Aircon brug ?
Fra : Leo

Dato : 31-03-04 14:38

Hejsa hvordan bruger i jeres aircon ?? nogen påstår man bare skal lade
skidtet være tændt hele tiden sommer som vinter og så bare regulere varmen
på varmeapparatet så det er passende, er det en brugbar metode eller
"slider" det for meget på den, hvis det da kan det ? hvordan med
benzinøkonomien er det noget der kan ses overhovedet når den er koblet til
eller er det en skrøne fra gammel tid.
PS: det er en manuel aircon ikke klimaanlæg.

--
Venlig hilsen
Leo

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-04 14:48

> [...]
> eller er det en skrøne fra gammel tid.
> PS: det er en manuel aircon ikke klimaanlæg.

Det skriver de i din instruktionsbog at det skal bruges min. 20 min hver 14.
dag hele året igennem.

--
Tom

Fra : Leo

Dato : 31-03-04 15:03

">
> Det skriver de i din instruktionsbog at det skal bruges min. 20 min hver
14.
> dag hele året igennem.
>
> --
> Tom

Hej Tom ja det er jeg fuldt klar over men hvis det er ligemeget var det jo
immervæk nemmest at have den kørende på fuld tid, så var man da sikker på
den ikke tørrer ind hvis man skulle "glemme" at tænde den i vinterhalvåret,
mest derfor jeg spørger.

Venlig hilsen
Leo

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-04 15:30

> [...]
> immervæk nemmest at have den kørende på fuld tid, så var man da sikker på
> den ikke tørrer ind hvis man skulle "glemme" at tænde den i

Så slider du bare på kompressoren i stedet for, med det resultat at den
bliver utæt ved kompressor stemplet
Den sluger også en anelse ekstra benzin omend det virkelig ikke er meget.

--
Tom

Fra : Leo

Dato : 31-03-04 15:56

> [...]
> bliver utæt ved kompressor stemplet
> Den sluger også en anelse ekstra benzin omend det virkelig ikke er meget.

Ok så ryger fidusen ved at have den kørende full time jo straks men
tak for dit svar så blev jeg da så klog )

Leo

Fra : Brizz

Dato : 31-03-04 14:51

> [...]
> eller er det en skrøne fra gammel tid.
> PS: det er en manuel aircon ikke klimaanlæg.

Det man kan sige er at om vinteren når man starter bilen er AC godt at
afdugge ruder med. Om du skal køre med det tændt hele tiden ved jeg ikke da
jeg har klima som altid kører.
Men der sker ihvertfald ikke noget ved at det kører hele tiden. Benzin
forbruget ved jeg faktisk ikke noget om. Det tager jo lidt på kræfterne med
det kørende så en smule burde det vel tage men om det kan måles tror jeg
faktisk ikke.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Henning

Dato : 31-03-04 15:59

On Wed, 31 Mar 2004 15:38:17 +0200, "Leo" <lhsnospam@ofir.dk> wrote:

> [...]
>"slider" det for meget på den, hvis det da kan det ? hvordan med
>benzinøkonomien er det noget der kan ses overhovedet når den er koblet til

Der ryger ca 10Hk fra motoren til aircon, svarer til 10% øget
brændstofforbrug.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-04 16:34

> Der ryger ca 10Hk fra motoren til aircon, svarer til 10% øget
> brændstofforbrug.

Ikke ved min mondeo.
Jeg kan OVERHOVEDET ikke måle forskel heller ikke når jeg kigger på
tripcomputeren som med det samme kan fortælle det aktuelle benzinforbrug.
Men under acceleration kan man tydelig mærke at den tager lidt kraft fra
motoren og det må så give lidt øget forbrug.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Leo

Dato : 31-03-04 16:46

> [...]
> Men under acceleration kan man tydelig mærke at den tager lidt kraft fra
> motoren og det må så give lidt øget forbrug.

Samme synes jeg at opleve her boardcomputeren ændrer sig ikke hvis man kører
ud af vejen med 80 på fartpiloten og slår aircon til, men måske ved
accelrationer det er lidt svært at sige da tallene jo så langt fra er
stabile, utroligt hvad der kan rende igennem den når man træder på pedalen
(( forstår så bedre betydningen af en let fod under accelrationer når
man ser de tal den leverer der.

Leo

Fra : KASO

Dato : 01-04-04 13:37

"Henning" skrev d. 31-03-04 15:59 dette indlæg :

> Der ryger ca 10Hk fra motoren til aircon, svarer til 10% øget
> brændstofforbrug.
>

> Henning
> hsb@(fjernes)image.dk

Det er vildt overdrevet! Rent faktisk er ekstraforbruget indenfor
måleusikkerheden på min bil - mao.: Jeg er ikke istand til at måle
merforbruget med A/C. Rent faktisk kører jeg ca. 2 km/l længere end
bilens normforbrug om sommeren - trods konstant A/C - så det er ikke
voldsomt.

Til sammenligning: 10Hk = 7360 watt til nedkøling af en lille kabine.
A/C-anlæg til huse kan køle rum på 30m2 ned med et forbrug på højst de
2300watt, der er til rådighed i en stikkontakt. Et 10Hk anlæg skulle
derfor - alt andet lige (ikke videnskabeligt!!!!) kunne køle et rum på
90m2 ned - og det er godt nok en stor bil - med højt til loftet!!!

http://www.kandu.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-04 22:15

> [...]
> derfor - alt andet lige (ikke videnskabeligt!!!!) kunne køle et rum på
> 90m2 ned - og det er godt nok en stor bil - med højt til loftet!!!

Hov du glemmer at en bil har meget dårlig isolering og rigtig meget vinduer,
så der kommer en betragtelig varme fra solen direkte ind på et sort
instrumentbord

Fra : KASO

Dato : 02-04-04 09:13

"" skrev d. 01-04-04 22:15 dette indlæg :

> [...]
vinduer,
> så der kommer en betragtelig varme fra solen direkte ind på et sort

Det har du da ret i, men mon ikke rigeligt det kompenseres af et
grundareal i kabinen på max. 3-4m2 - og en loftshøjde på ca. det halve
af et "standardrum"? Der er trods alt langt fra 3-4m3 til 180 m3 (i
meget runde tal).

http://www.kandu.dk/

Fra : Torben E

Dato : 02-04-04 13:39

"KASO" <KASO.news@kandu.dk> wrote in message

> [...]
> grundareal i kabinen på max. 3-4m2 - og en loftshøjde på ca. det halve
> af et "standardrum"? Der er trods alt langt fra 3-4m3 til 180 m3 (i

Du skal også huske at bilen skal køles ned fra +60 til 20-25 grader
på få minutter, det opnår du ikke med et 220v AC i et hus.

Torben E

Fra : KASO

Dato : 02-04-04 14:45

"Torben E" skrev d. 02-04-04 13:39 dette indlæg :

> "KASO" <KASO.news@kandu.dk> wrote in message

> Du skal også huske at bilen skal køles ned fra +60 til 20-25 grader
> på få minutter, det opnår du ikke med et 220v AC i et hus.
>
> Torben E

Det er jeg klar over - men der er stadig langt fra 3-4m3 til 180 m3 - et
anlæg til 230V kan stadig levere en betragtelig køleeffekt.

Et hurtigt opslag på
http://www.zibro.com/Denmark/dkContentpages/dkClima.htm viste, at et
anlæg med et forbrug på 850W opgives til at kunne køle 85 m2= 195m3 (v.
230cm til loft). 850W=1,15Hk - inkl. forbrug til blæser.

Min erfaring med små A/C-anlæg til indendørs brug er, at de er uhyre
effektive og lige så hurtige til at køle som et bil A/C-anlæg -
temperaturforskellen i bilen er blot større - til gengæld er rumfanget
betragteligt mindre. De 10Hk er derfor totalt i skoven.

Skal man iøvrigt sammenligne forbrug, skal man huske, at åbne
vinduer/soltag også giver et betragteligt merforbrug - specielt ved
højere hastigheder. Jeg tvivler derfor på at forbruget i en bil med A/C
i praksis er højere end i en bil uden. Forskellen er blot, at føreren af
bilen med A/C er bedre tilpas og kører betragteligt sikrere end føreren
af bilen uden A/C (bevist i undersøgelser - det er faktisk farligere med
en "overophedet" chauffør end en lettere bedugget ditto).

http://www.kandu.dk/

Fra : Torben E

Dato : 03-04-04 08:46

> [...]
> anlæg med et forbrug på 850W opgives til at kunne køle 85 m2= 195m3 (v.
> 230cm til loft). 850W=1,15Hk - inkl. forbrug til blæser.

Jeps, men det er også bedre isoleret.

> [...]
> temperaturforskellen i bilen er blot større - til gengæld er rumfanget
> betragteligt mindre. De 10Hk er derfor totalt i skoven.

Sidst jeg var til ac service spurgte jeg teknikeren hvad han troede
kompressoret brugte ved dens ratede max rpm, han mente omkring
5-7 kw, men det er ikke nemt af finde ud af, jeg har prøvet at søge
efter det, (Sanden SD-709 kompressor)

> [...]
> af bilen uden A/C (bevist i undersøgelser - det er faktisk farligere med
> en "overophedet" chauffør end en lettere bedugget ditto).

Helt klart, det giver meget mere ro i kørslen

Torben E.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 31-03-04 18:47

"Leo" <lhsnospam@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller er det en skrøne fra gammel tid.
> PS: det er en manuel aircon ikke klimaanlæg.

Jeg læste på en hjemmeside som tilhører en offentlig institution (husker
ikke hvilken), at en aircondition skulle øge forbruget med 5-8% nå den er
slået til. Det bliver jo ikke til forskrækkende meget hvis den kun er slået
til nå der er behov for det, men der var alligevel en livligdebat omkring
hævede afgifter pga. det øgede forbrug. På min 1,4 liters motor med 90 hk
kan jeg godt mærke (på trækkraften) om den er slået til eller ej, så jeg har
gjort det til en fast vane at motionere den hver mandag morgen på turen til
arbejde.

Med venlig hilsen Kim

Fra : [8700] Brian Mark Ma~

Dato : 01-04-04 00:27

>? hvordan med
> benzinøkonomien er det noget der kan ses overhovedet når den er koblet til
> eller er det en skrøne fra gammel tid.
> PS: det er en manuel aircon ikke klimaanlæg.

I vores Toyota Carina E med 1.8 108hk leanburn-motor, kan det høres og
mærkes at bilen taber omdrejninger - det er ikke mange måske 50~100rpm. Men
det øger helt sikkert brændstofforbruget en smule.

Mvh.
B. Madsen

Fra : Lars

Dato : 01-04-04 07:31

Hej Leo,

"Leo" <lhsnospam@ofir.dk> wrote in message

> [...]
> på varmeapparatet så det er passende, er det en brugbar metode eller
> "slider" det for meget på den, hvis det da kan det ?

Det er sådan jeg gør - men det er nu også en af typen der automatisk
regulerer temperaturen. Og da det ikke er mig selv der betaler benzinen til
den, er jeg ikke helt så krakilsk med om den nu kører 1 kilometer mere eller
mindre på literen...

> benzinøkonomien er det noget der kan ses overhovedet når den er koblet til
> eller er det en skrøne fra gammel tid.

Det kommer an på forskelligt tror jeg, hvordan du i øvrigt kører, på hvilken
type vej, osv. Jeg har ikke forsøgt mig med at måle forskellen, men du kan
jo lave et forsøg med at notere hvor langt du kører på hver tank benzin i en
periode med aircon slået til - og så en periode uden aircon slået til.
Selvfølgelig vil der være forskelle i kørselsmønster/trafik - men det kunne
måske give et fingerpeg om det har nogen reel betydning.

** Lars