Opel Vectra 1996-1997
Fra : CNS

Dato : 01-04-04 13:50

Hej,

Jeg står og skal til at anskaffe mig bil indenfor de kommende måneder, og
har i den forbindelse et godt øje til Opel Vectra'er fra 96-97 - hvor lang
tid kan man forvente at sådan en bil kan køre - rent km-mæssigt? Det kommer
vel selvfølgelig også lidt an på hvordan de km den har kørt, er blevet kørt
;) - men jeg forestiller mig at købe en model der har kørt omkr.
110-130.000 - de kan fås til omkr. 70-80.000.

Desuden vil jeg gerne høre fra folk, der kender til disse modeller - er der
noget jeg skal være opmærksom på når jeg skal ud og se på en?

Endelig vil jeg gerne vide lidt om motortype - jeg vil gerne have en motor,
der "passer" til bilen - altså ikke for lille, og ikke for stor, da
benzinøkonomi også spiller en rolle i forbindelse med købet. Jeg forestiller
mig at købe enten en 1.6 16v (100hk) eller en 1.8 16v (115hk)- sidstnævnte
burde vel være en god motor til bilen - men hvad med 1.6'eren - er den for
sløv til at trække bilen? Jeg vil ikke have en 2.0'er.

Jeg vil selvfølgelig selv prøvekøre bilen inden køb, men hvis nu 1.6'eren er
ligeså sløv som Astra 1.4i fra omtrent samme periode, går jeg langt, langt
udenom den!

Christian

(Ved henvendelse pr. e-mail, erstat DASH med bindestreg.)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-04-04 13:57

"CNS" <cns@osterboDASHnet.dk> wrote in message
> Hej,
>
> Desuden vil jeg gerne høre fra folk, der kender til disse modeller - er
der
> noget jeg skal være opmærksom på når jeg skal ud og se på en?

Rust.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Torben \(Tilst\)

Dato : 01-04-04 14:14

> "CNS" <cns@osterboDASHnet.dk> wrote in message

> der
>
> Rust.

Og ikke at forglemme RUST

--
Mvh.
Torben Fejr

Fra : Torben \(Tilst\)

Dato : 01-04-04 14:20

"Torben (Tilst)" <t_fejr@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse

> Og ikke at forglemme RUST

Ikke så galt hvis den er holdt med rustbeskyttelse
Men se efter stenslag, de bliver hurtig til grimme pletter.

Oliespild fra motor (topdækselpakning og toppakning)
Knækkede forfjedre
køler utæt
Udstødning (forrør kat) utæt ved flexsamling
generator
batteri

Ovenstående erfaring fra 1. års ejerskab ;-(
Er lige gået igennem syn kr. 5000,-
--
Mvh.
Torben Fejr

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-04-04 19:29

CNS wrote:
> [...]
>
> Desuden vil jeg gerne høre fra folk, der kender til disse modeller -
> er der noget jeg skal være opmærksom på når jeg skal ud og se på en?

Min nabo har en 1,6 16V fra 1998.
Han købte den da den var ca. et år gammel.
Han har allerede været en hel del igang med "plettepenslen" efter at have
fjernet rust på bilen, og det er ret mange steder den er angrebet. Døre,
skærmkanter, paneler, for + bagklap osv.
Sidste sommer fik han endvidere skiftet tanken (var rustet op) samt en hel
del andre (primært sliddele) under sin ferie i Polen.

Så mit råd er at se efter RUST, RUST og atter RUST.

PS. Min nabo har også været så uheldig at tandremmen knækkede (selvom den
var langt fra skiftemoden), hvilket kostede lidt bøjede ventiler

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : CNS

Dato : 01-04-04 19:51

> Min nabo har en 1,6 16V fra 1998.

- og det er en stor nok motor til en Vectra?

> [...]
> del andre (primært sliddele) under sin ferie i Polen.
>
> Så mit råd er at se efter RUST, RUST og atter RUST.

OK - jeg kan forstå på det hele at rust vist er et problem på denne model -
eller er det bare en generel advarsel mod biler, der er over X antal år
gamle?

/Christian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-04-04 20:28

On Thu, 01 Apr 2004 20:50:46 +0200, CNS wrote:

> - og det er en stor nok motor til en Vectra?

Nej.... nej og nej Det er det mest bovlamme du kan komme i nærheden
af

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 01-04-04 23:03

Nej.... nej og nej Det er det mest bovlamme du kan komme i nærheden
> af

Det er en kadett 85 1,3 Sedan 5 dørs med 4 personer, og 750 kg trailer
læsset ;)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-04-04 07:34

On Fri, 02 Apr 2004 00:03:25 +0200, Martin / Fårevejle wrote:

> Det er en kadett 85 1,3 Sedan 5 dørs med 4 personer, og 750 kg trailer
> læsset ;)

LOL, ja det kan du bilde mig ind

En Ford Fiesta 1,0 '79 med 4 personer er heller ikke det mest kvikke...

Fra : Karsten Andersen

Dato : 06-04-04 03:36

Fri, 02 Apr 2004 08:34:12 +0200, skrev Martin Johansen [6000], på 15
linier, i <pan.2004.04.02.06.34.12.464424@website.invalid>, :

>LOL, ja det kan du bilde mig ind
>
>En Ford Fiesta 1,0 '79 med 4 personer er heller ikke det mest kvikke...
Simka 1100 med 4 personer og en fyldt 750 kg trailer.
bakker kan kun klares i 1 og 2 gear.

Har prøvet
Men da den fik en 1600 ccm med 2 doblete kaburatore på var der ingen
problem

Karsten
Horsens

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-04-04 19:54

CNS wrote:

> - og det er en stor nok motor til en Vectra?

Tjae det har han nu ikke klaget over, men han er heller ikke racer typen

> OK - jeg kan forstå på det hele at rust vist er et problem på denne
> model - eller er det bare en generel advarsel mod biler, der er over
> X antal år gamle?

Nix, det er et STORT problem på netop den model, har dog hørt at de senere
årgange var væsentligt bedre rustbeskyttet ab fabrik(ifølge Jan W).

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 01-04-04 20:38

On Thu, 1 Apr 2004 20:54:28 +0200, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote:

>Tjae det har han nu ikke klaget over, men han er heller ikke racer typen

Ligemeget - dén motor ér for lille

>Nix, det er et STORT problem på netop den model, har dog hørt at de senere
>årgange var væsentligt bedre rustbeskyttet ab fabrik(ifølge Jan W).

En moderne Opel er galvaniseret!

/Mogens

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-04-04 20:50

Mogens Knudsen wrote:

> Ligemeget - dén motor ér for lille

Det afhænger jo så en hel del af hvad man forventer af bilen eller hvad man
skal bruge den til.
Jeg selv kører jo rundt i en 75 HK Sierra (ja den er VILD), og det har jeg
det sådan set helt fint med.
Men jeg kører jo heller ikke ret meget mere

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 01-04-04 20:52

On Thu, 1 Apr 2004 21:50:06 +0200, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote:

>Det afhænger jo så en hel del af hvad man forventer af bilen eller hvad man
>skal bruge den til.

Når man køber brugt-bil, er mér-prisen for den større motor minimal.
Fornøjelsen maximal, alt andet lige

/Mogens

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-04-04 20:56

Mogens Knudsen wrote:

> Når man køber brugt-bil, er mér-prisen for den større motor minimal.
> Fornøjelsen maximal, alt andet lige

Jo jo, naturligvis, men nu spurgte han jo netop til 1,6'eren, og til mit
kørselsbehov ville den være alt rigeligt

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : CNS

Dato : 01-04-04 20:42

> Tjae det har han nu ikke klaget over, men han er heller ikke racer typen

Heller ikke her, men den må gerne kunne rykke sig - jeg skal køre en del
længere ture på motorvej, så den skal også være komfortabel at køre i, når
den rammer 130 ...

> Nix, det er et STORT problem på netop den model, har dog hørt at de senere
> årgange var væsentligt bedre rustbeskyttet ab fabrik(ifølge Jan W).

hmm.. ok ... men nu er mit budget rimelig begrænset, så 75k er nok max.. er
der andre i denne prisklasse - eller gerne derunder - der kan gøre mig
tilfreds? ;) Det må gerne være en lidt større bil, og skal helst ikke have
kørt over 130.000 ....

/Christian