Startproblem
Fra : Ukendt

Dato : 01-04-04 22:03

Hejsa,

Kom ud til et stendødt batteri imorges - selv ikke den lille lysdiode i
startspærren lyste.
Så jeg fik overtalt en kammerat til at komme og give lidt starthjælp med sin
suzuki swift 1.0, men med et lidt mærkeligt resultat:
Efter at have sat kablerne på, kommer der fint lys i instrumentbord, kabine osv.
Prøver at starte bilen, men den når kun en halv omdrejning, og så er der helt sort
igen - ikke engang svagt kabinelys eller lamper. Tager kablerne af og på et par
gange, og pludselig er der lys igen. Venter denne gang et par minutter for at den
kan lade lidt op igen, og prøver en gang til - samme resultat. Efter trejde gang
kan vi slet ikke få lys i den igen, og mærkeligt nok er der slet ingen gnister når
kablerne sættes på, og det viser sig da også, at der slet ikke kommer nogen
gnister hvis vi lige prøver hurtigt at korslutte batteriet på suzukien - dette
selvom motoren kører og har kørt hele tiden.
Efter en lille køretur starter suzukien dog fint, så der var ikke sket noget med
den.

Så er det jeg overvejer om der bare skal ringes efter et fejeblad, eller om
problemerne kan skyldes at vi prøver at starte en 5.2L V8 motor med batteriet fra
en 1.0, og om det kan betale sig at prøve og skaffe en rigtig jumpstarter først.
At batteriet var så stendødt på kun en nat vil jeg umiddelbart tro skyldes en
kortslutning et sted, men jeg opdagede at kabinelyset formentligt har været tændt
hele natten - kan det virkeligt dræne et batteri på så kort tid??

Christian

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:82.182.192.181)

Fra : Carsten Holck

Dato : 01-04-04 23:41

Christian Bak wrote:
> [...]
> men jeg opdagede at kabinelyset formentligt har været tændt hele
> natten - kan det virkeligt dræne et batteri på så kort tid??

Du har nok en slidt batteri, men iøvrigt er det en god ide at lade kablerne
sidde på i nogle minutter mens "hjælpebilens" motor går i hurtig tomgang. Så
får du hældt noget strøn over i den døde akku, så ikke al startstrømmen skal
igennem kablerne. Specielt hvis du vil starte en dieselbil ( eller en 5.2LV8
)

/carsten

Fra : Paw Jensen

Dato : 02-04-04 04:59

<Christian Bak> skrev i en meddelelse
> [...]
været tændt
> hele natten - kan det virkeligt dræne et batteri på så kort tid??

Tror nu bare det er dine startkabler der er for tynde, og måske brændte..

Paw

Fra : Allan Jørgensen

Dato : 02-04-04 07:14

<Christian Bak> wrote in message
> kabinelyset formentligt har været tændt
> hele natten - kan det virkeligt dræne et batteri på så kort tid??

Ja har prøvet både kabinelys og en tændt radio som drænede batteriet totalt
i løbet af en nat så det kan sagtens lade sig gøre

--
Allan
Nissan Primera 2,0 se aut

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-04 08:03

> [...]
helt sort
> igen - ikke engang svagt kabinelys eller lamper. Tager kablerne af og på

Ud fra det du skriver så ville jeg se om ikke stelledningen fra batteriet
skulle være ved at miste sin forbindelse.

--
Tom

Fra : Michael Werge

Dato : 02-04-04 08:57

> Ud fra det du skriver så ville jeg se om ikke stelledningen fra batteriet
> skulle være ved at miste sin forbindelse.
>
> --
> Tom

Enig - men fortæl lige, hvor du monterede startkablerne.

VH Michael

Fra : Broegger

Dato : 02-04-04 09:38

Hej

jeg ville også kigge på stelforbindelsen..: Alternativt kan det være selve
batteriet der er en dårlig forbindelse i...

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-04 10:15

Det lyder også meget fornuftigt, men batteriet blev skiftet og stelforbindelserne
gået efter ved sidste service for ca. 4 md. siden, og det hele ser meget fint og
solidt ud.
Men jeg synes det lyder som om at det er værd at gøre et forsøg til, og så håbe på
at det var kabinelyset, som åd strømmen.

Mvh
Christian

"Re: Startproblem"

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:152.73.63.233)

Fra : Michael C. Andersen

Dato : 02-04-04 12:51

> [...]
håbe på
> at det var kabinelyset, som åd strømmen.

Mon ikke det kunne skyldes, at suzuki'en slet ikke kan levere nok strøm?
Har selv prøvet med en Cadillac & en gammel volvo.....med volle'n som tog
godt med snoninger, da kablerne kom på, kunne cadillac'ens motor (390 Ci)
kun liiige hive sig rundt, men slet ikke nok til at starte..
Jeg fandt ud af, at der SKAL et ordentligt batteri til at hive de store
tunge V8 maskiner rundt..
(et 100amperes reservebatteri afhjalp mit startproblem :)

--
Med venlig hilsen / Regards

Michael C. Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-04 16:02

> [...]
> tunge V8 maskiner rundt..
> (et 100amperes reservebatteri afhjalp mit startproblem :)

Det er også det jeg håber lidt på, så jeg gør lige et forsøg til med en lidt
større bil, og så får den lov til at stå og lade op et godt stykke tid.

Mvh
Christian

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:152.73.1.107)