Mouse pos.
Fra : Harald

Dato : 30-03-04 20:07

Hej

Findes der en function der kan fortælle om mouse cursor befinder sig over
f.eks. en TImage. I øjeblikket benytter jeg Mouse.CursorPos og sammenligner
x,y med TImage værdierne?

Mvh
HK

Fra : Harald

Dato : 30-03-04 22:08

"Harald" <news10@-REMOVE-THIS-kroning.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Findes der en function der kan fortælle om mouse cursor befinder sig over
> f.eks. en TImage. I øjeblikket benytter jeg Mouse.CursorPos og

Den kode jeg bruger:

ImageMain er en TImage

var
Point : TPoint;
begin
if not Active then
exit;

Point:=ImageMain.ScreenToClient(Mouse.CursorPos);
if (Point.X<0) or (Point.Y<0) then
exit; // er udenfor

if (Point.X>ImageMain.Width) or (Point.Y>ImageMain.Height) then
exit; // er udenfor
..
..
..

Mvh
HK

Fra : David Konrad

Dato : 31-03-04 10:01

"Harald" <news10@-REMOVE-THIS-kroning.dk> wrote in message

> sammenligner
>
> Den kode jeg bruger:
>
> ImageMain er en TImage
>
> var
> Point : TPoint;
> begin
> if not Active then
> exit;
>
> Point:=ImageMain.ScreenToClient(Mouse.CursorPos);
> if (Point.X<0) or (Point.Y<0) then
> exit; // er udenfor
>
> if (Point.X>ImageMain.Width) or (Point.Y>ImageMain.Height) then
> exit; // er udenfor

kan du ikke bruge

//hjælpefunktion
function getCursorPosEx:TPoint;
begin
getCursorPos(result);
end;

if ptInRect(dinkontrol.boundsrect,getCursorPosEx) then

???

(utestet)

Fra : Harald

Dato : 31-03-04 11:17

"David Konrad" <david_konrad_FJERN_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> getCursorPos(result);
> end;
>
> if ptInRect(dinkontrol.boundsrect,getCursorPosEx) then

Takker, det var lige ptInRect jeg manglede.

if not
ptInRect(Minkontrol.BoundsRect,Minkontrol.ScreenToClient(Mouse.CursorPos))
then
exit;

/HK

Fra : Nicolai Hansen

Dato : 01-04-04 09:00

> if not
> ptInRect(Minkontrol.BoundsRect,Minkontrol.ScreenToClient(Mouse.CursorPos))
> [...]

Vi er næsten tilbage til dit eget forslag her ...

*snip snap fra types.pas*

function PtInRect(const Rect: TRect; const P: TPoint): Boolean;
begin
Result := (P.X >= Rect.Left) and (P.X < Rect.Right) and (P.Y >= Rect.Top)
and (P.Y < Rect.Bottom);
end;

/Nic