cv ?
Fra : Olesen

Dato : 28-03-04 10:32

Hvilken bil har lavest cw værdi idag ?

Ikke specialbiler, men alm. ordinære automobiler.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-03-04 10:37

> Ikke specialbiler, men alm. ordinære automobiler.

Hurtigt bud uden at kikke i bøger:

Audi A2 - CW på 0,25.

Der er selvfølelig også Toyota Prius - men kan man kalde det et ordinært
automobil...?

Jég synes det ikke.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Klaus Rejkjær

Dato : 28-03-04 12:55

> Hvilken bil har lavest cw værdi idag ?
>
> Ikke specialbiler, men alm. ordinære automobiler.

Selve cw-værdien siger ikke så meget om bilens samlede luftmodstand. For at
få et reelt tal for den, ganges cw med frontarealet (jeg mener det kaldes cx
værdi)

MVH Klaus

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-03-04 14:04

> [...]
at
> få et reelt tal for den, ganges cw med frontarealet (jeg mener det kaldes

Det er korrekt.

Alligevel mener jeg måske nok, det er lige lovlig flot at sige, at
CW-værdien ikke siger så meget om bilens samlede vindmodstand. Almindelige
personbilers frontareal afviger ikke mere, end at en Golf med en dårligere
CW-værdi ikke er så hurtig på toppen som en Passat - til trods for et mindre
frontareal.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Klaus Rejkjær

Dato : 28-03-04 16:34

> [...]
> personbilers frontareal afviger ikke mere, end at en Golf med en dårligere
> CW-værdi ikke er så hurtig på toppen som en Passat - til trods for et

Det er heller ikke det jeg siger. Men at CW-værdien ikke betyder alt er vel
korrekt, hvilket vel underbygges af det eksempel du selv kommer med.

Jeg kender ikke forskellen i frontarealet på Golf og Passat, men det er nok
ret ens. Som du også skriver har Passat en bedre CW-værdi en Golf, så mon
ikke Passat - selv med et lidt større frontareal - har en lavere CX-værdi
end Golf? Så stemmer det også helt fint med at den kan kører hurtigst - på
toppen i hvert fald.

MVH Klaus

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-03-04 17:11

> Det er heller ikke det jeg siger. Men at CW-værdien ikke betyder alt er
vel
> korrekt, hvilket vel underbygges af det eksempel du selv kommer med.

Helt sikkert - vi er enige.

--
Jan W Nielsen