Malersprøjte...
Fra : Brian A.

Dato : 31-03-04 13:22

Hejsa!

Jeg skal til at lakere nogle plastdele og derfor overvejet at erhverve mig
en malersprøjte, eller hvad sådan en nu hedder.
Jeg har set Harald Nyborg har to billige:

3atm, 180L/min:
http://www.harald-nyborg.dk/hncatalog/hncommerce/merinfo.asp?varenr=1142&n=10106

Med tophængt beholder:
http://www.harald-nyborg.dk/hncatalog/hncommerce/merinfo.asp?varenr=1326&n=10106

Er de for billige, eller kan de bruges? Det er ikke særligt store plastdele
(plastskjolde fra en scooter).

Fra : Carsten Petersen

Dato : 31-03-04 14:54

"Brian A." <Ask-for-it@This-is-invalid.com> skrev i en meddelelse
> [...]
0106

> Er de for billige, eller kan de bruges? Det er ikke særligt store

Hejsa

Næh, de kan skam sagtens bruges, har selv malet både bil og køkkenskabe med
en billig sprøjte.
Sprøjten med tophængt beholder er bedst til mindre malerarbejder, beholderen
er som regel ikke så stor, balancen heller ikke så god, men dit spild bliver
meget mindre.

Carsten

Endnu en udgydelse fra CP's PC!

Fra : Brian A.

Dato : 31-03-04 15:40

"Carsten Petersen" <carsten@newmail.dk> skrev i en meddelelse
> Næh, de kan skam sagtens bruges, har selv malet både bil og køkkenskabe
med
> en billig sprøjte.

Okay, så må jeg ud og købe sådan en :) Hvor meget "sviner" sådan en, altså
hvor tæt (eller langt fra) andre ting bør min stå. Jeg går ud fra at det
ikke er optimalt at male udendørs...

> [...]
beholderen
> er som regel ikke så stor, balancen heller ikke så god, men dit spild

Er det fordi malingen selv løber ned i sprøjten, hvor den i den anden skal
suges op gennem et rør - et rør der måske ikke helt når bunden...?

Fra : Carsten Petersen

Dato : 31-03-04 19:08

> [...]
> hvor tæt (eller langt fra) andre ting bør min stå. Jeg går ud fra at det

Det sviner *meget*! Temperaturen er ikke rigtigt til udendørs sprøjtemaling,
så ryd en ende af værkstedet og afskærm med plastic ned fra loftet, så du
har en "kabine". Dæk gulvet af, hvis ikke der må komme maling på. Gør dig
selv den tjeneste at hænge emnerne op i snore med kroge eller lign., så de
kan dreje frit rundt, det er meget lettere. Husk maske, hvis ikke du vil
pille kulørte bussemænd! Og hvis ikke du er vant til at sprøjtemale, lav et
par prøver på pap eller lign., for lige at få fornemmelsen inden du kaster
dig over knallertdelene. God fornøjelse.

> beholderen
> bliver
>
> Er det fordi malingen selv løber ned i sprøjten, hvor den i den anden skal
> suges op gennem et rør - et rør der måske ikke helt når bunden...?

Yes.

Fra : Brian A.

Dato : 31-03-04 18:32

> [...]
> par prøver på pap eller lign., for lige at få fornemmelsen inden du kaster
> dig over knallertdelene. God fornøjelse.

Tak for svarene - jeg må ud og finde noget plastic og lave mig en kabine på
værkstedet. Den med snor og kroge har jeg prøvet før, det er en rigtig god
måde at gøre det på. Jeg tror at jeg øver mig på indersiden af emnerne
først, det kan alligevel ikke ses når de er monteret :)

Fra : Søren Christensen

Dato : 31-03-04 19:51

> [...]

> måde at gøre det på. Jeg tror at jeg øver mig på indersiden af emnerne
> først, det kan alligevel ikke ses når de er monteret :)

Et lille tip. Hvis du bare holder "power" knappen inde og sprøjter frem og
tilbage over emnet bliver det mat. Du skal Endten male fra venstre mod højre
eller omvendt. Ikke Højre - Venstre - Højre osv osv...
Så får du et blankt resultat. En autolaker fortalte mig det. Man kunne
åbenbart ligesom vende lakken når man bare gjorde frem og tilbage....

Venligst

Fra : Brian A.

Dato : 31-03-04 21:00

"Søren Christensen" <Soren_HelskovFjernmig@webspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:406b12ea$0$431$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> Så får du et blankt resultat. En autolaker fortalte mig det. Man kunne
> åbenbart ligesom vende lakken når man bare gjorde frem og tilbage....

Okay! Det havde jeg ikke lige hørt før... det må jeg lige huske så. Takker!

Fra : Brian A.

Dato : 01-04-04 11:38

Hvor kan jeg så købe malingen henne. Det er jo nemt at finde spraymaling,
men det er jo ikke lige det jeg skal bruge :)
Måske den lokale farvehandler har noget at byde på...

Fra : Bjarne

Dato : 01-04-04 19:15

In article <406be303$0$18668$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>,
   "Brian A." <Ask-for-it@This-is-invalid.com> writes:
> Hvor kan jeg så købe malingen henne. Det er jo nemt at finde spraymaling,
> men det er jo ikke lige det jeg skal bruge :)
> Måske den lokale farvehandler har noget at byde på...

www.fsa.dk

mvh,
Bjarne