puha det var tæt på, en perlestens mekanik~
Fra : Gert

Dato : 28-03-04 14:51

hejsa alle sammen

efter endelig at have fået dumlet nerverne med 4kopper kaffe og en ½ pakke
smøger
syns jeg da lige jeg vil dele dette med jer.

jeg er en af de heldige der har erhvervet mig en autolift, og mand hvor har
jeg været glad for den,
ihvertfald lige indtil i dag. liften har fungeret upåklageligt i det års tid
jeg har haft den.
eneste ærgelse har været at jeg ikke har kunne køre den helt op pga
lofthøjden i mit værksted.
det skulle der så gøres noget ved i dag. så jeg har rodet og pillet dimser
ned fra loftet så den kunne køre ca ½ m højere.

og endelig skulle den så testes, ud og nappe den bil jeg har gået og skruet
på for at gøre klar til syn/vurdering.
på liften med den og begynde og køre op. det gik fint indtil jeg nåede den
højde hvor jeg hidtil har måtte standse for ikke at kvase det der var i
loftet.
så pludselig rrrrrrrrrruuuuuuuuuuuuuuuuuuuuccccccccccccccccchhhhhhhhhhh
KLOK!!! røg møtrikken i den ene side og liftarmene i højer side drønede
i bund.
der kunne jeg godt nok ha lagt en laaang brun streg ud gennem porten :-/
nå men jeg var ok, det næst vigtigste var bilen, puuuhh umiddelbart ingen
skader og ved efterfølgende gennemgang af den er der heldigvis intet sket
ud over at dækkene i passager siden nok er ude af balance.

men hvordan dælen får man skidtet ned igen ? køre kunne liften jo ikke da
switcen for nede stilling var aktiveret, og en donkraf der kan komme op i 1
meters
højde har jeg ik.
godt man så er elektriker ind og lægge en lus over kontakten for nede
stilling, og så ellers liste bilen forsigtigt ned.

så jeg er ked af at liften er i udu, men er rigtig glad for at det ikke
skete mens jeg var under den!!

men nu skal skidtet så renoveres hvis da ellers jeg kan finde nogle nye
møtrikker til den,
så hvis der lige er nogen der ligger inde med 2 møtrikker til en FOG 2½Ton
type 449 autolift så må de gerne kontakte mig

her er billederne som jeg tog inden bilen kom ned på ret køl igen
http://www.fordp7-bornholm.dk/lift/

så lige et godt råd til andre der har en lift, kontroler liften jævnligt,
det gjorde jeg ikke men slap med en mild straf og nogle flossede nerver

Mvh
Gert Ringholm Møller
Golf II 1,8 1986. Golf 1,8i 1987. Ford P7 17M V4 1971
www.classic-ford-bornholm.dk www.lynghoy.dk

Fra : jan@stevns.net

Dato : 28-03-04 15:00

"Gert" <GRM@c.dkk> skrev :

>syns jeg da lige jeg vil dele dette med jer.

Føj for den - godt du ikke var derinde under!

moralen i din historie er sgu' fin nok - det er dælme ikke rart at
sådan noget sker.

Har du brugsforvirringen til liften ?

Hvad skriver de egentligt om vedligehold ? Jeg har nemlig selv en
sådan lift i kikkerten, og sigtet er sgu' blevet lidt sløret nu ;(

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-04 15:02

> Hvad skriver de egentligt om vedligehold ? Jeg har nemlig selv en
> sådan lift i kikkerten, og sigtet er sgu' blevet lidt sløret nu ;(

Arbejdstilsynet siger at kraner og lifte skal kontrolleres og godkendes 1
gang hvert år. og det er de samme regler for private.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Møller

Dato : 28-03-04 17:00

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> Arbejdstilsynet siger at kraner og lifte skal kontrolleres og godkendes 1
> gang hvert år. og det er de samme regler for private.

¨Ja.
Se: http://www.at.dk/sw5082.asp
Møller

Fra : Gert

Dato : 28-03-04 15:20

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Føj for den - godt du ikke var derinde under!

tak! er også selv ret glad for at jeg stod ved siden af da det skete!

> moralen i din historie er sgu' fin nok - det er dælme ikke rart at
> sådan noget sker.

håber ihvertfald at det får andre til at tænke på sikkerheden

> Har du brugsforvirringen til liften ?

desvære ikke! liften er blevet handlet flere gange så papiere mm er gået
tabt

> Hvad skriver de egentligt om vedligehold ? Jeg har nemlig selv en
> sådan lift i kikkerten, og sigtet er sgu' blevet lidt sløret nu ;(

mener at have hørt at de skal have service/sikkerheds eftersyn mindst een
gang årligt for at være lovlige.

du skal ikke lade dig skræmme, en lift er det bedste der kan ske for en
hjemme mekker

men kan da lige gi et par fif til hvad man skal se efter når man køber lift,
det kan jo så lige siges at jeg ikke selv
fulgte mine råd og se hvad jeg fik ud af det

1: service mærkat af nyere dato
2: høre om sælger har skiftet møtrikker og hvornår ! for hvis det er en
ældre lift skal de med sikkerhed skiftes
3: om sikkerheds vire er knækket, hvis den er kan liften have været
overbelastet eller har stået skævt / dårligt
4: det er en kendt lift mærke som der stadig forhandles dele til (er bange
for at min er udgået for RIGTIG mange år siden)

jeg er ihvertfald sikker på, at hvis jeg ikke kan finde dele til min lift,
ja så kommer den en Stenhøj lift ind i steden for.
for undvære den det kan jeg ikke, nu hvor jeg har haft en )

man kan køre forbi en Stehøj lift forhandler/service værksted og høre om de
skulle ha en brugt på lager, de kan som regel erhverves til en fornuftig
penge,
og 2 nye møtrikker til en Stenhøj komster i omegnen af 4000,- men så har man
også møtrikker/lift til maaaange år

Fra : ham

Dato : 29-03-04 21:43

> jeg er ihvertfald sikker på, at hvis jeg ikke kan finde dele til min lift,
> ja så kommer den en Stenhøj lift ind i steden for.
> for undvære den det kan jeg ikke, nu hvor jeg har haft en )

Jeg har haft en lift noget lignende din, der fik jeg lavet en ny møtrik ved
et maskinværksted og gav 350,- for det, sådan et værksted må der også være
på Bornholm, det her var i Esbjerg

Fra : Gert

Dato : 02-04-04 10:14

"ham" <virker@ikke....dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ved
> et maskinværksted og gav 350,- for det, sådan et værksted må der også være

jeps det er der også og jeg regner også med at skulle snakke med dem.
men ham vi normalt har som kontakt person og som jeg kender godt der, er på
ferie for tiden
men lige så snart han er tilbage skal jeg høre om han kan hjælpe mig med 2
nye møtrikker og 2 sikkerhedsmøtrikker
som jeg har tænkt mig at udbygge liften med

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 28-03-04 15:31

Gert wrote:
> jeg er en af de heldige der har erhvervet mig en autolift, og mand
> hvor har jeg været glad for den,

Jeg er også utrolig glad for min 4 søjler 4T stenhøj lift...
Og jeg er glad for den sikkerhed, som den har.
Der er to uafhænige systemer. I hver søjle sidder der:
1 pal, som via trykluft trækkes væk, når liften sænkes. Dvs. hvis wiren
knækker e. lign. vil den maks kunne falde ned til næste hak. Hvis man har
sat den i et hak vil en knækket wireintet betyde.
Derudover sidder der en bremse, som bliver deaktiveret når wiren er stramt.
Dvs. hvis wiren knækker vil denne bremse blive aktiveret.

Så jeg er helt tryk...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Møller

Dato : 28-03-04 17:05

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message

> [...]
stramt.
> Dvs. hvis wiren knækker vil denne bremse blive aktiveret.

Det ville jeg også være, for man skal jo køre den lidt ned, så den hænger i
sikkerhedskrogene.

PS så du udsendelsen i går på DR2, om biler, bla fra et "gør det selv"
værksted for VW'er, det var en gammel centersøjlelift, jeg troede at de var
blevet forbudt, p.g.a. faren for rørbrud, og så der normalt ingen
faldsikring: resultat: "de næste billeder er ikke egnede for børen og sarte
sjæle"

Møller

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 28-03-04 18:39

Møller wrote:
> PS så du udsendelsen i går på DR2,

Niks

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 28-03-04 20:16

Møller wrote:

> [...]
> de var blevet forbudt, p.g.a. faren for rørbrud, og så der normalt
> ingen faldsikring: resultat: "de næste billeder er ikke egnede for

Nu så jeg ikke den omtalte udsendelse i går, men alle de
centersøjlelifte/ensøjlede lifte jeg har haft arbejdet ved, har alle sammen
haft en faldsikring i form af et "støtteben" der automatisk folder sig ud
når liften hejses op, og som manuelt skal slås op inden liften sænkes igen.
Selv på gamle (+30 år) lifte sidder der sådan et (i hvert fald på dem jeg
har set).

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Møller

Dato : 28-03-04 20:53

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote in message

> [...]
igen.
> Selv på gamle (+30 år) lifte sidder der sådan et (i hvert fald på dem jeg

Jo reglen foreskriver d.d.:
Jeg har lige checket om mit opslagsværk er á jour, og det er det:

Citat fra at-anvisning nr. 2.3.1.1

5. Sikring mod fald og mod utilsigtet sænkning af løfteaggregatet, (jf.
punkt 1.3)

5.1 Hvis løfteaggregatet er direkte båret af hydraulikstempel (-stempler),
må sænkehastigheden i tilfælde af rørbrud ikke overstige 0,2 m/sek.

Løfteaggregatet skal umiddelbart ved cylinderen være udstyret med en
støtteanordning, som automatisk hindrer løfteaggregatet i at komme gulvet
nærmere end 0,5 m ved utilsigtet sænkning.

Støtteanordningen kan udelades, såfremt løfteren forsynes med en hydraulisk
styret kontraventil samt en mængdebegrænserventil direkte monteret på
cylinderen.

Men jeg har også set at de langsomt kan synke, men de var ind i mellem smart
at man kunne dreje dem omkring cylinderen, jeg ved dog ikke om det var alle
typer og modeller.
--
Møller

Fra : Peter Weis

Dato : 28-03-04 18:49

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote:

> Så jeg er helt tryk...

Det er netop det du ikke bliver, altså trykket. Du føler dig forhåbentlig
tryg.

mvh
Peter, som godt ved at det er ufint at kommentere stavefejl og derfor beder
så mange gang om undskyld, men som alligevel så en slags morbid humor i den
aktuelle.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 28-03-04 21:40

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev

> [...]

beder
> så mange gang om undskyld, men som alligevel så en slags morbid humor i

Flad form for humor

Mvh.

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-04 16:19

Liften må være af ældre dato, for det kan ikke ske på en du køber i dag!! Det er
et krav fra arbejdstilsynet at der skal være en sikkerhedsanordning.
Men derfor skal liften naturligvis kontroleres hvert år.

Men jeg kan godt forstå at du blev bange....

Jes

"puha det var tæt på, en perlestens mekanikers marridt"

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:83.73.249.102)