Anmeldelse: Terkel i knibe
Fra : Anders Houmark

Dato : 01-04-04 21:41

Som emnet siger, så kommer her en lille anmeldelse af filmen Terkel i knibe.
Jeg er netop hjemvendt fra en forpremiere i Scala-svendborg.dk.. Der var
proppet med mennesker i forhallen og folk ventede utålmodigt på at blive
lukket ind i salen, samt selvfølgelig få den annoncerede plakat (gratis)

Terkel i knibe er lavet over en cd ved samme navn, og historien er også den
samme.

Da filmen startede blev jeg lidt overrasket over hvor dårlig/kedelig
animationen var.. På et tidspunkt bukker en dreng (Steen) sig, og den ting
han holder i hånden går lige igennem asfalten :). Personernes munde er altid
helt vidåbne, også når de ikke taler. Mundbevægelser og stemme passer ikke
helt perfekt, og når der ikke sker mere i billederne end der nu gør, kunne
de godt have lavet dette lidt bedre... Men tankerne om animationen blev
hurtigt aflyst af et kæmpe latterbrøl fra salen! Selvom filmens lydspor
næsten er identisk med det fra cd'en, så er der heldigvis også tilført mange
nye elementer, som kun kunne laves via film mediet.

Det kommer nok ikke som en hemmelighed, at stemmerne til alle figurerne er
lavet af Anders Matthesen, og det fungerer rigtig godt. Man er ikke i tvivl
om hvilken person der taler, stemmeføringen er simpelthen så god og
forskellen fra person til person er meget stor.

Under hele filmen var der masser af højlydt latter fra salen. Historien er
velfungerende og man keder sig ikke på noget tidspunkt.. Der er altid gang i
et eller andet.

Det skal lige siges, at det ikke er en film man bør tage små børn med ind og
se, selvom plakaten ligner noget der henvender sig til dem. De vil ikke
forstå humoren, og filmen er også forholdsvis voldelig.

Den får omkring 4-5 ud af 6 stjerner.. Den mister den ene stjerne fordi den
allerede har været ude på CD i et par år, og fordi det kan føles lidt som
om, at filmen kun er lavet for at tjene yderlige penge. Citronen bliver
presset lige vel nok. Der er intet nyskabende i historien, og filmen bør
derfor overleve på fed animation, men det får man desværre kun enkelte
steder.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : MP Jakobsen

Dato : 01-04-04 21:44

On Thu, 1 Apr 2004 22:40:35 +0200, Anders Houmark wrote:

> [...]
> presset lige vel nok. Der er intet nyskabende i historien, og filmen bør
> derfor overleve på fed animation, men det får man desværre kun enkelte

Lyder som om 4-5 stjerner er lige i overkanten, så.

Du skriver der bliver grint i salen - var det høhø eller haha. Eller sagt
på en anden måde: Er det en skidesjov film, eller er den 'sådan meget
skæg'?

Fra : Anders Houmark

Dato : 01-04-04 21:56

MP Jakobsen" <"mpej[slet_dette] wrote:
> [...]

> Du skriver der bliver grint i salen - var det høhø eller haha. Eller
> sagt på en anden måde: Er det en skidesjov film, eller er den 'sådan

Det var højlydt-brøle-latter fra salen.. Der går ikke mange minutter imellem
man griner.. Stemningen i salen hjælper selvfølgelig også på det, men det er
ene og alene latteren som gjorde at jeg gad den 4-5 stjerner :)

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 02-04-04 12:28

Anders Houmark <anders@andersh.fjerndette.dk> wrote:

> Det var højlydt-brøle-latter fra salen.. Der går ikke mange minutter imellem
> man griner.. Stemningen i salen hjælper selvfølgelig også på det, men det er
> ene og alene latteren som gjorde at jeg gad den 4-5 stjerner :)

Spørgsmålet er så bare om man kan se den en aften, så man slipper for at
sidde sammen med børn under 15 ?!

Gerne i København.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Klaus G.

Dato : 02-04-04 13:52

> Spørgsmålet er så bare om man kan se den en aften, så man slipper for at
> sidde sammen med børn under 15 ?!

Enig, jeg hader at se film, hvis der skal sidde "småbørn" og larme i salen.
Derfor ser jeg altid film så sent som muligt, for at jeg på den måde måske
kan undgå at de "småbørn" er der...

--
Klaus G. / Seth-Enoch

2004spam@daydreamer.dk <---hvor meget spam kan den mon samle på ét år?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 02-04-04 14:09

Klaus G. <klaus_godt@hotmail.com> wrote:

> Enig, jeg hader at se film, hvis der skal sidde "småbørn" og larme i salen.
> Derfor ser jeg altid film så sent som muligt, for at jeg på den måde måske
> kan undgå at de "småbørn" er der...

Problemet er jo bare at selvom den er lagt sent, så er der stadigvæk
forældre som absolut mener at Jonas på 5 år stadig skal med ind og se
filmen og at det så er i orden at simultan oversætte/forklare filmen
undervejs.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling