist negativt

>Hvad skulle jeg gøre - holde pressemeddelelsen tilbage af frygt for at støde
>nogle af skribenterne herinde..?

Du kunne have tilføjet noget af din egen mening.

Men skal jeg svare helt ærligt, så ved jeg ikke rigtigt om gruppen
skal være en opslagstavle - og jo, jeg ved sgu' godt jeg selv bruger
den som en sådan , f.eks i forbindelse med arrangementer, så jeg kan
jo ikke (tror jeg) både blæse og have mel i munden.

>Det synes jeg altså ikke - og jeg synes heller ikke, at der er noget galt i
>at viderebringe en pressemeddelelse og helt nye billeder af en bil.

Tjaehhh bum bum ......

Vi kan jo også se lidt pragmatisk på det - det er ingen skade til at
folk der måske ikke var klar over det, ved at læse tråden finder ud af
at der nogle af detaljene i reklamen, der ikke helt holder vand.

Så bottomline : For mit vedkommende må du sgu' gerne poste hvad du
tror er af interesse for folk, men du skal sgu' lære ikke at tage
tingene personligt.

<< slukker_lystavlen.avi >>

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-04 15:49

> At folk påtaler fejlene i VW's reklamer, er den onde lyneme ikke noget
> angreb på dig, selv om du åbenbart tror det.

Nej, nej - det er også i orden. Dét opfatter jeg det heller ikke som.

> Fes den ind på lystavlen ? <grin>

Jep - men kritikken om at viderebringe pressemeddelelsen med kilde
(koncernen selv) mener jeg faktisk er kritik af mig og min handling - og
ikke kun af VWs marketingafdeling.

I øvrigt mener jeg ikke, at det er det samme som "kritikløst at sluge hvad
som helst".

> Du er sgu' da uddannet journalist i my memory serves me right, og
> skulle da om nogen have en lidt bedre kristisk sans

Spørg blot dem, der har været gennem maskinen.

> Jeg tror sgu du opfattede ordet kritikløst forkert : Jeg mente med det
> , at der manglede nogle komentarer (kritik) fra dig selv.

Mnjaahh... Altså, jeg skrev jo min personlige holdning til en del af
indholdet (billederne) og bragte bare informationerne i pressemeddelelsen
som garniture til folk, der trods kilden gerne ville vide lidt mere. Så
længe jeg tydeligt angiver kilden, er jeg vel ikke "reklame-mand" for VAG. I
hvert fald ikke iflg. min egen bog.

> Du kunne have tilføjet noget af din egen mening.

Som jeg sagde, det gjorde jeg også - om billederne.

> Men skal jeg svare helt ærligt, så ved jeg ikke rigtigt om gruppen
> skal være en opslagstavle.

Jeg er holdt op med at lave rene opslag med ny info (selvom det er een
NYHEDsgruppe, og selvom flere tilkendegav, at de satte pris på det. Jeg fik
jo en helvedes masse pressemeddelelser fra branchen.)

I tilfældet med den ny Octavia kommenterede jeg derfor også selv på
oplysningerne (billederne).

> For mit vedkommende må du sgu' gerne poste hvad du
> tror er af interesse for folk, men du skal sgu' lære ikke at tage
> tingene personligt.

Du har nok ret - men det pisser mig grundigt af, at jeg altid skal høre for
"journalist" og bla-bla-bla.

Specielt irriterede det mig, når folk ukvalificeret altid skulle kritisere
mine indslag. Kald det faglig stolthed, kald det idiotisk selvhøjtidelighed,
jeg ved ikke hvad der er mest rigtigt - men det irriterer mig nu alligevel.

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-04-04 15:58

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev :

>Du har nok ret - men det pisser mig grundigt af, at jeg altid skal høre for
>"journalist" og bla-bla-bla.

Så skulle du prøve at være Sysop på det nu hedengangne Compuserve
Der lærte man eddergodtnok at blive tykhudet ;)

I sær når dagens emne blev Sysop_bashing ;)

> [...]
>jeg ved ikke hvad der er mest rigtigt - men det irriterer mig nu alligevel.

Du lærer det vel en dag , hehe

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-04 16:07

> I sær når dagens emne blev Sysop_bashing ;)

Aner ikke engang, hvad det betyder.

> Du lærer det vel en dag , hehe

Don´t count on it..

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-04-04 16:24

>Aner ikke engang, hvad det betyder.

Den korte version : En sysop var en af dem der skulle påse at tingene
gled, at folket var glade, og opførte sig ordentligt , også overfor
hinanden - Vi , dvs. Sysopperne var *magten* - Those who must be
obeyed

Nu var det jo et amerikansk foretagende, hvor folk betale for at komme
online, egentligt var det næsten før internettet's tid indtrådte, men
vi havde et verdens omspændende netværk, hvor man ringede til den
nærmeste node (opkaldspunkt) og så var man online , med adgang til en
helvedes masse forummer (bla. også det europæiske, hvor jeg var sysop)
og en lang række biblioteker med alt man kunne ønske sig

En gang i mellem, og særdeles når amerikanere optrådte på slap line,
måtte vi jo gribe ind, og det var ikke alle der var helt tilfredse med
vores "indgreb" - så skete det, at nogle fik trommet andre brugere
sammen, og festen "Sysop Bashing" startede.

Vi snakker her om lange tråde - tro mig - det er det rene vand i
hidtil har oplevet , den længstvarende tråd på Compuserve varede et
halvt år, og nåede vel de 15.000 indlæg.

>Don´t count on it..

Trold kan tæmmes ;)

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-04 18:53

> Nu var det jo et amerikansk foretagende [...]

Ok - så blev jeg så klog..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Fly Christensen

Dato : 05-04-04 20:45

On Mon, 05 Apr 2004 17:23:48 +0200, jan@stevns.net wrote:

[snip]

>Trold kan tæmmes ;)

Høh! Du har ikke mødt Gerner endnu. Holdes nede, men ikke tæmmes.

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-04-04 21:30

Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net> skrev :

>Høh! Du har ikke mødt Gerner endnu. Holdes nede, men ikke tæmmes.

Ork jo ...... hvem kender ikke GVerner ?

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 04-04-04 22:04

jan@stevns.net wrote:
> Og - vi befinder os nu engang i lille dannevang , og må tage det i
> betragtning , ikke hvad de kan alle mulige andre spidsfindige steder
> ude i den store verden.

Rend mig! I dette lille latterlige land sælges der ikke flere nye biler end i
en stor tysk by og så tillader vi os oven i købet købsprisen er tre gange
fabriksprisen så der må ydes rabat. Og så forlanger vi sku også
særbehandling Nå, men Mao sagde engang til en dansk statsminister
Kun 5 millioner så er I bevaringsværdige.

mvh
Henning

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 04-04-04 22:56

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@virker.ikke> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kun 5 millioner så er I bevaringsværdige.

LOL ... og så er det ikke engang løvn, hvis man napper en gang
selvransagelse (eksisterer det ord stadig i RO)...

Hr. Bjørn

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-04-04 05:46

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@virker.ikke> skrev :

>Rend mig!

Hvor henne ?

>Nå, men Mao sagde engang til en dansk statsminister
>Kun 5 millioner så er I bevaringsværdige.

<griner_højlydt.wav>

Fra : Roberto Saldo

Dato : 06-04-04 07:34

Henning Præstegaard wrote:

> [...]
> fabriksprisen så der må ydes rabat. Og så forlanger vi sku også
> særbehandling Nå, men Mao sagde engang til en dansk statsminister

Og dog er der VW forhandlere i landet.
De kan da bare pisse af hvis de ikke gider reklamere troværdigt.

> Kun 5 millioner så er I bevaringsværdige.

??

Mvh
Roberto

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-04-04 11:07

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> ??

Mon det kan tænkes at vi har for vane at lade andre slås for os og på den
måde er bevaringsværdige..?

Hr. Bjørn

Fra : Roberto Saldo

Dato : 06-04-04 11:15

Bjørn Jørvad wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Mon det kan tænkes at vi har for vane at lade andre slås for os og på den
> måde er bevaringsværdige..?

Hmmm, tja det betyder at et par mio kinesere fra eller til spiller
ingen rolle, der er 6mia af dem.

Hvem er det der slås 'for os'?

Mvh
Roberto (begrænset oplag)

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-04-04 11:19

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvem er det der slås 'for os'?

Nato.

Vi har det mere i munden....eller rettere havde det....men vil gerne have
det igen...

Hr. Bjørn

Fra : Henrik B.

Dato : 05-04-04 10:34

Arne wrote:
:: til konkurrenterne - men altså
:: er VW's ekstraudstyr lavet af NASA ? - det virker helt skørt at
:: skulle gi 6000 kr for et læderrat -
:: har koen fået massage hver morgen ?

Ja, og i Golf'en skal man vel OGSÅ betale en krig ekstra for at få et
reservehjul (og donktraft!)?

M.v.h.

Fra : Arne

Dato : 05-04-04 10:48

> :: er VW's ekstraudstyr lavet af NASA ? - det virker helt skørt at
> :: skulle gi 6000 kr for et læderrat -
> :: har koen fået massage hver morgen ?

Tænkte lige på noget sjovt - jeg har et læderrat med forcefeedback til min
PC
(ja kald mig bare nørd....)
Incl software indpakning osv osv - koster det cirka 1100. læderdelen af
rattet er så cirka
nok 100 kr (MAX)
Dvs at for at sætte for 100 kr læder på et rat tager de 4-6000 kr - og så
siger de de ikke tjener penge på en ny bil......
(den kan afgifterne vist ikke forklare....)
Men det er jo et frit land - jeg kan bare købe en anden bil - men tror
nok jeg bare lader være med at handle bil og så stemmer for
dem der går ind for en omlægning af afgifterne

Eivind

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 05-04-04 20:22

On Mon, 5 Apr 2004 11:47:38 +0200, "Arne"

Hedder du Arne eller Ejvind? *LOL*

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Arne

Dato : 05-04-04 21:49

Hedder da Eivind.....

Eivind

Men min email virker ikke uden at man fjerner Arne.....´
Det var sådan en måde til at undgå spam mail - laver lige profilen om til
mit rigtige navn