Kan den bruges til noget?
Fra : Lars

Dato : 31-03-04 16:01

Jeg er den lykkelige ejer af en splitcane fluestang, som vistnok er fra en
gang i 20'erne eller 30'erne.

Jeg har arvet den fra min bedstefar, som selv har brugt den flittigt indtil
nogle år før sin død.

Stangen har stået ubenyttet hen i mit skab i omkring 10 år, da jeg ikke har
turdet bruge den.

Jeg fisker en del med flue, så det er ikke fordi jeg ikke kan håndtere en
fluestang, men jeg er usikker på om sådan en gammel "fætter" kan klare at
blive fisket med.

Er der nogen der har noget input? Tør man fiske med den? I givet fald,
hvilken line og hjul skal man bruge? Osv. os.

/Lars

Fra : jensen

Dato : 31-03-04 22:03

Jeg tror jeg ville lade den stå til pynt.. Mon ikke den er pænere i hel
tilstand? Det ville da være ærgeligt hvis der hændte noget med den.
Reservedele og reperationer er næppe noget enhver grejhandler kan klare.. Er
der ikke noget med sådan en tingest kan "tørre" ind? Miste
spændstigheden/styrken.... =)

Nå næppe de svar du ledte efter men det var hvad jeg ville ha gjort.. =)

Fra : Lars

Dato : 01-04-04 17:16

"jensen" <maestro@tdcadsl.dk> wrote in message
/styrken.... =)

> Nå næppe de svar du ledte efter men det var hvad jeg ville ha gjort.. =)

Jeg leder nu ikke efter et bestemt svar. Jeg ville bare blive ked af det,
hvis den knækkede. På den anden side, HVIS den kan bruges, så skal den sgu
også prøves

/Lars

Fra : Posten

Dato : 01-04-04 17:59

Hej Lars.

Jeg vil anbefale dig at læse her:
http://home11.inet.tele.dk/cmj/1024x768/1024x768_splitcane.htm

Ja de kan sagtens bruges. De er tungere, meget, end moderne fiberstænger, og
de har en dyb rolig aktion, men en kvalitetsstang har også masser af power,
og de har ikke en rygrad som en fiberstang. Deres aktion er ens hele vejen
rundt, der er jo ikke en måtte, der har en samling.

Er det en lakeret stang med lakken intakt, så bare brug den. Hvis ikke så
voks den først. Og husk en gylden regel. Efter saltvand, vask og tørre med
klud med det samme. Efter ferskvand, tørre med klud. Sådan en ka'l er
normalt samlet med metalferruler. Voks eller næsefedt ved samling, og ikke
vride ved samling og adskillelse. Lige træk.

God fornøjelse med den.
Anders

Fra : Poul Krogh

Dato : 01-04-04 18:44

Da jeg engang skulle omlakkere en sådan stang (og ja den står stadig i
hjørnet - ulakeret ), læste jeg mig til noget med at voks og div andre
beskyttelsesformer (ud over lak), kunne give misfarvninger. Har det noget på
sig eller er det bare min hukommelse der svigter ?

Poul Krogh