Overhaling forbudt i regnvejr.
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 01-04-04 15:27

Der er i Belgien indført forbud imod at lastbiler/vogntog overhaler på
motorveje og motorvejslignende trafikårer i regnvejr.

Min kilde oplyser ikke hvorfor, men det må vel være p.gr.a.
vandtågerne?

Det bliver spændende at se, hvordan de vil løse problemet med
modkørende færdsel på en alm. landevej!

Nå, men det kan jo altid bruges af kloge privatbilister til
chikanekørsel, som overhalingsforbudet for lastbiler allerede nu
bliver det, på de strækninger hvor det er indført i DK.

Jeg vil i den forbindelse gerne gøre opmærksom på, at der ikke er
nogen grund til at chikanere lastbilerne lørdag og søndag, og i
tidsrummet mellem kl. 18:00 og 06:00.

Der gælder det nemlig ikke.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-04 16:04

> Nå, men det kan jo altid bruges af kloge privatbilister til
> chikanekørsel, som overhalingsforbudet for lastbiler allerede nu
> bliver det, på de strækninger hvor det er indført i DK.

Hvilken form for chikane er der tale om?
Kører de ind foran og bremser dig ned til 60 :)

/Claus

Fra : phk

Dato : 01-04-04 19:44

> Hvilken form for chikane er der tale om?
> Kører de ind foran og bremser dig ned til 60 :)

Nok nærmere ned på 82 ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-04 16:40

On Thu, 01 Apr 2004 16:26:58 +0200, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

> Der er i Belgien indført forbud imod at lastbiler/vogntog overhaler på
> motorveje og motorvejslignende trafikårer i regnvejr.

Gad vide om de i dag, den 1. april, har det samme dejlige solskinsvejr
som os her i DK ?

--
mvh Lars J.H

Fra : anders majland

Dato : 02-04-04 13:20

> Jeg vil i den forbindelse gerne gøre opmærksom på, at der ikke er
> nogen grund til at chikanere lastbilerne lørdag og søndag, og i
> tidsrummet mellem kl. 18:00 og 06:00.

Chikanekørsel bør meldes til politiet - de har jo lovet at de vil tage
det seriøst. Enhver erhvervschauffør har vel en mobil ved hånden ...

Men hils også lige din kolleger og bed dem om at bruge spejlene inden de
trækker ud til overhalinger... Jeg kørte i aftes/nat på tværs af landet
på mc og var 2 gang ude for lastbiler der trak ud lige for snuden af mig
.... (Min hastighed var ikke speciel høj - den ville være lovlig om
mindre end en måned) Den ene brugte 4km på sin overhaling ... På det
tidspunkt var der mest lastbiltrafik og der var da mange gange jeg måtte
vente på at lastbilerne blev færdige med deres overhalinger - Jeg har
heller ikke noget problem med at lette på gassen, men er lidt småtræt af
dem der ikke orienterer sig så ankeret skal kastes...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 02-04-04 15:24

On Fri, 2 Apr 2004 14:19:34 +0200, "anders majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

>Chikanekørsel bør meldes til politiet - de har jo lovet at de vil tage
>det seriøst. Enhver erhvervschauffør har vel en mobil ved hånden ...

>--

Det gider jeg simpelthen ikke. Så kan man jo ikke lave andet. Dertil
er der for mange alternative begavelser derude.

> [...]

>heller ikke noget problem med at lette på gassen, men er lidt småtræt af
>dem der ikke orienterer sig så ankeret skal kastes...

Det er ikke min intention at sidde her og forsvare alle de
lastbilchauffører der kører på vejene - danske som udenlandske.

Jeg er sikker på at de udgør et bredt udsnit af samtlige bilister.
D.v.s. lige fra os herinde der er ufejlbarlige og til de udsøgte
tumber vi elsker at brokke os over.

Jeg er helt klar over at orientering bagud før vognbaneskift er
vigtigt, og at de bløde trafikanter er særligt udsatte.

Det undrer mig iøvrigt at du er udsat for det så ofte. Hvis det var
mig der så et enligt lys bagude, ville jeg straks tænke: Der har vi jo
Lauritz, og så må man jo prøve at reducere omkostningerne.

Var du på vej hjem fra Dyrehavsbakken?

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Martin Vollert

Dato : 02-04-04 16:42

"> Jeg er sikker på at de udgør et bredt udsnit af samtlige bilister.
> D.v.s. lige fra os herinde der er ufejlbarlige og til de udsøgte
> tumber vi elsker at brokke os over.

Lige det der afsnit er jeg helt vild med
--
Hilsen Martin.

Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : Verner Johnsen

Dato : 02-04-04 21:18

On Fri, 2 Apr 2004 17:41:45 +0200, "Martin Vollert" <sæt mit fornavn
foran.@plakaten.dk> wrote:

>"> Jeg er sikker på at de udgør et bredt udsnit af samtlige bilister.
>
>Lige det der afsnit er jeg helt vild med

Ja, den er go'

Bare en skam, at der er for lang til afdelingen for "one-linere".
Eller ?

--
Venlig hilsen Verner
1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)

Fra : anders majland

Dato : 05-04-04 10:38

> Det undrer mig iøvrigt at du er udsat for det så ofte.

Jeg kører en del kilometre på mc - og har kørt hele vinteren igennem
hvor "mange" ikke forventer at man er på vejende og måsker dewrofr
gætter på at de 300kg der kommer med fjernlyset tændt nok er en puch
maxi med 30km/t ....

> Var du på vej hjem fra Dyrehavsbakken?

Jeg var nu ikke helt ude på bakken, men var da inde og kigge på
motorcykler . Også derfor jeg ikke nåede færgen hjem og måtte tage
omvejen over fyn. Jeg ved godt at fyn har andet at byde på men for mig
er den mest en kedelig motorvej og en omvej på godt 120km ...

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 05-04-04 20:02

On Mon, 5 Apr 2004 11:37:40 +0200, "anders majland"

> [...]
>hvor "mange" ikke forventer at man er på vejende og måsker dewrofr
>gætter på at de 300kg der kommer med fjernlyset tændt nok er en puch

Uha. Nu hænger du ude i dyndet.

Fjernlyset tændt? Ved du ikke at i denne gruppe er der stort set ingen
der har lært sig mørkekørsel, og hvad deraf følger.

Gør mig en tjeneste og bliv ved med at bruge fjernlyset. Jeg vil
nemlig gerne vide hvem jeg omgås på vejene.

Rutinetimer er en god ting.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-04-04 20:10

On Mon, 05 Apr 2004 21:02:03 +0200, Folmer Rasmussen
> [...]

>Gør mig en tjeneste og bliv ved med at bruge fjernlyset. Jeg vil
>nemlig gerne vide hvem jeg omgås på vejene.

Jow, jow - men ligger han i rumpetten på een, må han nu godt reducere
lysmængden lidt. Kan IMO fint sammenlignes med de fjolser, der ikke
tror, man behøver at blænde ned, når man kører med tågeBAGlygterne
tændt...

/Mogens

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 05-04-04 20:32

On Mon, 05 Apr 2004 21:10:26 +0200, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

> [...]
>lysmængden lidt. Kan IMO fint sammenlignes med de fjolser, der ikke
>tror, man behøver at blænde ned, når man kører med tågeBAGlygterne

Du har både forstået og ikke forstået mit indlæg.

Hvis det kommer et single-light bagfra kunne det jo være Lauritz, men
hvis det er med langt lys er det ikke sandsynligt at det er omtalte
embedsmand - hvis du forstår?

A´propos tågelygter.

Jeg har nu gentagne gange grebet det tyske politi i at anvende
tågeFORlygter i aldeles stjerneklart vejr midt om natten.

Gælder der andre regler i D, eller er de bare "græsk-katolske"?

Venlig hilsen
Folmer

Fra : anders majland

Dato : 05-04-04 20:33

> Hvis det kommer et single-light bagfra kunne det jo være Lauritz, men
> hvis det er med langt lys er det ikke sandsynligt at det er omtalte
> embedsmand - hvis du forstår?

ok - jeg kører med gult lys så du kan bare slappe af hvis du får øje på
mig

Fra : anders majland

Dato : 05-04-04 20:28

> Uha. Nu hænger du ude i dyndet.

Kan godt se at den kan misforståes... I dagslys kører jeg ofte med
fjernlyset tændt da det øger synligheden lidt uden at blænde nogen -
specielt hvis jeg har solen i ryggen. Om natten vil jeg selv påstå at
jeg bruger det med omtanke . På motorvej (det var det vi var igang
med) afhænger min brug bla. af vejens forløb og jeg blænder selv. ned
når jeg indhenter andre....

I bil er jeg ikke i tvivl om at jeg har et kraftigt fjernlys da det sker
at modkørende beder mig blænde ned selvom de er næsten en km væk. På
motorcyklen er det en enkelt H4 og den generer ikke ret mange/meget. På
en lige motorvej har jeg ikke været ude for at nogen har bedt mig blænde
ned for nefalygten ....

> Gør mig en tjeneste og bliv ved med at bruge fjernlyset. Jeg vil
> nemlig gerne vide hvem jeg omgås på vejene.

Ved ikke lige hvor meget ironi der er i ovenstående ? Men mig kan du nok
genkende på den godt læssede tenere med gul forlygtepære
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=404

> Rutinetimer er en god ting.

Både ja og nej. Hvis det bare går lige ud i jævn fart uden meget trafik
er det svært at bevare den skarphed der skal til når det gælder. Men i
torsdags "hjalp" blæsten da på at det ikke blev monotomt .... Jeg har
hverken radio eller kaffe på kanden mens jeg kører mc ... Så jeg syntes
turen hjem over fyn var noget længere end den plejer at være i bil.
Derimod finder jeg turen med molslinien kortere på mc end i bil da jeg
ikke så nemt ende med at blive hængede i bunden af et færgetræk (som
motorcyklist kommen man næsten først af på ebeltoft->odden) På færgen
kan jeg jo så også få indhentet koffeinindtaget fra kaffen