Gælder prøve plader i Scandinavien?
Fra : Thostrup

Dato : 02-04-04 09:24

Hej

Gælder de almindelige prøveplader kun i DK, eller i hele norden? Har en bil,
uden plader, der skal på værksted i Sverige nemlig.
Kan ikke finde noget spændende om det, ud over hvor man kan få dem osv. Ikke
hvad de gælder til.

På forhånd tak

Mvh Thostrup

Fra : Ole Axelsen

Dato : 02-04-04 09:36

"Thostrup" <Desværre@ikke.oplyst> skrev i en meddelelse
> [...]
> uden plader, der skal på værksted i Sverige nemlig.
> Kan ikke finde noget spændende om det, ud over hvor man kan få dem osv.

Jeg ville da bare ringe på motorkontoret og spørge. De må være dem, der
bedst kan svare på det.

--
Hilsen, Ole Axelsen (5771)

Der er fejl i min mail-adresse.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 02-04-04 10:49

On Fri, 2 Apr 2004 10:23:46 +0200, "Thostrup" <Desværre@ikke.oplyst>
wrote:

> [...]
>uden plader, der skal på værksted i Sverige nemlig.
>Kan ikke finde noget spændende om det, ud over hvor man kan få dem osv. Ikke
Faste prøveskilte (dem man "ejer" og betaler vægtafgift af) kan bruges
i hele Sverige/Norge/Finland. Disse tegner man selv en ansvars- (og
evt. kasko) forsikring på.

Løse prøveskilte (Den man lejer på motorkontoret) kan kun bruges i
danmark. Disse er ansvars-forsikret gemmen staten.

/Hans

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 02-04-04 16:37

On Fri, 02 Apr 2004 11:48:45 +0200, Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

>Faste prøveskilte (dem man "ejer" og betaler vægtafgift af) kan bruges
>i hele Sverige/Norge/Finland.

Jep - ganske korrekt. Jeg har folderen vedr. emnet.

/Mogens

Fra : Thostrup

Dato : 02-04-04 17:36

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> Jep - ganske korrekt. Jeg har folderen vedr. emnet.
>
> /Mogens

Så det vil sige at jeg skal have smidt et par danske værksteds plader på
den.

Mange tak :)

Mvh Thostrup

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 02-04-04 17:43

On Fri, 2 Apr 2004 18:36:01 +0200, "Thostrup" <Desværre@ikke.oplyst>
wrote:

>Så det vil sige at jeg skal have smidt et par danske værksteds plader på
>den.

Jep, det skal du.
Man skelner nemlig mellem løse og faste prøveplader:
Løse prøveplader er dé plader, du låner/henter på Motorkontoret
(selvklæbende eller ej), mens faste prøveplader er dé plader,
bilhandlere ejer. Kun sidstnævnte må anvendes i Skandinavien.

/Mogens

Fra : Thostrup

Dato : 02-04-04 17:49

> [...]
> (selvklæbende eller ej), mens faste prøveplader er dé plader,
> bilhandlere ejer. Kun sidstnævnte må anvendes i Skandinavien.

Takker for svarene

Mvh Thostrup

Fra : Klaus Rejkjær

Dato : 02-04-04 19:20

> Takker for svarene

Faste (også kaldet forhandler) skilte har to røde bogstaver efterfulgt af
fire sorte tal. Løse skilte til leje har to røde tal efterfulgt af fire
sorte tal - hvis de da ikke er af klistermærke typen.

MVH Klaus

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 03-04-04 09:39

Klaus Rejkjær wrote:

> Løse skilte til leje har to røde tal
> efterfulgt af fire sorte tal - hvis de da ikke er af klistermærke
> typen.

Jeps, og de 2 røde tal, fortæller hvilket motorkontor de hører til.
Roskilde hedder f.eks. 02.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Klaus Rejkjær

Dato : 03-04-04 09:43

> Jeps, og de 2 røde tal, fortæller hvilket motorkontor de hører til.
> Roskilde hedder f.eks. 02.

Ja, men nu bliver det meget teknisk

MVH Klaus

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 02-04-04 22:50

On Fri, 02 Apr 2004 18:43:03 +0200, Mogens Knudsen
> [...]

>(selvklæbende eller ej), mens faste prøveplader er dé plader,
>bilhandlere ejer. Kun sidstnævnte må anvendes i Skandinavien.

Hvofra ved du at det kun er værksteder der har de plader?
Flemming Jacobsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 03-04-04 06:27

On Fri, 02 Apr 2004 23:49:46 +0200, "Thunderbird [7100]"
<praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:

>Hvorfra ved du, at det kun er værksteder, der har de plader?

Jeg skriver bilhandlere. Læs også CR's svar...

/Mogens

Fra : René O. Nielsen

Dato : 02-04-04 11:37

Kun "faste" plader gælder i norden - de selvklæbende må du kun bruge i
Danmark - havde selv problemet, da jeg skulle til Norge for et stykke tid
siden.

René

Fra : Soren Kuula

Dato : 02-04-04 16:40

René O. Nielsen wrote:
> Kun "faste" plader gælder i norden - de selvklæbende må du kun bruge i
> Danmark - havde selv problemet, da jeg skulle til Norge for et stykke tid
> siden.
Nu I er ved det, er der nogen der ved hvordan jeg baerer mig ad med at
importere en bil fra Sverige ? Det er ikke betaling af
registreringsafgiften jeg mener, men om saelgeren vil vaere tilboejelig
til at lade mig futte vaek i den paa hans plader, og hvad jeg goer naar
jeg kommer til dk med den. Hvis jeg goer det, bliver bilen nok deponeret
til i sommer.

Er der forresten nogen forsikringsselskaber som gaar med til at forsikre
bilen halvaarligt, ligesom med motorcykler ? Der er en klassisk (25) bil
men med de klassiske forsikringer kraever de vist allesammen at jeg har
en anden bil ogsaa. Det vil jeg ikke have.

MVH
Soren

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 02-04-04 22:58

"Soren Kuula" <dongfangREMOVE_THIS@bitplanet.net> skrev i en meddelelse
news:1Qfbc.132977> Nu I er ved det, er der nogen der ved hvordan jeg baerer
> [...]
> registreringsafgiften jeg mener, men om saelgeren vil vaere tilboejelig
> til at lade mig futte vaek i den paa hans plader, og hvad jeg goer naar
Du må ikke som dansker føre en udenlandsk registreret bil i Danmark, med
mindre den udenlandske ejer også befinder sig i bilen - og han eksisterer jo
ikke på dette tidspunkt. Løsningen må være, at du kører til den danske
grænse, hvor du så sætter de danske prøveskilte på, som du selvfølgelig
havde lejet inden du tog til Sverige

Kurt

Fra : Thostrup

Dato : 02-04-04 23:19

"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> wrote in message

> [...]
> ikke på dette tidspunkt. Løsningen må være, at du kører til den danske
> grænse, hvor du så sætter de danske prøveskilte på, som du selvfølgelig

Hæ hæ :)

Kørte på danske værkstedsplader hele vejen ;)

Mvh Thostrup

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 02-04-04 16:38

> [...]
bil,
> uden plader, der skal på værksted i Sverige nemlig.

Danske, eller jyske? :)

-M