Summasummarum og bilagsnumre
Fra : Hjalte

Dato : 29-03-04 18:33

Hej alle...
Jeg har taget mod til mig og vil endnu engang prøve at se om summasummarum
ikke kan bruges til bogføring

Jeg har redigeret en smule i standard kontoplanen, og indtil videre går det
meget godt.

Men nu er jeg stødt på et problem...

Jeg har mange bilag der er delt op i foskellige grupper, og måden jeg har
gjort det på er ved at tegne på bilagne med overstregnings tudser, og
derefter bogfører jeg dem som f.eks. bilag 1a og 1b.

Hvordan gør jeg det i summasummarum, hvis jeg skriver 1a brokker programmet
sig....

Nogen gode ideer?

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-04 19:13

Hjalte wrote:
> [...]
> tudser, og derefter bogfører jeg dem som f.eks. bilag 1a og 1b.
> Hvordan gør jeg det i summasummarum, hvis jeg skriver 1a brokker

Summa kan kun bruge tal i bilagsrækkefølgen. Jeg vil foreslå dig at bruge
summa's talrækkefølge og skrive den på bilaget i stedet for at bruge din
egen rækkefølge og forsøge at skrive den ind i Summa. Sidstnævnte vil der på
et eller andet tidspunkt gå ged i. Dine bilag kommer aldrig til at blive
brugt til andet en at stå fem år på hylden og evt. blive hevet frem hvis
skattefar skal bruge dem eller hvis der opstår en tvist eller lign. med en
debitor eller kreditor.

Mine bilag står trygt og godt i mine ringbind og her har de stået i snart
mange år, jo mere støv des ældre bilag.

--
mvh Karsten
http://www.alsit.dk

Fra : Hjalte

Dato : 30-03-04 00:31

On Mon, 29 Mar 2004 20:13:15 +0200, "Karsten Madsen" <6 SNABELA
drosselvej PUNKTUM dk> wrote:

Jeg har lige et tillægsspørgsmål til summa...
Hvis man har bogført nogle poster, men finder ud af at man har lavet
en fejl, hvad skal man så gøre?
Skal man lave en ny post med evt. difference, eller kan man "åbne" de
bogførte poster på en måde?

---
MVH.
Hjalte

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-04 07:52

Hjalte wrote:
> [...]
> en fejl, hvad skal man så gøre?
> Skal man lave en ny post med evt. difference, eller kan man "åbne" de

Man kan (må) ikke slette poster som er bogført, de skal udlignes med en
modsat postering.

Feks en debitorfaktura er forkert anført og bogført, så skal du lave en
kreditnota enten på det fulde (forkerte) beløb eller på den del af beløbet
som er forkert, for så at lave en ny faktura. Dette er ikke Summa som kræver
det, men bogføringslovgivningen som nogenlunde siger at det ikke er tilladt
at slette bogførte posteringer.

--
mvh Karsten
http://www.alsit.dk

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-04 01:46

"Karsten Madsen" <6 SNABELA drosselvej PUNKTUM dk> skrev i en meddelelse

> [...]
kræver
> det, men bogføringslovgivningen som nogenlunde siger at det ikke er

Lige et lille supplement.

Som bogførte poster er det naturligvis helt korrekt.

Jeg ved ikke, om man er opmærksom på, at der også kan være tale om
posteringer i kassekladden og altså endnu ikke bogførte. Dér kan man
naturligvis rode rundt i det, så det passer. Den skal vel nok brokke sig,
hvis den ikke salderer eller ligger inden for en valgt periode.

Men selvfølgelig, der blev jo udtrykkeligt spurgt om bogførte poster.
Karsten H. Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-04 13:14

KHJ wrote:
> [...]
> sig, hvis den ikke salderer eller ligger inden for en valgt periode.
>
> Men selvfølgelig, der blev jo udtrykkeligt spurgt om bogførte poster.

Klart klart, som Harry ville sige det
Det gælder i øvrigt ikke kun i kassekladden. Alt ikke bogført, kan man rode
og regere med som man vil, også f.eks. fakturaer, som i Summa hedder
"ordrer" indtil de er bogført.

--
mvh Karsten
http://www.alsit.dk

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-04 22:56

"Karsten Madsen" <6 SNABELA drosselvej PUNKTUM dk> skrev i en meddelelse
news:406ab60b$0$178 Alt ikke bogført, kan man rode
> og regere med som man vil, også f.eks. fakturaer, som i Summa hedder
> "ordrer" indtil de er bogført.
>

> --
> mvh Karsten
> http://www.alsit.dk

Jeg troede, at fakturaer (fakturering) foregik fra debitormodulet. Men
fakturaopsætning/konfiguration foregår godt nok (skægt nok) fra
ordremodulet, men det er jo også kun en særdeles bedaget DOS-udgave af
noget, der laves helt andeledes i dag - i hvert fald er det ændret til
Windows som platform.

Nå, men SummaSumarum eller andre regnsskabssystemer - de skal jo opfylde de
samme kriterer for regnsskabsaflæggelse - også i h.t. gældende lovgivning,
og det bevirker jo, at langt de fleste af funktionerne må være ens.

Ja, så var der også den gamle PC+, mange godt kunne lide, da den havde både
debit- og kredit kolonne i kassekladden, og der var vist også noget om, at
noget afstemning følgelig var mere overskuelig. Igen - rendyrket
nostalgi.
Karsten H. Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-04 23:54

KHJ wrote:
> [...]
> ordremodulet, men det er jo også kun en særdeles bedaget DOS-udgave af
> noget, der laves helt andeledes i dag - i hvert fald er det ændret til

Nu er der ikke meget med moduler i Summa, du kan købe forskellige versioner
af den, bevares, men har du købt en version, skal du ikke købe moduler eller
databaseplads til. Men nok om det.

Du kan sagtens lave fakturaer direkte fra en debitor, stil dig på en debitor
og højreklik og vælg ny salgsfaktura og en ny ordre/faktura kommer frem
endda med debitordataudfyldt.

Det med dos-udgaven forstår jeg ikke helt - den må du lige forklare lidt
nærmere.

Summa er dog bygget over pc&c's pc-plus, men er skrevet helt fra bunden af
(i Delphi tror jeg nok)

> [...]
> opfylde de samme kriterer for regnsskabsaflæggelse - også i h.t.
> gældende lovgivning, og det bevirker jo, at langt de fleste af

Jepper

> [...]
> havde både debit- og kredit kolonne i kassekladden, og der var vist
> også noget om, at noget afstemning følgelig var mere overskuelig.

Det har Summa også. Du kan under funktioner / indstillinger/kassekladde,
selv vælge 3 forskellige måder du vil have din kassekladde vist på:
1. En kolonne med udgangspunkt i afstemningskonti (salg (=ind i kassen) er
positive tal)
2. En kolonne med udgangspunkt i driftskonti (salg (=ind i kassen) er
negative tal)
3. To kolonner med debet og kredit, som regnskabskyndige kan lide det.
Læg mærke til det er kun visning af kassekladden der ændres. Det som ligger
i maven af summa konteres på samme måde.

Stone's software har valgt dette da mange som benytter Summa er uerfarne i
regnskabssammenhæng og bedst kan lide at se positive tal, når noget går ind
i kassen (mig selv inklusive), men regnskabskyndige ryster på hovedet af os
og straks hopper på vognen med punkt 3. Det er ganske enkelt kun til for at
gøre livet lettere for alle.

--
mvh Karsten
http://www.alsit.dk

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-04 22:13

> [...]
debitor
> og højreklik og vælg ny salgsfaktura og en ny ordre/faktura kommer frem

Det lyder mere "hjemmevant"

> Det med dos-udgaven forstår jeg ikke helt - den må du lige forklare lidt
> nærmere.

He,he. jow, ser du, før der var noget, der hed Windows 1 efterfulgt af
Windows 3 og senere Windows 3.11 for workgroups, igen efterfulgt af Win95,
WIN98, WIN ME, W2k og XP (heri ikke medtaget Win 3,51 NT, WIN 4 NT
efterfulgt af W2k mere specielt beregnet til netværk), anvendtes et OS
(operativ system), der hedder DOS (Disk Operative System), fandtes i
nogenlunde lige løbende versioner fra MS og Digital. Alle WIN-OS'ere baserer
sig på DOS, og først med XP begyndte DOS kun at være en emuleret version.

Inden vi fik alle de de programmer, der anvender en eller anden Win-version
som platform, anvendtes DOS (der kun er 16 bit). En af hovedforskellene er,
at i rent DOS-baserede programmer skal du selv ind og konfigurere alle
externe enheder, som printer (print-setup og med forskellige
sideopsætninger, der konfigureredes i en udskriftsgenerator.

Det er du fri for, hvor Win er platform, hvor du blot kalder en driver til
den pågældende enhed, der så i øvrigt i modsætning til DOS er gældende for
alle andre programmer.

I DOS mode har du også kun de foretrukne skærmkonfiguration som tælles med
80 karaterer ud ad linien. Du kunne også vælge 40 karaterer ud ad linien, og
det svarede til nogle af de første kommercielt fremstillede PC'er, der kun
kunne tilsluttes et TV.

D.v.s. Både Danmarks, Navigator PC + og Concorde fandtes (og findes stadig)
i DOS-version. Den første Win-version f.eks. Concorde var vist Concorde 5.0
eller 5.05 (jeg tror nok, jeg har set 5.0'eren som DOS version også).

Der er faktisk ingen af de Win-baserede udgaver, der kan noget,
DOS-versionerne ikke kan rent regnsskabsmæssigt. De er da også fortsat fult
ud anerkendte.

> Summa er dog bygget over pc&c's pc-plus, men er skrevet helt fra bunden af
> (i Delphi tror jeg nok)

Jo, og en af årsagerne er netop nok, at den skulle tilpasses Windows som
platform (kunne man tænke sig).

> [...]
os
> og straks hopper på vognen med punkt 3. Det er ganske enkelt kun til for

Skulle jeg begynde forfra i dag, ville jeg da nok også vælge f.eks. SS, da
mit behov garanteret ikke ville væretil XAL eller AXAPTA - puha, det giver
ligefrem sved på panden. så meget desto mere, at det ville være billigere
end en Concorde Light, der alligevel er for light.

> --
> mvh Karsten
> http://www.alsit.dk

Nå, jeg er også fra den gang, man brugte 2 meget store, tunge bøger som
kassebog og hovedbog med kontering, bogføring og saldering med efterfølgende
overførsel til hovedbogen. Senere kom jo Taylorriks-systemet med en slags
kontokort, der manuelt førtes ned til et forud klippet hul i den til den
rigtige position for gennemskrift til den bagved liggende journal. Dette
brugtes rent manuelt med en hulmaskine ude i siden til at punche kortet til
næste gang. Systemet videreførtes til både et Triumph/Adler og det svenske
Odhner systemer, der kørte som forvoksede regnemaskiner - nogle med en
elektrisk diodematrix for korrekt possitionering af skrivehovedet for de
enkelte konti.

Senere blev disse maskiner supplerede af en manuel indtastning af kontonr.
og beløb i en 8-bit puncher, hvor strimlen så sendtes til revisor for
EDB-behandling, hvor man på det tidspunkt nok var begyndt at anvende
hulkort.

Først i midten af 80'erne begyndte regnskabsprogrammer at blive udviklet til
PC'ere - ja, d.v.s allerede i begyndelsen af 80'erne havde bl.a.
Triumph/Adler et system, der kørte med et OS-system, der hed PCM. Det var
før, der var noget, der hed harddiske, og man sad med 2 floppy'er på 160 kB
(senere 360 kg 720 kB) - en til programmet og en til dataene og legede
disk-jokey. Der var på det tidspunkt også PC'ere fortrinsvis til den
grafiske branche, der brugt store 8" floppy disks.

Så er vi dermed netop fremme ved et af de første PC-basserede (Intel's 8086)
DOS regnsskabsprogrammer som DANMARKS fra Brdr. Damgaard, hvoer de begyndte
at skabe det, de er redet af med i dag. (det er dælme godt gjort).

Nå, det var en gang rendyrket nostalgi med passende undskyldning til dem,
der fandt det kedeligt.
Karsten H. Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-04 11:16

KHJ wrote:
> [...]
[cuttet en masse]
> DOS-versionerne ikke kan rent regnsskabsmæssigt. De er da også

Jo, ok og før DOS var der CP/M, jeg har selv været med hele vejen Jeg
har arbejdet med computere siden 1978 (startede på en Sinclair zx81 med 1k
ram), så jeg kender alt til DOS og andre os'er

Jeg vidste bare ikke hvad du mente med "dos-udgaven". Jeg giver dig dog ret
i at der ikke er meget forskel på funktionaliteten på gamle dos-udgaver og
windowsudgaver, dog kan du nu benytte dig af funktionaliteter som ikke
fandtes i DOS. f.eks ODBC og automatisk printerinstillinger (uden at skulle
kæmpe dig igennem escapekoder).

> Jo, og en af årsagerne er netop nok, at den skulle tilpasses Windows
> som platform (kunne man tænke sig).

Jeg skrev ikke tydeligt nok. Ideen bag Summa er pc&c's pc-plus. Det er under
ingen omstændigheder en omskrivning af pc-plus., da Summa er bygget op helt
fra bunden (der findes/fandtes faktisk en version 1). PC-plus blev senere
til Navigator, Navision, Financials, Attain og nu MBS 4.

> det ville være billigere end en Concorde Light, der alligevel er for
> light.

Jeg har faktisk kunder der skifter fra C5 til SummaSummarum.

--
mvh Karsten
http://www.alsit.dk

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-04 23:36

> Jo, ok og før DOS var der CP/M, jeg har selv været med hele vejen Jeg
> har arbejdet med computere siden 1978 (startede på en Sinclair zx81 med 1k
> ram), så jeg kender alt til DOS og andre os'er

Jeg håber, du så spøgen alene af indledningen.

> [...]
> windowsudgaver, dog kan du nu benytte dig af funktionaliteter som ikke
> fandtes i DOS. f.eks ODBC og automatisk printerinstillinger (uden at

Det var lige det, jeg skrev om forskellen på konfigurering (escape coder til
matrixprintere etc) og så programmer, der anvender Win (et eller andet) som
platform, hvor det drejer sig om programmer, der blot behøver en fælles
driver for den samme enhed.

Det bestrider jeg ikke, og jeg aner det for så vidt heller ikke, men det vil
da være et fornuftigt udgangspunkt at starte med kravsspecifikationerne i
PC+.

> [...]
> fra bunden (der findes/fandtes faktisk en version 1). PC-plus blev senere
> til Navigator, Navision, Financials, Attain og nu MBS 4.

Åh ja, men det til trods mistede den ikke sin popularitet på det samme
tidspunkt. Det var vel blot Win-æraen, der overhalede den? (ved ikke, om der
findes en Win-ver.)

> Jeg har faktisk kunder der skifter fra C5 til SummaSummarum.

Det kan jeg godt forstå. De får jo meget mere for pengene.

> mvh Karsten
> http://www.alsit.dk

Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-04 08:04

KHJ wrote:
> "Karsten Madsen" <6 SNABELA drosselvej PUNKTUM dk> skrev i en
> meddelelse news:406fe052$0$161$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jeg håber, du så spøgen alene af indledningen.

Klart, klart (citat, Harry)

> [...]
> eller andet) som platform, hvor det drejer sig om programmer, der
> blot behøver en fælles driver for den samme enhed.

Til trods for dette er esc-koder stadige nyttige - ikke for lægmand, men tit
hvis du skal vælge bakker i en printer med flere printere, alternativt er at
oprette flere ens printere med hver sin defaultbakke. Esc-koderne er bedst
hvis de skal vælges "programmatisk" det har jeg endda også brugt fra
financials.

> Åh ja, men det til trods mistede den ikke sin popularitet på det samme
> tidspunkt. Det var vel blot Win-æraen, der overhalede den? (ved ikke,
> om der findes en Win-ver.)

Jeg ved faktisk ikke hvorfor pc-plus ikke blev videreført, men da det er
nogenlunde de samme mænd som startede navisionhuset, så gætter jeg på en
kapitalindsprøjtning resulterede i noget nyt (og bedre). Pc-plus var jo som
du sikkert ved ikke flerbruger system, hvilket også er den eneste ulempe,
svj kan se, ved Summa. Desuden havde pc-plus heller ikke et
programmeringssprog. Navigator havde sit makrosprog til at starte med. Jeg
udviklede endda en makoreditor, til det, det havde navigator/navision nemlig
ikke. Jeg har den stadig liggende på en eller anden støvet server. Jeg tror
dog ikke mange benyttede makroer andet end til backup. Med finacials og
attain er makrosproget jo udviklet til et helt "næsten" rigtigt
programmringssprog.

> Det kan jeg godt forstå. De får jo meget mere for pengene.

Nemmerlig. Og med Summa er det kun en gang de skal have pungen op af lommen

--
mvh Karsten
http://www.alsit.dk

Fra : Britt Malka

Dato : 05-04-04 09:17

On Mon, 5 Apr 2004 09:03:45 +0200, "Karsten Madsen" <6 SNABELA
> [...]

>nogenlunde de samme mænd som startede navisionhuset, så gætter jeg på en
>kapitalindsprøjtning resulterede i noget nyt (og bedre).

Da jeg startede som selvstændig med et bogholder-firma i 1995 eller
1996, var min første idé at købe PC+, som jeg kendte.

Prisen - og det faktum, at der ikke blev udviklet på programmet
længere - fik mig på andre tanker. Den version, jeg havde brug for,
kostede nemlig 10.000,00.
--
Britt Malka
Køb SummaSummarum og få "Bogføring på pc med SummaSummarum" gratis.

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-04 22:12

"Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> --
> Britt Malka
> Køb SummaSummarum og få "Bogføring på pc med SummaSummarum" gratis.

UPS!

Jo, kede af det er de bestemt ikke. Jeg skulle en gang flytte PC+ over på en
ny computer for en kunde, der havde alt til faget henhørende, både licens og
programdiskette (5¼ floppy).

Hø, hvad der stod på den gamle puter kunne ikke flyttes.

Ved indlæsning af diskette på ny puter, ville det stadig ikke køre. Jeg
ringede til firmaet og sprugte, hvorfor programmet ikke kunne geninstalleres
på en ny puter og fik det svar, at det kunne det da sandelig ikke. Man kunne
heller ikke tage en backup af sin originaldiskette, og kunne man ikke få
programmet til at køre, kunne man heller ikke flytte datafiler.

På spørgsmålet om, hvad en kunde så skulle gøre i forbindelse med
overflytning til ny PC fik vi svaret, ja det var da bare ærgerligt, men de
havde da en opdaterings/genåbningsdiskette, man kunne købe for kr. 700,-,
hvor det samtidig måtte konstateres, at der vartale om et éngangsprogram.

Dét var sat... kundevenlig kundeservice, der trak vand. Naturligvis blev der
aldrig installeret PC+ på den puter - eller andre for den sags skyld, hvor
der i forvejen var registreret nr. og licens til.
Karsten H. Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-04 22:01

> [...]
> oprette flere ens printere med hver sin defaultbakke. Esc-koderne er bedst
> hvis de skal vælges "programmatisk" det har jeg endda også brugt fra

Tja, jeg har da været ude fordet i forbindelse med at få en nyere HP-printer
til skrive fra et DOS-program med eskape-koder. Det stod der, at det kunne
den ikke, og det duede ikke, og der var den ikke byfgget til o.s.v., men ved
at ind på HP's sider viste det sig, at du godt kunne lokke den nye printer
til at arbejde efter eskape-koder. De var bare ualmindelig godt gemt i en
bunke meget lange og trange koder, gamle programmer ikke kan udnytte, men
jeg fik det til at virke.

> mvh Karsten
> http://www.alsit.dk

Karsten H. Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-04 22:55

KHJ wrote:
> [...]
> De var bare ualmindelig godt gemt i en bunke meget lange og trange
> koder, gamle programmer ikke kan udnytte, men jeg fik det til at

Ja, man må, uanset hvordan man vender og drejer det, stadig sige at DOS
lever i bedste velgående - under en fin motorhjelm og escapekoder
ligeså.

/karsten