Køb af brugt bil hos forhandler, hvordan m~
Fra : Michael Døj

Dato : 31-03-04 21:57

Hej til alle!

Jeg har netop købt en brugt bil hos en forhandler.

Der er tale om en Peugeot 406, TS4 fra 3/2001
med godt 60.000 på tælleren.

Forhandleren er ikke aut. Peugeotforhandler.

I forbindelse med købet udfører forhandleren
serviceeftersyn, hvor bl.a. tandrem skiftes.

Det er superfint!

Når jeg får bilen vil jeg dog fluks køre den til
en aut. Peugeot-forhandler, og få dem til at gennemgå
bilen.

Mit spørgsmål er nu, HVIS den aut. forhandler
finder noget, skal jeg så få en udtalelse fra dem,
og så henvende mig til sælger og kræve udbedring?

Der må vel være en blonde i forhold til hvad jeg
kan forlange, at sælgeren skal udbedre, eller hvad?

Ved sidstnævnte tænker jeg for eksempel på, hvis
den aut. forhandler siger, at bremseskiverne skal
skiftes indenfor.... f.eks. 2 mdr. Kan jeg så kræve
at sælgeren betaler det?

Hvad med andre, mindre åbenlyse fejl, som for
eksempel hjullejer, transformator, lambdasonde etc.

På forhånd tak for svar.

Med venlig hilsen / Best regards
Michael Døj, Esbjerg

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 01-04-04 07:53

Michael Døj wrote:
> Ved sidstnævnte tænker jeg for eksempel på, hvis
> den aut. forhandler siger, at bremseskiverne skal
> skiftes indenfor.... f.eks. 2 mdr. Kan jeg så kræve
> at sælgeren betaler det?

Du kan kræve at sælger udbedre mangler. Bilen har kørt 60.000 km. Hvis den
ikke har fået skiftet skiver, kan man kun forvente, at den snart skal og
dermed mener jeg ikke, at det er en mangel.

Hvorfor har du ikke fået bilen testet INDEN du købte den?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-04 12:47

Hej Morten

> Du kan kræve at sælger udbedre mangler. Bilen har kørt 60.000 km. Hvis den
> ikke har fået skiftet skiver, kan man kun forvente, at den snart skal og
> dermed mener jeg ikke, at det er en mangel.

Ok, nu var ekesmplet med bremserne hypotetisk, men jeg forstår budskabet.

> Hvorfor har du ikke fået bilen testet INDEN du købte den?

Det har jeg skam også. Havde en mekaniker med i forbindelse med købet.
Yderligere er der en 6 mdr. gammel FDM attest uden fejl på bilen.

Der var dog nogle ting, som "min" mekaniker ikke kunne teste, fordi vi ikke
havde ikke adgang til en lift.
Det er derfor, at jeg lige vil have en grundig gennemgang af bilen, når jeg
får den.

Tak for svar.

Med venlig hilsen
Michael Døj, Esbjerg

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 01-04-04 18:26

On Wed, 31 Mar 2004 22:56:34 +0200, "Michael Døj"
<doejREMOVETHIS@esenet.dk> wrote:

> [...]
>Der må vel være en blonde i forhold til hvad jeg
>kan forlange, at sælgeren skal udbedre, eller hvad?

Hvorfor dælen har du ikke fået det "arbejdet" ind i handlen?
Det ville da være noget mere "elegant" end komme rendende her
bagefter, IMO...

/Mogens

Fra : Michael Døj

Dato : 01-04-04 20:23

Hej Mogens!

> Hvorfor dælen har du ikke fået det "arbejdet" ind i handlen?
> Det ville da være noget mere "elegant" end komme rendende her
> bagefter, IMO...

Jo, jeg er enig. Der er flere ting jeg er kommet til at
tænke på, at jeg burde have gjort, nu, da jeg har
underskrevet slutsedlen.

Jeg var tilsyneladende forblændet af, at forhandleren
accepterede at udføre det omfattende 60.000 km.
eftersyn, uden ekstra omkostninger (ud over hans
almindelige avance fra salget).

Det må tilskrives min manglende erfaring mht. bilhandel.