Moment, Heste og Volume
Fra : Allan Møller

Dato : 31-03-04 20:27

Hvordan kan det være et en BMW 320i fra har ca. 150 HK og
en Volvo V70 2.4 "kun" har 140 HK ?
Jeg ved at BMW er en R6 og Volvoen en R4 - er det virkelig det som
gør den store forskel ?
Jeg mener 2000cc mod 2400cc og alligevel mindre HK.
Har en 2400cc så større moment ?

Mvh. Allan

Fra : Moller

Dato : 31-03-04 20:56

"Allan Møller" <allan@allanm.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan kan det være et en BMW 320i fra har ca. 150 HK og
> en Volvo V70 2.4 "kun" har 140 HK ?

Fordi de er tunet ind til to forskellige opsætninger... du glemmer også
momentet, og hvornår det starter, og hvor højt det starter osv...

> Jeg ved at BMW er en R6 og Volvoen en R4 - er det virkelig det som
> gør den store forskel ?

Ja, og nej... som sagt to forskellige motore, to forskellige ønsker, og
til sidst to forskellige tunings grader.

> Jeg mener 2000cc mod 2400cc og alligevel mindre HK.
> Har en 2400cc så større moment ?

Ja, jo flere cc jo mere moment, men hvis man går efter ha meget moment
(til sejtræk i lave omdr.) frem for mange heste... så ender man jo med
mindre heste, man kan ikke få begge dele.

Du kan sammeligne med en GSX-R 1100 motor og en Bandit 1200 motor...
begge er samme motor, men ca. 50cc forskel.... den ene smider 140-150 heste,
den anden ca. 90-100 heste... men den med de mange heste skal bruge langt
flere omdr... og trækker dårligere i de lave omdr(mindre moment)... men den
med midre heste trækker som et svin i de lave omdr...

Og så har vi ikke engang snakket om effekt/moment kurve profiler osv...
for hva H... hjælper de ekstra heste i toppen, hvis hele bund og
mellemområdet stinker ?? det er jo de dele som bruge 90% af tiden.

Så det eneste vi kan sige om dette... drop de maks heste fiksering, og
brug tiden på om køretøjet har goe køreegenskaber ala, godt vejgreb,
føling... jævnt træk gennem alle omdr.. osv...

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S

Fra : Olesen

Dato : 31-03-04 22:25

> Hvordan kan det være et en BMW 320i fra har ca. 150 HK og

Har en 320i ikke kun 129 HK ????

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 01-04-04 18:28

On Wed, 31 Mar 2004 21:27:24 +0200, "Allan Møller" <allan@allanm.dk>
wrote:

>Jeg ved, at BMW er en R6 og Volvoen en R4

Volvo har i dén modelserie altdi 5-cylindret maskine!

/Mogens