Bil m/ABS kan ikke synes uden
Fra : Mogens Knudsen

Dato : 28-03-04 20:14

Fra tid til anden har det været fremme, om ABS'en skulle være ok, når
man kørte til syn (demontering af lampe og andre finurligheder). Det
skal den.

Min mekaniker har netop færdiggjort en ombygning af en BMW 318i til en
325i (gør han ALDRIG igen - intet i drivlinen passer sammen mellem de
2 biler). Til syn blev den dumpet på den manglende ABS-installation,
som oprindeligt var monteret på 318i'eren; men ikke på 325i'eren (E36)

/Mogens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 28-03-04 20:43

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

> [...]
>2 biler). Til syn blev den dumpet på den manglende ABS-installation,
>som oprindeligt var monteret på 318i'eren; men ikke på 325i'eren (E36)

Det kunne han da have sagt sig selv ;)

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 28-03-04 20:43

On Sun, 28 Mar 2004 21:43:21 +0200, jan@stevns.net wrote:

>Det kunne han da have sagt sig selv ;)

Had mener du?

Hele bilen er jo ombygget - der er intet af den gamle installation
tilbage. Bilsyn kan åbenbart se om en bil har ABS eller ej i deres
arkiver. Husk på den er fra en tid, hvor ABS var tilvalg.

/Mogens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 28-03-04 21:38

> [...]

>tilbage. Bilsyn kan åbenbart se om en bil har ABS eller ej i deres
>arkiver. Husk på den er fra en tid, hvor ABS var tilvalg.

De ser vel bare på stelnummeret, og typegodkendelsen, og så er den
ged barberet.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 28-03-04 21:51

On Sun, 28 Mar 2004 22:37:36 +0200, jan@stevns.net wrote:

>De ser vel bare på stelnummeret, og typegodkendelsen, og så er den
>ged barberet.

Og dét checker de hver gang en vogn kommer ind - næppe.

/Mogens

Fra : Mark Sandberg

Dato : 28-03-04 21:55

> Og dét checker de hver gang en vogn kommer ind - næppe.
>
> /Mogens

Hi Mogens, check lige mortorsport NG og kommenter gerne efterfølgende

/Mark.

Fra : alexbo

Dato : 28-03-04 21:19

"Mogens Knudsen" skrev i

> Bilsyn kan åbenbart se om en bil har ABS eller ej i deres arkiver.

Det står på typegodkendelsen.

Jeg kan ikke helt gennemskue om han forsøgte at få en 318 godkendt med 325
motor, eller om han forsøgte at få godkendt en 325, som ombygning.

Det sidste kunne lade sig gøre, hvis en 325 er typegodkendt uden ABS,
selvfølgelig mod at betale afgift.
Problemet kan være, at han ikke kan bevise at bilen fremstår som en original
325.

Det er jo ikke bare med eller uden ABS, det er et spørgsmål om 318 og 325
deler hovedcylinder, forstærker, baghjulsregulering, skiver, calibre.

En erklæring fra BMW om at denne bil nu er en 325 vil nok hjælpe.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 28-03-04 21:51

On Sun, 28 Mar 2004 22:18:43 +0200, "alexbo"
<alexbo@post.cybercity.dk> wrote:

>Det står på typegodkendelsen.

Bilen er jo leveret både med og uden ABS

>Jeg kan ikke helt gennemskue om han forsøgte at få en 318 godkendt med 325
>motor, eller om han forsøgte at få godkendt en 325, som ombygning.

Hans kunde ønskede en ombygget 318i godkendt som 325i
(helt legalt selvfølgelig)

>Det er jo ikke bare med eller uden ABS, det er et spørgsmål om 318 og 325
>deler hovedcylinder, forstærker, baghjulsregulering, skiver, calibre.

Som jeg skrev tidligere - intet af drivlinien kunne bruges og derfor
kom udstyret til ABS'en til at mangle. Dén fangede bilsynet, hvorfor
de dumpede bilen. Ombygningen var ok.

/Mogens

Fra : alexbo

Dato : 28-03-04 22:11

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev

> Bilen er jo leveret både med og uden ABS

Men ikke på samme typegodkendelse.

Den bil der er til syn, skal svare til den typegodkendelse den er godkendt
på til at starte med.
At naboen har en bil der ligner, men med en anden godkendelse, kan man ikke
bruge til noget.

Man kan forøvrigt finde sin typegodkendelse på www.daf.dk

mvh
Alex Christensen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 28-03-04 22:34

On Sun, 28 Mar 2004 23:11:29 +0200, "alexbo"
> [...]

>på til at starte med.
>At naboen har en bil der ligner, men med en anden godkendelse, kan man ikke

Jeg prøver lige igen:
Igennem hele min bilmæssige levetid har jeg været til syn med en del
bil. Jeg har ikke een eneste gang oplevet, at bilsynet har fremdraget
en typegodkendelse for at se/sammenligne med den indleverede.

Måske ombygningen har været årsagen til, at en typegodkendelse blev
frembragt, men det bør jo ikke anfægte synet i så fald. Ligesom man må
ombygge biler (anden motor i), må man vel da for fa'n også ændre på
udstyret (blot man betaler for det).

/Mogens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 28-03-04 23:06

> [...]

>frembragt, men det bør jo ikke anfægte synet i så fald. Ligesom man må
>ombygge biler (anden motor i), må man vel da for fa'n også ændre på

kodeordet er nok typegodkendelsen (igen)

den får man sgutte sådan bare lige

Fra : alexbo

Dato : 28-03-04 23:04

"Mogens Knudsen" skrev

> [...]
> frembragt, men det bør jo ikke anfægte synet i så fald. Ligesom man må
> ombygge biler (anden motor i), må man vel da for fa'n også ændre på

Tja, jeg kan jo kun gentage mig selv.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 28-03-04 21:33

> [...]

> Fra tid til anden har det været fremme, om ABS'en skulle være ok, når
> man kørte til syn (demontering af lampe og andre finurligheder). Det

Der er nu også set eksempler på at biler med en frakoblet ABS er gået lige
igennem, (synsmanden så åbenbart ikke at ABS-lampen ikke lyste når tændingen
blev slået til)

Mvh.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 28-03-04 21:49

On Sun, 28 Mar 2004 22:33:04 +0200, "Uffe Ravn"
<uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote:

>Der er nu også set eksempler på at biler med en frakoblet ABS er gået lige
>igennem, (synsmanden så åbenbart ikke at ABS-lampen ikke lyste når tændingen
>blev slået til)

Okay! - det er nok held

/Mogens

Fra : Uffe Ravn

Dato : 28-03-04 23:09

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev

> Okay! - det er nok held

Ja jeg mente det var lidt af et vovestykke, men GDSGD GDISGDI.

Mvh.

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-04 06:03

"Uffe Ravn" skrev

> [...]
lige
> igennem, (synsmanden så åbenbart ikke at ABS-lampen ikke lyste når

Jeps... Min gamle Xantia blev periodesynet uden ABS. Boksen stod af ganske
få dage inden synet, der kostede mig 5500,-, og jeg havde ikke lige de
4000,- der skulle bruges til en ny. Ud sikringen til lampen blot blev taget,
og bilen gik glat igennem. Jeg troede egentlig at man kunne se det på
bremsestanden, men det var åbenbart ikke tilfældet.....

14 dage efter synet røg gearkassen forøvrigt... Det kostede lige knap
15.000,-, så det blev små julegaver det år :o/

VenHils
Peter

Fra : Rasmus

Dato : 28-03-04 22:35

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> [...]
> 2 biler). Til syn blev den dumpet på den manglende ABS-installation,
> som oprindeligt var monteret på 318i'eren; men ikke på 325i'eren (E36)

.....det kan lade sig gøre at få synet og godkendt en Peugeot 405 MI16 født
med ABS, hvor ABS er afmonteret, og der er monteret bremsesystem fra en MI16
uden ABS godkendelsen kan man få af Peugeot.

Det er muligt at han kan få en godkendelse af BMW så bilen kan synes med
"konstruktive ændringer"

mvh
Rasmus

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 28-03-04 22:39

On Sun, 28 Mar 2004 21:14:13 +0200, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Fra tid til anden har det været fremme, om ABS'en skulle være ok, når
>man kørte til syn (demontering af lampe og andre finurligheder). Det
>skal den.

Hvordan vil de så lige finde ud af om ABS'en virker. Masser af gas pog
høj hastighed og så op og stå på bremsen eller?

Tænkte på, er der overhovedet nogen måde hvorpå at man kan træde så
hårdt i bremsepedalen hvorved at man blokker bremserne så hårdt at ABS
systemet ikke virker optimalt.
Flemming Jacobsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 28-03-04 23:08

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev :

>Hvordan vil de så lige finde ud af om ABS'en virker. Masser af gas pog
>høj hastighed og så op og stå på bremsen eller?

Systemet *skal* melde en fejl, ved enten ikke at tænde lampen, når
tændingen sættes på, eller tænde lampen under kørsel

bare rolig - det virker - been there, done that , paid the bill ;(

og, uanset du laver en 250kg prøve på pedalen, er ABS modulatoren
stærkere end du er .

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 29-03-04 00:44

On Mon, 29 Mar 2004 00:08:07 +0200, jan@stevns.net wrote:

>Systemet *skal* melde en fejl, ved enten ikke at tænde lampen, når
>tændingen sættes på, eller tænde lampen under kørsel

Hvad nu hvis at bilen skal melde fejl ved at tænde lampen og lampen så
er blevet pillet fra. Hvordan vil SBI så lige finde uad af det. Ved at
lave den førnøvnte bremstest?
Flemming Jacobsen

Fra : Martin Vollert

Dato : 29-03-04 03:06

> Hvad nu hvis at bilen skal melde fejl ved at tænde lampen og lampen så
> er blevet pillet fra. Hvordan vil SBI så lige finde uad af det. Ved at
> lave den førnøvnte bremstest?

Abs lampen lyser et kort øjeblik når du sætter tænding på, hvis du piller
pæren ud eller kobler lampen fra lyser den jo slet ikke, og det skal
synsmanden helst opdage, hvis fejlen skal fanges.

--
Hilsen Martin.

Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : Brian A.

Dato : 29-03-04 13:11

"Martin Vollert" <sæt mit fornavn foran.@plakaten.dk> skrev i en meddelelse
> Abs lampen lyser et kort øjeblik når du sætter tænding på, hvis du piller
> pæren ud eller kobler lampen fra lyser den jo slet ikke, og det skal
> synsmanden helst opdage, hvis fejlen skal fanges.

Hvis man virkeligt vil snige sig uden om, og kender lidt til elektronik, så
kan det også ordnes således at pæren lyser når man sætter tænding på, selvom
skidtet ikke fungerer som det skal.

Bare en tanke :)

Fra : Martin Vollert

Dato : 29-03-04 15:26

> [...]
> så
> kan det også ordnes således at pæren lyser når man sætter tænding på,

Ja ja alt kan lade sig gører hvis man fusker
--
Hilsen Martin.

Ford klub Danmark Medl:2113.