Biografture
Fra : Christian

Dato : 02-04-04 15:56

Så var jeg i biffen endnu en gang. Det gav jeg 85 kroner for. Det var
rørende billigt, idet jeg med i prisen fik:

- 7 teenagere der sad højlydt og snakkede med hinanden - og i telefon
- En flok brovte unge mænd der havde fået en tår over tørsten
- En flok drenge der løb ud og ind hele tiden
- 5 forældrepar med alt for små børn der hhv skulle oversættes for og
trøstes.
- En sidemand der ikke havde været i bad i ugevis, at dømme efter
lugten.

Er det bare mig der er ved at udvikle mig til en gammel sur mand,
eller er biografmiljøet for nedadgående? Jeg mener at kunne huske, at
i "de gode gamle dage" var der mere respekt over det at gå i biffen.
Man sad stille i mørket og nød filmen, og var der endelig ballade,
adlød man kontrolløren med lommelygten.

I ovenstående seance blev der tysset en del, og samtlige tys blev
mødt med en "luk røven" eller lignende obskønitet.

For 5 år siden gik jeg i biffen 15-20 gange om året. Det er nu
reduceret til 2-5 - alene pga at jeg ikke kan nyde filmen fordi jeg
lader mig irritere af teenagere og andet godtfolk.

Er jeg bare mavesur, eller er der noget om snakken?

/Christian

Fra : Rune Zedeler

Dato : 02-04-04 16:00

Christian wrote:

> Er jeg bare mavesur, eller er der noget om snakken?

Som andre også har været inde på kommer det meget an på, hvilket
biograf, du går i, og hvornår.

Personligt synes jeg stadig, at en biograf-tur er en meget bedre
oplevelse end at se filmen derhjemme. Men generelt er det nok en fordel
at se filmen sent - eller evt. meget tidligt en hverdag (hvis du har
fleksible arbejdstider).

-Rune

Fra : Søren Blom

Dato : 02-04-04 16:01

"Christian" <savago@softhome.net> skrev

> Er jeg bare mavesur, eller er der noget om snakken?

Det med sur mave kan man få noget i mod )

Men jeg tror desværre at det generelt er et problem, at folk tror de er
derhjemme og det ikke genere andre at man snakker i telefoner, snakker med
sidemanden, har få små børn med i biografen osv.
Jeg tror desværre at der er mange som ikke længere har den respekt for andre
som man havde før i tiden.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.
an

Fra : Jette Høy

Dato : 02-04-04 16:23

[snip]
> Er jeg bare mavesur, eller er der noget om snakken?

Jeg giver dig ret i, at der i de senere år er sket en forskydning mht.
hvilken opførsel mange folk lægger for dagen mens de opholder sig i et
offentlig rum som f.eks. en biograf. Jeg og mine venner går dog altid i
biffen om aftenen, og vi oplever sjældnet der episoder som du beskriver.

Mvh Jette

Fra : elisabeth

Dato : 02-04-04 16:32

"Christian" <savago@softhome.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> lader mig irritere af teenagere og andet godtfolk.
>
> Er jeg bare mavesur, eller er der noget om snakken?

Vil gerne supplere med en lille historie. Min datter på 5 og jeg var i
biffen for at se "Drengen der ville.....".og vi var de eneste i salen under
hele filmen.
Naturligvis var vi begge udstyret med en slikpose, og jeg kunne næsten ikke
holde masken, da hun i begyndelsen af filmen hviskede irettesættende til
mig:
"Mor, man må ikke rasle med slikpapiret!"

Hilsen
Elisabeth

Fra : Peter B. Juul

Dato : 02-04-04 17:37

"elisabeth" <elisabeth@lykkeland.dk> writes:

> Vil gerne supplere med en lille historie. Min datter på 5 og jeg var i
> biffen for at se "Drengen der ville.....".og vi var de eneste i salen under
> hele filmen.

Den kan jeg stikke. Biografen i Sædding Centeret tilbage i 1981. Jeg
var den eneste i en pænt stor sal. Solen skinnede jo udenfor. Horribel
argumentation, imho.
--
Peter B. Juul, o.-.o "[Tor Nørretranders] er feteret i medierne
The RockBear. ((^)) som 'videnskabsjournalist' og ofte også

Fra : Christian

Dato : 02-04-04 20:07

On Fri, 2 Apr 2004 17:32:17 +0200, "elisabeth"
<elisabeth@lykkeland.dk> wrote:

> [...]
>mig:
>"Mor, man må ikke rasle med slikpapiret!"

Fantastisk - der *er* altså stadig nogen der kan producere velodragne
børn :)

/Christian

Fra : Peter B. Juul

Dato : 02-04-04 17:36

Christian <savago@softhome.net> writes:

> [...]
> i "de gode gamle dage" var der mere respekt over det at gå i biffen.
> Man sad stille i mørket og nød filmen, og var der endelig ballade,

Det tror jeg, at du har ret i - når man undgik særlige forestillinger,
som f.eks. lørdagsmatineen, der gik ud på at larme og lave ballade, så
vidt jeg forstår den ældre generation.

I dag skal man sikre sig ved at vælge den rigtige biograf.

I København er Empire, Palladium, Grand og Dagmar normalt sikre kort,
men Palads og CinemaxX er garanter for ballade.

Imperial er lidt speciel, fordi stemningen - klapsalverne og et enkelt
tilråb eller to - er blevet en del af premierekulturen. Kan man ikke
med det, skal man holde sig fra Imperial, i hvert fald de første dage
en film er oppe.

> I ovenstående seance blev der tysset en del, og samtlige tys blev
> mødt med en "luk røven" eller lignende obskønitet.

Det minder meget om min oplevelse i Lyngbys multiplex. Tre
teenageknægte sad og snakkede om alt muligt andet end filmen og da jeg
sagde, at hvis de havde tænkt sig at snakke hele filmen, så ville jeg
sætte pris på, at de gjorde det et andet sted, fik jeg bare et "nå"
til svar.

Måske var sætningen for lang.

--
Peter B. Juul, o.-.o "All great epics come to an end. The Iliad. The
The RockBear. ((^)) Odyssey. War and Peace. Buffy the Vampire Slayer.

Fra : Peter G

Dato : 02-04-04 20:57

Peter B. Juul skrev:

> [...]
> sagde, at hvis de havde tænkt sig at snakke hele filmen, så ville jeg
> sætte pris på, at de gjorde det et andet sted, fik jeg bare et "nå"

Forkert metode.

Når de larmer, skal du først i et velovervejet, tydeligt, høfligt og roligt
tonefald og ordvalg bed dem om at tie stille.

LIGE i det de begynder at åbne munden for at svare (svaret er alligevel
irrelevant) skal du spile ØJNENE OP, se manisk og meget paranoid ud, mens
du hurtigt siger (inden de får et ord indført) den hellige mantra:

"Taler DU til MIG????
Taler DU til MIG?????"

...i en Jack Nicholson (Ondskabens Hotel) møder De Niro (Taxi Driver)
mmkombination de genkender og derfor godt ved de ikke skal trodse.
Husk multiple spørgsmålstegn.

Minimal, men anstrengt gestikulation hjælper. Begræns brugen af ord så de
ikke mister impakt.
Få dine venner til at se overraskede på den "jeg har kendt ham i 20 år og
har aldrig set DEN side af ham før"-måde.

Kæl gerne med en medbragt attrappistol mens du kalder den "Din Dyrebare".
Skul til de støjende elementer. Tag den nu og da op til øret for at høre på
dens visdomsord. Mim med læberne.

Drejer det sig om larmende spædbørn skal du bare begynde at mumle
ingredienser til en vilkårlig hovedret op, mens du kigger interesseret på
spædbarnet og laver diskrete smaskelyde/savlen. De færreste forældre kan
ignorere det og forlader akyndsomst forestillingen.

Den sidste metode kan ikke anbefales med kvindeligt selskab. Den første kan
generelt accepteres med en forklaring bagefter, men den sidste er empirisk
bevist til at være FOR vammel.

--
Regards, Peter.
Topposters/bottomquoters will be killfiled in silence.

Fra : Thomas

Dato : 02-04-04 21:02

"Peter G" <PeterG@despammed.com> skrev i en meddelelse
> Peter B. Juul skrev:
>
> Forkert metode.
> <SNIP>
>
> Regards, Peter.

*LOL* De tips må jeg huske næste gang

..Thomas

Fra : Peter B. Juul

Dato : 02-04-04 21:11

Peter G <PeterG@despammed.com> writes:

> "Taler DU til MIG????
> Taler DU til MIG?????"
>
> ..i en Jack Nicholson (Ondskabens Hotel) møder De Niro (Taxi Driver)
> mmkombination de genkender og derfor godt ved de ikke skal trodse.

Fejl 1: Gu gør de da ej.

Og derfor var det også kritisk, at de var gået ind for at se League of
Extraordinary Gentlemen. Bortset fra det faktum, at filmen var ret
ringe, så havde de ikke en chance for at fatte hvad der foregik.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Kritikken af dine indlæg skyldes alene det
The RockBear. ((^)) faktum, at du er en idiot."

Fra : Peter G

Dato : 02-04-04 23:06

Peter B. Juul skrev:

> Fejl 1: Gu gør de da ej.

Måske ikke. Jeg var der ikke.
Så må du bare være så meget mere overbevisende i din rolle.

Fejl 2?

Fra : Peter B. Juul

Dato : 02-04-04 23:13

> Måske ikke. Jeg var der ikke.
> Så må du bare være så meget mere overbevisende i din rolle.
>
> Fejl 2?

At de knægte overhovedet blev født. Men det er jo ikke din skyld. Tror
jeg da.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Får kan ikke lide at blive slået med en pind."
The RockBear. ((^)) -Marianne Juul, 2003

Fra : @

Dato : 02-04-04 22:55

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> skrev i en
meddelelse news:m2fzbm72y4.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> [...]
> sagde, at hvis de havde tænkt sig at snakke hele filmen, så ville jeg
> sætte pris på, at de gjorde det et andet sted, fik jeg bare et "nå"

Så hev du vel fat i dem og smed dem ud?
For ikke at blive anklaget for vold vælger jeg altid at se filmene
derhjemme!

Fra : Thomas

Dato : 02-04-04 19:18

"Christian" <savago@softhome.net> skrev i en meddelelse

> Er jeg bare mavesur, eller er der noget om snakken?
>
> /Christian

Mellem jul og nytår, var jeg i biografen i for at se Ringenes Herre 3.
En film jeg havde glædet mig meget til at se... Det var der åbenbart
også andre der havde. Ihvertfald sad der på rækken bagved mig, ca.
en meter til højre, et ungt par på min egen alder (midt i tyverne), som
havde taget deres barn med ind og se filmen... At dømme efter
størrelsen på barnet, tror jeg ikke det har været mere end ½-1 år.

Men de havde ihvertfald bestemt sig for at tage i biografen netop den
aften. (Det var forestillingen der startede kl. 21.30 og sluttede omkring
kl. 1, så vidt jeg husker.)

Der gik da heller ikke mange minutter af filmen, før der kom en masse
brøl fra en drage eller sådan noget lignende. Og omgående derefter
begyndte den lille at skråle meget højt. Han/hun blev naturligvis
forskrækket
af den larm... I fem/ti minutter sidder parret og prøver at trøste barnet
inde
i biografen... Naturligvis uden held, da der kom flere høje lyde...

De rejser sig så og går ud i 'opholdsrummet' udenfor biografsalen... 10
minutter efter kommer de ind og sætter sig igen... Samme resultat. 5
minutter
og barnet hyler igen... Denne gang rejser de sig og går, og kommer
(heldigvis)
ikke igen...

Hvad tænker sådan nogen forældre dog på? Fair nok i gerne vil se filmen...
Men få da en babysitter til barnet først... Det er da ikke noget at slæbe et
spædbarn med ind til...

..Thomas

Fra : David Rasmussen

Dato : 02-04-04 19:57

Thomas wrote:

> Hvad tænker sådan nogen forældre dog på? Fair nok i gerne vil se filmen...
> Men få da en babysitter til barnet først... Det er da ikke noget at slæbe et
> spædbarn med ind til...

Sygt... Stakkels unge.

/David

Fra : @

Dato : 02-04-04 22:58

> Sygt... Stakkels unge.

Enig. Sådanne personer skulle ikke have lov til at få børn!

Fra : PerX ...

Dato : 11-04-04 01:20

In article <406daeb8$0$303$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
thomas.elbo@REMOVEmail.dk says...
> Hvad tænker sådan nogen forældre dog på? Fair nok i gerne vil se filmen...
> Men få da en babysitter til barnet først... Det er da ikke noget at slæbe et
> spædbarn med ind til...

Mærkeligt at biografen i det hele taget tillod dem det.

Fra : Alzklaz

Dato : 02-04-04 19:25

"Christian" <savago@softhome.net> wrote in message
> [...]
> lader mig irritere af teenagere og andet godtfolk.
>
> Er jeg bare mavesur, eller er der noget om snakken?

Jeg løste det problem i december måned, jeg investerede 30.000 i min egen
hjemmebiograf med projector/lærred/DVD/Sorround og har ikke fortrudt det et
sekund siden.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 02-04-04 20:48

"Alzklaz" <na@nospam.com> writes:

> Jeg løste det problem i december måned, jeg investerede 30.000 i min egen
> hjemmebiograf med projector/lærred/DVD/Sorround og har ikke fortrudt det et
> sekund siden.

Jeg vil meget gerne have et lærred, en projektor og et surround-anlæg,
der vil noget.

Men jeg går ikke rundt og prøver at bilde mig selv ind, at det kan
konkurrere med en ægte biograf.
--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,

Fra : J

Dato : 02-04-04 20:51

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> skrev i en
meddelelse news:m2ptaq5fhh.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> [...]
> der vil noget.
>
> Men jeg går ikke rundt og prøver at bilde mig selv ind, at det kan

Fordi...?

Jonas

Fra : Peter B. Juul

Dato : 02-04-04 21:09

"J" <albuerum@hotmailminusspam.com> writes:

> Fordi...?

Fordi det ikke kan.

Fra : Alzklaz

Dato : 02-04-04 21:20

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> wrote in message

> Fordi det ikke kan.

Jeg tror ikke du er den rette person til at komme med en sådan udtalelse, da
du tidligere i denne tråd fortalte os at du IKKE selv har en hjemmebiograf.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 02-04-04 21:30

> Jeg tror ikke du er den rette person til at komme med en sådan udtalelse, da
> du tidligere i denne tråd fortalte os at du IKKE selv har en hjemmebiograf.

Tværtimod. Fordi jeg _ikke_ har kastet 30000 kr. i grams (endnu) er
jeg _netop_ ikke plaget af behovet for at retfærdiggøre mit køb og kan
i stedet give en sober vurdering. Det er jo ikke fordi jeg aldrig har
set en hjemmebiograf.

En hjemmebiograf kan godt leve op til de små sale, "TV-stuerne", i
multiplexerne, men en projektor, der viser en DVD kan overhovedet ikke
komme i nærheden af billedoplevelsen i en rigtig (stor) biografsal.

Hjemmebiffen har helt klart nogle _andre_ fordele, og man må så vægte
dem i forhold til det rigtige biografbesøg, men at påstå, at det er
lige så godt, er lal.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Det, der gør så megen fantasy-litteratur
The RockBear. ((^)) selvhøjtidelig og dræbende kedelig er,

Fra : J

Dato : 02-04-04 22:18

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> skrev i en
meddelelse news:m24qs25dj3.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> [...]
>
> Hjemmebiffen har helt klart nogle _andre_ fordele, og man må så vægte
> dem i forhold til det rigtige biografbesøg, men at påstå, at det er

Well sir, I beg to differ.
Det er klart at en hjemmebiograf ikke er *det samme som* en rigtig biograf,
men at påstå at det er lallet at sammenligne de to på samme præmisser er
noget lal

Størrelsen på lærredet er naturligvis forskellig, men mindre vigtig. Det der
er vigtigt er nemlig hvor stor en del at éns synsfelt lærredet fylder. For
f.eks. at opnå THX-godkendelse skal billedet fylde en vinkel mellem 26 og 36
grader. Der står intet om lærredets størrelse. Den subjektive oplevelse af
billedets "størrelse" er altså den samme om man sidder tre en halv meter fra
et 90" lærred eller på midterste række i Imperial.

Billedets skarphed eller opløsning er heller ikke den samme. Da film ikke
består af pixels er det svært at lave en direkte sammenligning, men en
tommelfingerregel siger at et godt og ordentligt fokuseret biografbillede
(hvor tit ser man iøvrigt det?) opleves ca. lige så skarpt som et digitalt
billede på omkring 1500 vandrette linjer. Det kan de færreste projektorer
opnå, selv om visse nærmer sig. Med progressive scan, linjedoblere o.s.v.
kan det nu godt være svært at se forskel.

Hvad lysstyrke og kontrast angår, tager hjemmebiografen prisen, især hvis
man har en DLP-projektor. Lysstyrken pr. kvadratmeter er typisk højere end
(op til den dobbelte af) en biografs. Kontrasten hænger sammen med
lysstyrken og vil ofte være højere i en DLP-projektor end i en biograf.

Farvegengivelsen fra rigtig film er endnu ikke overgået af noget andet, selv
om en god DVD på en god DLP-projektor nærmer sig. Se f.eks. "Se7en" på DVD.
Meget flotte farver, indtil man ser den i biografen. Så ved man at der er et
stykke vej endnu! Det er dog ikke en enorm forskel.

Med hensyn til lyden er der intet i vejen for at lave bedre lyd hjemme. Det
er bare et spørgsmål om penge

Tilbage er så argumenter som at man kan se hvad man vil, når man vil, med
den lydstyrke der passer én, siddende i den stol eller sofa man foretrækker,
uden tåbelige reklamer, med alle rulletekster, uden at skulle dele armlæn,
indåndingsluft, kropslugt og lyd med snesevis af fremmede, med ret til at
drikke, spise, ryge eller jodle hvis man vil, holde pause eller lade være,
spare 70 kr. pr. person, parkering, babysitter, paraply og pænt tøj....

Jeg kan godt lide at gå i biffen, men som de fleste andre ser jeg oftere
film derhjemme. Det er nok fordi jeg synes det er federe, alt taget i
betragtning. Jeg bliver i hvert fald oftere skuffet over filmoplevelsen i en
biograf end derhjemme.

Jonas

Fra : Peter B. Juul

Dato : 02-04-04 22:27

"J" <albuerum@hotmailminusspam.com> writes:

> Størrelsen på lærredet er naturligvis forskellig, men mindre vigtig.

Sandt. Forskellen i punktopløsningen er derimod væsentlig. Selv hvis
et DVD-billede ikke var komprimeret (med yderligere farvefejl til
følge) er opløsningen på sådan et væsentligt dårligere end på en 35 mm
el. endda 70 mm strimmel.

> [...]
> opnå, selv om visse nærmer sig. Med progressive scan, linjedoblere o.s.v.
> kan det nu godt være svært at se forskel.

Det ændrer ikke på, at kildesignalet ikke nærmer sig det tal.

> [...]
> Meget flotte farver, indtil man ser den i biografen. Så ved man at der er et
> stykke vej endnu! Det er dog ikke en enorm forskel.

Det er pænt af dig at forære mig argumenter

> Med hensyn til lyden er der intet i vejen for at lave bedre lyd hjemme. Det
> er bare et spørgsmål om penge

Ja og man kan også købe en rigtig projektor hjem til. Det er bare et
spørgsmål om penge. Men en realistisk hjemmebiograf klarer den altså
ikke.

> [...]
> spare 70 kr. pr. person, parkering, babysitter, paraply og pænt tøj....

Og samtidig er der jo argumentet om, at man fuldkommen går glip af
stemningen i en fyldt biograf.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I'm not ignoring any facts.
The RockBear. ((^)) I'm simply ignoring you.

Fra : J

Dato : 02-04-04 22:54

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> skrev i en
meddelelse news:m2r7v63waq.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> [...]
> el. endda 70 mm strimmel.

> Det ændrer ikke på, at kildesignalet ikke nærmer sig det tal.

Det *er* der ikke endnu, men det nærmer sig bestemt. Attack of the Clones
blev vist på DLP i flere amerikanske biografer, uden at der var nogen der
opdagede det. Opløsningen både på kildematerialet og projektoren var så vidt
jeg husker 1280 x 2275 pixel. Filmen fyldte selvfølgelig en masse og kørte
da også fra et harddisk-array. Men det nærmer sig... HDTV er f.eks. på 1080
linjer.

DVD.

> Det er pænt af dig at forære mig argumenter

Ja, jeg er simpelthen bare *så* flink!
Det er jo ikke en konkurrence om at få mest ret. Argumenterne er som de er,
så hvorfor sku' a' benægte fakta? Men igen: Vi nærmer os!

Det

> Ja og man kan også købe en rigtig projektor hjem til. Det er bare et
> spørgsmål om penge. Men en realistisk hjemmebiograf klarer den altså
> ikke.

Så må du definere begrebet "realistisk". Der findes skræmmende gode
projektorer til under 20.000 og langt bedre til 25 eller 30. Et 32" Sony
widescreen-TV koster nemt 15-20.000 og en 42" plasmaskærm endnu mere. Der er
altså ikke specielt urealistisk at bruge måske 20.000 på billedet alene.
Sådan en projektor kan godt "klare det".

Du har ret igen! I rest my case

Jonas

Fra : @

Dato : 02-04-04 23:03

> [...]
meddelelse news:m2r7v63waq.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> Og samtidig er der jo argumentet om, at man fuldkommen går glip af

Jeg er helst fri for irriterende, larmende, lugtende mennesker. Derfor går
jeg sjældent i biografen. Desuden er billedet utydeligt/grumset/farveløst og
jeg synes selv, at billedet fra min dvd afspiller på mit 28" widescreen tv
er bedre. Det eneste plus ved at se film i en biograf er lyden!

Fra : J

Dato : 02-04-04 23:07

<@> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg synes selv, at billedet fra min dvd afspiller på mit 28" widescreen tv
> er bedre. Det eneste plus ved at se film i en biograf er lyden!

-som er forholdsvist let og billig at lave lige så god derhjemme, med mindre
man sammenligner med en ny THX-biograf, selvfølgelig... Det er der dog ikke
noget der tyder på, med din beskrivelse af billedkvaliteten
Har du prøvet en anden biograf?

Jonas

Fra : Brian Nielsen

Dato : 03-04-04 12:20

"J" <albuerum@hotmailminusspam.com> wrote in message

> <@> skrev i en meddelelse

> -som er forholdsvist let og billig at lave lige så god derhjemme, med
mindre
> man sammenligner med en ny THX-biograf, selvfølgelig...

Nu er det jo kun folk der bor i eget hus der selv kan bestemme lydsstyrken.
Folk der bor i lejlighed kan sjældent tillade sig at skrue op på niveauer
der
bare kommer i nærheden af biografernes lydtryk.

/Brian

Fra : J

Dato : 03-04-04 13:05

> [...]
> der
> bare kommer i nærheden af biografernes lydtryk.

Fair enough... Point taken!

Jonas

Fra : David Rasmussen

Dato : 03-04-04 13:44

Peter B. Juul wrote:

> [...]
> et DVD-billede ikke var komprimeret (med yderligere farvefejl til
> følge) er opløsningen på sådan et væsentligt dårligere end på en 35 mm

Hvorfor mener du at MPEG2-komprimeringen medfører "farvefejl", og hvad
mener du med det?

> Det ændrer ikke på, at kildesignalet ikke nærmer sig det tal.

Jeg så i sommers en HDTV-demo i Imperial. Der var materialet højst
1080p. Måske 1080i (nok ikke) eller 720p. Det var mindst lige så flot
som de biograffilm jeg normalt ser i den biograf.

/David

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-04-04 13:56

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> writes:

> Hvorfor mener du at MPEG2-komprimeringen medfører "farvefejl", og hvad
> mener du med det?

Det har du vel selv set?

På dårligt komprimerede DVD'er er det tydeligt: flader i forskellige
nuancer af sort og grå bliver til sortgrå plamager.

På ordentligt komprimerede DVD'er opdager du det almindeligvis ikke,
men ikke desto mindre er en del af MPEG2-standarden, at ting med
"næsten samme farve" opfattes som "samme farve".

> Jeg så i sommers en HDTV-demo i Imperial. Der var materialet højst
> 1080p. Måske 1080i (nok ikke) eller 720p. Det var mindst lige så flot
> som de biograffilm jeg normalt ser i den biograf.

Sikkert. Har du HDTV i hjemmebiografen?

--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))

Fra : David Rasmussen

Dato : 03-04-04 16:07

Peter B. Juul wrote:

> [...]
> men ikke desto mindre er en del af MPEG2-standarden, at ting med
> "næsten samme farve" opfattes som "samme farve".

Jeg er udmærket klar over de komprimeringsartefakter som
MPEG2-komprimering medfølger. Men jeg vil ikke kalde dem "farvefejl"
(selv om jeg godt forstår hvad du mener), fordi farveinformationen i et
billedsignal dels er noget af det nemme at behandle korrekt, og dels
ikke kræver særligt stor nøjagtighed før at det opfattes korrekt.
Lysmængden i et billedpunkt er langt vigtigere end den korrekte
farvetone, i den forstand at hvis du har begrænset plads, så er det
bedre at bruge få bits på at kvantisere farvetonen, og mange bits på at
kvantisere lysmængden.

Eller: de samme artefakter vil være til stede på en MPEG2-komprimeret
s/h-film.

At diverse led i kæden, ikke mindst projektorer til hjemmebrug, så har
svært ved at hamle op med farveægtheden fra film, er en helt anden sag.

> Sikkert. Har du HDTV i hjemmebiografen?

Næ, men nu handlede det jeg svarede på om hvor mange linjer der er
nødvendige for at få oplevelsen af biografkvalitet.

/David

Fra : Peter Knutsen

Dato : 03-04-04 14:18

Peter B. Juul wrote:
> Og samtidig er der jo argumentet om, at man fuldkommen går glip af
> stemningen i en fyldt biograf.

Det væsentlige er jo, *hvem* biografen er fyldt af.

Hvilken *slags* mennesker det er.

Hvis den er fuld af ukoncentrerede og udenomssnakkende personer, eller
folk der simpelthen ikke er mentalt udrustet til at forstå filmen, så
er det et problem. Derimod kan det god være fedt hvis hele
biografsalen er "med" i filmen. Men det forudsætter, foruden
intellekt, at de forstår og kender genren, hvilket er et alvorligt
problem her i Danmark med de bedste og mest interessante film.

--
Peter Knutsen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-04-04 16:47

Peter Knutsen <peter@knutsen.dk> writes:

> [...]
> intellekt, at de forstår og kender genren, hvilket er et alvorligt
> problem her i Danmark med de bedste og mest interessante film.

Jeg har bare svært ved at forstå, at folk har så mange dårlige
oplevelser. Jeg ser vel 40-75 film om året i biffen og langt de fleste
besøg er problemfri.
--
Peter B. Juul, o.-.o "How do I love thee? Let me count the ways:
The RockBear. ((^)) one one-thousand,

Fra : Peter Knutsen

Dato : 03-04-04 17:20

Peter B. Juul wrote:
> Jeg har bare svært ved at forstå, at folk har så mange dårlige
> oplevelser. Jeg ser vel 40-75 film om året i biffen og langt de fleste
> besøg er problemfri.

Hvor ser du dem? Jeg kan forestille mig, at så snart vi taler om
Imperial, som er en lille smule dyrere end Palads, så slipper man for
bundskraberpublikummet.

--
Peter Knutsen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-04-04 13:00

Peter Knutsen <peter@knutsen.dk> writes:

> Hvor ser du dem? Jeg kan forestille mig, at så snart vi taler om
> Imperial, som er en lille smule dyrere end Palads, så slipper man for
> bundskraberpublikummet.

Imperial, Palladium, Dagmar og Empire for det meste. Jeg får kun i
Palads, når de er de eneste, der har filmen og jeg går helst slet ikke
i CinemaxX.

Faktisk måtte jeg melde afbud til Palads i fredags. Jeg skulle have
set Terkel i Knibe med et par venner, men var syg. Det viser sig, at
filmen var skæg, men blev forstyrret af nogle fulde mennesker, der
ville råbe og snakke hele tiden.

Minder mig om dengang jeg sad på balkonen (sal 6) og så Empire Strikes
Back spec.ed. En fuld fyr ville ud af salen, men kunne ikke finde
døren, så han stod i ti minutter og prøvede at åbne væggen(!) før en
af hans venner kom og hjalp ham.
--
Peter B. Juul, o.-.o "We haven't lost and we never will
The RockBear. ((^)) Today you came into our grasp

Fra : J

Dato : 05-04-04 20:11

"Peter Knutsen" <peter@knutsen.dk> skrev i en meddelelse

> Derimod kan det god være fedt hvis hele
> biografsalen er "med" i filmen.

En af mine allerbedste biografture var Talking Heads-koncertfilmen "Stop
Making Sense" i Øst for Paradis engang omkring 1987.
Det var fuldstændigt som at være til koncert! Folk klappede og hujede og
piftede og drak bajere og røg pot og sang med og alt muligt! En meget, meget
stor filmoplevelse. Da filmen sluttede rejste hele salen sig og klappede
spontant!

Så er det fedt at dele en film med andre!

Jonas

Fra : David T. Metz

Dato : 03-04-04 13:21

Alzklaz wrote:
> [...]
>
> Jeg tror ikke du er den rette person til at komme med en sådan
> udtalelse, da du tidligere i denne tråd fortalte os at du IKKE selv

Peter har ret.

David
(Der har en hjemmebio betragteligt dyrere end det nævnte beløb)

Fra : Morten Steen

Dato : 02-04-04 19:49

> [...]
> i "de gode gamle dage" var der mere respekt over det at gå i biffen.
> Man sad stille i mørket og nød filmen, og var der endelig ballade,

Du min fulde opbakning og sympati omkring dine oplevelser/synspunkter. Jeg
har selv postet flere indlæg om det samme problem her i gruppen, og er ofte
blevet mødt med kommentarer om jeg er en klynkemaskine, jeg skulle være
blevet hjemme osv.
Sådan noget pis hører ingen steder hjemme. Problemet er at for få folk (også
inklusive mig selv, må jeg erkende) har cojones til at gå ud og klage over
synderne, i stedet for at sidde og opbygge en masse harme. For mig at se er
det den eneste måde at løse det på. Problemet er vel at ingen forventer at
biografledelsen har tilsvarende cojones til at smide folk ud? Jeg må sgu
prøve det en dag...
Men altså... til kamp for gode biografoplevelser!

Morten

Fra : Kim2000

Dato : 03-04-04 14:51

> [...]
> synderne, i stedet for at sidde og opbygge en masse harme. For mig at se

Jeg oplevede i Tønder en mindre katastrofeforestilling (og en elendig
biograf, men der var ikke andre), hvor der var larm og skrigeri.

Jeg tyssede først det hjalp ikke.
Jeg bad dem holde mund, det hjalp ikke.
Jeg gik ud til kontrolløren og bag ham genskabe ro og orden, så man kunne se
filmen. Det ønskede han nu ikke. Derefter bad jeg om pengene tilbage, og det
ville han slet ikke.

Derefter forlod jeg biografen og da jeg kom hjem skrev jeg så om oplevelsen
til den lokale ugeavis, og _det_ hjalp. Beklagelse og undskyldning kom ugen
efter og alt mulig om at løse problemet og jeg fik en ny forestilling uden
beregning osv osv.

Det er ikke sikkert det virker i store byer, men læserbreve kan have stor
pondus i mindre byer, hvor man ikke har råd til at alt for mange synes ens
biograf er dårlig. Og faktisk blev kontrollørene bedre til at gribe ind, i
hvert fald de næste 2-3 måneder (jeg flyttede fra byen derefter).

mvh
Kim

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-04-04 16:48

"Kim2000" <kim2000@mail.dk> writes:

> Det er ikke sikkert det virker i store byer,

Faktisk er kontrollørerne hurtige til at blande sig og ofte villige
til at levere fribilletter i København.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 04-04-04 08:48

Peter B. Juul wrote:

> Faktisk er kontrollørerne hurtige til at blande sig og ofte villige
> til at levere fribilletter i København.

Det skyldes jo, at vi her har konkurrence. Hvis en bif er dårlig, så
er der masser af andre biffer der kan absorbere utilfredse kunder.

--
Peter Knutsen

Fra : Rune Zedeler

Dato : 04-04-04 16:23

Peter Knutsen wrote:

[kbh]
> Det skyldes jo, at vi her har konkurrence. Hvis en bif er dårlig, så er
> der masser af andre biffer der kan absorbere utilfredse kunder.

Yeah, right?
Er det derfor, at der altid er gabende tomt i Palads?

-Rune

Fra : Morten Steen

Dato : 04-04-04 16:26

> Yeah, right?
> Er det derfor, at der altid er gabende tomt i Palads?

Nej. Det er fordi deres sale sutter røv. Undtagen sal 1.

Morten

Fra : Rune Zedeler

Dato : 04-04-04 16:42

Morten Steen wrote:

> Nej. Det er fordi deres sale sutter røv. Undtagen sal 1.

Øh, var det ikke også det, jeg spurgte om?

-Rune (der er i tvivl om, hvorvidt du fangede ironien i mit sidste indlæg)

Fra : Anders Houmark

Dato : 02-04-04 22:28

Christian wrote:
> Så var jeg i biffen endnu en gang. Det gav jeg 85 kroner for. Det var
> rørende billigt, idet jeg med i prisen fik:

Det var ikke så lidt du fik med.. Jeg var i biografen i går og fik:
-en person bag mig, kraftigt lugtende af sur sved.

Jeg betalte så også kun 65 kroner for biletten...

Til Matrix 3 premieren fik jeg til gengæld lidt mere.. Min oplevelse kan
læses her:
http://groups.google.com/groups?q=matrix+houmark+group:dk.kultur.film&hl=da&lr=&ie=UTF-8&newwindow=1&group=dk.kultur.film&selm=Csaqb.25166%24jf4.1360754%40news000.worldonline.dk&rnum=4
Den er bare fyldt med stave- og trykfejl fordi jeg var så arrig da jeg skrev
den

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : @

Dato : 02-04-04 23:06

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> Det var ikke så lidt du fik med.. Jeg var i biografen i går og fik:
> -en person bag mig, kraftigt lugtende af sur sved.

Tillykke med det!
Er jeg egentlig den eneste som synes at mange mennesker lugter grimt og
endnu flere render rundt med fedtet hår. Går folk aldrig i bad mere?

> Jeg betalte så også kun 65 kroner for biletten...

Det var dyrt!

Fra : Anders Houmark

Dato : 03-04-04 15:25

@ wrote:
> [...]
> Er jeg egentlig den eneste som synes at mange mennesker lugter grimt
> og endnu flere render rundt med fedtet hår. Går folk aldrig i bad

Tjah, synes byen er fyldt med originaler.. Der var fremmødt en ung mand på
omkring 23-25 år.. Han gik i en lærredsuniform hvor striberne (dem som viser
rangen på personen) var udskiftet med nogle spidse metal stykker.. Måske var
det patroner, jeg er ikke helt sikker.. Men det værste var at han havde en
høj tryllekunstner hat lavet af læder.. Og ja, fedtet hår..

> Det var dyrt!

Jeg ved ikke om jeg vil mene det er dyrt.. Tager man og sammenligner med
andre ting i underholdningsbranchen så er det måske ikke så galt igen?
F.eks. koster en fadøl på de fleste beværtninger omkring 40 kroner..
forlystelserne i de omrejsene tivoli'er koster snildt 30 kroner (for 5
minutter), go cart baner+biler koster også en masse penge og bowling er
heller ikke helt billigt..

Fra : Stig Sørensen

Dato : 02-04-04 23:07

"Christian" <savago@softhome.net> wrote in message
> Så var jeg i biffen endnu en gang. Det gav jeg 85 kroner for. Det var
> rørende billigt, idet jeg med i prisen fik:
(snip)
> Er jeg bare mavesur, eller er der noget om snakken?

Der er helt sikkert noget om snakken.
Den 25. december tog min storebror og jeg i Kolding Biocity for at se
Ringense Herre 3.

Omme bag os sad der tre unge på omkring de 15-16 år.
Specielt den ene knægt pissed mig grundigt af. Han sad og trappede i gulvet
under hele filmen.

Det kunne så tydeligt hver gang der ikke var musik eller et stort slag.
Jeg vente mig flere gange rundt og kiggede på ham men han opfattede åbenbart
ikke hvad jeg mente.

Senere hen i filmen vendte jeg mig og sagde: Vil du ikke nok holde op med at
trampe i gulvet?
Der gik 10 minutter så var han igang igen.

Det var virkeligt træls da hans fødder var lige bag mig. Så de trampene lyde
gik direkte ind i mine øre.
Det er nok en mangel på respekt fra de unge af, vil jeg mene.

Når man går i biografen holder man sin kæft og sidder roligt.
Det er helt i orden med mig at man sidder og hvisker under filmen da det
ikke kan høres. Ellers hvisker man ikke! Længere er den ikke.

Desuden forstår jeg ikke at der bliver solgt slikposer osv da det kan høre i
hele salen.

I orden at nogle ikke kan sidde og nyde en film i et par timer uden at
skulle æde slik og popcorn men gør da det med måde.
Er man der for at se film eller for at æde 3 slikposer?

Jeg plejer altid at smule en kildevand med inde til tørsten da det ofte
bliver varmt i en biograf.
Spise gør jeg hjemmefra!!

Men vi er jo alle forskellige. Bare folk ville respektere hinanden noget
mere og ikke bare så "Nå!" eller gøre grin med folk når de tysser på folk.
Det tog ihvertfald meget af min filmoplevelse af Ringenes Herre pga. af
denne rastløs dreng der ikke har lært at sidde stille.

Træls.

mvh
Stig Sørensen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 03-04-04 15:53

Christian escribió / skrev

> Er jeg bare mavesur, eller er der noget om snakken?

Du er overhovedet ikke mavesur. Jeg har helt droppet biografer af samme
årsag. Jeg gider simpelthen ikke blive revet ud af en films univers af
en fed møgunge der sidder og kaster popkorn i nakken på mig.

Så kan man komme med alle mulige tekniske årsager til at en hjemmebio
ikke er på højde med en rigtig bio, men i det mindste kan man selv
bestemme hvem man ser sine film sammen med.

--
Publica fotos de tu Cine en Casa en
http://www.intercambiodvd.com/CineEnCasa