zip 4t
Fra : jtornh

Dato : 31-03-04 14:27

Hej

Er der nogen der ved om man kan ændre på tændingen på en piaggio zip 4t
så den kan tage flere omdrejninger. Jeg har hørt, der skulle være en
begræner i tændspolen, som skulle kunne fjernes. Jeg ved bare ikke hvordan.

håber i kan hjælpe

John

Fra : Ole Pagh

Dato : 31-03-04 16:50

jtornh wrote:
> [...]
> så den kan tage flere omdrejninger. Jeg har hørt, der skulle være en
> begræner i tændspolen, som skulle kunne fjernes. Jeg ved bare ikke

Rart at høre at der er andre end mig der har denne lidt sjældne
scootermodel.

- Jeg er ikke så meget inde i de tekniske detaljer, men der skal saves et
spor i den elektroniske dims (incl. tændspole) der styrer tændingen.
Det burde et scooterværksted kunne hjælpe med, eller sikkert nogen her...
.

Et scooterværksted nævnte for mig på et tidspunkt noget med ændret
udstødning ville give en masse fart.
Det har jeg ikke undersøgt nærmere, da de ca 70km/h på uret er tilstrækkelig
for mig.

Hvis du som 4 takts kører er mere interesseret i lavere støj, længere på
literen og jævn kørsel end 2 takts scooterne tilbyder kan jeg nævne følgende
som har gjort undertegnede til en meget tilfreds Zip 4 takts bruger:

1) En supertynd, fuldsyntetisk 'letløbs' olie (0W-30) giver 3-5 km mere pr
l. benzin.
2) Højere tryk i dækkene ( 4 Bar) giver også et par km mere pr. l.
3) Noget tungere ruller i variatoren (8 gr. i stedet for 5) giver lidt
lavere omdr, og også 1-2 km mere.
Det giver dog et betydeligt sløvere optræk, men giver ved langsom kørser
meget lave omdr, alligevel uden at motoren sejtrækker

Alt dette tilsammen giver ved ca. 55 km daglig kørsel. en distance på ca. 45
km/l ved frisk kørsel (65 km/h på uret, 60 km/h sand værdi).

Hilsen Ole Pagh

Fra : jtornh

Dato : 31-03-04 16:57

Ole Pagh wrote:

> [...]
>
> Alt dette tilsammen giver ved ca. 55 km daglig kørsel. en distance på ca. 45
> km/l ved frisk kørsel (65 km/h på uret, 60 km/h sand værdi).

Hej

Og tak for svaret. Min kører desværre kun 60 km/h på uret og jeg kunne
godt tænke mig 10-15 km mere.

Ved du om tændingsenheden og udstødningen er den samme som på 2
taktsmotoren.

mvh
John

Fra : RpR

Dato : 31-03-04 17:26

> Ved du om tændingsenheden og udstødningen er den samme som på 2
> taktsmotoren.

Det er den ikke.
Det vil iøvrigt ikke give et hak at skifte udstødningen medmindre der er
virkelig dårlig gennemgang i den.
4-taktere er ikke så kræsne hvad det angår.

Til det med 4-bar tryk i dækkene: Livsfarlig. Dækkene står SLET ikke fast.
Desuden slider det også voldsomt meget på dem.

--

- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine

Fra : jtornh

Dato : 31-03-04 17:49

RpR wrote:

> [...]
>
> Til det med 4-bar tryk i dækkene: Livsfarlig. Dækkene står SLET ikke fast.
> Desuden slider det også voldsomt meget på dem.

Ved du hvor man kan købe en tænding uden begrænser, eller hvordan man
modificerer den originale

Fra : Ole Pagh

Dato : 31-03-04 18:13

RpR wrote:

> Til det med 4-bar tryk i dækkene: Livsfarlig. Dækkene står SLET ikke
> fast.
Jeg var opmærksom på at dækkene ikke ville stå så godt fast med højere tryk,
men lavede nogle ganske uvidenskabelige forsøg i regnvejr ved relativ lav
hastighed.
Min umiddelbare fornemmelse var at jeg ikke mærkede tendens til udskridning
ved at øge fra 2,5 til 3,5 Bar, og tillod mig derfor at øge yderligere til
ca. 4 Bar.
- Er der andre der har mening /viden desangående. Det er jo en vigtig sag at
kunne stå fast.
Dækkene er af god kvalitet med godt mønster etc.

>Desuden slider det også voldsomt meget på dem.

Det er jeg ikke enig i.
Der opstår lidt mere slid på midten af dækket, men uden overhovedet at nærme
sig minimumsgrænser for dækmønster, har jeg i de 5 år hvor jeg har kørt på
scooter kørt ca. 10000 km pr bagdæk og den forrige scooter der kørte ialt >
25000 km på et fordæk.
Scooterværkstedet sagde at alt over 6000 km på et dæk var ren 'foræring'.
Punktering synes jeg heller ikke er hyppige med højt dæktryk.

--
hilsen Ole Pagh

Fra : RpR

Dato : 31-03-04 23:20

> [...]
> Scooterværkstedet sagde at alt over 6000 km på et dæk var ren 'foræring'.
> Punktering synes jeg heller ikke er hyppige med højt dæktryk.

Du må have nogle meget meget hårde plastik dæk siden du kører så langt pr.
baghjul
Mine scootere kører typisk ~3000 - 4000km pr. dæk, og RS'en har nu kørt ca.
6000km på et relativt blødt Dunlop.

Men overpumpede dæk gir altid mere slid, har det gjort på alt med 2-hjul som
jeg har kørt på til dato.
Nu gør det også en forskel hvor mange HK baghjulet skal proppe ned i
asfalten. Mine scootere har kun sjældent haft under 10hk, og siden man jo
altid accellerer for fulde gardiner på sådan en så slider det mere på
dækket.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 19-08-04 08:20

> Men overpumpede dæk gir altid mere slid, har det gjort på alt med
> 2-hjul som jeg har kørt på til dato.

Mere luft i dækkene giver lavere dæktempratur under brug, og derfor også
mindre slid og mindre greb. Hvordan du kan finde frem til at mindre greb
giver mere slid er mig en gåde.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 '85

Fra : Brian A.

Dato : 19-08-04 08:36

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:AwYUc.28$7P.27@news.get2net.dk...

> Mere luft i dækkene giver lavere dæktempratur under brug, og derfor også
> mindre slid og mindre greb. Hvordan du kan finde frem til at mindre greb
> giver mere slid er mig en gåde.

Måske fordi at med højere tryk bliver dækket mere udspilet og har derved en
mindre berøringsflade med vejen. Mindre kontaktflade betyder mere tryk på
underlaget, og måske det giver større slid?

Fra : Moller

Dato : 20-08-04 15:48

Brian A. wrote:

> Måske fordi at med højere tryk bliver dækket mere udspilet og har derved en
> mindre berøringsflade med vejen. Mindre kontaktflade betyder mere tryk på
> underlaget, og måske det giver større slid?

   Og måske ikke, da det er et alm. trick at smide lidt ekstra luft i
ringende ved længere stræk på motorvejen for MC folket, og derved mindre
slid... samt kan et dæk med for lidt tryk i snildt slides op på under
en uge med alm. kørsel på en lille B12.

   Men måske er det andre ting der gælder for de små Ballon dæk,
plastscooter knallerten køre med :) ellers gælder det med holdbarheden
også en en RS50, da det er hvor min knallert erfaring ligger, og derved
ikke vil udtale mig om de små ballon dæk :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : jtornh

Dato : 01-04-04 16:44

jtornh wrote:
> [...]
> så den kan tage flere omdrejninger. Jeg har hørt, der skulle være en
> begræner i tændspolen, som skulle kunne fjernes. Jeg ved bare ikke hvordan.

Jeg vil også meget gerne vide om i kender andre begrænsninger der er
lavet på denne model.
Det eneste jeg har gjort er, at fjerne ringen i varioen.

mvh
John

Fra : Tobias Haugaard Klin~

Dato : 02-04-04 09:15

jtornh wrote:
> [...]
> lavet på denne model.
> Det eneste jeg har gjort er, at fjerne ringen i varioen.

Hej

Hvor sidder den henne af???

--
Med Venlige Hilsen
Tobias Klint / Webmaster

Fra : jtornh

Dato : 02-04-04 17:45

Tobias Haugaard Klint wrote:

> Hej
>
> Hvor sidder den henne af???
>
> --
> Med Venlige Hilsen
> Tobias Klint / Webmaster
> siden til dig og din scooter
> www.scooterhoved.dk / der er også et forum

ved det ikke, forhandleren gjorde det for mig

mvh
John