Billedbehandling og farvekode ?
Fra : TLU

Dato : 02-04-04 08:02

Hej,

Er der en venlig sjæl der kan hjælpe mig..

Jeg skal bruge en farvekode #E5E8F2 som baggrund til et billede - men jeg
synes ikke jeg har mulighed for dette i nogle Billedbehandlingsprogrammer
uden selv at skulle sjuse mig frem til om farven nu ligner..

Kan nogle hjælpe mig ??

Mvh

TLU

PS. fjern GIRAF i email

Fra : hcma

Dato : 02-04-04 10:01

"TLU" <tlu@GIRAF.post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> synes ikke jeg har mulighed for dette i nogle Billedbehandlingsprogrammer
> uden selv at skulle sjuse mig frem til om farven nu ligner..

R:G:B: = R: 229 G: 232 B: 242
CMYK: C: 12 M: 8 Y: 2 K: 0
hjælper det??
m v h
hc

Fra : TLU

Dato : 02-04-04 11:11

Hej,

Tusind tak for hjælpen

Hvordan oversætter jeg lige sådan en farvekode som du lige gjorde ?

Mvh

TLU

Fra : Kurt Friis Hansen

Dato : 02-04-04 12:05

On Fri, 2 Apr 2004 12:10:44 +0200, "TLU" <tlu@GIRAF.post.tele.dk>
wrote:

>Hej,
>
>Tusind tak for hjælpen
>
>Hvordan oversætter jeg lige sådan en farvekode som du lige gjorde ?

1. Del tallet op i tre grupper. Eksempel:

   #E5E8F2 ---> E5 (Rød) E8 (Grøn) F2 (Blå)

2. Konverter hvert tegn efter disse regler:

   0-9   lig med værdien   0-9
   A   lig med værdien   10
   B   lig med værdien   11
   C   lig med værdien   12
   D   lig med værdien   13
   E   lig med værdien   14
   F   lig med værdien   15

3. Gang første tegn i hver talgruppe og læg andet tegn til. Eksempel:

   E5 ---> 14 * 16 + 5 = 224 + 5 = 229

Talsystemet er det "hexadecimale" talsystem (sekstentalsystemet), der
fungerer analogt til decimalsystemet (titalssystemet), men blot har 16
"cifre" (bogstaverne A til F benyttes som de ekstra 6 cifre).

>Mvh
>
>TLU
>
>"hcma" <hcma@has.dk> skrev i en meddelelse

>jeg
>Billedbehandlingsprogrammer

Venlig hilsen

Kurt Friis Hansen
Flypaper for spammers: kurt@kfriis.dk
---
A bribe a day keeps the tax man away.
Life has a one hundred percent mortality rate.
One picture kills more bandwidth, than a thousand words.