igang med J2ME - når man vil lave spil
Fra : Ukendt

Dato : 31-03-04 15:03

Hejsa NG -

Jeg kunne godt tænke mig at lære mere om J2ME (jeg evner J2SE - og har
haft et par flirter med J2EE, men kender intet til ME)

Nu er det så bare -- hvordan fa'en får man startet - skal man have en
masse emulatorer osv ned ..

Jeg har brug for at vide :
* hviklet software skal jeg have hentet ned
* skal der bruges en eller anden standard konfiguration - i så fald -
hvordan får jeg sat computeren op til dette
* hvor finder jeg eksempelkode (f.eks. keypress og det der joystick,
som mange nye mobiler har...)

Det er min plan at starte ud med noget simpelt - som f.eks. et
kryds-og-bolle --- er det en god tilgangsvinkel - eller vil i foreslå
andet ???

Besvarelser må gerne hellere være lidt for simplede, end totalt
uforstålige --- jeg er helt ny indenfor den arkitektur og
udviklingsplatform... - og er de i en step-by-step-facon, så ville det
være genialt -- jeg lærer ret hurtigt med "learning by doing"

/Søren

Fra : Kristian Thy

Dato : 31-03-04 15:20

soeren (at) skroeder (dot) dk uttered:
> Jeg har brug for at vide :
> * hviklet software skal jeg have hentet ned

Du skal bruge WTK2.1, som kan nedlastes fra
http://java.sun.com/products/j2mewtoolkit/download-2_1.html

> * hvor finder jeg eksempelkode (f.eks. keypress og det der joystick,
> som mange nye mobiler har...)

Du kan fx kigge på slides (knap så interessant) og links til diverse
tutorials og artikler (mere interessant) fra
http://itu.dk/courses/JPMA/F2004/

\\kristian
--
Of course you're not a number. Now what's your IP address?

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-04 16:54

Kristian Thy wrote:

> [...]
>
> Du kan fx kigge på slides (knap så interessant) og links til diverse
> tutorials og artikler (mere interessant) fra

Kigger på ITU's sider nu - der er et helloWorld eksempel...

Når jeg har compileret det, og derved har en kompileret .class-fil, er
der så andre ting, som skal gøres for at afteste den applikation i deres
mobil-emulator ... jeg hørte engang noget med en JAD fil eller sådan
noget.. har det noget med hinaden at gøre ... eller kan en mobil uden
videre bruge en .class-fil "straight-out-of-the-box"

/Søren

Fra : Kristian Thy

Dato : 31-03-04 22:25

> [...]
>
> Når jeg har compileret det, og derved har en kompileret .class-fil, er
> der så andre ting, som skal gøres for at afteste den applikation i deres

For at afprøve et program i WTKs mobil-emulator skal du:

1) Oprette et "project" i WTK.
2) Lægge din .java fil ind i {$WTK-DIR}/apps/{$PROJECT-NAME}/src
2a) Når du engang kommer til at bruge fx billeder i dine projekter
skal de ligge i {$WTK-DIR}/apps/{$PROJECT-NAME}/res
3) Tryk "Build" i WTK (vist ikke helt nødvendigt, men den fanger nogle
gange compile-fejl i MIDlet-specifikke ting som fx Eclipse ikke
gør. Har også været ude for at Eclipse meldte compilefejl, men at
det både compilede og kørte i WTK.
4) Vælg en telefonmodel i dropdownboksen. De to øverste er de mest
interessante - det er mobiltelefoner hhv. med og uden
farvedisplay.
5) Tryk "Run".

> jeg hørte engang noget med en JAD fil eller sådan
> noget.. har det noget med hinaden at gøre ...

Har jeg aldrig hørt om - men det betyder ikke nødvendigvis at det er
*dig* der er galt på den ;)

> eller kan en mobil uden videre bruge en .class-fil
> "straight-out-of-the-box"

Vi har bare overført de bytecodefiler (.class) WTK genererer til en
telefon og kørt programmet.

\\kristian
--
I am in shape. ROUND is a shape.

Fra : Carsten

Dato : 03-04-04 22:53

> Jeg kunne godt tænke mig at lære mere om J2ME (jeg evner J2SE - og har
> haft et par flirter med J2EE, men kender intet til ME)

Som nybegynder forsåtr man INTET af alle disse versioner/forkortelser... kan
I forklare nogle af dem ???

Hilsen
Carsten

carjuntho(remove_all_this_in_the_brackets)@hotmail.com
carjuntho(fjern_dette_i_parantes)@hotmail.com
sgftr690602

Fra : Morten K. Hansen

Dato : 04-04-04 12:58

Den 03-04-2004 23:53, skrev Carsten:

> Som nybegynder forsåtr man INTET af alle disse versioner/forkortelser... kan
> I forklare nogle af dem ???

Siden Java version 1.2 har Java været omtalt som Java 2, derfor starter
alle forkortelserne med J2.

Java 2 leveres i forskellige udgaver, afhængigt af hvad du skal udvikle til:

J2SE er Java 2 Standard Edition, det er den udgave der anvendes til at
udvikle programmer til alm. computere, og den version de fleste starter
med at lære.

J2EE er Java 2 Enterprise Edition, som anvendes til serverside
applikationer med mere. Den forudsætter et rimeligt kendskab til J2SE.

J2ME er Java 2 Mobile Edition, det er den version der bruges til at
skrive programmer til mobile enheder, f.eks. mange af de nyere
mobiltelefoner.

Jeg håber at det kastede lidt lys over de forskellige forkortelser. Det
er jo en verden hvor forkortelser er brugt i stor udstrækning!

Jeg vil foreslå dig at læse lidt på: http://java.sun.com/ der er links
til de forskellige versioner, med beskrivelser af hvad de kan m.m.

Hvis du først netop er begyndt på Java vil jeg dog råde dig til at nøjes
med J2SE i starten, og så bare vide at Java også kan bruges på servere
mobilt m.m.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Morten K. Hansen   http://hansen-winkel.dk/

Fra : Jonathan Stein

Dato : 04-04-04 13:30

Morten K. Hansen wrote:

> J2ME er Java 2 Mobile Edition, det er den version der bruges til at
> skrive programmer til mobile enheder, f.eks. mange af de nyere
> mobiltelefoner.

"Micro Edition" for nu at være helt præcis.

- og det er grundlæggende en J2SE, der er barberet grundigt ned, så
den kan køre på enheder med begrænsede ressourcer.

Det vigtige er, at selve sproget er det samme, men man har
forskellige objekter til rådighed.

> Hvis du først netop er begyndt på Java vil jeg dog råde dig til at nøjes
> med J2SE i starten, og så bare vide at Java også kan bruges på servere
> mobilt m.m.

Enig.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Morten K. Hansen

Dato : 04-04-04 14:22

Den 04-04-2004 14:30, skrev Jonathan Stein:
> [...]
> "Micro Edition" for nu at være helt præcis.

:-$ det er jo rigtigt, og præcision er jo en stor forudsætning for at
kunne kode ordentligt.

> - og det er grundlæggende en J2SE, der er barberet grundigt ned, så
> den kan køre på enheder med begrænsede ressourcer.
>
> Det vigtige er, at selve sproget er det samme,

Det er jo nok den vigtigste pointe at fremhæve ved alle de forskellige
versioner! Ud over deres specifikke formål naturligvis.

> men man har forskellige objekter til rådighed.

For at være helt præcis, så er det forskellige klasser man har til
rådighed

Fra : Jonathan Stein

Dato : 04-04-04 19:26

Morten K. Hansen wrote:

> For at være helt præcis, så er det forskellige klasser man har til
> rådighed

Hmm, hvis vi skal være så præcise, må det være forskellige API'er!