Andet multimedie
bentjuul 3670
Logo fra Photoshop til Illustrator
Fra : Ukendt

Dato : 29-03-04 17:23

Hejsa,

Jeg har lavet et logo i Photoshop og vil nu gerne bruge det i Illustrator,
men jeg er lidt bekymret for at logoet bliver grimt ved trykningen. Min
printer er i udu, så jeg kan ikke teste det. En del af logoet har været
igennem nogle filtere, som jeg ikke har kunnet lave i Illustrator.

Hvordan sikrer jeg mig, at logoet bliver pænt i Illustrator?

Mvh
Michael Bas

Fra : KNL DtP

Dato : 29-03-04 19:07

"Michael Bas" <michaelbas - stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan sikrer jeg mig, at logoet bliver pænt i Illustrator?

Det gør du ved at sikre dig, at logoet inde i Photoshop har den rette
opløsning til det tryk du påtænker.

Du kan se dette ved at vælge Image > Image Size. For at se hvilken
output-opløsning du vil få ved en udprintning, kan du fjerne fluebenet i
Resample Image og indtaste de mål i cm logoet skal være. Bemærk hvordan
opløsningen i PPI (pixels per tomme) falder eller stiger alt efter fysiske
printmål.

Alt efter om du skal bruge logoet til avistyk, digitalprint eller offset tryk
ect. finders der forskellige optimale opløsninger. Hør ved trykkeriet hvilken
opløsning du bør anvendt. Opløsningen til avistryk ligger omkring 175 PPI,
hvor offsettryk vist er 266 PPI (133 lpi * 100% * 2,0 QF).

Hvis det viser sig, at logoet ikke er stort nok til jobbet, så kan du enten
vælge at opsample det inde i Photoshop ved at indtaste opløsningen og de
ønskede mål i cm, samt at sætte hak i Resample Image inde under Image Size -
eller du kunne lave logoet forfra i den korrekte opløsning. Jeg vil anbefale
det sidste, da en opsampling blot gør, at billedet ikke bliver pixlet men bare
soft eller uskarpt.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-04 19:45

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote in message
> [...]
anbefale
> det sidste, da en opsampling blot gør, at billedet ikke bliver pixlet men

Hej Kristian,

Tak for de gode svar. Jeg benyttede mig af dit forslag om, at tegne logoet
igen med den rigtige opløsning.

Mvh
Michael Bas

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-03-04 23:23

Michael Bas skrev:

> En del af logoet har været igennem nogle filtere, som jeg ikke
> har kunnet lave i Illustrator.

Nu fortæller du ikke, hvilken effekt du har haft brug for at lave
i Photoshop, men til orientering, så er der jo altså også mulighed
for at arbejde med vektorgrafik i Photoshop. Et logo opbygget vha.
formlag / shape layers i Photoshop, kan gemmes som PDF og åbnes som
vektorgrafik i Illustrator, hvorefter du kan arbejde videre med det
i Illustrator. Vektorgrafik har den store fordel, frem for bitmap-
grafik (eller pixelgrafik), at det er opløsningsuafhængigt.

--
Hilsen
Madsen