Underligt mailproblem
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 31-03-04 12:29

Hejsa

Vi har et lidt underligt problem. Kæresten kan fra sit arbejde ikke sende en
mail med en vedhæftet fil til en bestemt adresse. Altså, hun kan fint sende
filen til en anden adresse, og jeg kan fint sende filen til den aktuelle
adresse. Hvad kan der være galt, eller hvad skal I vide mere for at kunne
sige noget fornuftigt?

mvh Frank

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 31-03-04 12:35

Frank K. Jensen skrev:

> hvad skal I vide mere for at kunne sige noget fornuftigt?

Hvilket mailprogram benytter du, din kæreste og modtageren?

Hvilken filtype har den pågældende fil (fx .doc, .exe, .txt)

Hvor stor er filen?

Har I prøvet at eksperimentere med andre filer, for at se om der er
et mønster i problemet? Gælder det fx alle filer med en bestemt
filtype, gælder det alle filer over en vis størrelse eller
lignende.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 31-03-04 13:24

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote in message
> Frank K. Jensen skrev:
>
> Hvilket mailprogram benytter du, din kæreste og modtageren?

Min kæreste bruger Lotus notes på arbejdet.
Jeg bruger OE, og modtagelse er tjekket med både webmail og OE.

> Hvilken filtype har den pågældende fil (fx .doc, .exe, .txt)
> Hvor stor er filen?

Det var en Excel-fil (xls) fil på 18,4 kB

> [...]
> et mønster i problemet? Gælder det fx alle filer med en bestemt
> filtype, gælder det alle filer over en vis størrelse eller

Nej, ikke rigtigt. Hun prøver lige i morgen. Men normalt ville jeg sige, at
den enten vil gå tabt når den bliver sendt, og i så fald ville man ikke
kunne sende filen til en anden adresse (hvilket hun godt kan), eller når den
bliver modtaget, og i få fald vil man generelt ikke være i stand til at
modtage filen (hvilket vi også godt kan). Ja, jeg fatter ikke noget

Hun får i øvrigt ingen fejlmeddelelse.

mvh Frank

Fra : Calle.

Dato : 31-03-04 15:02

Frank K. Jensen wrote:
> [...]
> godt kan), eller når den bliver modtaget, og i få fald vil man
> generelt ikke være i stand til at modtage filen (hvilket vi også godt

Der kan jo godt være et fokert opsat spamfilter, eller blokeret for afsender
på modtager adresse. Måske sket ved et uheld

--
Calle.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 31-03-04 20:39

"Calle." <Fake@Fake.Fake> skrev i en meddelelse

> Der kan jo godt være et fokert opsat spamfilter, eller blokeret for
afsender
> på modtager adresse. Måske sket ved et uheld

Der skulle ikke være sat noget op i spam filteret, og desuden kan hun godt
sende en alm. mail uden vedhæftet fil til adressen.

mvh Frank

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 01-04-04 08:50

"Frank K. Jensen" <fkj@ifa.au.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> adresse. Hvad kan der være galt, eller hvad skal I vide mere for at kunne

Så her jeg fået testet lidt frem og tilbage, og det viste sig at være et
problem hos modtager.

Det ser ud som om, at mails med ordet "attached" i en af de første par
linier ikke kommer igennem, og vi har ikke sat noget virus eller spam filter
op. Jeg har testet det på krys og tværs. Her er hvad jeg har fundet ud af:

---
(See attached file: forrude.xls)
---
kom ikke igennem (det var her vi opdagede problemet)

---
attached
---
kom ikke igennem

---
a little text.
A little more text.
attached
---
kom ikke igennem

---
a little text.
A little more text.
A lot more text text text
A lot more text text text
A lot more text text text
attached
---
kom ikke igennem

MEN
---
text text text bla bla bla osv.
text text text bla bla bla osv.
text text text bla bla bla osv.

(See attached file: forrude.xls)
---
kom igennem...

* Det afhænger ikke af, om der rent faktisk er en fil vedhæftet.

* Jeg har testet med flere forskelige afsendere, med samme resultat, dog går
det fint, hvis jeg sender fra samme konto som skal modtage.

Jeg har kontaktet mit mailhotel, for jeg fatter ingen ting Men måske I
har en god ide?

mvh Frank

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-04-04 09:24

Frank K. Jensen skrev:

> Det ser ud som om, at mails med ordet "attached" i en af de
> første par linier ikke kommer igennem, og vi har ikke sat
> noget virus eller spam filter op.

Er "vi" her afsender eller modtager? Du skriver at problemet ligger
hos modtager - det virker også mest sandsynligt.

Et filter på "attached" giver en vis mening, da visse massemails
med virus har brugt lignende formuleringer. Hvis der alene
filtreres på ordet attached - og ikke på fx om der er en vedhæftet
fil med - så er det forhåbentlig et filter modtager selv har sat
op.

Nogle mailudbydere filtrerer på kendte virusmails, men der kan også
filtreres lokalt hos modtager.

> Jeg har kontaktet mit mailhotel, for jeg fatter ingen ting

Du skulle nok hellere kontakte modtager samt modtagers mailhotel.
Det er formentlig dér filtreringen sker.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 01-04-04 10:11

> Er "vi" her afsender eller modtager? Du skriver at problemet ligger
> hos modtager - det virker også mest sandsynligt.

For at holde forvirringen minimal brugte jeg bare modtager, men vi er altså
både modtager og afsender

> [...]
> filtreres på ordet attached - og ikke på fx om der er en vedhæftet
> fil med - så er det forhåbentlig et filter modtager selv har sat

Vi har ikke sat noget op

> Du skulle nok hellere kontakte modtager samt modtagers mailhotel.
> Det er formentlig dér filtreringen sker.

Igen, vi er både modtager og afsender, og jeg har kontaktet "modtagers"
mailhotel.

mvh Frank

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 01-04-04 10:57

"Frank K. Jensen" <fkj@ifa.au.dk> wrote in message
> [...]
> adresse. Hvad kan der være galt, eller hvad skal I vide mere for at kunne

Det viste sig at være Spammassassin der vurderede at mine mails var spam! Nu
hvor jeg læser beskrivelsen på mailhotellet, kan jeg da godt se, at de
skriver, at de har spam- og virusfilter, men jeg troede bare, at det var
noget man selv skulle slå til.

Tak for hjælpen,
mvh Frank