summa... og bogføring af overførsler
Fra : Hjalte

Dato : 01-04-04 23:12

Hej gruppe...

Hvordan er den rigtige måde at bogføre de penge man sætter i banken?

Jeg bruger summasummarum.
Skal jeg trække pengene fra kassen og sætte "bank" som konti, eller
skal bruge "kasse" kontien og skrive beløbet som + (plus) på banken.

Er det til at forstå?

---
MVH.
Hjalte

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-04 23:35

> [...]
> Skal jeg trække pengene fra kassen og sætte "bank" som konti, eller
> skal bruge "kasse" kontien og skrive beløbet som + (plus) på banken.

Hvor kommer pengene fra ?

Scenarie 1:
Hvis de er indbetalt fra en debitor, som udligning af en faktura, som skal
du gå ind i ubetalte fakturaer og overføre den til kassekladden (Ctrl-Sh-F),
for der efter at bogføre den i kassekladden (F7). Som afstemningskonto
vælger du den konto hvor pengene skal gå ind (f.eks bank).

Scenarie 2:
Hvis du overføre pengene fra kassen til banken, så skriver du plus xxx kr i
en linie i kassekladden med bankens konto som kontonummer og ingen
afstemningskonto og minus xxx kr i en anden linie med kassens konto som
kontonummer og ingen afstemningskonto.

Begge scenarier kræver at du har en beløbskonto med udgangspunkt i
afstemningskonto. (Funktioner / Indstillinger - fane "kassekladde")

--
mvh Karsten
http://www.alsit.dk

Fra : Hjalte

Dato : 02-04-04 08:17

On Fri, 2 Apr 2004 00:35:12 +0200, "Karsten Madsen" <6 SNABELA
drosselvej PUNKTUM dk> wrote:

>Hvor kommer pengene fra ?

Pengene kommer fra varesalg. Altså kassen.
De skal sættes ind på min konto i banken.

> [...]
>
>Begge scenarier kræver at du har en beløbskonto med udgangspunkt i
>afstemningskonto. (Funktioner / Indstillinger - fane "kassekladde")

Jeg plejer at vælge kassen som afstemningskonto, skrive beløbet som et
minus beløb, og vælge bank som kontonr.

---
MVH.
Hjalte