StarOffice
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-03-04 23:24

Hej

Jeg har lige her i eftermiddags installeret StarOffice 5.2 For Windows
på min Softwindows 98. Det ser ualmindelig godt ud.

Jeg undrer mig dog over, at jeg først skulle installere en Java 1.1.8
for at kunne få den til at køre, - nå, men det gjorde jeg så. Den ligger
heldigvis i installerpakken til SO5.2.

I den forbindelse er jeg kommet til at tænke på, om det er muligt at
bruge den 'normale' version af StarOffice på mac OS X... Er der nogen,
der har prøvet det, og i givet fald, hvordan skal/kan man installere i X?

mvh. Erik Richard
<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 27-03-04 23:30

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> [...]
> bruge den 'normale' version af StarOffice på mac OS X... Er der nogen,
> der har prøvet det, og i givet fald, hvordan skal/kan man installere i

StarOffice findes ikke til OS X. OpenOffice er portet, men kræver
svjv en X-server.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 27-03-04 23:59

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> StarOffice findes ikke til OS X. OpenOffice er portet, men kræver
> svjv en X-server.

Fra min (SuSE) Linux erfaring vil jeg bestemt også mene, at SO for
længst er 'yt' - helt aldeles, endda!:)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 28-03-04 08:49

In article <1gbbzra.rpjr4w4ufx6sN%sleth2vh@webspeed.dk>,
sleth2vh@webspeed.dk (Hans Henrik Hansen) wrote:

> Fra min (SuSE) Linux erfaring vil jeg bestemt også mene, at SO for
> længst er 'yt' - helt aldeles, endda!:)

Bestemt ikke! Star Office lever i bedste velgående som en kommerciel
(men billig) udgave af Open Office. Jeg er ikke helt klar over hvad man
betaler for, men bl.a. er det vist nogle ordbøger.

MVH Thomas Bendsen

--
MVH
Thomas Bendsen

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 28-03-04 12:19

Thomas Bendsen wrote:

> [...]
> (men billig) udgave af Open Office. Jeg er ikke helt klar over hvad man
> betaler for, men bl.a. er det vist nogle ordbøger.

Hej

Staroffice 7.0 i en Internationale version (DK vistnok inkluderet) til
Windows, Linux og Solaris (x86 og SPARC) koster hos Ravenholm 810,- incl
moms.

I kan chekke det hos www.ravenholm.dk, og nej, jeg arbejder ikke for
dem.

Med venlig hilsen
Kent Wormsdorf
--
PS.

Er der nogen der mangler en mand med lidt viden om Sun HW og SW,
så må I gerne sende mig en E-mail.
Jeg er uddannet datamatiker og har senest arbejdet som teknisk presale
konsulent.

Fra : Morten

Dato : 28-03-04 13:34

Thomas Bendsen <thomas_bendsen@stofanet.dk> wrote:

> Bestemt ikke! Star Office lever i bedste velg?ende som en kommerciel
> (men billig) udgave af Open Office. Jeg er ikke helt klar over hvad man
> betaler for, men bl.a. er det vist nogle ordb?ger.

Og support... er der ikke osse en database og en PIM med?

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 28-03-04 20:23

Thomas Bendsen <thomas_bendsen@stofanet.dk> writes:

> Jeg er ikke helt klar over hvad man betaler for, men bl.a. er det
> vist nogle ordbøger.

Hvad er lighederne og forskellene mellem OpenOffice.org og StarOffice?

StarOffice bygger på kildekoden til OpenOffice.org, og begge produkter
har derfor samme brugergrænseflade og næsten samme
funktionalitet. Nedenstående er en kort oversigt over forskellene:

- En standardlicens til StarOffice koster omkring 700
kr. OpenOffice.org er og forbliver gratis.

- StarOffice inkluderer databasen Adabas.

- StarOffice har også clipart og flere skabeloner.

- StarOffice har import- og eksportfiltre, som OpenOffice.org ikke
har. (f.eks. filtre til WordPerfect).

- Sun Microsystems tilbyder officiel support til StarOffice. Med
OpenOffice.org supporterer brugerne hinanden. I Danmark bruger vi
www.OOoforum.dk.

Kilde:
http://da.openoffice.org/faq.html:

-j

--
Linux install party in La Paz, Bolivia
<http://weblog.janus.dk/archives/2002/10/19/000184.html>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-03-04 01:29

Hej Janus

Det er stort set det samme, jeg er kommet frem til ved at læse på Sun's
websider...

Dog en enkelt ting... Adabas databasen er ikke med i StarOffice 5.2 til
Windows (gratisversion), men kan downloades - eller rettere kunne. Ver.
5.2 supporteres ikke længere og kan heller ikke længere downloades fra Sun.

mvh. Erik Richard

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 28-03-04 20:18

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> writes:

> StarOffice findes ikke til OS X. OpenOffice er portet, men kræver
> svjv en X-server.

Jeg tror du har ret, men Apples indbyggede skulle gøre det. Det er
vist planen, at OOo fra v2.0 kommer i en Aqua'ficeret OSX-udgave med
OSX look n' feel.

-j

Fra : Jonas Voss

Dato : 28-03-04 04:43

In dk.edb.mac, NOSPAM@nospam.dk wrote:

> I den forbindelse er jeg kommet til at tænke på, om det er muligt at
> bruge den 'normale' version af StarOffice på mac OS X... Er der nogen,
> der har prøvet det, og i givet fald, hvordan skal/kan man installere i X?

Kig op NeoOffice/J i stedet, den kræver ingen X Window Server, og ligner
OpenOffice (idet det er OO, lbot implementeret med Java i stedet for en
X Window Server).

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Hash table has woodworm

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-03-04 14:37

Hej Jonas

Jonas Voss wrote:

> Kig op NeoOffice/J i stedet, den kræver ingen X Window Server,

Hm, det gør StarOffice da heller ikke, - bare den har en Java Engine
installeret, så kører den da ganske almindelig - ihvertfald på windows 98.

Det jeg r mere interesseret i, er, om den oprindelige Linux/Sun version
kan bruges på OS X?

Det er faktisk ikke til mig selv - iførste omgang ihvertfald, - men en
Nisus bruger, der gerne vil af med MSOX, og som synes, at OpenOffice er
for tung på hans 400mhz iMac med Panther. Og så lovede jeg at kigge lidt
på min Windows version...

Jeg må faktisk sige, at jeg er positivt overrasket over StarOffice's
muligheder. - Det eneste, jeg synes , er lidt skørt, er, at den laver en
'virtual Desktop', som ligger ovenpå den opr. Windows desktop. dog mener
jeg, det kan slås fra et eller andet sted i prefs settings. StarOffice
er forbavsende hurtig at arbejde med - selv på en emuleret 133mhz MMX...

> og ligner OpenOffice (idet det er OO, lbot
> implementeret med Java i stedet for en
> X Window Server).

vil det sige, at NeoOffice/J kan køre via den indbyggede Java i Panther?
- så man ikke skal have installeret en særskilt Java Engine? - Og
hvordan er filkompatibilitet med andre programmer, - MSWDX, MSWD
classic, AWKS osv...?

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Jonas Voss

Dato : 28-03-04 15:31

In dk.edb.mac, NOSPAM@nospam.dk wrote:

> Det jeg r mere interesseret i, er, om den oprindelige Linux/Sun version
> kan bruges på OS X?

Det ved jeg ikke.

<http://www.planamesa.com/neojava/en/index.php>

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Runt packets

Fra : Morten

Dato : 28-03-04 16:20

In article <4066d504$0$5945$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>,

> Hm, det gør StarOffice da heller ikke, - bare den har en Java Engine
> installeret, så kører den da ganske almindelig - ihvertfald på windows 98.

Den er til visse ting afhængig af Java, men det er ikke et rent java
program.

> Det jeg r mere interesseret i, er, om den oprindelige Linux/Sun version
> kan bruges på OS X?

Det kan den ikke, den er kompileret til at køre under linux og/eller
solaris på henholdsvis x86 og/eller sparc.

> [...]
> - så man ikke skal have installeret en særskilt Java Engine? - Og
> hvordan er filkompatibilitet med andre programmer, - MSWDX, MSWD

Som OpenOffice iøvrigt. Men NeoOffice/J er altså et udviklingsprojekt
(læs hvad de selv skriver!), og jeg ville være varsom med at anbefale
det til andre end nørder.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-03-04 17:48

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Det jeg r mere interesseret i, er, om den oprindelige Linux/Sun
> version kan bruges på OS X?

Nej.

> - Og hvordan er filkompatibilitet med andre programmer, - MSWDX, MSWD
> classic, AWKS osv...?

Dine forkortlser er lidt for korte.

For ikke-komplicerede dokumenter er kompatabiliten fin med MS Office.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-03-04 01:14

Hej Thorbjørn

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Nej.

Hm... Det var så ikke så godt, - så er der nok kun OpenOffice og måske
senere NeoOffice, der kan bruges...

> Dine forkortlser er lidt for korte.
>
> For ikke-komplicerede dokumenter er kompatabiliten fin med MS Office.

Da er det da ellers de officielle forkortelser - MSWDX / MSWD =
Microsoft Word X hhv. Microsoft Word, AWKS = AppleWorks.

Der er nogle, der er endnu værre.. WPfct giver sig selv, men hvad
siger du til AWR? = AllWrite, - det første tekstbeh.prg., der kunne
bruges til højre/venstre skrivning - eller WRN? - WriteNow... - eller
WRNX? - WriteNow Next... I øvrigt det eneste Next
tekstbehandlingsprogram, der har filkompatibilitet med Mac
programmer.... - Nå, og så er der den 'værste' forkortelse.. - WRW
?? - et program, der hedder WorldWrite... Alle er det TB programmer til
Mac OS, der kan bruges til både 1 og 2 bytes sprog...

Nå, men jeg tror nok, jeg vil anbefale ham at få fat i OpenOffice som
medspiller til Nisus Writer Express (NWE) fremfor MS Office X (MSOX).
NeoOffice ser godt ud, og jeg tror, det vil blive godt, når den bliver
til et mere færdigt produkt. - Jeg havde også RagTime Solo X 5.6.5 i
tankerne, men da det er til brug i et kommercielt miljø, så går den jo
ikke, og RTX - RagTime X er temmelig dyrt i USA.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-03-04 01:19

Hej Thorbjørn

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 29-03-04 21:33

Det er måske også værd at overveje at bruge AbiWord, den fås i en OSX
udgave.

JonB

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 29-03-04 22:49

Jon Bendtsen <noone@example.com> writes:

> Det er måske også værd at overveje at bruge AbiWord, den fås i en
> OSX udgave.

Til småting hvor man ikke skal udveksle med brugere af MS-Word er
AbiWord et absolut glimrende bud. Skal man bruge mere acanverede
funktioner og er import/export ift. MS-Word kritisk, er AbiWord ikke
nok.

-j

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-03-04 00:41

Hej Jon

Mange tak! - Det ser ud til at være et godt alternativ med de mange
styresystemer, den kan bruges på. Har hentet ver. 2.05 + nogle ordbøger
og export/import plugins. - Så nu skal der 'leges'.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 30-03-04 08:18

> [...]

> styresystemer, den kan bruges på. Har hentet ver. 2.05 + nogle
> ordbøger og export/import plugins. - Så nu skal der 'leges'.

Når du er i gang kan du også overveje Koffice:

http://www.koffice.org/

KDE bygge på noget der hedder QT, og det findes nu til OSX.

-j

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-03-04 13:40

Hej Janus

Janus Sandsgaard wrote:

> Når du er i gang kan du også overveje Koffice:
>
> http://www.koffice.org/

OK, men det er jo såvidt jeg kan se kun til Linux og OS X og ikke til
Windows. Så den er nok knap så velegnet i et blandet Mac-Win miljø. Helt
skævt ser det dog ikke ud til at være - umiddelbart set...

> KDE bygge på noget der hedder QT, og det findes nu til OSX.

Har kun lige skimmet etpar af siderne, men det ligner meget ThinkFree
Office i sin opbygning, som jeg umiddelbart kan se det - dog langt mere
avanceret.

- Men desværre ingen Windows ver., så det vil kun kunne bruges i et
blandet Mac-Linux miljø. Og som sagt, så kører det pågældende
universitet kun Mzc-Win miljøer...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 30-03-04 18:45

> [...]

> til Windows. Så den er nok knap så velegnet i et blandet Mac-Win
> miljø. Helt skævt ser det dog ikke ud til at være - umiddelbart

Det har du ret i. Jeg havde lige overset det med Windows. I win-miljø
er Koffice ikke så meget værd. Her har Jon ret i at AbiWord er guf til
den mindre krævende bruger: Glimrende tekstbehandler, let at finde
rundt i - og så kører det på både Windows, OSX og Linux
m.fl. Ifbm. Windows er det rart, at man ikke først skal installere en
masse løsdele. Bare downloade og køre een installer. Voila!

> Har kun lige skimmet etpar af siderne, men det ligner meget
> ThinkFree Office i sin opbygning, som jeg umiddelbart kan se det -
> dog langt mere avanceret.

Ja, Koffice er glimrende, og foruden tekstbehandling er der glimrende
regneark og en del andre komponenter. Kan især godt lide
præsentationsprogrammet. I det daglige holder jeg mig dog pesonligt
til OOo.

-j

Fra : Morten

Dato : 01-04-04 21:21

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Har kun lige skimmet etpar af siderne, men det ligner meget ThinkFree
> Office i sin opbygning, som jeg umiddelbart kan se det - dog langt mere
> avanceret.

Du har kigget i kildekoden??

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 28-03-04 20:49

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Det jeg r mere interesseret i, er, om den oprindelige Linux/Sun
> version kan bruges på OS X?

Hvad mener du med den oprindeige Lunux/Sun version?

Læs om OpenOffice på OSX her:

http://porting.openoffice.org/mac

Det går ikke helt så hurtigt som man måske kunne håbe på.

> [...]
> muligheder. - Det eneste, jeg synes , er lidt skørt, er, at den
> laver en 'virtual Desktop', som ligger ovenpå den opr. Windows

Det er heldigvis fjernet fra og med OOo1.0 / SO6.0.

> - Og hvordan er filkompatibilitet med andre programmer, - MSWDX,
> MSWD classic, AWKS osv...?

Hvis du med "MSWDX" og "MSWD" mener MS-Office til Classic og OSX:
Kompatibiliteten er overraskende god. Jeg kan god mest udtale mig om
OOo1.1. Her har jeg brugt udveklet dokumenter i MS-Word-format med
brugere af MS-Word til Windows XP og MS-Word for OSX helt
problemfrit. Det var i en studiegruppe hvor vi skrev en rapport (i
MS-Word-format), som jeg senere har importeret i OOo1.1. Den spiste
dte hele, incl. fodnoter, tabeller, figurer, figurnumre m.m,

-j

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-03-04 01:46

Hej Janus

Janus Sandsgaard wrote:

> Hvad mener du med den oprindeige Lunux/Sun version?

starOffice findes jo både til Linux og til Windows. Det er SO 5.2 til
windows jeg har... Der er nu også både en ver. 6.0 Business Solution og
en StarOffice 7.0 Suite til flere Linux OS systemer og til Windows 98
til XP.

> Læs om OpenOffice på OSX her:
>
> http://porting.openoffice.org/mac
>
> Det går ikke helt så hurtigt som man måske kunne håbe på.

Du mener altså, at OO er langsommere end SO?

> Det er heldigvis fjernet fra og med OOo1.0 / SO6.0.

det er også væk i Windows versionerne af StarOffice 6.0 og 7.0

> [...]
> MS-Word-format), som jeg senere har importeret i OOo1.1. Den spiste
> dte hele, incl. fodnoter, tabeller, figurer, figurnumre m.m,

OK, det samme ser også nu ud til at være tilfældet med StarOffice 6.0 og
7.0 til Windows/Linux/Solaris.

Ham, jeg fik spørgsmålet fra, arbejder i et blandet miljø med både
Windows og Mac, og de er alle trætte af både MSOX og MSOXP og leder
efter alternativer, uden at det skal koste en hel herregård, så det må
nok blive starOffice til Wintels og OpenOffice til Mac'erne. Det ser
umiddelbart ud til at være den bedste løsning. - og da det er i et
universitetsmiljø, så er StarOffice gratis for de studerende og lærerne,
men ellers koster den kun $79,95USd, så det er heller ikke så galt.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 29-03-04 15:49

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Du mener altså, at OO er langsommere end SO?

Nej, jeg mener at porteringen til OSX ikke er kommet helt så langt som
jeg godt kunne tænke mig.

-j

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 28-03-04 17:46

hexley@spymac.com (Jonas Voss) writes:

> Kig op NeoOffice/J i stedet, den kræver ingen X Window Server, og ligner
> OpenOffice (idet det er OO, lbot implementeret med Java i stedet for en
> X Window Server).

"As this is a development project, NeoOffice/J is intended for
software engineers and is not yet complete enough for regular users."

Jeg er ikke sikker på at det er sådan noget ERS skal have.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jonas Voss

Dato : 28-03-04 18:06

In dk.edb.mac, thunderbear@bigfoot.com wrote:

> "As this is a development project, NeoOffice/J is intended for
> software engineers and is not yet complete enough for regular users."

> Jeg er ikke sikker på at det er sådan noget ERS skal have.

Nej, det har du nok ret i.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: overflow error in /dev/null