45 og fartgrænser
Fra : Georg

Dato : 01-04-04 19:35

Hej

Jeg har en 45`er som på lige vej kan køre ca 63 km/t. Jeg kører aldrig
hasarderet, over for rødt, på fortove, cykelstier men kører så fornuftigt
som overhovedet muligt. I de 6 år jeg har kørt på den, er jeg blevet stoppet
2 gange, kun for at vise kørekort. Hvis nu jeg bliver stoppet på landevejen,
og de har målt mig til 63 km/t hvad så? Kan jeg miste mit kørekort? Skal
knallerten til syn? Ingen tvivl om at jeg nok får en stor bøde. Nogen med
erfaringer?

Georg

Fra : Hekto

Dato : 01-04-04 22:30

In article <406c60c7$0$250$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
linesnuden@hotmail.com says...
> [...]
> knallerten til syn? Ingen tvivl om at jeg nok får en stor bøde. Nogen med

Som udgangspunkt får du bøde ud fra overskridelsen af 45 km/t
hastighedsbegrænsningen.
Måske bliver du kaldt til syn, eller måske bliver du transporteret til
syn (for egen regning). Dertil bøde for konstruktiv ændring o.s.v.

- bliv gode venner i en fart, med den der stopper dig!
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto www.hekto.dk

Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-04-04 07:36

On Thu, 01 Apr 2004 23:29:44 +0200, Hekto wrote:

> - bliv gode venner i en fart, med den der stopper dig!

Det må siges, at være alfa og omega!

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : HpeA

Dato : 03-04-04 08:19

"Hekto" skrev i en meddelelse

> - bliv gode venner i en fart, med den der stopper dig!
> --
> /Hekto

Ja, den indgangs vinkel er en god begyndelse !. Meeeeeen, nu skriver han jo
ikke noget om sin alder, for jeg tror den spiller kraftigt ind. Jeg er selv
blevet stoppet +20 gange i den tid jeg har haft PygZe-Pigen. Men der er kun
løftet en pegefinger tre gange, og intet andet.
Sidste gang jeg blev vinket ind var en alm. fartkontrol ( som jeg overhovdet
ikke så ), så er det jo godt at man holde tempoet nede på 50Km/t hele tiden
når man er indenfor bygrænsen. Betjenten fik ikke lov til at stille de
gængse spørgsmål -" Har du et kørekort jeg må se"- eller -" Har de
nydt/drukket noget alkohol "-. Pappet fik han i hånden med det samme, og ja
jeg havde nydt to fyraftens pils i tidsrummet 1730-1810 ( klokken var på det
tidspunkt 1930 ). Jeg blev derefter lyst i øjnene med mag-lite´n og fik -"
Forsat go´aften "-
Man ved jo udemærket godt hvorfor man bliver vinket ind, så man kan jo
ligeså godt bare holde hovedet køligt når der er orden i tingene !. F.eks
spørgsmålet -" Hvor hurtigt kan den køre ? "- har jeg altid svaret 49,5 Km/t
indenfor bygrænsen, for bilisterne virker så tålmodige ved den hastighed for
de ved at hvis de overhaler, ja så er det dem der køre for stærkt !. Det
fjerne så opmærksomheden fra mig om der skulle være en anonym patrulje med,
eller fartkontrol længere fremme.

Kør´ med fornuft,overblik & bland med lidt stil

MvH

HpeA

Hans Peter Erenskjold Aalling
www.hpea.farmands.dk
hpea@>FJERNDETTE<Farmands.dk

Fra : Thomas B

Dato : 02-04-04 13:26

"Georg" <linesnuden@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
>. Hvis nu jeg bliver stoppet på landevejen,
> og de har målt mig til 63 km/t hvad så? Kan jeg miste
> mit kørekort?

Kørekortet ryger ved 76,5 kmt. 70 % fra de 45 km/t

> Skal knallerten til syn? Ingen tvivl om at jeg nok får en >stor bøde.

Jeg kender en der næsten lige er blevet stoppet. Der kom scooteren ikke til
syn. Men man skal nok regne med det.

Han var så meget heldig. Politiet kørte i Civil bil. Der lå en bil meget tæt
på ham. Bag ved den bil lå den civile politi bil.
De kunne ikke bruge målingen men bilen foran havde de målt til 82 km/t. De
sagde at det var han's held.

Han slap med en bøde på 1000 kr.

Mvh. Thomas

Fra : RpR

Dato : 02-04-04 13:27

> [...]
> knallerten til syn? Ingen tvivl om at jeg nok får en stor bøde. Nogen med

Normalt siger politiet ikke det store til at du prøver at følge trafikken på
landevejene.
Skulle det alligevel ske at du render ind i en sur betjent så vil der ske
følgende:

1. Betjenten er alm. bybetjent og kender ikke lovene om EU-45 godt nok. Så
han vil enten forlange at du afleverer dine "ulovlige" dele på stedet, eller
at den blir slæbt til syn. Begge dele kan du nægte at gå med til.

2. Betjenten er fra færdselspolitiet og har styr på sagerne.
Du vil få en bøde på 500,- for at have kørt under 70% grænsen, målt fra
45km/t. Kører du over 70% for stærkt (76,5km/t), så ryger kørekortet og du
får en bøde på 1500,-
Ergo, alt under 70% er til at betale sig fra.
Du får lov at trække scooteren hjem, og vil indenfor en måneds tid få en
indkaldelse til syn fra Statens Bil Inspektion.
Til synet ser de ikke kun på hvorvidt knallerten er lovlig, men også om lys,
bremser, bagskærm osv osv er iorden. Samme regler som for MC gælder her. Den
vil blive målt via stopur over en lige strækning, både den ene og den anden
vej og så tar de gennemsnitsfarten.

Håber det var svar nok =)

--

- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine

Fra : Brian A.

Dato : 02-04-04 19:49

"RpR" <rpr@mopedgallery.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Den
> vil blive målt via stopur over en lige strækning, både den ene og den

Og hvad så hvis scooteren nu er 100% ulovlig, men stadig kører for hurtigt,
hvilket stort set alle 45'ere jo gør... hvad sker der så?

Fra : Henrik Madsen

Dato : 02-04-04 23:28

On Fri, 2 Apr 2004 19:49:06 +0100, "Brian A."
<Ask-for-it@This-is-invalid.com> wrote:

> [...]
>
>Og hvad så hvis scooteren nu er 100% ulovlig, men stadig kører for hurtigt,
>hvilket stort set alle 45'ere jo gør... hvad sker der så?

Hvis den er 100% ulovlig så konfiskerer de nok sådan ca. 100% af
delene..

Henrik Madsen

Fra : RpR

Dato : 03-04-04 01:02

> Hvis den er 100% ulovlig så konfiskerer de nok sådan ca. 100% af
> delene..

Hvilket de overhovedet ikke må. EU 45'erne skal ved lov indkaldes til syn,
bummelum.
At der så ikke er mange betjente der har styr på de love, er så noget helt
andet.

Jeg har været møllen igennem med min RS'er da jeg blev stoppet for at have
kørt alt for hurtigt, så jeg ved hvad jeg snakker om.

Fra : Hans

Dato : 04-04-04 20:32

On Sat, 3 Apr 2004 02:02:10 +0200, "RpR" <rpr@mopedgallery.dk> wrote:

>Hvilket de overhovedet ikke må. EU 45'erne skal ved lov indkaldes til syn,
>bummelum.

Hvad er det for noget vrøvl? Hvilken lov er det, RpR? Her må det være
på plads med et link eller lign.

Vi skal vist lige have nogen begreber sat på plads.

Definitionen på en knallert fremgår af færdselslovens § 2:

6. Knallert:
to- eller trehjulet køretøj med en forbrændingsmotor med et
slagvolumen på ikke over 50 cm3 eller med elmotor og med en
konstruktivt bestemt maksimal hastighed på højst 45 km i timen.

Altså en knallert er en knallert, og at den har nummerplade gør ingen
forskel. Forvirringen opstår ofte når man tror at en reg. knallert
følger regler for motorkøretøjer (biler og motorcykler), blot fordi
den er registreret.

For god ordens skyld, her er definitionen på motorkøretøjer:

13. Motorkøretøj:
motordrevet køretøj, der hovedsagelig er indrettet til selvstændigt at
benyttes til personbefordring eller godstransport. Knallert anses dog
ikke som motorkøretøj. Motordrevet køretøj, som er indrettet til at
trække andet køretøj eller arbejdsredskab, og som er konstrueret til
en hastighed af over 40 km i timen, og motordrevet køretøj, som er
indrettet til andet formål, og som er konstrueret til en hastighed af
over 30 km i timen, anses ligeledes for motorkøretøj. Motorkøretøjer
inddeles i bil og motorcykel.

Nu er det fastslået at definitionen på knallerter (30 og 45) er
forskellig fra motorkøretøjer.

Lad os så se på hvilke krav der stilles ved konstruktive ændringer:

Reglerne fremgår af Bekendtgørelse nr. 1350 af 18. december 2000, også
kaldet Registreringsbekendtgørelsen.

§ 22. Hvis køretøjets indretning og udstyr er ændret, har køretøjets
ejer (bruger) pligt til at anmelde det ændrede køretøj til
registrering, inden det tages i brug

1) ved konstruktive ændringer af køretøjets styreapparat, bremser,
motor eller bærende konstruktion,

2) ved montering eller ændring af tilkoblingsanordning, herunder til
sidevogn til tohjulet motorcykel,

3) ved overgang til gas som drivkraft for køretøjet, eller

4) hvis køretøjets egenvægt ændres med mere end 50 kg.

...... samt nogle regler ved ændret egenvægt, drivmiddel, træk mv.

Her er der altså ingen forbud mod f.eks. at tune sin motor, man skal
blot have det synet og godkendt.

Det er der derimod når det gælder knallerter (igen 45 og 30)

Iflg. Bekendtgørelse nr. 154 af 20/4/1977 (Udstyrsbekekendtgørelsen)
fremgår følgende:

2. Kapitel 6 affattes således:

§ 28. Motor, udveksling mellem motor og drivhjul, drivhjulsstørrelse
samt lyddæmpningssystem skal være indrettet således, at knallerten
ikke yder større hastighed end fastsat ved typegodkendelsen.

Stk. 2. Der må ikke foretages konstruktive ændringer ved motor samt
lyddæmpningssystem eller ændres i udvekslingen mellem motor og
drivhjul og i drivhjulsstørrelsen.

Såvidt reglerne.

Konfiskationen følger af et Rigsadvokat meddelelse nr. 11420 af
15/10/1974.

>At der så ikke er mange betjente der har styr på de love, er så noget helt
>andet.

Der er også nogle enkelte webmastere kan jeg se :)

>Jeg har været møllen igennem med min RS'er da jeg blev stoppet for at have
>kørt alt for hurtigt, så jeg ved hvad jeg snakker om.

Hvad kan jeg sige?

Hans

Fra : RpR

Dato : 04-04-04 22:51

> Vi skal vist lige have nogen begreber sat på plads.

Jeg er ingen selvbestaltet paragrafrytter, så det skal du ikke regne med jeg
gider lede efter.
Jeg har oplysningerne fra SBI samt den MC betjent jeg blev stoppet af da jeg
blev snuppet på RS'en for godt og vel et års tid siden.

> Hvad kan jeg sige?

Intet der ville få mit pis i kog. Jeg har kørt grovt for stærkt, og den
straf har jeg taget.

Fra : Hans

Dato : 05-04-04 21:02

On Sun, 4 Apr 2004 23:50:40 +0200, "RpR" <rpr@mopedgallery.dk> wrote:

>Jeg er ingen selvbestaltet paragrafrytter, så det skal du ikke regne med
>jeg gider lede efter.

Du vil også komme til at lede længe - for loven findes kun i din
fantasi. Problemet er, at du skriver som om du har indsigt i
knallertreglerne uden tilstrækkelig dokumentation, og derved kommer
andre måske i fedtefadet, fordi de stoler på rpr.

Hans

Fra : Brian A.

Dato : 03-04-04 14:40

"Henrik Madsen" <hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis den er 100% ulovlig så konfiskerer de nok sådan ca. 100% af
> delene..

Ups, det sneg sig en lille fejl ind :) Jeg mente (selvfølgelig) lovlig -

Fra : Anders Jensen

Dato : 03-04-04 17:59

> Hvis den er 100% ulovlig så konfiskerer de nok sådan ca. 100% af
> delene..

Det bliver svært at konfiskere noget på en 45'er der kun har fået fjerne
ringen i variatoren.

MVH Anders 37 år, AREA51, 33500 Km, 90 på toppen, og stoppet 10 gange uden
bøde.

Fra : Allan F. Hermansen

Dato : 03-04-04 22:01

On Sat, 3 Apr 2004 18:58:53 +0200, in dk.fritid.knallert you wrote:

>MVH Anders 37 år, AREA51, 33500 Km, 90 på toppen, og stoppet 10 gange uden
>bøde.

Hej Anders.

Jeg har også en Area 51, som dog "kun" har kørt 18.000 km. Den har
fået en uoriginal udstødning på, da den originale for et halvt år
siden fik et hul.

Jeg tænkte på, hvilken udstødning du kører med? Kører du med en
original? Den, jeg pt. har på, er en Sito udstødning, og den kører
elendigt på den, så jeg spekulerer på at købe enten en original, eller
en uoriginal af GOD kvalitet.

De venligste hilsener

Allan Hermansen

PS: Har forsøgt at sende ovenstående som mail, men det lykkedes ikke.
Derfor prøver jeg herigennem.

--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15883547

Fra : RpR

Dato : 04-04-04 17:32

> [...]
> original? Den, jeg pt. har på, er en Sito udstødning, og den kører
> elendigt på den, så jeg spekulerer på at købe enten en original, eller

Area'en vil køre fint med en Tecnigas Next der fås billigt hos f.eks. T.
Hansen. Fjern spærringerne i potten og så løber Area'en ~90km/t efter
speedometeret.

Fra : Anders Jensen

Dato : 04-04-04 23:07

Kører med en Gianelli NRX. Virker fint men ruster GROTESK hurtigt.

MVH Anders

Fra : HpeA

Dato : 05-04-04 13:39

Hejsa´
"Anders Jensen" <lillekatjensenhund@grisemail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Kører med en Gianelli NRX. Virker fint men ruster GROTESK hurtigt.
>
> MVH Anders

Ny udstødning skal lige pensles med en god klæbrig kædeolie, også pustest
over med WD 40 en gang om ugen. Det hjælper for min udstødning har holdt
over 17K km og er endnu ikke _så_ grim

MvH

Fra : Anders Jensen

Dato : 06-04-04 09:51

> [...]
> over med WD 40 en gang om ugen. Det hjælper for min udstødning har holdt

Det manglede jeg lige. Undrer mig at de ikke lakerer udstødninger fra
fabrikken. Min originale var lakeret sort og det holdt overraskende godt (
30000 Km ) den ny har 'kørt' 3500 Km og ligner en rusten bunker. Og det var
ikke fordi den var specielt billig. Men smart ser det jo ud når den er ny
med svejsninger og jeg skal komme efter dig.

MVH Anders

Fra : HpeA

Dato : 06-04-04 17:55

"Anders Jensen" skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke fordi den var specielt billig. Men smart ser det jo ud når den er ny
> med svejsninger og jeg skal komme efter dig.

Jeg brugte kædeolie til en kædesav, det var ikke lige til at se, og det
hænger på udstødning i go lang tid. Men at pensle den over hver uge blev sq
lidt...... så på med WD40 når man lige var forbi garagen.
Ovnsværte giver osse en flot sort udstødning i laaaaaaangtid, men det ville
være et guldkorn med klarlak på en rustfast flot tigget op udstødning. Vover
snart at sandblæse min og så lige en gang maling .

MvH

HP

Fra : Hans

Dato : 04-04-04 20:33

On Sat, 3 Apr 2004 18:58:53 +0200, "Anders Jensen"
<lillekatjensenhund@grisemail.tele.dk> wrote:

>Det bliver svært at konfiskere noget på en 45'er der kun har fået fjerne
>ringen i variatoren.

Næ, hvorfor det? Man tager hele variatoren, da det er den der er
konstruktiv ændret.

Hans

Fra : Hans

Dato : 04-04-04 20:32

On Fri, 2 Apr 2004 14:27:06 +0200, "RpR" <rpr@mopedgallery.dk> wrote:

>1. Betjenten er alm. bybetjent og kender ikke lovene om EU-45 godt nok. Så
>han vil enten forlange at du afleverer dine "ulovlige" dele på stedet, eller
>at den blir slæbt til syn. Begge dele kan du nægte at gå med til.

Det er rigtigt. Tvangsarbejde er som bekendt afskaffet i Danmark. Du
kan i princippet nægte hvad som helst, men som bl.a. Hekto har nævnt,
så er der penge i at få ordnet paragrafferne på stedet, så man undgår
en regning fra f.eks. Falck for transport til synshallen.
Hvis du ikke går med til at lade køretøjet undersøge, så vil
knallerten blive beslaglagt (og undersøgt), og beslaglæggelsen vil
blive forelagt retten. Det er dog kun en formssag, idet ......

§ 77. Politiet kan standse et køretøj og lade det undersøge for fejl
og mangler samt kontrollere, at føreren opfylder betingelserne for
lovligt at kunne føre køretøjet. Opfylder køretøjet ikke
bestemmelserne i loven eller de bestemmelser, der er udfærdiget i
medfør af loven, kan det indkaldes til senere kontrol. Såfremt
køretøjet er til fare for færdselssikkerheden, kan dets nummerplader
inddrages.

Som det ses er der hjemmel i færdselsloven til at lade et køretøj
undersøge for fejl og mangler. Frivilligt eller ej.
Der er desuden hjemmel til efterfølgende at indkalde køretøjet til
syn, eller hvis det er til fare, at inddrage nummerpladerne.

> [...]
>45km/t. Kører du over 70% for stærkt (76,5km/t), så ryger kørekortet og du

Kørekortet bliver frakendt betinget fra 77 km/t (oprundet - man
opererer ikke med decimaler). 2 gange betinget = ubetinget
frakendelse.

>Ergo, alt under 70% er til at betale sig fra.
>Du får lov at trække scooteren hjem, og vil indenfor en måneds tid få en
>indkaldelse til syn fra Statens Bil Inspektion.

Måske, men der er også chance for at knallerten i stedet bliver
adskilt (på stedet, eller efter at være bragt til bilinspektionen), og
de ulovlige stumper konfiskeret.

>Til synet ser de ikke kun på hvorvidt knallerten er lovlig, men også om lys,
>bremser, bagskærm osv osv er iorden. Samme regler som for MC gælder her.

Korrekt.

> Den
>vil blive målt via stopur over en lige strækning, både den ene og den anden
>vej og så tar de gennemsnitsfarten.

Det afhænger af hvorvidt der er anmodet om en hastighedsmåling. P.t.
er der ikke noget at bruge denne måling til rent juridisk, idet man
mig bekendt endnu ikke sigter for overtrædelse af "den konstruktivt
bestemte hastighed", men udelukkende for konstruktive ændringer. Når
der kommer en retsgyldig hastighedsmåler til knallertkontrol vil det
nok blive anderledes.

Hans

Fra : RpR

Dato : 04-04-04 22:55

> Måske, men der er også chance for at knallerten i stedet bliver
> adskilt (på stedet, eller efter at være bragt til bilinspektionen), og
> de ulovlige stumper konfiskeret.

SBI _RØRER_ ikke EU 45km/t knallerter eller scootere.

> [...]
> bestemte hastighed", men udelukkende for konstruktive ændringer. Når
> der kommer en retsgyldig hastighedsmåler til knallertkontrol vil det

Den blir målt hvis køretøjet formodes at køre stærkere end hvad
typegodkendelsen siger. De har en typegodkendelsesseddel på 2 sider at gå ud
fra, hvori dens max. tilladte hastighed også er oplyst.

For lige at summere det hele lidt op:
Èn ting er hvad du kan finde i diverse lovsamliger, en helt anden ting er
hvad der sker i praksis.

Fra : Brian A.

Dato : 05-04-04 11:48

"RpR" <rpr@mopedgallery.dk> skrev i en meddelelse
> For lige at summere det hele lidt op:
> Èn ting er hvad du kan finde i diverse lovsamliger, en helt anden ting er
> hvad der sker i praksis.

Hvis det er til "min" fordel at tingene sker efter lovgivningen og ikke det
der sker i praksis - ja så kan man vel kræve det udført rigtigt, altså efter
lovgivningen.

Fra : Hans

Dato : 05-04-04 21:02

On Sun, 4 Apr 2004 23:54:35 +0200, "RpR" <rpr@mopedgallery.dk> wrote:

>SBI _RØRER_ ikke EU 45km/t knallerter eller scootere.

Jeg er udmærket klar over at der er dele af landet hvor SBI på grund
af manglende ressourcer har denne praksis, hvor det forøvrigt ikke kun
er 45'er, men også 30'er de ikke adskiller, men emnet her var svjh. om
der var en "lov" der pålagde dem udelukkende at indkalde dem til syn.
For at opfriske hukommelsen har jeg lige snippet nedenstående fra
tidligere indlæg i tråden:
-----------------------------------
> [...]
> delene..

Hvilket de overhovedet ikke må. EU 45'erne skal ved lov indkaldes til
Med fare for at gentage mig selv, så KAN man behandle 30 og 45 ens
m.h.t. adskillelse og konfiskation, fordi de iflg. færdselslovens
definitioner er ENS.

>Den blir målt hvis køretøjet formodes at køre stærkere end hvad
>typegodkendelsen siger. De har en typegodkendelsesseddel på 2 sider at gå ud
>fra, hvori dens max. tilladte hastighed også er oplyst.

Ja, ikke alle uregistrerede knallerter må køre 30 km/t, idet der er
enkelte med f.eks. 25 km/t. Men alle 45 knallerter må køre 45 km/t.

Typegodkendelsen, hvoraf der p.t. findes 4 typer:

Anmeldt EF-typegodkendelse
Standard typegodkendelse
TUM-godkendelse
samt den sjældne og midlertidige Godkendelseserklæring

beskriver ganske rigtigt over 2 sider bla. mål, vægt, stelnr., mm. og
ikke at forglemme komponentmærkningen. Det er den der interessandt i
forbindelse med konstruktive ændringer.

>For lige at summere det hele lidt op:
>Èn ting er hvad du kan finde i diverse lovsamliger, en helt anden ting er
>hvad der sker i praksis.

Men en lov der påbyder at indkalde 45 til syn i stedet for at skille
dem ad, bummelum?

For lige at summere det hele lidt op:
Lovene står selvfølgelig over diverse administrative ordninger, hvor
var vi ellers henne?

Hans

Fra : Hekto

Dato : 05-04-04 22:21

In article <h8d370ppqvmi476dstvihisknsu10058ba@4ax.com>, nej@nej.dk
says...
> Anmeldt EF-typegodkendelse
> Standard typegodkendelse
> TUM-godkendelse
> samt den sjældne og midlertidige Godkendelseserklæring

Nu vi lige er igang med at reppetere:

EU-typegodkendelsen angiver en 45'er som 'et samlet hele' d.v.s. at
alle delene den er samlet af er godkendt til en samlet klump =
knallert.
Når så man udskifter reservedelsnr. 4711 med en uoriginal del nr. 1812,
der f.eks. er ABE-godkendt i tyskland. Hva' så?
Efter min mening må man ikke; men nogle forhandlere reklamerer med at
det er lovligt, da også den nye uoriginale del er droslet.
--

www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto

Fra : RpR

Dato : 06-04-04 18:52

> Efter min mening må man ikke; men nogle forhandlere reklamerer med at
> det er lovligt, da også den nye uoriginale del er droslet.

De dele har også TUM mærkning der passer til den angivede model.