Brugt (sta-)bil, max. kr. 100.000?
Fra : Davidsen

Dato : 01-04-04 15:36

Det ser ud til at mine HDi-drømme må udsættes et par år. Derfor leder jeg nu
efter en ny brugt bil til max. 100.000, som kan tjene mig godt og stabilt i
3-5 år. Det må gerne være en kedelig 'morfar-bil', men det skal også være
udholdeligt at køre en tur til Nordkap, og man skal kunne overhale på
motorvejen uden at planlægge det en uge i forvejen

Ellers er kravene, i prioriteret rækkefølge:
1. Driftsikkerhed, dvs. et minimum af rep. og vedligehold, og til rimelige
priser.
2. En vis gensalgsværdi efter 3-5 år og 50.000 km. Dvs. nyere årgang og
rimeligt km.-tal.
3. Komfort, fx. aircon/klima.

Jeg har selvf. kigget på BilZonen osv. så jeg er blå i hovedet, men det er
jo en jungle.

Kan følgende eksempler anbefales, eller afvises med det samme:

Citroen Xantia 1,8i 16V, årg. 99, km. 162.000, kr. 89.900,-
Ford Escort 1,6 CLX, årg. 99, km. 78.000, kr. 99.900,-
Mitsubishi Carisma 1,6, årg. 00, km. 79.000, kr. 99.900,-
Mitsubishi Carisma 1,8 LX EXE GDI, årg. 99, km. 142.000, kr. 99.700,-
Nissan Primera 1,6i GX, årg. 99, km. 101.000, kr. 99.900,-

Eller skal jeg bare købe en Polo i god stand (og uden a/c) og så affinde mig
med den?

Hvad ville I købe?
Andre gode forslag modtages med tak.

Mvh
Davidsen
(Citroën ZX 1.9 Diesel, 326.000 km.)
(men forhåbentlig ikke længe)

Fra : Niels Frederiksen

Dato : 01-04-04 16:28

"Davidsen" <davidsen@FJERNDETTEtdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad ville I købe?
> Andre gode forslag modtages med tak.

Hvad med en Skoda Octavia?

Mvh Niels

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 01-04-04 21:42

> Ellers er kravene, i prioriteret rækkefølge:
> 1. Driftsikkerhed, dvs. et minimum af rep. og vedligehold, og til rimelige
> priser.

De mest driftsikre biler til den pris er ifølge ADAC er Toyota Carina og
Corolla.

> 2. En vis gensalgsværdi efter 3-5 år og 50.000 km. Dvs. nyere årgang og
> rimeligt km.-tal.

Det ser ud til at toyota´erne holder prisen rimeligt godt.
Jeg har selv købt en Carina E 1.8 st. car fra 1996 med 214.000km på uret til
68.000kr
Kilometer på en Toyotamotor er ikke noget jeg er bange form hvis bare den er
passet med olie og filter.

> 3. Komfort, fx. aircon/klima.
Tja....de fleste biler fra sidst i 90´erne kan jo findes både med og uden.

> [...]
> Mitsubishi Carisma 1,8 LX EXE GDI, årg. 99, km. 142.000, kr. 99.700,-
> Nissan Primera 1,6i GX, årg. 99, km. 101.000, kr. 99.900,-

Specielt Mirsubishi kan blive meget dyr i reservedele.

Med venlig hilsen Ole Frederiksen

Fra : Davidsen

Dato : 01-04-04 21:55

"Ole Frederiksen" <baltzer@mail-online.dk> skrev i en meddelelse

(SNIP: En masse gode råd)

Jep, jeg er også lun på den legendariske Carina E. Så vidt jeg kan se lader
det sig gøre at finde en fin én med a/c og fornuftige km, til lige over de
100.000. Og så er det den eneste bil jeg aldrig har hørt noget negativt om
(andet end at den er kedelig).

Tak for rådene
Davidsen

Fra : Carsten Mogensen

Dato : 04-04-04 08:14

> Specielt Mirsubishi kan blive meget dyr i reservedele.
>
> Med venlig hilsen Ole Frederiksen

Citroen og Nissan er bestemt ikke billigere.

MVH
Carsten

Fra : phk

Dato : 01-04-04 20:07

> [...]
nu
> efter en ny brugt bil til max. 100.000, som kan tjene mig godt og stabilt

Hvis der ikke er noget i vejen med den ville jeg da køre lidt i den og så
planlægge overhalingerne frem for at melde sig ved fjenden (benzinbil .....
addrr ;))

--
Per, Esbjerg

Fra : Davidsen

Dato : 01-04-04 21:49

> Hvis der ikke er noget i vejen med den ville jeg da køre lidt i den og så
> planlægge overhalingerne frem for at melde sig ved fjenden (benzinbil
> [...]
Enig, men skal der købes diesel så skal der ogå købes HDi, og det er
finanserne desværre ikke til lige nu.

...og ZX'en skal synes nu til sommer (oh, ve - oh, ve - oh W)

Mvh
Davidsen

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-04 22:31

> [...]
> udholdeligt at køre en tur til Nordkap, og man skal kunne overhale på
> motorvejen uden at planlægge det en uge i forvejen

Det findes kun EN bil til morfar kørsel og det er en mondeo 1.8. Så du bør
straks tage ud og købe en sådan.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Kim Eichen

Dato : 04-04-04 01:59

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> nu
>
> Det findes kun EN bil til morfar kørsel og det er en mondeo 1.8. Så du bør
> straks tage ud og købe en sådan.

Enig og derfor er min Mondeo 1,8 stationcar til salg (Er en Mondeo 2,5
V6 også en bil til morfarkørsel eller hentydes der kun til motoren?)

Mvh Kim

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-04 08:02

> Enig og derfor er min Mondeo 1,8 stationcar til salg (Er en Mondeo 2,5
> V6 også en bil til morfarkørsel eller hentydes der kun til motoren?)

Narj 2.5'eren er noget mere frisk i det. Og for nogle tusinde kr ekstra kan
man selv tune den til 200 HK med originale dele fra Ford.

Fra : Kim Eichen

Dato : 04-04-04 13:22

> bør

> Narj 2.5'eren er noget mere frisk i det. Og for nogle tusinde kr ekstra
kan
> man selv tune den til 200 HK med originale dele fra Ford.

Det vil jeg da gerne høre lidt mere om
Hvordan med holdbarheden og benzinøkonomien efterfølgende?

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 04-04-04 15:35

On Sun, 4 Apr 2004 14:22:18 +0200, "Kim Eichen"
<eichen@worldonline.dk> wrote:

>Hvordan med holdbarheden og benzinøkonomien efterfølgende?

Glem alt om tuning, hvis du straks spørger om brændstoføkonomi.
Den bliver selvfølgelig ringe i en 2.5 V6 u/turbo, der tunes. Tuningen
betyder, at motoren skal ha' flere omdrejninger, før der sker noget
alvorligt. Omdrejninger betyder benzin - især i en V6, men det ved du
sikkert allerede, hvis du ser på dit instrument...
(der er vel chckpanel i bilen?)

Min svoger tunede sin Audi 100 5E - det skulle han aldrig ha' gjort.
Dels fik den først kræfterne sidst i omdrejningsfeltet, og dels blev
brændstoføkonomien fuldkommen umulig.
(tankes hele tiden ifm. kørsel m/hestetrailer)

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-04 18:37

> kan
>
> Det vil jeg da gerne høre lidt mere om
> Hvordan med holdbarheden og benzinøkonomien efterfølgende?

Holbarheden vil jeg tro ikke fejler noget da der reelt er tale om at man
laver sin 2.5 om til ST200 motor. Ford har heller ikke lavet andre ændringer
i ST200 i forhold til alm 2.5, end dem jeg omtaler.
Den største ændring er et nyt indsugningshus/bundstykke.
Benzinøkonomien er den samme som for en ST200
Indgrebet er omtalt mange steder på nettet.

--
Tom

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 04-04-04 13:26

Hej!

Tom wrote:

> Narj 2.5'eren er noget mere frisk i det. Og for nogle tusinde kr ekstra kan
> man selv tune den til 200 HK med originale dele fra Ford.

Kan man gøre noget tilsvarende ved Zetec 1.6i'eren?

--
Mvh, Kim Voss Schrader