Spis 10 pizzaer og deltag i konkurence
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-03-04 17:37

Et pizzaria her i Esbjerg har en konkurcence hvor man kan finde et
gavekort til en rejse. For at kunne deltage skal man have købt 10
pizzaer...

Er det ikke ulovligt ?

Den præcise tekst på konkurencesedlen er:
Køb 10 pizzaer! Nr 11 er GRATIS.
1    2    3    4    5
6    7    8    9    10

Vind en rejse! Spis 10 pizzaer. Udfyld bagsiden med navn og adresse
så deltager du i lodtrækningen om en rejse for 1 i en hel uge! Vi
trækker lod 1 juli og 1 december.

http://såkadulæredet.dk/ => http://xn--skadulredet-x8as.dk/

Fra : Mads Vestergaard

Dato : 31-03-04 17:53

Hvis konkurrencen beror helt eller delvist på tilfældet er det ifølge
markedsføringsloven §9 ulovligt

§ 9. Afsætning til forbrugere af formuegoder eller tjenester må ikke søges
fremmet af en mulighed for gevinst ved deltagelse i lodtrækning,
præmiekonkurrence eller anden form for foranstaltning, hvis udfald beror
helt eller delvis på tilfældet, såfremt deltagelsen er betinget af et køb.
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke, dersom den enkelte gevinsts
størrelse og den samlede gevinstværdi ligger inden for beløbsgrænser, som
fastsættes af erhvervsministeren. Beløbsgrænserne kan fastsættes efter
produkttype og modtagerkreds.
Stk. 3. Udgiveren af et periodisk skrift kan foranstalte lodtrækning til
fordeling af gevinster i forbindelse med løsning af præmiekonkurrencer.

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-04 20:17

"Mads Vestergaard" <andersv(Fjern-dette)@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> helt eller delvis på tilfældet, såfremt deltagelsen er betinget af et køb.

Så må det vel også gælde alle de konkurrencer, hvor deltagelse er
betinget af, at man køber en overtakseret SMS besked.

MVH CP

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-03-04 21:27

"Mads Vestergaard" <andersv(Fjern-dette)@tiscali.dk> wrote in

> Hvis konkurrencen beror helt eller delvist på tilfældet er det
> ifølge markedsføringsloven §9 ulovligt

Eftersom det er en lodtrækning må det vel være helt tilfældigt - og
dermed ulovligt.

http://såkadulæredet.dk/ => http://xn--skadulredet-x8as.dk/

Fra : Ralph

Dato : 31-03-04 21:46

> Eftersom det er en lodtrækning må det vel være helt tilfældigt - og
> dermed ulovligt.

Ikke nødvendigvis:

[...]

Hvis en pizza bedømmes udfra produktionspris, så skal reglerne godtnok være
skrappe hvis kr. 7,50 er OVER en hvis "beløbsgrænse".

Dette gælder selvfølgelig kun den første del af dit spørgsmål (11. pizza
gratis), den med rejsen er nok lige i overkanten, men hvis det er en gåtur
til Amager man kan vinde så holder den nok alligevel.

--
venligst
Ralph

Fra : per christoffersen

Dato : 31-03-04 22:11

> Hvis en pizza bedømmes udfra produktionspris, så skal reglerne godtnok
være
> skrappe hvis kr. 7,50 er OVER en hvis "beløbsgrænse".

Gevinstværdien er værdien for kunden, altså salgsprisen.
Jeg mener, at grænsen i praksis er fastlagt på omkring et par kroner.
Forbrugerombudsmanden må helt sikkert have en mening om det, så hvis du er
meget interesseret, så kig videre på www.fs.dk

> Dette gælder selvfølgelig kun den første del af dit spørgsmål (11. pizza
> gratis), den med rejsen er nok lige i overkanten, men hvis det er en gåtur
> til Amager man kan vinde så holder den nok alligevel.

Så bliver deltagelsen i konkurrencen nok også lidt begrænset...

/Per

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-04-04 21:34

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote in

> [...]
> (11. pizza gratis), den med rejsen er nok lige i overkanten, men
> hvis det er en gåtur til Amager man kan vinde så holder den nok

Og det er den jeg hentyder til - rejsen er i praksis et gavekort på
5000kr.

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/blog/ ::...
'Veni, Vidi, Velcro' - I came, I saw, I stuck around.