Er dette lovligt?
Fra : Martin Gleit

Dato : 31-03-04 13:18

som udlejer af lejlighed at opkræve et beløb på 2 % af årlig leje (1250 kr)
for at finde en ny lejer til en lejlighed hvor jeg har opsagt lejemål 2
måneder før tid?

på forhånd tak

Fra : Per Christoffersen

Dato : 31-03-04 13:52

"Martin Gleit" <martingl@stofanet*REMOVETHIS*.dk> skrev i en meddelelse
> som udlejer af lejlighed at opkræve et beløb på 2 % af årlig leje (1250
kr)
> for at finde en ny lejer til en lejlighed hvor jeg har opsagt lejemål 2
> måneder før tid?

Du må lige uddybe lidt:

Hvornår er der opsagt?
Til hvilken dato er der opsagt?
Hvornår vil du fraflytte?
Til hvornår vil udlejer finde en ny lejer?

/Per

Fra : Martin Gleit

Dato : 31-03-04 14:16

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message

> [...]
> Til hvilken dato er der opsagt?
> Hvornår vil du fraflytte?
> Til hvornår vil udlejer finde en ny lejer?

lejligheden blev opsagt med 1 måneds varsel (altså 2 måneder før de 3
måneder der normalt er ved fra flytningen) i juli 03 hvor udlejer så finder
ny lejer der flytter ind aug 03. håber det blev klarere...

Fra : Per Christoffersen

Dato : 31-03-04 14:31

> [...]
finder
> ny lejer der flytter ind aug 03. håber det blev klarere...

Jeg går ud fra, at I har aftalt tre måneders opsigelsen med udlejer.
Når lejer fraflytter før udløbet af opsigelsen (som I har gjort) skal
udlejer forsøg at genudleje så hurtigt som muligt, så en anden dermed
overtager huslejeforpligtigelsen.

Det har ind til sidste sommer været anset for mulig for udlejer at tage sig
betalt for at udføre denne genudlejning (gebyr størrelser på 300-1000 DKK
har vært accepteret). Sidste sommer kom imidlertid en Højesteretsdom, der
afgjorde, at et sådant gebyr ikke er lovligt.

Så udlejer kan altså ikke opkræve gebyret (selvom han muligvis har troet at
det var iorden). Hans gebyr ligger i øvrigt over det sædvanlig niveau.

Link: http://www.jgf.dk/newsview.asp?ID=248

/Per

Fra : Martin Schou

Dato : 31-03-04 17:50

> [...]
> har vært accepteret). Sidste sommer kom imidlertid en Højesteretsdom, der
> afgjorde, at et sådant gebyr ikke er lovligt.

Når du siger sidste sommer mener du så sommeren 2003 ?
Min kæreste fik et gebyr på 800 kr. for "hurtig genudlejning" selvom vi selv
betalte for en annonce i avisen og selv fandt en ny lejer.
Desværre stod det i lejekontrakten at de kunne gøre det. Vil det stadig være
muligt eller vil den del af lejekontrakten så være ugyldig ?
Dette skete i februar 2003
Vi blev rasende.
Martin

Fra : per christoffersen

Dato : 31-03-04 21:54

"Martin Schou" <fake@made.up> skrev i en meddelelse
> [...]
være
> muligt eller vil den del af lejekontrakten så være ugyldig ?

Som jeg læser referaterne af dommen er en af forudsætningerne, at udlejer
ikke har gjort mere, end de ifølge lejeloven har pligt til.
Gebyret vil være ulovligt, selvom det indgår i kontraktenh (som jeg tolker
det ihvertfald).

Dommen åbner så vidt jeg kan se mulighed for at opkræve et gebyr, hvis
udlejer gør sig ekstra anstrengelser (og har udgifter herved), - omfanget af
disse ekstra anstrengelser er så ikke nærmere defineret.

> Dette skete i februar 2003

Jeg ved ikke om Højesterets afgørelse kan anvendes med tilbagevirkende
kraft, men det kunne man da forestille sig.

/Per

Fra : Martin Schou

Dato : 31-03-04 22:18

> Jeg ved ikke om Højesterets afgørelse kan anvendes med tilbagevirkende
> kraft, men det kunne man da forestille sig.

Well hvis dommen er fra sommeren 2003 så er det vel lidt bagatelagtigt at
komme tilbage til sit tidligere udlejer og brokke sig. Jeg kan næppe
forestille mig at de vil tage det seriøst uden at jeg har et eller andet
konkret i baghånden.
Martin

Fra : Nielsen

Dato : 05-04-04 09:51