Erfaring søges med udskiftning af baghjuls~
Fra : Peter Christiansen

Dato : 30-03-04 16:06

Hej

Jeg ejer en Renault Laguna fra 1998 der har gået ca. 110.000.
Mine baghjulslejer er ved at gå og min mekaniker siger at de koster ca. 2500
stykket, da man ikke bare kan tage lejet og skiftes, men skal skifte hele
"etellerandet".

Er der nogen der har erfaring med dette ? Hvad gør man for at undgå den
store udskrivning ?

Mvh
Peter Christiansen

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-04 16:10

> [...]
> "etellerandet".
>
> Er der nogen der har erfaring med dette ? Hvad gør man for at undgå den

Lyder meget som prisen på samme lejer til en mondeo st.car. Det er hele
narvet der skal skiftes. Tror ikke der er så meget at gøre ved det med
mindre at du kan finde stumperne billigere hos thansen, høyer autodele eller
krogslund.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-04 16:15

> Jeg ejer en Renault Laguna fra 1998 der har gået ca. 110.000.
> Mine baghjulslejer er ved at gå og min mekaniker siger at de koster ca.
2500
> stykket

Det lyder da helt grotesk - men det kan ikke afvises, der skal skiftes noget
ABS-halløjsa.

(Skønt at have en Vectra i sin bedste alder. Her koster det kun 104
kroner(ethundredeogfire) for et sæt bestående af to baghulslejer. Og så går
de i øvrigt aldrig i stykke.)

--
/Jan W Nielsen

Fra : TG4600

Dato : 31-03-04 09:09

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote in message
> (Skønt at have en Vectra i sin bedste alder. Her koster det kun 104
> kroner(ethundredeogfire) for et sæt bestående af to baghulslejer. Og så
går
> de i øvrigt aldrig i stykke.)

Jamen, hvis de aldrig går i stykker, er det da fint at kende prisen

/TG

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-04 12:11

> Jamen, hvis de aldrig går i stykker, er det da fint at kende prisen

Nemlig - det kunne jo være, man ville sætte nye i for at style bilen.. )

--
/ Jan W Nielsen

Fra : bme

Dato : 30-03-04 19:51

> [...]
> "etellerandet".
>
> Er der nogen der har erfaring med dette ? Hvad gør man for at undgå den

Hej Peter

Er det skive eller tromlebremser??

Hvis det er skivebremser, så skal hele navet skiftes da lejet er integreret
i navet. Er det tromlebremser, sidder lejet i tromlen og skal "bare" presses
ud og et nyt presses i.

Hvis det er skivebremser kan det gøres med en almindelig aftrækker til 40,-
i biltema, er det tromlebremser skal du nok have gang i en hydraulisk
presse.

/bo
Som heldigvis har tromlebremser på baghjulene af sin laguna

Fra : Peter Christiansen

Dato : 31-03-04 21:56

Hej Bo

Tak for svaret.

Det er bare tromlebremser, så du siger hermed at jeg er "safe" - ikke sandt.

Er min rocker-version af dit svar rigtig ?
- Skivebremser - pissedyrt
- Tromlebremser - det kan min mekaniker fixe så let som ingenting

/Peter

Fra : bme

Dato : 31-03-04 23:21

> Tak for svaret.

velbekomme

> Det er bare tromlebremser, så du siger hermed at jeg er "safe" - ikke
sandt.

Safe og safe - du skal have muldvarpen op af foret.

> Er min rocker-version af dit svar rigtig ?
> - Skivebremser - pissedyrt
> - Tromlebremser - det kan min mekaniker fixe så let som ingenting

Begge dele kan fixes rimeligt nemt - der er bare forskel på prisen. Jeg ved
ikke hvad lejet koster, men det er i hvert fald billigere end et helt nyt
nav. Jeg vil tro at udskiftning af lejet vil tage en lille times tid.

/bo