Jimmy wrote:
> "Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse
> news:406a863a$0$124$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
>
>>Jimmy wrote:
>>
>>>Jeg overvejer en politianmeldelse, men er ikke helt klar over om det er
>
> den
>
>>>rigtige fremgangsmåde???
>>
>>Hvad har han gjort, der umiddelbart kan berettige en politianmeldelse?
>>Hvilken (skriftlig) aftale har du med ham?
>
>
> Ja, det er jo lige det der er spørgsmålet. Er heller ikke selv klar over
> hvad jeg lige kan anklage ham for. Som alm. forbruger har du jo krav på
> pengene tilbage eller udbedring af skaden i op til 2 år, men jeg er ikke
> klar over om dette også gælder når man handler som virksomhed. Så er man vel
> ikke beskyttet under den lovgivning eller er man?
Det korte og det lange her er at det nok er aftalen indgået ved køb, der
gælder. Købeloven gælder ikke, men det gør derimod Aftaleloven.
Hvis de ikke har gjort opmærksom på at deres garanti, som de normalt
skilter med, ikke gælder for erhvervshandel, så hænger de på den så vidt
jeg ved.
> Jeg har ingen skriftlig aftale med ham, men det er jo et firma der sælger et
> produkt, og som sådan må jeg jo være beskyttet under en eller anden form for
> lovgivning. Jeg har en faktura der dokumenterer købet af PC'en. Ja, og så
> har jeg jo PC'en, som ikke virker.
Du kunne jo bevæge dig ud i gråzonen og foretage henvendelsen som privat
> Er jeg på røven her eller hvad?
Han lader til at være tung at danse med.
>>Hvad man /bør/ gøre ved jeg ikke, men jeg ville:
>>
>>* Sende et alm., høfligt brev hvor du forklarer sagen og at han nu bedes
>>svare indenfor X dage (f.eks. 8 dage), med henblik på løsning af sagen.
>>
>>* Sende et anbefalet brev i en lidt mere bestemt tone, hvis han ikke
>>svarer på det første brev, med henvisning til det første brev og krav om
>>tilbagemelding/løsning af sagen.
>>
>>Sørg for at have styr på dokumentation på kontakt til firmaet og evt.
>>fremsendte varer og breve.
>
>
> Ok, det vil jeg prøve at gøre. Jeg kan selvfølgelig dokumentere al mail
> korrespondance, men de hundrede gange jeg har prøvet at ringe hvor telefonen
> ikke bliver svaret kan jeg selvfølgelig ikke dokumentere. Desværre. Dog har
> jeg nu 3 måneder efter købet stadig en PC der ikke virker. Vi taler altså en
> PC til 12000 kr incl moms, så det er jo altså ikke småpenge vi taler om, for
> en PC.
>
> Jeg vil starte med at sende et brev. Men hvad hvis jeg nu får sendt først et
> brev, derefter et anbefalet brev, og der stadig ikke bliver reageret. Hvad
> har jeg af muligheder for at gå til ham?
Det er jo lidt en speget sag... gør ham opmærksom på at du vil få rettet
fejlen et andet sted og at han får en faktura på reperationen.
Regn ikke med at han betaler, eller kan hænges op på det.
Så kan du lige så godt selv rette fejlen.
Noget andet er at han hænger på den stang RAM du har sendt ham. Dén skal
du have tilbage, vil jeg mene.
Kan du dokumentere at du har sendt den til ham?
> Kan jeg tillade mig at gå ud at købe de defekte dele ind et andet sted, og
> så sende regningen videre til ham?
> Jeg har jo brug for PC'en til firmaet.
Hvilken forretning drejer det sig om? (Min email virker...)
Nu er jeg selvstændigt erhvervsdrivende datamekaniker, så jeg havde nok
allerede for lang tid siden puttet en stang RAM i maskinen
Men nu er der heller ikke mange PCere her i biksen, der "holder" i lang
tid
--
Steen Suder
Prøv at forestille dig, at du er en anden, og læs så din artikel igennem
inden du sender den. Det er ikke en skam at stave ordentligt og
formulere sig, så andre kan læse og forstå hvad du skriver.