ascii
Fra : Dan

Dato : 30-03-04 14:33

Er der en der ved hvordan jeg kan skrive tegnet "PSI" det ligner nærmest en
gaffel, det er er et matematisk tegn fra det græske alfabet.
Dan

Fra : Reidar Kind

Dato : 30-03-04 15:52

> Er der en der ved hvordan jeg kan skrive tegnet "PSI" det ligner nærmest
en
> gaffel, det er er et matematisk tegn fra det græske alfabet.
> Dan

Hvis du bruker fonten "Symbol" så er "Psi" bokstaven Y, evnt chr(89).

-Reidar

Fra : Dan

Dato : 30-03-04 22:02

Tak for svaret det virker.
Men hvordan ved man lige at den sidder i Y når det er fonten Symbol man
bruger. Findes der en tabel over fonten Symbol eller hvad?

Fra : Reidar Kind

Dato : 30-03-04 22:43

"Dan" <til@ludvigs.dk> wrote in message
> Tak for svaret det virker.
> Men hvordan ved man lige at den sidder i Y når det er fonten Symbol man
> bruger. Findes der en tabel over fonten Symbol eller hvad?

Symbol inneholder rett og slett en del av de greske fontene. Du kan enkelt
lage din egen tabell:
1) åpne et form og legg inn listview (sett view-egenskapen til 3 - lvwReport
og font til symbol) og Rich Textbox. Kall dem hhv ListView1 og RichTextBox1
2) legg inn denne koden i Load-eventen til formet:

ListView1.ColumnHeaders.Add , , "nr"
ListView1.ColumnHeaders.Add , , "tegn"

start = 0
For teller = start To 255
ListView1.ListItems.Add , , CStr(teller)
ListView1.ListItems.Item(teller - start + 1).SubItems(1) = Chr(teller)
Next

3) legg denne koden inn i ItemClick-eventen til listviewet
RichTextBox1.Text = ""
RichTextBox1.SelFontName = "symbol"
RichTextBox1.SelText = Chr(Item.Text)
RichTextBox1.SelFontName = "MS Sans Serif"
RichTextBox1.SelText = " tilsvarer bokstaven: " & Chr(Item.Text)

Ikke alle objekter (f.eks en vanlig textbox) støtter flere fonter samtidig.
Det beste er derfor å holde seg til de få greske bokstavene som er i
ascii-tabellen: www.asciitable.com

Mvh
Reidar

Fra : Dan

Dato : 31-03-04 13:03

Jeg kan ikke rigtig få det til at fungere:(( Kan du ?
Jeg står også og mangler tegn for"sigma og tau"
Dan

Fra : Reidar Kind

Dato : 31-03-04 14:19

"Dan" <til@ludvigs.dk> wrote in message
> Jeg kan ikke rigtig få det til at fungere:(( Kan du ?
> Jeg står også og mangler tegn for"sigma og tau"
> Dan

ja, det fungerer hos meg. får du noen feilmelding?
sigma=s, tau=t (fortsatt i symbol)

-Reidar

Fra : Dan

Dato : 31-03-04 14:32

Ja det skalstadig være i symbol
Gider du sende et projekt på mail? ikke exe-fil