gearingen/udvekslingen i 5 gear
Fra : anders

Dato : 31-03-04 12:07

har brug for at vide gearingen/udvekslingen i 5 gear ved 1000
omdrejninger. Bilen er en ford mondeo 1,8i fra 1993

jeg spørger da jeg skal have kalibreret mit speedometer

Så er der nogen der kender hastigheden ved udvekslingen i 5 gear ved
1000 omdrejninger ??

tak

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-04 12:17

> Så er der nogen der kender hastigheden ved udvekslingen i 5 gear ved
> 1000 omdrejninger ??

Jeg er desværre ikke hjemme, så jeg har ikke adgang til "biblioteket".

Mit skud er 37 km/t, men det kan du nok ikke bruge til alverden.

Hvis der ikke kommer svar, i løbet af de kommende to dage, skal jeg nok
poste det, når jeg kommer hjem.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Brian A.

Dato : 31-03-04 12:17

"anders" <anhen@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> har brug for at vide gearingen/udvekslingen i 5 gear ved 1000
> omdrejninger. Bilen er en ford mondeo 1,8i fra 1993

Når der nu spørges til bilen, kan nogen så fremskaffe en hk-/Nm-kurve over
samme motor - Mondeo 1.8i?

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-04 13:15

> Når der nu spørges til bilen, kan nogen så fremskaffe en hk-/Nm-kurve over
> samme motor - Mondeo 1.8i?

http://www.dot-e.dk/dot-e.dk/effektkurver/effektauto/ford/pwmondeo1857i.pw/v
iew

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-04 13:17

> Når der nu spørges til bilen, kan nogen så fremskaffe en hk-/Nm-kurve over
> samme motor - Mondeo 1.8i?

Prøver lige igen
http://www.dot-e.dk/dot-e.dk/effektkurver/effektauto/ford/

Fra : Brian A.

Dato : 31-03-04 13:24

> Prøver lige igen
> http://www.dot-e.dk/dot-e.dk/effektkurver/effektauto/ford/

Skulle den motor ikke have 115hk?

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-04 13:30

> over

> Skulle den motor ikke have 115hk?

Det har den sansynligvis også. Det lyder meget som om det er 105 HK på
hjulene og 115 HK på krumtappen.
Ellers må forklaringen skyldes at der let kan være 10% afvigelse i
fabrikkens opgivelser.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-04 13:47

> Det har den sandsynligvis også. Det lyder meget som om det er 105 HK på
> hjulene og 115 HK på krumtappen.

Jeg tror nok, at rullefeltsmålinger tager højde for det tab, der er i
transmissionen. I hvert fald viste mine målinger 120/125 hk på en 115 hk
Vectra.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 02-04-04 08:13

Jan W Nielsen wrote:

> Jeg tror nok, at rullefeltsmålinger tager højde for det tab, der er i
> transmissionen. I hvert fald viste mine målinger 120/125 hk på en 115 hk
> Vectra.

Jeg tror ikke man kan bruge de målinger til andet end at tapetsere
stuen med, med mindre man måler kvalitativt før og efter en større
ændring af maskinellet (feks andre knaster) for at se hvor toppene
flytter sig hen.

Kvantitativt er de næppe meget værd.

Mvh
Roberto

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 02-04-04 16:26

> [...]
> stuen med, med mindre man måler kvalitativt før og efter en større
> ændring af maskinellet (feks andre knaster) for at se hvor toppene

Som du ved, plejer jeg at have samme holdning, som den du tilkendegiver
ovenfor - men nu blev min bil målt ved det rullefelt hos Teknoligisk
Institut, som andre "målere" stiller deres felter ind efter - og som bruges
i retsager mod eventuelle importørere, der ikke vil anerkende en for lav
ydelse.

Spørgsmålet er, om det overhovedet giver mening at tale om måling af den
slags - men hvis det gør, så mener jeg, man kan bruge min måling til noget -
også kvantitativt.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Brian A.

Dato : 31-03-04 15:49

> Det har den sansynligvis også. Det lyder meget som om det er 105 HK på
> hjulene og 115 HK på krumtappen.
> Ellers må forklaringen skyldes at der let kan være 10% afvigelse i
> fabrikkens opgivelser.

Der står at værdierne er korrigeret til DIN-norm...? Men mon ikke afvigelsen
også kan skyldes selve maskinen - mener at 2 målinger af samme bil fra 2
forskellige dynamometer kan vist ikke sammenlignes... der kan måske nemt
være "smuttet" et par hk's der.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 02-04-04 08:30

Brian A. wrote:
> "Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> over

> Skulle den motor ikke have 115hk?

Nominelle 115hk -

Det ser iøvrigt ikke ud til at den chip giver noget synderligt et rent
luftfilter ikke kan give.

Hvad betyder DIN korrigeret?

Mvh
Roberto

Fra : Kim Kristensen

Dato : 31-03-04 18:51

> [...]
>
> jeg spørger da jeg skal have kalibreret mit speedometer
>
> Så er der nogen der kender hastigheden ved udvekslingen i 5 gear ved

Bil revyen 1994 (Mondeo er ikke med i 93) siger 35,1 km/t ved 1000
omdrejninger i topgear, det gælder alle 1,8'ere.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Anders Henriksen

Dato : 01-04-04 22:28

Tak for det gode svar og alle de andre gode indlæg....

Hilsen

Anders

Fra : p.jarnbak

Dato : 03-04-04 17:45

"Anders Henriksen" <anhen@webspeed.dk> wrote in message
> Tak for det gode svar og alle de andre gode indlæg....
>
> Hilsen
>
> Anders

Bare husk at din omdrejningstæller også har fejlvisning,hvis du har tænkt at
bruge
de tal.
Hej Palle.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 02-04-04 08:18

Kim Kristensen wrote:
> "anders" <anhen@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Bil revyen 1994 (Mondeo er ikke med i 93) siger 35,1 km/t ved 1000
> omdrejninger i topgear, det gælder alle 1,8'ere.

Kunne jeg lokke dig til at slå samme tal op for en Carina E?

Jeg prøver at finde ud af hvilken sommerdækdimension der er optimal.

Mvh
Roberto

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 02-04-04 16:16

On Fri, 02 Apr 2004 09:18:00 +0200, Roberto Saldo
<robertosaldo@yahoo.dk> wrote:

>Kunne jeg lokke dig til at slå samme tal op for en Carina E?
>Jeg prøver at finde ud af hvilken sommerdækdimension der er optimal.

Man skal kende bilens specs 100% - årgang, model, geartype osv.

/Mogens

Fra : Kim Kristensen

Dato : 03-04-04 04:52

"Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Kunne jeg lokke dig til at slå samme tal op for en Carina E?
>
> Jeg prøver at finde ud af hvilken sommerdækdimension der er optimal.
>
> Mvh
> Roberto

Jo da, hvilken årgang motorstørrelse?

Med venlig hilsen Kim

Fra : Roberto Saldo

Dato : 03-04-04 07:07

Kim Kristensen wrote:
> "Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Jo da, hvilken årgang motorstørrelse?

Sep 1996 (97 model) 2.0 5 døre.

Mange tak

Mvh
Roberto

Fra : Kim Kristensen

Dato : 03-04-04 09:53

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Sep 1996 (97 model) 2.0 5 døre.
>
> Mange tak
>
> Mvh
> Roberto

Velbekomme da, i både 96 og 97 udgaven står den model til at gå 35,2 km/t
ved 1000 snoninger i topgear.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Roberto Saldo

Dato : 03-04-04 13:51

Kim Kristensen wrote:

> Velbekomme da, i både 96 og 97 udgaven står den model til at gå 35,2 km/t
> ved 1000 snoninger i topgear.

Glimrende, så løber den:

1000 8.8 14.7 21.8 28.1 35.2
1500 13.2 22.1 32.8 42.1 52.8
2000 17.6 29.5 43.7 56.2 70.4
2500 22.0 36.8 54.6 70.2 88.0
3000 26.4 44.2 65.5 84.2 105.6
3500 30.8 51.5 76.4 98.3 123.2
4000 35.1 58.9 87.3 112.3 140.8
4500 39.5 66.3 98.3 126.4 158.4
5000 43.9 73.6 109.2 140.4 176.0
5500 48.3 81.0 120.1 154.4 193.6
6000 52.7 88.4 131.0 168.5 211.2

med std hjul (185/65R14) og:

1000 9.0 15.1 22.4 28.8 36.1
1500 13.5 22.7 33.6 43.3 54.2
2000 18.0 30.2 44.8 57.7 72.3
2500 22.6 37.8 56.1 72.1 90.4
3000 27.1 45.4 67.3 86.5 108.4
3500 31.6 52.9 78.5 100.9 126.5
4000 36.1 60.5 89.7 115.3 144.6
4500 40.6 68.1 100.9 129.8 162.7
5000 45.1 75.6 112.1 144.2 180.7
5500 49.6 83.2 123.3 158.6 198.8
6000 54.1 90.7 134.5 173.0 216.9

Med de nye (205/50R16) på :)

Mange tak igen.

Mvh
Roberto

Fra : alexbo

Dato : 31-03-04 19:08

"anders" <anhen@webspeed.dk> skrev

> har brug for at vide gearingen/udvekslingen i 5 gear ved 1000
> omdrejninger. Bilen er en ford mondeo 1,8i fra 1993

Udvekslingen er den samme ved alle omdr.
Hastigheden derimod er afhængig af dækstørrelsen.

> jeg spørger da jeg skal have kalibreret mit speedometer
Jeg vil foreslå dig at bruge kantpælene på motorvejen til det.
Med 120 kmt kører du 2 km. på et minut.

mvh
Alex Christensen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 02-04-04 08:15

alexbo wrote:
> [...]
> Hastigheden derimod er afhængig af dækstørrelsen.

> Jeg vil foreslå dig at bruge kantpælene på motorvejen til det.

Og der er præcis 200m imellem pindene?

Mvh
Roberto

Fra : Roberto Saldo

Dato : 02-04-04 08:17

alexbo wrote:
> "anders" <anhen@webspeed.dk> skrev

> Udvekslingen er den samme ved alle omdr.
> Hastigheden derimod er afhængig af dækstørrelsen.

Den kører bare ikke så hurtigt uden dæk på ;)

Hvad er så rulleomkredsen for std monteringen på dyret?

Mvh
Roberto