Generatorproblemer
Fra : Ole Hansen

Dato : 27-03-04 23:31

Hej alle i gruppen.
Jeg har en Audi 100 2,3 93 model og jeg har haft problemer med
(generator-batteri) ?
Bilen havde kørt 150t km og kullene i generatoren var slidt op.
Så købte jeg en uoriginal spændindsregulator 14,5v
til Bosch 90A generatoren.
Dette medførte at ladespændingen var 14.2 V= 14.5V
(målt med silvan multimeter).
Af og til droppede spændingen til ca.11 V=ingen ladning
Derfor regnede jeg med at den nye spændingsregulator var defekt.
Dette medførte så at jeg købte en original spændingsregulator (Bosch)
14V=(målt 13,8V)
den nye regulator virker mere stabil end den uoriginale.
Men der er desværre stadig problemer med at holde strøm på bilen.
Jeg har skiftet lejer i generatoren og kummotatorringene
er også i orden. Jeg har også købt nyt batteri..
Kan det være en ensretterdiode der af og til skaber sig?
kan Dioderne skiftes?
En ombytningsgen. koster 3T +moms så jeg vil være glad for et godt råd.
Mvh.OBH.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-03-04 00:09

On Sat, 27 Mar 2004 23:31:13 +0100, "Ole Hansen"
<kirsten-olefjern@hansen.mail.dk> wrote:

> [...]
>Derfor regnede jeg med at den nye spændingsregulator var defekt.
>Dette medførte så at jeg købte en original spændingsregulator (Bosch)
Hvor måler du spændingen ? direkte på generatoren, eller på batteriet
?

> [...]
>Jeg har skiftet lejer i generatoren og kummotatorringene
>er også i orden. Jeg har også købt nyt batteri..
Nye batterier kan desværre også fejle.

>Kan det være en ensretterdiode der af og til skaber sig?
Ja, dårlige dioder, men mere sansynligt er det at der er dårlige
forbindelser, specielt stelforbindelserne (Hint: fra generator til
motorblok). Så check alle forbindelser i kredsløbet. Start motoren,
høj tomgang, tænd alt der kan bruge strøm, og mål så løs.
Har du husket at rense stel-anlægsfladerne der hvor du skruer
spændingsrelæet og generatoren fast ?

>kan Dioderne skiftes?
De sidder vist som en samlet enhed, og koster ca. 1600 (med alle
forbehold da jeg ikke kender den specifikke typebetegenelse på
generatoren.

/Hans

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-04 00:26

> [...]
> kan Dioderne skiftes?
> En ombytningsgen. koster 3T +moms så jeg vil være glad for et godt råd.

Jeg havde en Sierra hvor generatoren gik i stykker midt nede i tyskland.
Ford i tyskland prøvede først at skifte kul, så skiftede de dioder, så
skiftede de ladekredsløb og til sidst opgav de og sagde at det måtte være
viklingerne som var kortsluttede.
Fik en ombytter ved Ford incl. arbejdsløn for 1000 Kr

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK