/ Forside / Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet erhverv
#NavnPoint
Nordsted1 1260
katekismus 960
ans 933
pifo 679
jakjoe 661
Benjamin... 550
Kortoverv.. 545
refi 518
dova 505
10  HelleBirg.. 475
Programmer til bogføring og rengskab
Fra : Hjalte


Dato : 28-03-04 23:32

Hej alle...
Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, og jeg søger efter at godt program
til at holde styr på mine regnskaber.

Som det er nu, bogfører jeg i excel og ud fra en hjemmlavet kontoplan,
kan jeg så i et andet regneark lave nogle oversigter...

Men jeg kunne godt tænke mig noget sofware der var en smule mere
sikkert mht. backup og lign, samt. at det kunne lave nogle flotte og
overskuelige udskrifter jeg kan smide forrest i mappen.

Jeg har kigget lidt på summasummarum, men jeg syntes det er lidt
underligt, og jeg kan ikke helt se logikken i det.

Findes der andre programmer for den mindre virksomhed, med en let
kontoplan (ca. 20 konti), som også er lette at bruge?

Hvad bruger i andre, og hvorfor?

---
MVH.
Hjalte

 
 
O. Hansen (29-03-2004)
Kommentar
Fra : O. Hansen


Dato : 29-03-04 07:10


"Hjalte" <hjalte@reloaded.dk> wrote in message
news:bcke60pfdc43ctnpq9h3bbau07uq0r061i@4ax.com...

[...klip]
> Findes der andre programmer for den mindre virksomhed, med en let
> kontoplan (ca. 20 konti), som også er lette at bruge?
[klip...]

Prøv Prominent Finans på www.prominentdata.dk
/Ove



Ukendt (29-03-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-03-04 08:58

Hjalte wrote:
> Hej alle...
> Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, og jeg søger efter at godt program
> til at holde styr på mine regnskaber.
> Jeg har kigget lidt på summasummarum, men jeg syntes det er lidt
> underligt, og jeg kan ikke helt se logikken i det.

Du må meget gerne uddybe hvad du synes der er underligt ved Summa, jeg har
brugt det længe nu og synes det er en ganske udemærket program.

/karsten



Martin Jørgensen (29-03-2004)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 29-03-04 09:38

"Karsten Madsen" <6 SNABELA drosselvej PUNKTUM dk> wrote:

> Hjalte wrote:
>> Hej alle...
>> Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, og jeg søger efter at godt program
>> til at holde styr på mine regnskaber.
>> Jeg har kigget lidt på summasummarum, men jeg syntes det er lidt
>> underligt, og jeg kan ikke helt se logikken i det.
>
> Du må meget gerne uddybe hvad du synes der er underligt ved Summa, jeg har
> brugt det længe nu og synes det er en ganske udemærket program.

Jeg kan da godt uddybe det. Jeg syntes nemlig også at det er lidt underligt.
Men det er nok fordi at jeg mangler erfaring med den slags programmer...

Prøv at læse i <news:40669df4$0$220$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, bl.a.
det med "fejl i kladde", punkt 1) og 2).

mvh.
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

Ukendt (29-03-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-03-04 10:23

Martin Jørgensen wrote:
> "Karsten Madsen" <6 SNABELA drosselvej PUNKTUM dk> wrote:
>
>> Hjalte wrote:
>>> Hej alle...
>>> Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, og jeg søger efter at godt program
>>> til at holde styr på mine regnskaber.
>>> Jeg har kigget lidt på summasummarum, men jeg syntes det er lidt
>>> underligt, og jeg kan ikke helt se logikken i det.
>>
>> Du må meget gerne uddybe hvad du synes der er underligt ved Summa,
>> jeg har brugt det længe nu og synes det er en ganske udemærket
>> program.
> Jeg kan da godt uddybe det. Jeg syntes nemlig også at det er lidt
> underligt. Men det er nok fordi at jeg mangler erfaring med den slags
> programmer...
> Prøv at læse i <news:40669df4$0$220$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
> bl.a. det med "fejl i kladde", punkt 1) og 2).


For at tage det fra en ende af:
Fejl i kladden. Debitor og kreditor samlekonti. Alle debitorer og kreditorer
skal være medlem af en gruppe af debitorer eller kreditorer. Til disse
grupper knyttes en konto, hvor du bogfører dine tilgodehavender fra
debitorer eller gæld til kreditorer (aktiver og passiver)

Bilagsnummeret er det nummer du bogfører efter - du bruger jo bilag til at
bogføre efter. Et bilag kan være en faktura (debitor eller kreditorfaktura)
eller et bilag til dig selv om at du har flyttet penge fra banken til kassen
eller udbetalt 100 kr til et eller andet. Alle bilag skal være tilstede
fysisk (eller skal kunne fremskaffes - skrives ud). Du får bøvl med
skattefar, hvis du ikke har styr på dine bilag. Ja skriv bilagsnummeret på
dine bilag i hånden.

Feks. Jeg har alle mine debitorbilag liggende i summa og kun dér. De kan
nemt skrives ud hvsi skattefar vil have det. Mine kreditorbillag bliver samt
ind i en mappe hvorpå jeg har påtegnet (skrevet i hånden) : 1. Hvilken dato
de er sat til betaling i mit banksystem. 2. KFxxx hvor xxx er mit eget
kreditorfakturanummer (fortløbende) og 3. Bxxx hvor xxx er det bilagsnummer
jeg får udleveret af Summa. Bilagene sættes derefter ind i mappen i
bilagsnummerrækkefølge, da jeg ved at skattefar vil spørge efter bilag med
bilagsnummer det og det.

Jeg tror du sætter dine fakturaer forkert ind i kassekladden. Du skal
bogføre dine fakturaer og derefter sætte dem i kassekladden (sh-ctr-f), så
får du fakturanummer med i kassekladden.

Og nu til 1) og 2)

1) jeg ved ikke helt hvad du mener med føre dem ind baglæns. Men det
nemmeste er at bruge en times tid hver dag på at bogføre dine bilag. Det er
ganske enkelt nemmere at holde styr på få bilag end mange og gamle bilag

2) Dine ordre vil automatisk komme under fakturaer når du bogfører dem. De
vil så stille og roligt forfalde alt efter hvornår din forfaldsdato er. Nå
de er forfaldne vil de hoppe fra at være "ubetalte ikke forfaldne (3
prikker)" til at være "ubetalte folfaldne (rødt udråbstegn)". Hvis en kunde
vælger at betale din faktura, skal du føre fakturaen over i kassekladden,
enten manuelt eller med tryk på sh-ctrl-f, hvor du får alle nødvendige data
med i kassekladden, for så at bogføre den dér. Først da er kundens faktura
betalt og registreret betalt i summa.


Disse bogføringstekniske ting er ikke anderledes i summa end i andre
bogføringsprogrammer, funktionerne måske, men ikke ideen bag.

Jeg vil helt klart anbefale at du læser den bog som følger med ved
registrering af summe ellers kan den købes hos en af os certificerede
forhandlere af Summa eller direkte hos Stones software.

Jeg kan også helt klart anbefale at du kontakter en af os certificerede
forhandlere for at få mere hjælp. Kig engang på
http://www.stoneware.dk/forhandlere_certificerede.htm

Det sidste tenderer nok reklame, men jeg mener ikke jeg reklamerer for nogen
speciel af os cert.forh. så går det vel....

mvh
Karsten Madsen
ALS IT




Martin Jørgensen (30-03-2004)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 30-03-04 23:22

Hej Karsten.

Mange tak for dine kommentarer:

Karsten Madsen wrote:
> Martin Jørgensen wrote:
-snip-
> For at tage det fra en ende af:
> Fejl i kladden. Debitor og kreditor samlekonti. Alle debitorer og
> kreditorer skal være medlem af en gruppe af debitorer eller
> kreditorer. Til disse grupper knyttes en konto, hvor du bogfører dine
> tilgodehavender fra debitorer eller gæld til kreditorer (aktiver og
> passiver)

Jeps. Ovenstående er jeg 100% indforstået med.

> Bilagsnummeret er det nummer du bogfører efter - du bruger jo bilag
> til at bogføre efter. Et bilag kan være en faktura (debitor eller
> kreditorfaktura) eller et bilag til dig selv om at du har flyttet
> penge fra banken til kassen eller udbetalt 100 kr til et eller andet.
> Alle bilag skal være tilstede fysisk (eller skal kunne fremskaffes -
> skrives ud). Du får bøvl med skattefar, hvis du ikke har styr på dine
> bilag. Ja skriv bilagsnummeret på dine bilag i hånden.

Ok.

> Feks. Jeg har alle mine debitorbilag liggende i summa og kun dér. De
> kan nemt skrives ud hvsi skattefar vil have det. Mine kreditorbillag
> bliver samt ind i en mappe hvorpå jeg har påtegnet (skrevet i hånden)
> : 1. Hvilken dato de er sat til betaling i mit banksystem. 2. KFxxx
> hvor xxx er mit eget kreditorfakturanummer (fortløbende) og 3. Bxxx
> hvor xxx er det bilagsnummer jeg får udleveret af Summa. Bilagene
> sættes derefter ind i mappen i bilagsnummerrækkefølge, da jeg ved at
> skattefar vil spørge efter bilag med bilagsnummer det og det.

Fin forklaring. Jeg vil anvende samme fremgangsmåde i mit regnskab.

> Jeg tror du sætter dine fakturaer forkert ind i kassekladden. Du skal
> bogføre dine fakturaer og derefter sætte dem i kassekladden
> (sh-ctr-f), så får du fakturanummer med i kassekladden.

Nåh, ok. Så er det derfor at jeg ikke kunne vælge noget. Jeg var ellers
bange for at bogføre, hvis nu jeg gjorde noget forkert Men med din
glimrende, fremragende forklaring ser det nu ud til at lykkedes... Jeg er nu
pludseligt blevet imponeret over hvor fint et stykke software, summarum er


> Og nu til 1) og 2)
>
> 1) jeg ved ikke helt hvad du mener med føre dem ind baglæns. Men det
> nemmeste er at bruge en times tid hver dag på at bogføre dine bilag.
> Det er ganske enkelt nemmere at holde styr på få bilag end mange og
> gamle bilag
>
> 2) Dine ordre vil automatisk komme under fakturaer når du bogfører
> dem. De vil så stille og roligt forfalde alt efter hvornår din
> forfaldsdato er. Nå de er forfaldne vil de hoppe fra at være
> "ubetalte ikke forfaldne (3 prikker)" til at være "ubetalte folfaldne
> (rødt udråbstegn)". Hvis en kunde vælger at betale din faktura, skal
> du føre fakturaen over i kassekladden, enten manuelt eller med tryk
> på sh-ctrl-f, hvor du får alle nødvendige data med i kassekladden,
> for så at bogføre den dér. Først da er kundens faktura betalt og
> registreret betalt i summa.

Det håber jeg at jeg finder ud at til den tid. Jeg har faktureret min første
kunde i dag Kunden var/er, mine efterhånden, gamle forældre

> Disse bogføringstekniske ting er ikke anderledes i summa end i andre
> bogføringsprogrammer, funktionerne måske, men ikke ideen bag.

Nej, klart nok.

> Jeg vil helt klart anbefale at du læser den bog som følger med ved
> registrering af summe ellers kan den købes hos en af os certificerede
> forhandlere af Summa eller direkte hos Stones software.

Ok, den må jeg lige få fat i en af dagene... Og i har faktisk ret, efter at
jeg har fundet (lidt) ud af at bogføre i summa.... Det virker faktisk
fantastisk, utroligt let og enkelt. Men det varer nok et par måneder, før
jeg har vænnet mig til det dobbelte bogføringssystem, selvom jeg tidligere
har haft driftsøkonomi.... Og sådan et hæfte, bliver jeg nødt til at få for
ikke at begå bogførings-fejl...

> Jeg kan også helt klart anbefale at du kontakter en af os
> certificerede forhandlere for at få mere hjælp. Kig engang på
> http://www.stoneware.dk/forhandlere_certificerede.htm
>
> Det sidste tenderer nok reklame, men jeg mener ikke jeg reklamerer
> for nogen speciel af os cert.forh. så går det vel....

Ja, helt sikkert. Du er lovligt undskyldt, for at poste dit
forhandler-link... Der er sikkert/måske også andre som kan bruge
oplysningen...

mvh.
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk



Britt Malka (29-03-2004)
Kommentar
Fra : Britt Malka


Dato : 29-03-04 09:47

On Mon, 29 Mar 2004 09:58:07 +0200, "Karsten Madsen" <6 SNABELA
drosselvej PUNKTUM dk> wrote:

>> Jeg har kigget lidt på summasummarum, men jeg syntes det er lidt
>> underligt, og jeg kan ikke helt se logikken i det.
>
>Du må meget gerne uddybe hvad du synes der er underligt ved Summa, jeg har
>brugt det længe nu og synes det er en ganske udemærket program.

Sådan havde jeg det også, da jeg for et par år siden kiggede på Summa
første gang.

Årsagen var, at der kun var én kolonne til at bogføre i, og jeg var
vant til en til debet og en til kredit.

Imidlertid kan det jo ændres ganske let.

Jeg kom fra C5 og til Summa, og jeg synes ikke, der er noget ulogisk
ved opbygningen.

Tværtimod var der mange ting, jeg havde savnet i C5, som fandtes i
Summa.
--
Britt Malka
Køb SummaSummarum og få "Bogføring på pc med SummaSummarum" gratis.
http://www.malka.it/programs/summarum.html

Hjalte (29-03-2004)
Kommentar
Fra : Hjalte


Dato : 29-03-04 12:39


"Karsten Madsen" <6 SNABELA drosselvej PUNKTUM dk> skrev i en meddelelse
news:4067d710$0$175$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Du må meget gerne uddybe hvad du synes der er underligt ved Summa, jeg har
> brugt det længe nu og synes det er en ganske udemærket program.

Det der gjorde at jeg ikke vil bruge det, var en dag hvor jeg sad og
bogførte i det, og jeg ville oprette en ny konto.
Ligemeget hvad jeg gjorde kunne jeg ikke få den nye konto til at ligge der
hvor jeg gerne ville have den (i kontoplanen).

Det var en konto til medarb. udgifter, og den skulle ligge sammen med de
andre konti jeg bruger til medarbejdere, men den hoppede hele tiden op og lå
sammen med de udgifter jeg har til vareforbrug.
Giver det mening det jeg skriver?



Ukendt (29-03-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-03-04 19:07

Hjalte wrote:
> "Karsten Madsen" <6 SNABELA drosselvej PUNKTUM dk> skrev i en
> meddelelse news:4067d710$0$175$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> Du må meget gerne uddybe hvad du synes der er underligt ved Summa,
>> jeg har brugt det længe nu og synes det er en ganske udemærket
>> program.
>
> Det der gjorde at jeg ikke vil bruge det, var en dag hvor jeg sad og
> bogførte i det, og jeg ville oprette en ny konto.
> Ligemeget hvad jeg gjorde kunne jeg ikke få den nye konto til at
> ligge der hvor jeg gerne ville have den (i kontoplanen).
>
> Det var en konto til medarb. udgifter, og den skulle ligge sammen med
> de andre konti jeg bruger til medarbejdere, men den hoppede hele
> tiden op og lå sammen med de udgifter jeg har til vareforbrug.
> Giver det mening det jeg skriver?

Kodeord : Kontonummer.
Alle konti ligger i kontonummerorden. Summa er ikke det eneste
regnskabsystem der kører på den måde, faktisk tror jeg alle
regnskabssystemer fungere sån't

--
mvh Karsten
http://www.alsit.dk



Jesper Nielsen (29-03-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Nielsen


Dato : 29-03-04 21:36

> Findes der andre programmer for den mindre virksomhed, med en let
> kontoplan (ca. 20 konti), som også er lette at bruge?
>
> Hvad bruger i andre, og hvorfor?

Du kan evt. tage et kik på Stellar Office Standard. Jeg har brugt den i
omkring 3 år, og jeg må absolut sige, at jeg har været mere end tilfreds
siden begyndelsen.

Den initiale opsætning tog mig omkring 2 timer, hvorefter jeg var klar til
at klø på. Efterfølgende kan du så rette layout på fakturaer, rykkere og
andre bilag, hvilket godt kan tage lidt tid, men det er ikke absolut
nøvendigt - de fleste af standard bilagene er brugbare med få rettelser.

Tjek www.stellar.dk for mere info.

--
Mvh. Jesper



Jens Rasmussen (29-03-2004)
Kommentar
Fra : Jens Rasmussen


Dato : 29-03-04 21:59

Hjalte <hjalte@reloaded.dk> wrote:
> Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, og jeg søger efter at godt program
> til at holde styr på mine regnskaber.
....
> Men jeg kunne godt tænke mig noget sofware der var en smule mere
> sikkert mht. backup og lign, samt. at det kunne lave nogle flotte og
> overskuelige udskrifter jeg kan smide forrest i mappen.
....
> Findes der andre programmer for den mindre virksomhed, med en let
> kontoplan (ca. 20 konti), som også er lette at bruge?
>
> Hvad bruger i andre, og hvorfor?
E-conomic er ret enkelt. Antal konti er ikke så afgørende; du bør
alligevel hyre en revisor til årsregnskab. Hvis ikke du har styr på
bogføring, så køb dig til det også.
Jens

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408522
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste