Opstart af netcafé
Fra : t3ch

Dato : 01-04-04 02:39

Jeg går med planer om at starte en netcafé.
Har regnet lidt på priser af computerer, og vurderer at det optimale til
opstart, ville være at leje disse. På den måde slipper jeg for startudgifter
på fx. 150.000,-, og jeg har hele tiden det nyeste. Skal computerne skiftes
ud, er det endnu en regning på 150.000,- såfrem de ikke lejes.

Kravet til computerne, er ikke det er de nyeste, da budgettet ikke er til
det aller bedste fra starten.
Havde tænkt på ca. 2.4ghz, 256/512ddr, 40gb, FX5600/Radeon9600, 19".

Havde forestillet mig noget i retningen af 17-22 computere.
Til en pris af 100-200,-/mdr. Med en aftale hvor computerne kan skiftes ud,
når der bliver brug for det.

Er det muligt nogen steder at leje computere?

Det næste problem bliver licenser. Har tænkt mig at kører XP Home på
gamingcomputerne og Linux på serveren.
Hvor billigt kan jeg få 22 XP Home licenser for?
Har set: MS Windows XP Home Edition w/SP1a (Dansk) til 729,-
Det er godt nok OEM. Er det nok jeg blot køber 1 mus, hvis jeg skal bruge
22stk Wnidows? Er det muligt at køber blot licenser og have 1 cd til en
billigere pris? I så fald hvor?

Jeg skal også bruge et program til at styrer computerne. Det skal fungerer
nogenlunde således:

Alle computere er låst. Bruger betaler for eksempelvis 2 timer, jeg låser en
computer op. Brugeren har kun mulighed for at starte angivne
programmer/spil. Efter de 2 timer er gået, låser computeren igen.

Hvilke programmer findes der af disse, nogen erfaringer herom? prisleje?
Urls?

Hvem forhandler spil og andet software engros til en pris der kan betale sig
fremfor at finde den billigste på edbpriser?

Gode(billige) hardware engrosforhandlere - urls?

Cola automat - Kan man få stillet sådan en til rådighed fra CocaCola gratis?

Cigaretter - hvordan er reglerne herom mht. skat, etc. Hvor købes disse?

Foodprodukter og drikke - hvor er det billigst? Kan man få en aftale med
Tuborg/CocaCola, eller er Metro eller andet lige så billigt?

Beskyttet serverskab - Tænker på en stor metalboks der er boltet til gulvet,
hvem forhandler sådanne?

Det var en del spørgsmål, men da jeg er i opstartsfasen, skal jeg have de
væsentligste ting på plads, for at komme videre. Håber nogen vil være
behjælpelige :)

Fra : LAIKA Group I/S

Dato : 01-04-04 06:22

On Thu, 1 Apr 2004 03:39:29 +0200, "t3ch"
<t3chdk(R_E_M_O_V_E)@yahoo.dk> wrote:

>Jeg går med planer om at starte en netcafé.
..

Prøv at sende en e-mail til info@laika-group.dk
vi tilbyder totalløsninger til netcaféer, hvor vi bla. kan levere
hardware, software, spil, sodavand, slik og cigaretter, server,
opsætning, admin systemer (tilbyder 2 forskellige, der begge kan det
du eftersøger), spillekonsoller, samt meget mere.

Du har mulighed for at lease, leje eller købe maskinerne (leasing og
leje kræver kredit vurdering)

Kort sagt, vi kan levere alt hvad en netcafé står og skal bruge.

Men prøv at sende en mail til at starte med, så kan vi prøve at hjælpe
dig igang eller bare give dig nogle gode råd med på vejen.

Vi har også kontakt med ejendomsmæglere (salg/udlejning) som kan
hjælpe dig med at finde lokaler m.m.

Uforpligtende tilbud gives gratis.

Med venlig hilsen

Johnny Christensen

LAIKA Group I/S

Fra : Thom

Dato : 01-04-04 08:17

"t3ch" <t3chdk(R_E_M_O_V_E)@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
<SNIP>

Tænk dig rigtig - rigtig godt om, og regn det MEGET igennem. Jeg gik selv
med de tanker (for mange år siden), men det var simpelthen ikke muligt at få
det til at løbe rundt på papiret (husk løn til evtuelle medhjælpere, hvis du
en dag/aften/weekend skulle finde på at holde fri)

Regn på hvor mange mennesker der skal side og spille, før du for tjent en
anstændig løn hjem til dig selv. Husk på, at snart alle mennesker har adsl
der hjemme.

Den eneste måde jeg tror det kan løbe runde på, er hvis man selv sidder og
laver noget software- / webudvikling, mens man passer butikken. Eller
eventuelt kombinere det med en computerforretning. Ud over det, skal der
holdes en masse speciel arrangementer.

> Hvem forhandler spil og andet software engros til en pris der kan betale
sig
> fremfor at finde den billigste på edbpriser?

Jeg tror ikke man må "udleje" alm spil, tror det kræver en speciel licens
aftale?

<SNIP>

Mvh,
Thom

Fra : LAIKA Group I/S

Dato : 01-04-04 11:22

On Thu, 1 Apr 2004 09:17:23 +0200, "Thom" <nogen@microsoft.com> wrote:

> [...]
>laver noget software- / webudvikling, mens man passer butikken. Eller
>eventuelt kombinere det med en computerforretning. Ud over det, skal der

Det kører fint rundt for de fleste caféer, selv om folk har dsl
derhjemme, fordelen ved caféen er jo, at man her kan sidde sammen med
sine venner/klan og spille, det er ligeså meget stemningen folk kommer
for.
Derud over tjener caféen jo også på sodavand/slik og snacks, samt sælg
af spil m.v

>sig
>
>Jeg tror ikke man må "udleje" alm spil, tror det kræver en speciel licens
>aftale?

Det kræver kun "normal" licens. Har haft kontakt til
spil-producenterne ang. det spørgsmål engang og de svarede alle at der
ikke kræves speciel licens for at udleje spillene.

Johnny Christensen

LAIKA Group I/S

Fra : sn67

Dato : 01-04-04 11:15

t3ch wrote:
> [...]
> startudgifter på fx. 150.000,-, og jeg har hele tiden det nyeste.
> Skal computerne skiftes ud, er det endnu en regning på 150.000,-

<Klip>

Ligesom Thom vil jeg anbefale dig at tænke dig godt om før du kaster dig ud
i noget. Specielt mht. leje/leasingkontrakter.
Jeg ved ikke helt hvordan det forholder sig med "alm." lejekontrakter, men
en leasingkontrakt kan du IKKE komme ud af igen, før den periode er gået som
den er tegnet for - typisk ikke under 5 år.

Susanne Nielsen.

www.hjoernebutikken.dk

Fra : LAIKA Group I/S

Dato : 01-04-04 11:23

On Thu, 1 Apr 2004 12:14:52 +0200, "sn67" <sn67@ping.dk> wrote:

> [...]
>en leasingkontrakt kan du IKKE komme ud af igen, før den periode er gået som
>den er tegnet for - typisk ikke under 5 år.

Man kan normal sagtens opgradere til nye maskiner, såfremt disse også
leases, ihvertfald hos vores leasingpartner.

Johnny Christensen

LAIKA Group I/S

Fra : Thom/-\\s

Dato : 01-04-04 13:21

"LAIKA Group I/S" <laika-group@laika-group.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan normal sagtens opgradere til nye maskiner, såfremt disse også
> leases, ihvertfald hos vores leasingpartner.

Men hvor lang tid løber sådan en leasing kontrakt over? Snakker vi fem år,
så er maskinerne allerede skiftet mindst to gange, og restværdien på de gl.
leasing kontrakter er så taget med i den nye..?

--
MVH Thomas
http://www.jogt.com - live webcam

Fra : Johnt

Dato : 02-04-04 01:12

> [...]
som
> den er tegnet for - typisk ikke under 5 år.

På grund af mit job ser jeg mange forskellige leasingkontrakter hver uge.

Leasingkontrakter kan laves på meget forskellige løbetider. Men it-udstyr
bliver typisk leaset 2 eller 3 år. Men de fleste steder kan man selv
bestemme løbetiden, leasingydelsen bliver bare sat derefter (højere ved
kortere løbetid).

Hilsen

Johnt

Fra : t3ch

Dato : 02-04-04 01:26

> [...]
> bliver typisk leaset 2 eller 3 år. Men de fleste steder kan man selv
> bestemme løbetiden, leasingydelsen bliver bare sat derefter (højere ved

Er også hvad jeg har erfaret. Typisk er løbetiden fra 2-3 år. De 5 år er jeg
ikke stødt på nogen steder. Dell leaser som standart 2-3år.

Har kontaktet dem og Laika, for at få et tilbud der passer netop os.