Forårsrengøring af harddusken
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 28-03-04 21:35

Nu er det vår (næsten da).

Lige som vi har erklæret nulermændene krig og _tænker_ på at pudse
vinduer (martssolen er skarp, når den endelig er fremme), tænker jeg på
at gøre hovedrent på harddusken.

Ikke med SpringCleaning (selvom jeg slet ikke kan huske programmets
faciliteter), men med en grundformattering. Prøvede at boote fra min
eksterne FWdusk, men DiskUtility sagde noget med at jeg skulle krydse af
i et (greyed out) felt for at få lov at boote den nyformatterede disk
fra MacOS 9.x. ?
Nu véd jeg nok, at nogen herinde vil grine i skægget og sige: bruger den
gamle sådan nogle gamle OS'er? Ja, det gør han, for han er afhængig af
Digidesigns ProTools, og den (+ mit webcam med software) virker kun, når
jeg booter i OS 9.x

Det undrer mig lidt, for jeg har tænkt mig at overskrive med 0 og 1, som
jeg går ud fra er en dybereliggende mulighed i Diskværktøj? Og så skulle
jeg vel have ren rxx at trutte i? Så at sige en harddusk uden nullermænd

Altså i med skiverne der fulgte med maskinen og så installere den
medfølgende OS 9.1 ? Det var til MacOS X.10.2.x, tror jeg (men husker
det ikke mere, for jeg er efterhånden opdateret til 10.2.8)

Men, men, men, jeg ville jo gerne være med i koret og have Panther
(10.3.x). Kan Pantheren også tilvirkes, så jeg kan boote fra OS 9.x ?
Hvordan fungerer Panther sammen med Classic (om overhovedet)?

Håber meget, at I kan oplyse mig, så jeg kommer videre med projektet.

P.S.: kører (som sagt) 10.2.8 (6R73) og har en backup på den eksterne.
Hvis det skal være sådan (at Pantheren ikke kan boote en OS 9 eller ikek
kan køre Classic), kan jeg så ikke bare trække OS 10.2.8 fra den
eksterne over på den jomfrueligt rene HD på maskinen? I bekræftende
fald: hvad skal trækkes over?
Det ville være godt at kunne undgå alle de sys.opdateringer over nettet
med en ISDN linje

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 28-03-04 22:33

In article <1gbdpti.ftsblwpuzggN%MichspostIKKE@puttekasse.invalid>,
MichspostIKKE@puttekasse.invalid (Mich. Ottosen) wrote:

> Prøvede at boote fra min
> eksterne FWdusk, men DiskUtility sagde noget med at jeg skulle krydse af
> i et (greyed out) felt for at få lov at boote den nyformatterede disk
> fra MacOS 9.x. ?

den er formateret uden OS9 drivere og kan derfor ikke boote OS9, disken
skal formateres for at du kan lægge OS9 driveren på.

> [...]
> gamle sådan nogle gamle OS'er? Ja, det gør han, for han er afhængig af
> Digidesigns ProTools, og den (+ mit webcam med software) virker kun, når

Hvilket webcam og hvilken SW bruger du? Det kunne være at det virkede
under classic (højst sansynligt) eller OSX.

> Det undrer mig lidt, for jeg har tænkt mig at overskrive med 0 og 1, som
> jeg går ud fra er en dybereliggende mulighed i Diskværktøj? Og så skulle
> jeg vel have ren rxx at trutte i? Så at sige en harddusk uden nullermænd

Der er _ingen_ grund til at skrive nuller.

> Men, men, men, jeg ville jo gerne være med i koret og have Panther
> (10.3.x). Kan Pantheren også tilvirkes, så jeg kan boote fra OS 9.x ?

om du kan boote i OS9 har intet med panther at gøre, så det kan duy
(stadig) Du skal blot huske OS9 drivere på disken når du formater den!

Jeg går ud fra at du har lavet din backup. I med Panther/Jaguar disken,
slet disken på din PoweBook (formater evt, men så skal du huske at lægge
OS9 drivere på den osse). Installer Panther/Jaguar, besøg Dr. brevkasses
internetforbindelse og sæt den til at downloade alle OSX opdateringerne
fra softwareupdate (tager sikkert flere timer, lad evt. PB'en overnatte)

OS9 installerer du ved at boote fra din OS9 disk som du altid har gjort.

> Hvordan fungerer Panther sammen med Classic (om overhovedet)?

majet fint.

> kan jeg så ikke bare trække OS 10.2.8 fra den
> eksterne over på den jomfrueligt rene HD på maskinen? I bekræftende
> fald: hvad skal trækkes over?

Du kan IKKE lave en træk og slip installation af OSX!

> Det ville være godt at kunne undgå alle de sys.opdateringer over nettet
> med en ISDN linje

som tidligere nævnt lad den overnatte hos en bekendt med en
bredbåndsforbindelse.

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-03-04 00:07

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> internetforbindelse og sæt den til at downloade alle OSX opdateringerne
> fra softwareupdate (tager sikkert flere timer, lad evt. PB'en overnatte)

Ja, eller Michael. Han har også Airport og forbindelse hos Esenet. Mich.
er selvfølgelig mere end velkommen hos os, men vi har desværre
forbistret dårlig tid for tiden.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 29-03-04 17:08

> Ja, eller Michael. Han har også Airport og forbindelse hos Esenet. Mich.
> er selvfølgelig mere end velkommen hos os, men vi har desværre
> forbistret dårlig tid for tiden.

Tak for buddet, Henrik.

Spørger lige Michael, men ellers kunne jeg jo vente et par uger, så kan
sidde ude i din terminal og bruge dit trådløse?

Husk vores møde onsdag aften !

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 30-03-04 11:54

> Ja, eller Michael. Han har også Airport og forbindelse hos Esenet. Mich.
> er selvfølgelig mere end velkommen hos os, men vi har desværre
> forbistret dårlig tid for tiden.

Han kan vel sidde på terassen? det er ikke længere så koldt at du bør
bekymre dig over dit lægeløfte.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 29-03-04 17:08

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> den er formateret uden OS9 drivere og kan derfor ikke boote OS9, disken
> skal formateres for at du kan lægge OS9 driveren på.

Tak for dit fyldige svar, Morten.
Jeg har nok ikke udtrykt mig klart nok, undskyld. Men bootede fra den
eksterne i 10.2.8 og brugte diskutility'en derfra til at reparere PB'ens
HD. Kiggede så også llige på muligheden for at formattere PB'ens HD
_fra_ den eksterne bootede ( går ud fra at det virker på samme måde, som
når man starter fra en sys-cd).
Men det skal nok passe, at den eksterne er formatteret med X - så undrer
det mig bare, at mine SYstemindstillinger giver mulighed for at vælge OS
9.x på en partition af den eksterne. Har dog ikke prøvet om det virker,
men muligheden er der i hvert fald.

> Hvilket webcam og hvilken SW bruger du? Det kunne være at det virkede
> under classic (højst sansynligt) eller OSX.

Et Logitech QuickCam af den type, der kan hænge på skærmen og Logitechs
QuickCam program, v. 5.0.1

> Der er _ingen_ grund til at skrive nuller.

Er det bare ammestuesnak? Man sagde da vist (tidligere?), at man kunne
sikre sig en total sletning ved at over skrive med "1" og "0"? Husk der
er tale om _grundig_ forårsrengøring

> om du kan boote i OS9 har intet med panther at gøre, så det kan duy
> (stadig) Du skal blot huske OS9 drivere på disken når du formater den!

Det anser jeg så for at være OS 9.x disken, du mener? Skal hele OS 9.x
så installeres _før_ Pantheren? Nej, det lyder altså ikke rigtigt i mine
øren. Men jeg har jo aldrig prøvet at installere X'er (det var
preinstalleret, da jeg købte maskinen for to år siden.

> Jeg går ud fra at du har lavet din backup.

Jo, takket være dig fandt jeg endelig ud af at bruge Retrospect (endnu
en gang tak for den lange vejledning).

>I med Panther/Jaguar disken,
> slet disken på din PoweBook (formater evt, men så skal du huske at lægge
> OS9 drivere på den osse).

Nåh, mener du, at driveren til OS 9 ligger på Pantherdiskene? Har ikke
engang selv kigget på dem endnu.

>Installer Panther/Jaguar, besøg Dr. brevkasses
> internetforbindelse og sæt den til at downloade alle OSX opdateringerne
> fra softwareupdate (tager sikkert flere timer, lad evt. PB'en overnatte)

Jeg ville da aldrig være tryg ved at efterlade min PB hos doktor
Brevkasse. Husk på: aka Monster.
Mener du virkelig _alle_ updates? Var der ikke noget med en Java
opdatering, der ikke virkede helt efter hensigten med Panther?
Nå, men OK, Monster har meldt ud, at han har meget travlt for tiden, så
jeg overvejer lige en anden Mac-ven bredbåndsforbindelse. Hans kaffe
er_næsten_ lige så god som doktorens, og så må jeg gerne ryge i hans
stuer

> OS9 installerer du ved at boote fra din OS9 disk som du altid har gjort.

OK, nu forstår jeg. Tror jeg nok

> Du kan IKKE lave en træk og slip installation af OSX!

OK: altså i med skiverne og tage det den langsommelige vej.

> som tidligere nævnt lad den overnatte hos en bekendt med en
> bredbåndsforbindelse.

Mon jeg så ikke ville ligge søvnløs selv derhjemme?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Lone Schmidt

Dato : 30-03-04 05:15

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

> [...]
> øren. Men jeg har jo aldrig prøvet at installere X'er (det var
> preinstalleret, da jeg købte maskinen for to år siden.

Hej!
Efter min bedste overbevisning, skal det være OS 9.2, har selv prøvet
med OS 9.1 og den kom ikke som startdisk i Panther.

Ligeledes er det min erfaring at mange problemer undgås ved netop at
installere OS 9.2 først, og derefter Pantheren.

OS 9, spinder fint i Pantheren

Venlige hilsner
og grumme go´hygge
Lone ;-D

Fra : Morten

Dato : 30-03-04 11:53

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Efter min bedste overbevisning, skal det være OS 9.2, har selv prøvet
> med OS 9.1 og den kom ikke som startdisk i Panther.

Men den dukkede op som Classicmiljø, hvilkket er nok. Er man i panther
bruger man selvfølgelig OSX's kontrolpanel, er man i OS9 bruger man
OS9's.

Classic plejer uanset hvad at opdatere en række 0S9 komponenter,
herunder osse kontrolpanelet startdisk. På jaguar CD'en lå der
envidere et opdtateret kontrolpanel, såfremt man ønskede dualboot.

> Ligeledes er det min erfaring at mange problemer undgås ved netop at
> installere OS 9.2 først, og derefter Pantheren.

en skrøne blot (såfremt man fra OSX's formateringsværktøj husker at
lægge en OS9 driver på under formateringen)

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 30-03-04 23:58

> [...]

> Ligeledes er det min erfaring at mange problemer undgås ved netop at
> installere OS 9.2 først, og derefter Pantheren.

Fint, tak, Lone.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 30-03-04 12:14

> [...]

> HD. Kiggede så også llige på muligheden for at formattere PB'ens HD
> _fra_ den eksterne bootede ( går ud fra at det virker på samme måde, som

Du skal marklere /hele/ den fysiske disk, ikke kun partitionen. (LÆS: en
rigtig formatering frem for at slette en partition)

> Men det skal nok passe, at den eksterne er formatteret med X - så undrer
> det mig bare, at mine SYstemindstillinger giver mulighed for at vælge OS
> 9.x på en partition af den eksterne.

Der ligger nok en OS9 systemmapper der et sted - iøvrigt, ét er at man
kan vælge den et andetr er om den vil boote OS9 - det vil den kun
såfremt der er OS9 drivere på den.

> Et Logitech QuickCam af den type, der kan hænge på skærmen og Logitechs
> QuickCam program, v. 5.0.1

logitech har stadig OSX drivere til nogen af deres cams (bla det runde
forfølgerkamera). Classic kan iøvrigt tilgå USB dimser direkte, så det
burde være muligt at anvende dit QuickCam fra Classic uden at boote OS9.

> Er det bare ammestuesnak?

jeps

> Man sagde da vist (tidligere?), at man kunne
> sikre sig en total sletning ved at over skrive med "1" og "0"? Husk der
> er tale om _grundig_ forårsrengøring

fin idé hvis man vil afhænde disken (og gøre det sværere for den nye
ejer at fremdrive dine slettede data), eller den har været i seriøs
udu.

> [...]
> øren. Men jeg har jo aldrig prøvet at installere X'er (det var
> preinstalleret, da jeg købte maskinen for to år siden.

Du skal bare lægge OS9 og OSX på én og same partition, når du formatere
disken fra OSX installations CD'en sørger du for at sætte kryds under
"installere OS9 driver")

> Jo, takket være dig fandt jeg endelig ud af at bruge Retrospect (endnu
> en gang tak for den lange vejledning).

Kan du osse hitte ud af at føre noget tilbage med retrospect så?

> Nåh, mener du, at driveren til OS 9 ligger på Pantherdiskene? Har ikke
> engang selv kigget på dem endnu.

En disk drivere er ikke en fil i "normal" forstand! det er et stykke
kode på en usynlig partition. (på nogen få Kb).

> Jeg ville da aldrig være tryg ved at efterlade min PB hos doktor
> Brevkasse. Husk på: aka Monster.
> Mener du virkelig _alle_ updates?

ja, uden forbehold.

> Var der ikke noget med en Java
> opdatering, der ikke virkede helt efter hensigten med Panther?

Nej, den virker med forbehold for fejl40...

> [...]
> jeg overvejer lige en anden Mac-ven bredbåndsforbindelse. Hans kaffe
> er_næsten_ lige så god som doktorens, og så må jeg gerne ryge i hans

Godt du har mere end én mac-ven, endda en tobaksvenlig en afslagsen.

> OK, nu forstår jeg. Tror jeg nok

Flot

> OK: altså i med skiverne og tage det den langsommelige vej.

jeps. trdieparts programmer kan man ofte flytte med træk og slip.

> Mon jeg så ikke ville ligge søvnløs selv derhjemme?

Er det ikke bedre end at såvel din nye macven og dennes hustru ligger
søvnløs? (af frygt for du i nattens mulm og mørker forgriber dig på dem).

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 30-03-04 23:58

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Du skal marklere /hele/ den fysiske disk, ikke kun partitionen. (LÆS: en
> rigtig formatering frem for at slette en partition)

Søde Morten, tak for din tålmodige indsats (igen)
Bare som opklaring: min PB har _ikke_ nogen partition, men den eksterne
er partitioneret i to 1) "Total Backup" 2) "Backup Homemappe"

> logitech har stadig OSX drivere til nogen af deres cams (bla det runde
> forfølgerkamera). Classic kan iøvrigt tilgå USB dimser direkte, så det
> burde være muligt at anvende dit QuickCam fra Classic uden at boote OS9.

Mindes, at jeg rpøvede en gang for længe siden, men jeg skal nok prøve
igen. Når vi skal på påskeferie skal jeg jo nok (igen) filme min niece.
Hun synes, det er _så_ skægt at se disse små filmstumper :)

> jeps

Prisværdigt kort svar, tak. Og slet ikke noget med terminatorsnask

> fin idé hvis man vil afhænde disken (og gøre det sværere for den nye
> ejer at fremdrive dine slettede data), eller den har været i seriøs
> udu.

Nå, så er der altså tale om 'jomfruelighed'. Mener du ikke at jeg har
brug for det?

> Du skal bare lægge OS9 og OSX på én og same partition, når du formatere
> disken fra OSX installations CD'en sørger du for at sætte kryds under
> "installere OS9 driver")

Nåh, er det virkelig så enkelt. Herligt. Min PB skal da ikke
partitioneres, der er vist enighed om her i gruppen om, at det ikke er
nødvendigt? (en lille provokation for at få gentaget diskussionerne om
partitioneringens nødvendighed)

> Kan du osse hitte ud af at føre noget tilbage med retrospect så?

Ja, det tror jeg nok. Det er vel den der 'Restore' knap? Ellers sætter
jeg min lid til, at der osse er en mulighed for at folde backupsettet ud
på den eksterne HD. Det ser ud til at alle filerne og programmerne er
direkte tiltgængelige, som på ethvert andet medie.

> En disk drivere er ikke en fil i "normal" forstand! det er et stykke
> kode på en usynlig partition. (på nogen få Kb).

Oplysende, tak. Tænk at sådan en lille fætter kan drive det så vidt
(undskyld).

> ja, uden forbehold.

OK. Men når man nu ikke er så heldig at have en iPod og ikke rigtigt kan
se nytten i iSync? Hva' så?

> Nej, den virker med forbehold for fejl40...

Det var værre. Så virker den sikkert ikke på min maskine.

> Godt du har mere end én mac-ven, endda en tobaksvenlig en afslagsen.

Jeg holder meget af mine Mac-venner.

> Er det ikke bedre end at såvel din nye macven og dennes hustru ligger
> søvnløs? (af frygt for du i nattens mulm og mørker forgriber dig på dem).

Nye Macven? Nej vi taler da om dr. postMonster og Fnullergøj. De er
fredet i klasse A. Forestiller du dig noget med at jeg skulle slette
deres vagtskemaer?
Næ, jeg er da mere nervøs for at MonsterDoktoren tager min overnattende
PB med ned i sikelværkstedet. Så ender PB'en vel med at få indbygget et
Shimanogear? SOm en lille tak-for-sidst for at jeg byggede både
skivebremser (=cd-bremser) og et askebæger ind i hans PB ved seneste
Macmøde. Han opdagede det endda slet ikke.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten

Dato : 31-03-04 00:51

In article <1gbhl94.8govkwlzyl8gN%MichspostIKKE@puttekasse.invalid>,

> Søde Morten, tak for din tålmodige indsats (igen)
> Bare som opklaring: min PB har _ikke_ nogen partition.

Joda ellers har du et problem. Den har én områdeinddeling til data (det
du opfatter som din harddisk) og 8 andre ikke synlige områdeinddelinger
indeholdende forskellige ting; herunder områdeinddelingskort, driverere
osv). Områdeinddeling = Partition.
Din partion optræde sikkert som disk0s9 eller "first-boot/@0:9" i
diskværktøj - Det betyder at den er områdeinddeling nummer 9 på den disk
maskinen ser først. (de 8 første indeholder som sagt diskdrivere
partitionstabeller og andet)

Hvis ikke du formaterer sletter på blot din partition, men bibeholder
dit partitionskort og dine diskdrivere.

> men den eksterne er partitioneret i to 1) "Total Backup" 2) "Backup
> Homemappe"

dvs den har formegentlig 8+2 paretitioner

> Nå, så er der altså tale om 'jomfruelighed'. Mener du ikke at jeg har
> brug for det?

nej ikke her.

> [...]
> partitioneres, der er vist enighed om her i gruppen om, at det ikke er
> nødvendigt? (en lille provokation for at få gentaget diskussionerne om

partitionering = unødvendigt

> OK. Men når man nu ikke er så heldig at have en iPod og ikke rigtigt kan
> se nytten i iSync? Hva' så?

Det kunne være du fik ny telefon, eller en palm på et tidspunkt. Opdater
du bare det _hele_ når du er i gang. Brug evet den funktion i panther
der automatisk lader dig gemme opdateringene når de downloadet og
installeret.

> Nye Macven? Nej vi taler da om dr. postMonster og Fnullergøj. De er
> fredet i klasse A. Forestiller du dig noget med at jeg skulle slette
> deres vagtskemaer?

hyr, hyr - Jeg er lige hjemkommet fra job og læste det derfor som
væskeskema... Nok er han ikke ung længere men så gammel er han da vist
heller ikke - oh mht. Fnullergøj så det da være plastik kirugi hun
forsker i.

> Næ, jeg er da mere nervøs for at MonsterDoktoren tager min overnattende
> PB med ned i sikelværkstedet. Så ender PB'en vel med at få indbygget et
> Shimanogear?

<gys-skræk>shimaNO?</gys-skræk> Det svarer til at du installere Windows
på hans fine nye Schrøder.

> SOm en lille tak-for-sidst for at jeg byggede både
> skivebremser (=cd-bremser) og et askebæger ind i hans PB ved seneste
> Macmøde. Han opdagede det endda slet ikke.

Har han ikke klaget over lugte generne? Eller får han nervøse
trækninger, af frygt for du har parkeret Renault'en i det sideliggende
lokale mens du sigter med cigaren?

Fra : Lone Schmidt

Dato : 31-03-04 08:15

> [...]

> Har han ikke klaget over lugte generne? Eller får han nervøse
> trækninger, af frygt for du har parkeret Renault'en i det sideliggende

I to er altså bare gode, en dag uden en tråd fra Jer, er en trist dag,
men så tager jeg bare en lykkepille eller to

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 31-03-04 22:08

> [...]

> partitionstabeller og andet)
>
> Hvis ikke du formaterer sletter på blot din partition, men bibeholder

Tak for de meget oplysende facts, jeg er blevet klogere. Jeg mente jo
bare, at jeg ikke selv har partioneret ved formatteringen (som jeg slet
ikke selv har foretaget).

> partitionering = unødvendigt

Ja, det ventede jeg jo, at du ville sige

> Brug evet den funktion i panther
> der automatisk lader dig gemme opdateringene når de downloadet og
> installeret.

Den kan jeg forestille mig, at jeg kan få god brug for.

> hyr, hyr - Jeg er lige hjemkommet fra job og læste det derfor som
> væskeskema...

En vin database? Skal vi ikke snart raide hans kælder. Du snupper
sikeldele og jeg tømmer et par falsker. Det kan man da kalde fornuftig
arbejdsdeling.

>Nok er han ikke ung længere men så gammel er han da vist
> heller ikke - oh mht. Fnullergøj så det da være plastik kirugi hun
> forsker i.

Da ikke ud fra et nødvendighedsprincip

> <gys-skræk>shimaNO?</gys-skræk> Det svarer til at du installere Windows
> på hans fine nye Schrøder.

Hans Schrøder? Det hedder vel Peter Schrøder? Kan endnu se Peters ansigt
tæt på en tv-kamera, mens han råber: "Det er fandeme uhyggeligt du, det
er Shimano"

> Har han ikke klaget over lugte generne? Eller får han nervøse
> trækninger, af frygt for du har parkeret Renault'en i det sideliggende
> lokale mens du sigter med cigaren?

1) nej, han er imun, han bor _for_ tæt på "999 Triple Nine"
2) nej, jeg parkerer aldrig Kleio i sideliggende lokaler, højst i
skråfelter.

Men jeg må løbe, jeg synes lige, at jeg så Jesper Olsen komme på
skærmen. Så _skal_ det jo gå galt imod Spanien

Tak for hjælpen, Morten.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen