Tilbageholdelse af overskydende skat ?
Fra : @ndersen

Dato : 28-03-04 10:14

Kan kommunen tilbageholde overskydende skat, uden at kunne stille med et
regnskab eller forklare hvilken gæld pengende skal dække?

Jeg spørger fordi jeg i længere tid har haft en boligstøttesag kørende med
kommunen.
Det startede med en boligstøttegæld på ca. 10.000 kr, som efter et par gange
omkring det Dociale Nævn er skrumpet ind til ingenting.

Med det sidste regnskab jeg modtog fra kommunen fulgte et brev hvori der
står, at jeg ikke skylder kommunen noget.

Men nu holder man min overskydende skat tilbage uden at kunne forklare
hvorfor, og når jeg spørger hvorfor lyder svaret - det er et godt
spørgsmål -.

Min opfattelse af sagen er, at man på rådhuset er i gang med at producere et
tredie regnskab, så man kan fravriste mig min overskydende skat.

Er det lovligt?

Sagen er efterhånden ret kompleks, så det er svært kort at forklare den for
andre, men hvis man har lyst så kan sagen følges på dette link.
http://home20.inet.tele.dk/socialslagside/

Mvh
@ndersen

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 28-03-04 11:26

In <40669749$0$489$edfadb0f@dread14.news.tele.dk> "@ndersen" <p.e@andersen.mail.dk> writes:

>Kan kommunen tilbageholde overskydende skat, uden at kunne stille med et
>regnskab eller forklare hvilken gæld pengende skal dække?

Nej. Kommunen kan kun tilholde overskydende skat, hvis en offentlig myndighed
har registeret noget gaeld i et bestemt elektronisk register, som jeg har
glemt navnet paa. Hvis man skylder penge iflg. det register, vil kommunen
automatisk uden individuel vurdering tage pengene.

Kraev om aktindsigt i det register. Kommunens inkasso-afdeling kender ret
sikkert navnet paa registeret.

Jeg gaetter paa af man har glemt at faa slettet gaelden fra registeret, da man
bestemte at du ikke skulle tilbetale den.

/Martin

ps. Tro ikke at kommunen er efter netop dig. Det kan skyldes almindelige
fejl med edb etc.

/Martin

Fra : @ndersen

Dato : 28-03-04 11:35

"Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

Jeg takker mange gange for dit hurtige svar.

> ps. Tro ikke at kommunen er efter netop dig.

Det vil jeg helst ikke tro, men at dømme efter virksomheds lederens
udtalelser, så tror jeg faktisk at det er tilfældet.

Mvh
@ndersen